Montering av bevegelsessensor for utelys

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Da medfølgende bruksanvisning var mangelull og søk på nett var resultatløst, spør jeg nå HFS dyktige medlemmer :) :
Hvordan monterer jeg denne bevegelsessensoren?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=40442960

Jeg ville jo tro at strømmen skulle stå på konstant via denne saken og at den kun ble sluppet igjennom når den oppfanget bevegelse. Problemet er at det slik jeg ser det ikke er mulighet for en slik gjennomføring av strømmen.

Kontaktmulighetene er kun en sukkerbit med fire punkter med kun tre ledninger inn til selve sensoren. De er merket L inn, N og L ut og et kontaktpunkt uten noen ledninger tilknyttet. Spørsmålet er da hvordan kobler jeg denne på en jordet strømkabel og videre til en utelampe?

MVH

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.554
Torget vurderinger
12
Montøren, som er den eneste som har lov til å montere slike, vet hvordan dette skal gjøres (sorry, kunne ikke dy meg som eks-installatør). N er felles og L bryter 1-polt med last tilknyttet Lut. Jording på blindklemme. Og jada, funksjonen er som du gjetter på, men du får ikke allpolig brudd da, så bruk den innendørs evt via et allpolig rele.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.235
Torget vurderinger
2
Her har vi gjort det på enkleste måte. Skrudd i lyspærer med innebygd sensor.
Kjøpt på Plantasjen for kr.49,- pr.stk. Og det fungerer helt fin. Lyset på når det skumrer, og av igjen når det lysner. Det enkle er ofte det beste.

Bevegelsessensor ser jeg nå. Er vel noe annet det ja.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.554
Torget vurderinger
12
Selv bruker jeg dimmere fra Elko (sorry rolfozzy, er visst litt av en spøkefugl i dag)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Trondmeg skrev:
Montøren, som er den eneste som har lov til å montere slike, vet hvordan dette skal gjøres (sorry, kunne ikke dy meg som eks-installatør). N er felles og L bryter 1-polt med last tilknyttet Lut. Jording på blindklemme. Og jada, funksjonen er som du gjetter på, men du får ikke allpolig brudd da, så bruk den innendørs evt via et allpolig rele.
Joda, en installatør vet sikkert dette... ;D

Men for diskusjonens skyld så skal altså den ene polen gå direkte til lampe, N skal innom sensor og L skal via sensor? Det var det jeg trodde.

PS: Det ble presisert at denne var for utvendig montering... ::)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.554
Torget vurderinger
12
Ledning fra sikring:
brun til Linn, blå til N, jord til blind klemme.

Ledning til lampe:
brun til Lut, blå til N, jord til blind klemme

Bruddet sitter i L mellom Linn og Lut. N er egentlig blind, men tilkoblet sensoren da den trenger begge poler fra strømforsyningen for å virke. Jording er bare for berøringsfarens skyld, men trengs ikke i en plastkapslet dings.

Dette er en 1-polt bevegelsesdetektor som ikke skal benyttes direkte på utelys, for da skal den ha allpolig brudd. Man skal ikke forvente at Clas kjenner alle detaljer. Tetthetsgraden er sikkert ok for utendørsbruk, det inngår i en risikovurderering etter montasjested er kjent

Lov meg en ting: Ikke koble noe strømførende hvis du ikke er helt sikker på hva du gjør.

Topp Bunn