Montasjehøyde platespillerhylle

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Skal få skrudd opp platespillerhylle i dag og får å slippe å perforere veggen min med flere forsøk på å finne passe høyde så spør jeg ekspertisen :).

Hvilken høyde har dere på platespillerhyllen hjemme?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Min står i høyt oppe på veggen, i flukt med hals/hake. Det er ubekvemt høyt, men holder den unna de fire smårollingene i huset.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ingen smårollinger her - de er forlengst voksne og har flyttet hjemmefra. Platespillerhyllen står ganske nøyaktig 1 meter over gulvet - platetallerkenen noen centimeter høyere - hvilket har vist seg å være veldig betjeningsvennlig.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
blir ikke dette omtrent som å spørre "kjære eksperter, jeg vurderer å kjøpe bukser og vil gjerne ha anbefaling: hvilken størrelse bruker dere?".

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Hva med akkurat passe? Omtrent hofte høyde, eller litt over, er ofte veldig behagelig mht å betjene spilleren.

mvh
KJ

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Canales skrev:
blir ikke dette omtrent som å spørre "kjære eksperter, jeg vurderer å kjøpe bukser og vil gjerne ha anbefaling: hvilken størrelse bruker dere?".
Nei. Det blir mer som å måle kroppsdeler for å sammenligne med andre. ;D

Til trådstarter:
Min er på 60cm+ (Litt høyere hadde funket det også, men siden min er mellom høyttalerne så vil jeg holde den lavt.

R

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Er ikke egentlig en vegghylle mer utsatt for vibrasjoner, enn et fundament forankret i gulv?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Hvis vi skal holde oss til anatomiterminologien; ankelhøyde, knehøyde, hoftehøyde osv. har jeg plassert min i brystkassehøyde. Da slipper jeg å bøye meg for å legge på skiver og ned på knestående for å inspisere nåla osv. Veldig behagelig med såpass høy plassering, dessuten holder den klåfingra småtasser i alle aldre unna ;)
Lydmessig ser jeg heller ikke bort fra at det er gunstig pga. lengre avstand til bakutrettet refleksport i høyttalerne.

N

nb

Gjest
Må du bruke gardintrapp for å bytte plate, har du montert den for høyt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Må du bruke gardintrapp for å bytte plate, har du montert den for høyt.
Jeg er godt over en-nitti så jeg har ingen problemer, men ser ikke bort fra at andre må finne seg noe å stå på. Men noe av meningen er også at de skal holde seg unna ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjekk med øret at du ikke plasserer hylla ved et trykkmaksimum langs veggen før du bestemmer deg. Best er det å finne et trykkminimum selvsagt, slike ting er jo høyst relevante hensyn å ta ved vinylbruk.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.029
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Sjekk med øret at du ikke plasserer hylla ved et trykkmaksimum langs veggen før du bestemmer deg. Best er det å finne et trykkminimum selvsagt, slike ting er jo høyst relevante hensyn å ta ved vinylbruk.
Endelig et litt teknisk svar :)
Kan dette måles, eller beregnes?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fornuftig tanke, Vidar. Jeg tror jeg lar min bli stående på gulvhylle mellom dipolene mine.

Endelig et teknisk argument for å spare penger. ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Og ikke glem at hylla må plasseres på en bærevegg. Lettvegger duger ikke.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Hvorfor ikke plassere den ved et trykkmaksimum men samtidig et utsvingsminimum?

Hvis det er akustisk tilbakekopling vi er redd, er det vel like gjerne luftmolekyler i bevegelse som dytter på tonearm og skaper krøll.

Trykk og hastighet er ute av fase, eksempelvis vil en hard vegg ha trykkmaksimum og utsvingsminimum, mens munningen av en åpen orgelpipe har trykkminimum, men utsvingsmaksimum. Jeg ville ikke hatt platespilleren i utløpet av en bass-orgelpipe med fullt øs.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
...
Endelig et litt teknisk svar :)
Kan dette måles, eller beregnes?
Det kan både måles og regnes på. Det følger romresonansene, alle romresonanser har trykkmaksimum i hjørnene (overgangen mellom vegg, tak og gulv). Trykk minimum for «grunnresonansen» (1/2 bøgelengde av aktuelle romdimensjon) har du midt på flaten, det samme med de andre resoansene av ulik orden (3. 5. etc.). Resonanser av lik orden (2. 4. 6. etc) har trykk maksimum midt på flaten, i tilegg til hjørnene. Ofte er de lavre ordnene (1. 2. 3. og evt. 4.) de som har størst betydning. Dersom du tegner en likerettet halvbølge sinus med nullpunkt midt i på «aksen»/dimensjonen og maksimum i hver ende så har du en illustrasjon av trykkfordelingen av grunnresonansen. To likrettede halvbølger med nullpunkt ved 25% og 75% av aksen, og makismum i endene og midt på er 2. orden etc. for høyere orden. Aksene skaleres etter behov ift romets dimensjoner.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Det er et enkelt og helt overkommelig eksperiment. Sett platespilleren på gulvet i et hjørne og sett på noe musikk med mye bass og god dynamikk - lytt. EDIT: Sammenlikne med å plassere platespilleren midt på gulvet og opp ca 1/4 av takhøyden, evt 1/2 av takhøyden dersom dette er «praktisk».

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Er ikke egentlig en vegghylle mer utsatt for vibrasjoner, enn et fundament forankret i gulv?
Gulvet er flytende (parkett) mens veggen er av betong.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Canales skrev:
Tenkte det er greit å høre andres erfaringer før jeg begynner å bore. Med tanke på antallet medlemmer her med vinylsnurrere så finnes det jo mange erfaringer. Hoftehøyde og oppover høres fornuftig ut.

@VidarP Har lyttet litt langs veggen og det ser ut som jeg har funnet et egnet sted på veggen for montasje.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg hadde kontakt med dette problemet med trykk eller utsving eller hva det er da jeg hadde to subwoofere og platespiller, og uansett hvordan man betrakter det så kan jeg iallefall underskrive på at det var et reellt problem. Løsningen besto i å finne et sted på veggen hvor trykket (eller utsvinget eller hva det var) var minst.

I mitt tilfelle med to stk REL Storm V så var det så tydelig at hele platespilleren sto og dirret ved solid pådrag når plasseringen var feil. Ikke bra for lyden kan jeg garantere, så det er nok lurt å ta høyde for iallefall.

Jeg mener jo at man normalt er i stand til å finne en slik plassering evig bra nok på øret, men takker for belysning av regnbarheten på det KJ! Veldig greit å sammenholde regnestykket med "kliniske funn".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Karma skrev:
Nei, det trur eg ikkje! Eg har prøvd dette ut ein del, og har alltid (med unntak av kanskje eitt tilfelle) aldri fått meir feedback på vegghylle enn når spelaren står på eit møbel plassert på golvet. Eg reknar med at det skuldast at høgtalarane også står på golvet. Eg har brukt massevis av elektrostatar og ymse rundstrålande høgtalarar, og fått best platespelarlyd på vegghylle også med desse.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
Gulvet er flytende (parkett) mens veggen er av betong.
Da blir nok saken litt annerledes, ja. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
For å drodle /tenke litt høyt om trykk vs. lufthastighet:

Jeg vil anta at lufthastighet er et relativt lite problem fordi lufta lett finner en vei rundt alle spillerens deler. Trykket, derimot, vil nok sette veggen i bevegelse (og dermed hylla og spilleren).

Noen med mer enn 3 FY som kan mene noe?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.633
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg har toppen av spilleren på omtrent 85 cm høyde. Ganske så fornøyd, kanskje nærmere en meter ville vært bedre? Men jeg synes det ser visuelt bra ut her.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
C. Alshus skrev:
Jeg har toppen av spilleren på omtrent 85 cm høyde. Ganske så fornøyd, kanskje nærmere en meter ville vært bedre? Men jeg synes det ser visuelt bra ut her.
Noe i den duren, ja. Tilfeldigheten gjør at det er nøyaktig 1 meter opp til overkant av platetallerken hos meg og det synes jeg er en fin høyde å betjene spilleren i. Ser ikke så verst ut heller.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Fikk ikke plassert platespilleren som jeg hadde tenkt så nå står den relativt nær ene høyttaleren så monteringshøyden ble ca 140cm. Ikke helt som jeg hadde tenkt men jeg tror plasseringen vil vise seg å være vellykket.

Topp Bunn