Nei. Det blir mer som å måle kroppsdeler for å sammenligne med andre. ;DCanales skrev:blir ikke dette omtrent som å spørre "kjære eksperter, jeg vurderer å kjøpe bukser og vil gjerne ha anbefaling: hvilken størrelse bruker dere?".
Jeg er godt over en-nitti så jeg har ingen problemer, men ser ikke bort fra at andre må finne seg noe å stå på. Men noe av meningen er også at de skal holde seg unna ;Dnb skrev:Må du bruke gardintrapp for å bytte plate, har du montert den for høyt.
Endelig et litt teknisk svarVidar P skrev:Sjekk med øret at du ikke plasserer hylla ved et trykkmaksimum langs veggen før du bestemmer deg. Best er det å finne et trykkminimum selvsagt, slike ting er jo høyst relevante hensyn å ta ved vinylbruk.
Hvorfor ikke plassere den ved et trykkmaksimum men samtidig et utsvingsminimum?Vidar P skrev:Sjekk med øret at du ikke plasserer hylla ved et trykkmaksimum langs veggen før du bestemmer deg. Best er det å finne et trykkminimum selvsagt, slike ting er jo høyst relevante hensyn å ta ved vinylbruk.
Det kan både måles og regnes på. Det følger romresonansene, alle romresonanser har trykkmaksimum i hjørnene (overgangen mellom vegg, tak og gulv). Trykk minimum for «grunnresonansen» (1/2 bøgelengde av aktuelle romdimensjon) har du midt på flaten, det samme med de andre resoansene av ulik orden (3. 5. etc.). Resonanser av lik orden (2. 4. 6. etc) har trykk maksimum midt på flaten, i tilegg til hjørnene. Ofte er de lavre ordnene (1. 2. 3. og evt. 4.) de som har størst betydning. Dersom du tegner en likerettet halvbølge sinus med nullpunkt midt i på «aksen»/dimensjonen og maksimum i hver ende så har du en illustrasjon av trykkfordelingen av grunnresonansen. To likrettede halvbølger med nullpunkt ved 25% og 75% av aksen, og makismum i endene og midt på er 2. orden etc. for høyere orden. Aksene skaleres etter behov ift romets dimensjoner.Jøgga skrev:...
Endelig et litt teknisk svar![]()
Kan dette måles, eller beregnes?
Det er et enkelt og helt overkommelig eksperiment. Sett platespilleren på gulvet i et hjørne og sett på noe musikk med mye bass og god dynamikk - lytt. EDIT: Sammenlikne med å plassere platespilleren midt på gulvet og opp ca 1/4 av takhøyden, evt 1/2 av takhøyden dersom dette er «praktisk».Barbaresco skrev:
Gulvet er flytende (parkett) mens veggen er av betong.Karma skrev:Er ikke egentlig en vegghylle mer utsatt for vibrasjoner, enn et fundament forankret i gulv?
Tenkte det er greit å høre andres erfaringer før jeg begynner å bore. Med tanke på antallet medlemmer her med vinylsnurrere så finnes det jo mange erfaringer. Hoftehøyde og oppover høres fornuftig ut.Canales skrev:blir ikke dette omtrent som å spørre "kjære eksperter, jeg vurderer å kjøpe bukser og vil gjerne ha anbefaling: hvilken størrelse bruker dere?".
Nei, det trur eg ikkje! Eg har prøvd dette ut ein del, og har alltid (med unntak av kanskje eitt tilfelle) aldri fått meir feedback på vegghylle enn når spelaren står på eit møbel plassert på golvet. Eg reknar med at det skuldast at høgtalarane også står på golvet. Eg har brukt massevis av elektrostatar og ymse rundstrålande høgtalarar, og fått best platespelarlyd på vegghylle også med desse.Karma skrev:Er ikke egentlig en vegghylle mer utsatt for vibrasjoner, enn et fundament forankret i gulv?
Da blir nok saken litt annerledes, ja.Anonym skrev:Gulvet er flytende (parkett) mens veggen er av betong.Karma skrev:Er ikke egentlig en vegghylle mer utsatt for vibrasjoner, enn et fundament forankret i gulv?
Noe i den duren, ja. Tilfeldigheten gjør at det er nøyaktig 1 meter opp til overkant av platetallerken hos meg og det synes jeg er en fin høyde å betjene spilleren i. Ser ikke så verst ut heller.C. Alshus skrev:Jeg har toppen av spilleren på omtrent 85 cm høyde. Ganske så fornøyd, kanskje nærmere en meter ville vært bedre? Men jeg synes det ser visuelt bra ut her.