MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Dette høres betryggende ut. Ja, jeg har lagt merke til at de er skjeldent og finne på brukten. Da var det kanskje bare å diskutere endelig design med kona :)
    Ta en prat med Allan Hendry også.
    Det skal jeg gjøre.
    Og gi oss tilbakemeldinger om endelig design til oss også. Gjerne med illustrasjoner, når den tid kommer. Det er lenge siden det var et nakenbilde av Monopulse i tråden, kan du ikke be Allan sende det underveis i prosessen slik at vi får se ut hvordan en 18-modell ser ut under kjolen. :rolleyes:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk svar av Allan på en mail jeg sendte. Jeg lurte på om han trodde noen av høyttalerne hans ville funke i det problematiske rommet mitt, med den peaken jeg sliter med ved 45Hz. Han mente kanskje S modellen ville funke med en custom tuning.
    Nå er jeg ikke redd for at jeg ikke skulle likt lyden i disse, men det blir mye styr om de ikke funker med tanke på peaken.
    Så jeg lurte på om det var noen med S modell på sørlandet som kunne tenkt seg hjelpe meg med å prøve modell S i rommet mitt?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du spiller i dag på Impulse-inspirerte høyttalere, noe jeg tar som et tegn på at du kommer til å like karakteren i Monopulse. Tror det var Mteinum som skrev på AV-forum en gang i tiden at hadde han ikke visst bedre så hadde han trodd at 42A var horn. Jeg bekymret meg litt for akustikken da jeg kjøpte 82A, men det skulle vise seg at de var enkle å integrere i rommet sålenge jeg fulgte Allans henvisninger på hjemmesiden.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg må si at jeg er veldig fristet... Men det var denne peaken min da... Jeg vet faktisk ikke hvor mange høyttalere jeg har hatt innom det lille rommet mitt, men det er ikke få. Den eneste som har hatt bass som har fungert godt er Impulse H6 (disse har en ca 55-57Hz tuning). Jeg bygde noen Impulse H2 inspirerte høyttalere også som imponerte noe voldsomt, men etter en stund så innså jeg at også disse hadde et problem i bassen i mitt rom, det ble for mye av det gode selv om disse ikke er på langt nær de værste som har vært innom (disse har 47Hz tuning).

    Ifølge Allan så har S-modellen en dip rett over tuningfrekvens på 38Hz. Han kunne lage en custum tuning som var noe dypere som igjen ville lage en større dip over tuning frekvensen. Men om dette er nok er jeg ikke sikker på.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ikke vet jeg helt. Sliter ikke med spesielle peaker selv, men med foam inserts og litt ekstra tuning i det aktuelle området så vil jeg tro du finner veien med Monopulse Model S. Det blir jo litt vanskelig å få demonstrert dette med andres høyttalere uten ekstra tuning, selv om det selvsagt vil fortelle deg endel om karakteren.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man retter ikke feil med å introdusere nye feil. Gjør noe med peaken, feks modex plate 2 som yter rått rundt 45hz, aktiv bassfelle eller bruk av dsp type dirac, antimode eller lignende. Da står du fritt til å få best mulig kvalitet i høyttalerne.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Modex plate har jeg aldri hørt om, hva er det?
    Elektroniske hjelpemidler blir det nok aldri på meg...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Modex plate 2 er en trykkbasert bassfelle tunet for effekt mellom 40-70hz og bygger ca 10 cm. I forhold til de fleste bassfeller gjør de seg ikke bort visuelt, men må nok ha noen for å få god effekt.
    Aktive bassfeller (sub som spiller i motfase) er et alternativ, men er ikke en fullgod erstatning for passive løsninger da man bare korrigerer for ett sted- og kanskje gjør ting verre andre steder.

    Elektroniske løsninger, feks bare å justere ned den spesifikke frekvensen med software som jriver, fungerer mye bedre enn å finne høyttalere som skal gjøre samme greien med innebygde svakheter.

    Alt kommer an på hvilke kompromisser man er villig til å ta, men jeg er ikke sikker på om å fjerne hele bunnen i musikken ved å velge høyttalere som ikke gjengir lyd under 50 hz er et kompromiss jeg kunne levd med selv. Da hadde jeg heller overlevd litt jordskjelv på enkelte frekvenser :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    De platene skal jeg sjekke!
    Pga romforsterkningen så har jeg fullt nivå ned til midten av 30 tallet selv om høyttalerne er tunet til 55-57Hz.
    Det er klart at et annet alternativ er å plugge porten på modell S og kjøre en tight og kjapp sub i tillegg.
    Valgets kvaler...
    Det hadde vært veldig artig å komme på besøk til noen som faktisk hadde et par Monopulse høyttalere å spille på...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette vet Audiomix mye mer om enn meg, men jeg vil tro at det å lytte til enhver Monopulse-modell vil gi deg en pekepinn. Er det ingen rundt omkring på Sørlandet nær deg som har Monopulse?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er ihvertfall et par med "S" til salgs på torget nå. De befinner seg i Vest-agder. Muligheter her vil jeg tro :)
    Hadde det ikke vært for at jeg er avhengig av høyttalere som kan stå nær bak og sidevegg ville jeg vurdert disse selv.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå fikk jeg avtalt lytt hos Festus i morra kveld, det skal bli artig!
    Jeg fikk noen priser her av Allan som virker nesten for gode til å være sant også, spesielt modell A...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tror han har beholdt sine 42A.
    Stemmer at han har mange.
    Noen år siden jeg besøkte Morten.
    Noen timer fra Arendal (Kongsberg) er det både 82A og seneste (?) Model A.
    Ta med forsterker og musikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HFSer raist overtok mine 82A. Han holdt til i Setesdal.

    Har lekt med tanken om å skaffe meg nye her. Kunne blitt et pent surround-oppsett også med model A i front.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Fikk mail fra Allan i dag:

    "Your speakers are finished.
    They were almost delayed because we spent so much time enjoying listening to them! They are the best we have yet made for accuracy and positioning. In fact I have invited some friends round tomorrow to listen."


    Det høres jo lovende ut!
    Jeg bestilte med utriggere til spikes (som på Model A) i stedet for sokkelplate. Dette skulle koste 50-70€ ekstra. Før siste betaling fikk jeg beskjed om at de hadde gjort dette som standard på Model S nå, så det ble ingen ekstrautgift likevel. :)
    Jeg gleder meg bittelitt til neste uke nå...

    Bildene er mildt sagt dårlige, som nesten alle bildene fra MonoPulse. Jeg tror faktisk MonoPulse kunne vært tjent med å hatt litt bedre bilder med oppløsning som er bedre tilpasset dagens internettlinjer vs. ISDN på nettsiden deres.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Så bra!
    Det er en her i nærheten som også har ventet ferdig nå.
    Jeg skal nevne dette med bildene for Allan.
    Han har litt dårlig erfaring med "proffe" fotografer. De kommer ikke som avtalt og ferdige høyttalere må ut og hjem til en ventende kunde.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Største problemet med bildene er oppløsning. Bildene jeg fikk på mail var alle under 100KB, og jeg nedskalerte bildene før jeg postet her. Ellers er de vel litt lyse og blasse. Men det trengs ikke proff fotograf. Bare litt bedre bearbeiding i etterkant.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Fikk et tilbud av Allan nå på nye modell A på 995 Euro. Han satt de ned pga valutakursen. Det er jo bare helt latterlig billig!
    Jeg har et spørsmål rundt dette, hvis jeg kan være så frekk; Moms kommer i tillegg? Det er vel klassifisert som elektronikk, og således er det vel ikke noen tollavgift foruten moms?
    Hva med frakt?

    mvh -P-
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Fikk et tilbud av Allan nå på nye modell A på 995 Euro. Han satt de ned pga valutakursen. Det er jo bare helt latterlig billig!
    Jeg har et spørsmål rundt dette, hvis jeg kan være så frekk; Moms kommer i tillegg? Det er vel klassifisert som elektronikk, og således er det vel ikke noen tollavgift foruten moms?
    Hva med frakt?

    mvh -P-
    Moms og fortollingsgebyr kommer i tillegg. Jeg fikk pris på mine Model S med frakt inkludert, og har inntrykk av at alle priser folk får i Norge er inkl. frakt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er standardpris for nordmenn på modellene nå? Såvidt jeg skjønner så kommer Model A på 12.500 levert på døra med norsk mva. Model S har jeg ikke sett noen pris på enda.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Hva er standardpris for nordmenn på modellene nå? Såvidt jeg skjønner så kommer Model A på 12.500 levert på døra med norsk mva. Model S har jeg ikke sett noen pris på enda.
    Model S kommer på rundt 8000,-.
    Jeg har ikke betalt MVA og fortollingsgebyr ennå, så jeg vet ikke helt eksakt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er standardpris for nordmenn på modellene nå? Såvidt jeg skjønner så kommer Model A på 12.500 levert på døra med norsk mva. Model S har jeg ikke sett noen pris på enda.
    Model S kommer på rundt 8000,-.
    Jeg har ikke betalt MVA og fortollingsgebyr ennå, så jeg vet ikke helt eksakt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Det er helt absurd billig, men en må jo ta en sjanse hvis en ikke har hørt dem før.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet om diskanten på model S har blitt endret ifra 2016 til nyeste modell?
    Og om det er samme diskant i model A og S?
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Er det noen som vet om diskanten på model S har blitt endret ifra 2016 til nyeste modell?
    Og om det er samme diskant i model A og S?
    Jeg vet ikke om selve elementet er annerledes, men plasseringen er endret. På 2018 modellen er diskanten over bass/mellomtone, og på de eldre var den visst under.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Model A har alltid hatt diskant øverst.
    Tror alle modeller har / har hatt det.
    Allans pris er i Euro og inkl frakt helt hjem.
    FedEx, UPS, etc tar et lite gebyr (2-300) og så blir det MVA.
    Den fakturaen kommer noen uker på etterskudd.
     
    Sist redigert:

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Sitat fra Allan om Model S: " There are a number of improvements in 2018, but the main one is putting the HF above the LF unit. At present it is below."


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Da er en av høyttalerene i hus. Den andre har UPS ikke kontroll på. Jeg har fått opp sporingsinfo på posten.no på den, men de har ikke mottatt noe kolli fra UPS ennå. Satser på den dukker opp etterhvert...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har du sett noe mer til den andre høyttaleren enda rockelye? :)
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Har du sett noe mer til den andre høyttaleren enda rockelye? :)
    Nei. Kom noen kryptiske oppdateringer på UPS sporingsappen igår, men posten.no har ennå ikke overtatt pakken. Allan har også sendt ut en etterlysning via Interparcel.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det ordner seg nok, men kjedelig da! Spent på dine inntrykk når du får begge opp og spiller. Jeg ser Allan har oppdatert hjemmesiden med 2018 versjonen av model S. Det ser bra ut detta!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så kjedelig å motta bare en om gangen, håper du får den før helgen er omme. Først da er det på sin plass å gratulere skikkelig. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn