MonoPulse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Dette måtte prøves ut:





    ...
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Disse skal egentlig brukes til et annet prosjekt, men det prosjektet tar laaaang tid - så da blir de satt på her midlertidig.

    Soundcare SuperSpikes (M8)





    De kom litt opp kan du si... Og ved å løfte høyttaleren ca 3cm så kommer også bassrefleksporten litt opp som gjør lyden litt tørrere. Litt uvant å se på, men vil si at lydmessig så er dette positivt. Jeg fikk med nylonbaserte spikes fra Allan, men lurer på om jeg ikke skal etterbestille metall og legge ett eller annet av beskyttelse på gulvet.

    Jeg har nok noen frekvenser i rommet som ikke er helt gode, skal se om jeg ikke kan snart få gjort noen målinger.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Mono Pulse

    mteinum skrev:
    kwil skrev:
    Disse så da overraskende små ut, her det bildet som lyver her? (eller er det noen store karer kanskje)
    De virker nok litt større enn på bildet. Tror det er han til venstre som er ganske stor. Han til høyre står litt nærmere kamera slik at elementer bak virker mindre.

    Må jeg ta et selvportrett? ;D
    neida, neida for all del ;) jeg kan tommestokken og måla er jo oppgitt ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Noen som kjenner igjen noen høyttalere under "General Options" på denne siden? :)

    http://www.monopulse.co.uk/models.html



    Because all our speakers are made to order, we can often supply to other special requirements. For example, shown right, is a connection panel, from a source specified by the customer, fitted at the very base of the enclosure.
     

    davalex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Mono Pulse

    Det der så misstenkelig ut som HCS sine. Han bestilte med terminalene flyttet helt ned og andre terminaler. HCS kan helt sikkert bekrefte! :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    mteinum skrev:
    Noen som kjenner igjen noen høyttalere under "General Options" på denne siden? :)

    http://www.monopulse.co.uk/models.html



    Because all our speakers are made to order, we can often supply to other special requirements. For example, shown right, is a connection panel, from a source specified by the customer, fitted at the very base of the enclosure.

    ...det er mine... :). Så ingen grunn til å ha kabler hengende 40 cm over bakken...Og det er Michell terminaler, meget gode må jeg si...

    http://www.michell-engineering.co.uk/audio_accessories.html

    Big Mother Speaker terminals... ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    Dere andre Monopol-spillere:
    Høyttaler-kabler har vært nevnt en gang her tror jeg (Cardas eller noe), men jeg er nysgjerrig på hva dere andre bruker og foretrekker med Monopulse. Jeg bruker noen 2x4mm2 Ply kjøpt fra Eltek og lurer på hva som vil være en naturlig oppgradering.

    PS: Jeg liker dem best mørke
    J.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Jøgga skrev:
    Dere andre Monopol-spillere:
    Høyttaler-kabler har vært nevnt en gang her tror jeg (Cardas eller noe), men jeg er nysgjerrig på hva dere andre bruker og foretrekker med Monopulse. Jeg bruker noen 2x4mm2 Ply kjøpt fra Eltek og lurer på hva som vil være en naturlig oppgradering.

    PS: Jeg liker dem best mørke
    J.
    Transparent?

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    For min egen del blir det Cardas Golden Cross. Mørke ja, men med alle detaljer som musikken inneholder. Har brukt Audio Ren ifra Roald Mikkelsen til nå, men de blir rett og slett litt skarpe til tider. Og som haavard riktig påpeket, Transperant har også en mørk klangkarakter som er lett å like synes jeg.
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Har nå bestillt meg ett par 82a etter litt fram og tilbake med HCS.

    Kjøper usett/ulyttet så litt risiko er det. Men med alle lovordene jeg har fått er det bare å glede seg tror jeg :)

    Valgte svart stoff og svart ramme.

    Mvh Eivind
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Mono Pulse

    tipper du blir fornøyd :) fantastiske høytalere
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    eiv skrev:
    Har nå bestillt meg ett par 82a etter litt fram og tilbake med HCS.

    Kjøper usett/ulyttet så litt risiko er det. Men med alle lovordene jeg har fått er det bare å glede seg tror jeg :)

    Valgte svart stoff og svart ramme.

    Mvh Eivind

    ....skal jeg få skylda for det også... ;D. Gratulerer, dette er høytalere å bli glad I, og MED...
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    eiv skrev:
    Har nå bestillt meg ett par 82a etter litt fram og tilbake med HCS.

    Kjøper usett/ulyttet så litt risiko er det. Men med alle lovordene jeg har fått er det bare å glede seg tror jeg :)

    Valgte svart stoff og svart ramme.

    Mvh Eivind
    Monopulse begynner å bli populært her på berget. Mon tro om vi saer en norsk importør/forhandler snart?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mono Pulse

    Jeg ble nysgjerrig på disse høyttalerne og lurer på hva det påstått unike med konstruksjonen egentlig består i. Noen som vet? Jeg har trålt gjennom nettsidene til Hendry uten å finne noe svar (men det er en link til denne tråden der! 8))

    I hifi+ omtalen av 42A står det å lese at delefilteret ble, etter journalistens tilbakemelding, endret slik at diskanten ble hevet med 1,5dB ( :eek:) Etter å ha hørt virkningen av en diskantheving på 0,25dB er på mine egne høyttalere, synes jeg 1,5dB høres underlig mye ut.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    limvingen skrev:
    eiv skrev:
    Har nå bestillt meg ett par 82a etter litt fram og tilbake med HCS.

    Kjøper usett/ulyttet så litt risiko er det. Men med alle lovordene jeg har fått er det bare å glede seg tror jeg :)

    Valgte svart stoff og svart ramme.

    Mvh Eivind
    Monopulse begynner å bli populært her på berget. Mon tro om vi saer en norsk importør/forhandler snart?
    Vet ikke om Allan er så intr i dette. Men vet om en bransjeaktør som skal ta kontakt med han å høre. Blir spennede å se hvordan det går. :)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Mono Pulse

    HCS skrev:
    limvingen skrev:
    eiv skrev:
    Har nå bestillt meg ett par 82a etter litt fram og tilbake med HCS.

    Kjøper usett/ulyttet så litt risiko er det. Men med alle lovordene jeg har fått er det bare å glede seg tror jeg :)

    Valgte svart stoff og svart ramme.

    Mvh Eivind
    Monopulse begynner å bli populært her på berget. Mon tro om vi saer en norsk importør/forhandler snart?
    Vet ikke om Allan er så intr i dette. Men vet om en bransjeaktør som skal ta kontakt med han å høre. Blir spennede å se hvordan det går. :)
    .....det som blir spennende er jo å se hvor mye mer man må betale for disse høyttalerene via en norsk importør ::)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Helt klart Pilsern. Allan har vært svært fair med priser ifht de prisene han selv setter på sidene sine. Så noen blod-marginer er det ikke plass for om flere par skal selges her til lands... 8)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Gratulerer eid, du har mye å se fram til!

    Gjorde en rask måling her hos meg. Mic'en er ikke kalibrert, men det gir vel en indikasjon. Noget heftig den dip'en på 60/180Hz - skal prøve å flytte litt rundt for å se hva som skjer.

    PS! målingen er gjort fra lytteposisjon. Det er der ørene er ::)
     

    Vedlegg

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Mono Pulse

    HCS skrev:
    Helt klart Pilsern. Allan har vært svært fair med priser ifht de prisene han selv setter på sidene sine. Så noen blod-marginer er det ikke plass for om flere par skal selges her til lands... 8)
    ....og hva skal Allan med en forhandler når oppfølgingen og kundeservicen hans er så bra som det gis inntrykk av i denne tråden ?
    Hva vil en forhandler kunne tilføre ?

    Ikke meningen å være negativ, men jeg har i det siste sett flere eksempler på hårreisende "veiledende" prising av produkter her til lands kontra utlandet - og det så hårreisende at hverken flyfrakt rundt halve jorda eller høy dollarkurs kan forsvare det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Pilsern skrev:
    HCS skrev:
    Helt klart Pilsern. Allan har vært svært fair med priser ifht de prisene han selv setter på sidene sine. Så noen blod-marginer er det ikke plass for om flere par skal selges her til lands... 8)
    ....og hva skal Allan med en forhandler når oppfølgingen og kundeservicen hans er så bra som det gis inntrykk av i denne tråden ?
    Hva vil en forhandler kunne tilføre ?

    Ikke meningen å være negativ, men jeg har i det siste sett flere eksempler på hårreisende "veiledende" prising av produkter her til lands kontra utlandet - og det så hårreisende at hverken flyfrakt rundt halve jorda eller høy dollarkurs kan forsvare det.

    Ja, Allan er tryggheten selv på dette. Vet ikke om økt tilgjengelighet er lik mer salg. Til det er gleden av å "handle selv" litt for stor synes jeg... :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    Det spreier seg vestover no..... ;)

    Hans, du mister vel snart tellinga?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    coolbiz skrev:
    Jeg ble nysgjerrig på disse høyttalerne og lurer på hva det påstått unike med konstruksjonen egentlig består i. Noen som vet? Jeg har trålt gjennom nettsidene til Hendry uten å finne noe svar
    ???

    Er det tekniske detaljer du leter etter eller prinsippene som Allan bygger etter? Det første kan du sikkert få svar på hvis du spør. Det andre står det veldig mye om på sidene hans.

    Hvis det er en interessert aktør her som vil importere MonoPulse, er det bare å legge inn bestilling omgående. Det må jo bare bli mye dyrere via norsk forhandler. Fordelen er selvfølgelig at en kan få en lytt. Så langt er det ingen av oss som har kjøpt "ulyttet" som angrer.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Jøgga skrev:
    Det spreier seg vestover no..... ;)

    Hans, du mister vel snart tellinga?
    Har kommet ut av telling ja. Allan har vel oversikt.
    Nå er det to kompiser til som er veldig interessert.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Må si at det er en hyggelig pris vi har fått her til lands da... :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mono Pulse

    HCS skrev:
    Må si at det er en hyggelig pris vi har fått her til lands da... :)
    Mange briter har lenge hatt en svakhet for Norge og nordmenn. Kan alt dette være en slags hifi-uhjelp ? ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Føles forsåvidt godt å være Monopulse-"neger " da må jeg si... ;D. Begynner å bli på stell. Tipset med toe-in var smart , føler musikken er der den skal være... :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Kan ikke si så mye om forsterker, det er noe du må prøve deg frem på eiv. Det jeg kan si er at dette er lettdrevne høytalere. Bruker selv to monoblokker på til sammen 2x80 rørwatt. I min vanlig str. norske stue trenger jeg ikke gå særlig over kl 10 på volumet før det er mer enn høyt nok.

    Skal ikveld teste høytalerne med Exposure elektronikk, tror det kan bli veldig bra. Har også en kompis med realtivt kostbar NAIM elektronikk, vi skal teste ut der og. Det tror jeg kan bli RÅTØFFT :)
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Sugden 2x25w... er dette virkelig nok til å kontrollere disse høytt?

    Hvis dere ser på listen over forstereke med prosessor inngang. Er det noen av disse dere vet gir godlyd som ikke koster skjorta ?

    Exposure modell?

    Hvor stor naim forsterker tror du man bør ha for å drive disse? Er naim sakene kraftige ?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Jeg veksler mellom MAE SET 1 (6.5W) og min Push Pull på i overkant av 40W på Model 42A. Begge forsterkerne spiller høyt nok.
    Har hatt litt kontakt med Allan. Han er i Frankrike (hvis noen synes det går tregt å få svar......) ut uka.
    Lurer veldig på hvem som snuser på MonoPulse agenturet her:
    "And yes, we have a dealer asking questions!"
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Noe av det fine med Monopulse er jo at de dipper ikke under 7ohm. Det gjør at de er enkle å drive for de aller fleste forsterkere. Se deg ikke blind på watt , kvaliteten på den watten du får har også noe å si.

    Ser Cambrigde står på lista. det går for å være prisgunstige gode ting. Skulle jeg gått for noe i denne pris klassen er dette: http://www.stereophile.com/integratedamps/1105exposure/ er av mine store favoritter. Det er det også for Fidelity uten at jeg skal gå god for alt de skriver.. ;D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    HCS skrev:
    Se deg ikke blind på watt , kvaliteten på den watten du får har også noe å si.
    Svært sjelden du spiller med mer enn 1 Watt :)
    Helt sant.
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    De blir ikke sendt riktig enda :)

    Tror det var snakk om ett par uker.

    Holder på å ser på forsterkere i mellomtiden.
    Tenkte også å skaffe meg solidcore kobber.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Igår testet jeg mine Monopulse med et transistor trinn. For en rørmann som meg var det også et skritt å ta, men det måtte prøves. Siden de aller fleste erfaringer her inne er med rør så bare skriver jeg kort om hvordan det hele artet seg med transistor.


    Trinnet som ble brukt var et HELT ferskt eksemplar av Exposure 3010. Selv har jeg kun , av nyere produkter, hørt modellen som heter 2010. Denne skal visstnok male med bredere pensel og med en litt mørkere signatur enn 3010 som er mer fresk og frempå ble det fortalt meg av importør. Koblet den til, rett ifra kald bil hvor det hadde ligget.

    Umiddelbart var det noen stygge ss-er ute å gikk. Er det noe jeg hater så er det ss-er. Med tanke på at effektrinnet var helt nytt og kaldt var det alikevl ikke noen stor overraskelse.

    Etter ca 30 min begynte ting å skje. Lydbildet åpnet seg , sss-ene forsvant og frasparket kom frem. Dette var lyd jeg kunne like. Åpent, med et vell av detaljer. Litt tørrere lyd enn jeg er vant til ifra rør-verdenen, men absoultt noe jeg kunne leve med.

    Konklusjonen er at Monopulse egner seg helt ypperlig til transistor også, iallefall engelske Exposure. Nå har jeg hørt det. Personlig ville jeg ha satt et trinn som har litt driv og rytme i seg. Naim kan være noe, Arcam kanskje og. Exspoure er jo nevnt.

    Takk til importør for lånet. Artig aften med ytterligre innblikk i Monopulse-verden :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mono Pulse

    Kan heller ikke se noen grunn til at transistor ikke burde kunne fungere. Muligens ikke de konstruksjonene som kan skjære i glass... Naim ville vært spennende å prøvd.

    Nå fikk jeg en pakke i posten igår, og innholdet var av dødelig art ;D





    Disse og parkett er dog en dårlig kombinasjon, så etter mørkets frembrudd og ungene i seng, så var det en liten tur innom garasjen for å finne noe passende. Fliserester fra gangen nede. Selvsagt helt ukurant størrelse, og noen granittplater frister veldig.

    Spikes på plass, gulvflis mellom HT og parkett.





    Disse bygger litt mindre enn soundcare, og det resulterer i litt mer bass. Jeg setter en finger på disse.



     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Mono Pulse

    var en tur innom HCS igjen og lyttet til Monopulser. Veldig spent på hvordan de hadde utviklet seg siden forrige gang (et stykke bakover i tråden) Ble ikke skuffet! Disse høytalerene er fantastisk gode. De hadde spilt ca 150 timer fikk jeg høre og etter min oppfattning trenger de en del flere timer med bank før det "løsner" 8 tommeren var tidevis ikke helt med og rotet litt til i nedre mellomtone/bass. Toppen var blitt mere harmonisk og på litt rolig musikk spilte det plutoniumfantastico!! Jeg aner et helt vanvittig potensiale i disse vakre gråsorte rakkere og skal ta meg en tur oppover i løpet av en uke eller så. Må ha faktoren stiger...... Takk for besøket :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    Takk for besøket løytnant Futt :). Greit å få noen tilbakmeld underveis , både for å lære og høre etter litt andre ting enn det en selv sitter å "koker" med.. Har gitt de grundig bank idag med den skiva jeg fikk av deg. At de nok trenger 200+ pluss før de yter maks tror jeg gjerne. Rage against the machine gikk så rutene klirret idag...Så da er det bare å glede seg til ting sitter 101% :).

    ps. 2 høytalerpar må vel holde 65finger ? ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Mono Pulse

    er nok det jeg har plass/råd til dessverre :'( folk som vurderer nye Ht under 100.000.- bør lytte til Monopuls, eller kjøpe monopuls og gjøre en svær haug av andre ting med det latterlige store beløpet med penger som blir til overs
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mono Pulse

    En oppdatering fra Allan (han har litt bildille også ;)):

    Hello Hans,
    Thank you for your continuing interest and involvement.
    So far we have seven sales to Norway, plus one on order from Norway and one from Denmark, plus 2 active enquiries. All these are related to your original order and web thread - so thank you.
    I would be very happy to talk to your friends - they can call me anytime on 00 44 7785 558238, or e-mail.
    The export version of the 42A is now called the 72A and the price to your friends is E1,495 delivered - against normal of E2,995.
    We have also supplied a pair of 82As for E1,695 and would be prepared to do this for other contacts you have.
    You mention classic cars. Interesting. I have the worlds rarest Jaguar XK150, and go to Le Mans every year.
    Thank you again.
    Best regards, Allan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn