OKA skrev:
Ja du har kanskje rett i det. Men hva synes mono-fantastene? (finnes de?) Skal mono høres med én høytaler?
Jeg er ingen fantast, men synes at gamle monoplater ofte låter bedre på min mono Radionette Duett. Den er jo laget for å få den lyden og musikken til å låte best mulig ut fra budsjettet, og alt dårlig låter bra på den. Men når opptakene er gode så føler jeg at jeg likevel klarer å innbille meg at det er et realistisk lydbilde med scene når lyden oppstår "i løse luften" mellom høyttalerne.
Det som kan være en faktor er at når en høyttaler spiller så hører du direkte hvor lyden kommer fra, og det kan kanskje skape mer trøkk i lyden. Kanskje, for jeg har ikke giddet å sjekke dette. Egentlig så lytter jeg til mono på en helt annen måte. Jeg sitter gjerne sidelengs eller til og med med ryggen til anlegget. Og ofte ligger jeg på sofaen og nyter, men det kan i noen tilfeller ødelegge for rockefoten.
Men en ting er sikkert, god mono er bedre enn dårlig stereo. Jeg husker første gang min mor hørte Love Hurts med GP. Etter et par minutter sa den over 70 år gamle damen at dette var skikkelig Beatles-stereo. Hun mente det ikke på en god måte, men hun elsket versjonen/musikken. Dessuten hører hun musikken på en liten slepebrøler av bra kvalitet, slik at stereolydbildet uansett er ganske smalt. Uansett så ser jeg på det som indikasjon om at Beatles-stereo er såpass distinkt at den virker unaturlig selv på de som er uinteressert i hifi men som likevel har ører for lyd. Derfor valgte jeg monoboksen, for jeg føler at å lytte til den er mindre trettende. Man blir ikke forstyrret av merkelige panoreringer, noe som kan føre til lyttetretthet hvis man sitter i sweet spot. Med monoplatene slipper jeg å unngå sweet spot bevisst slik jeg gjør med plater som har dårlig eller merkelig panorering. Men all musikk kan nytes sålenge man ikke setter seg i en posisjon hvor lyden kan plage en.
Det er faktisk noe som det slår meg kan være en ulempe med Carlsson. Ikke fordi jeg har testet det, men den spesielle måten å spre på kan faktisk teoretisk føre til at man ikke kan slippe fenomenet ved å velge en annen lytteposisjon i rommet. Jeg håper dog at min teori er feil, og at det egentlige resultatet er at Carlsson i praksis får umulige mikser til å virke mer tilforlatelige.