"Mono-knapp". Hvor i kretsen sitter den?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hei!

Er det noen som vet hvor i kjeden "Mono-knappen" pleier å sitte? Finnes det noen fast "regel" på dette?

Den faktiske problemstillingen: Jeg har en gammel Marantz som ikke spiller på begge kanaler med mindre mono-knappen er trykket inn. Det betyr iallefall at det ikke er noe galt med effektforsterker-trinnet, men jeg har dessverre ikke koblingsskjema. Derfor ønsker jeg å vite hvor i kretsen den knappen sitter for å isolere problemet vekk fra den øvrige kjeden.

Jeg har dessverre ikke tilgang til laboratorieutstyr som oscilloskop lengre, så alt jeg egentlig har å jobbe med er et multimeter ::)

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

Harald

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva heter din "eldre" Marantz?
Det kan tenkes at det er dårlig kontakt i monoknappen eller andre knapper slik at signalet blir borte i en av switchene. Kan selvfølgelig være en mer elektronisk feil også.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Hvor Mono knappen sitter? Joda, som regel i fronten av forsterkeren under der det er skrevet "mono".
Trodde Audiomix visste dette...

Høres ut som en dårlig kontakt.

Type?

BJ.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.073
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høh.

Mens vi er inne på det: Kan noen poste en "monokrets" eller to her? Jeg husker ikke hvordan slike gjøres.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
noe sånt som: 22k motstand fra left og right loddes sammen. 22k motstand til jord fra midtpunktet. signalet tas ut mellom jord og midtpunktet. kan forsterkers litt i neste trinn da det det dempes litt. som regel ikke nødvendig. med rørutstyr kan sikkert 47k motstander brukes.

8 ps 9 : capsknappen virker ikke, beklager.

vh

bj.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Valentino skrev:
Høh.

Mens vi er inne på det: Kan noen poste en "monokrets" eller to her? Jeg husker ikke hvordan slike gjøres.
Hva er adressa di?
Jeg har rent kobber, fortinnet kobber og sølv. Et bra utvalg isolasjon, men det er vanligvis ikke nødvendig.
Det er jo snakk om å kortslutte to signaler.
Jeg kan godt lage en slik "krets" for deg ;)

Jeg har en gammel 2270. Hvis jeg ikke husker feil er det tape / source knappen som er dårlig der. Lar den være i fred og alt går mye bedre.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Ref forrige innlegg. Mulig 22K er litt mye. Sjekket 2 forsterkere og de bruker 4,7 Kohm motstand mellom kanalene.

Legger ved link til en jeg har hatt delene liggende til lenge. ( Ikke poweret, da )

http://www.davidberning.com/support/tf10

VH.

BJ.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
BerntJ skrev:
Hvor Mono knappen sitter? Joda, som regel i fronten av forsterkeren under der det er skrevet "mono".

Type?

BJ.
Vel. Nå spesifiserte jeg vel faktisk "hvor i kretsen".

Å si at det er en eldre Marantz blir vel nesten som å si at Sierra er en fin bil. Den er omtrent ifra den tiden hvor ursuppens møte med lynet skapte det første kjente organiske liv her på kula. Fra Madonnas ungdom. En PM-550. Den ser slik ut.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
joda, så at du skrev i kretsen, men tenkte bare å fleipe litt med audiomix. beklager.
virker som forsterkeren din er laget rundt 1983. fra den tiden det fortsatt ble utviklet audiotransistorer.
i dag er det mest data som gjelder, synes jeg.
prøv å isolere problemet. begge utganger er ok. regner med du har prøvd linjeinngangene og ikke bare riaa. da ligger trolig problemet i linjedelen. du har en spesiell tonekontroll som var populær da, men som har 5 potmetre istedet for 2. mer mekanikk. har du prøvd å spraye kontakter og potmetre med egnet rense/smørespray? kan hjelpe for en stund. har ikke sjekket mye, men monoknappen sitter før volumpotmetret på de jeg sjekket. balansekontrollen ofte etter volum. sjekket om kretsene har spenning? sjekket gamle loddinger med lupe der det er varmt? sprekker rundt loddepunkter? lodd over og tilfør nytt tinn.
her er noen bilder av en annen Marantz.
http://gigapod.free.fr/marantz_restoration.html
ellers sier disse at de har servicemanualer for salg.
http://www.s100-manuals.com/search.asp?q=Marantz PM 550 DC
har ikke brukt disse selv, men har god erfaring med
http://www.user-manuals.com/
betal med kort og du får tilgang i pdf format iløpet av kort tid.

dersom du får den til kan det være noe å hente på soft recovery dioder og nye elektrolytter i poweret. gamle lytter lukter fælt når de kortslutter.

vh.

bj.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
hagr skrev:
BerntJ skrev:

Type?

BJ.
Vel. Nå spesifiserte jeg vel faktisk "hvor i kretsen".

Å si at det er en eldre Marantz blir vel nesten som å si at Sierra er en fin bil. Den er omtrent ifra den tiden hvor ursuppens møte med lynet skapte det første kjente organiske liv her på kula. Fra Madonnas ungdom. En PM-550. Den ser slik ut.
Den må være fra en tid da Marantz ikke var helt på høyden.
Proff hjelp til å fikse den vil nok overstige "prislappen" er jeg redd.
Fikser du selv, blir det annerledes.

Topp Bunn