Mono eller mono?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.218
Hei.
Trenger litt innspill til temaet "avspilling av monoplater på stereoanlegg". Har etter hvert fått en anselig samling særs fine femti- og sekstitalls LP-utgivelser i mono. Disse har i alle år blitt avspilt med den til enhver tid operative platespiller, altså i et normalt stereo oppsett. Føler ikke jeg har savnet noe, og på gode innspillinger kan det faktisk ofte oppleves en viss dybde i opptaket. Folk som har greie på slikt, sier ofte at det er mye å hente på en god mono pickup.
OK, min nåværende preamp har ingen mono knapp, og jeg har ikke en dedikert senterhøyttaler heller, så hva er veien fram hvis man vil prøve en to-pins mono pickup, men spille på eksisterende anlegg. Er ikke villig til å ta opp nytt banklån for å få til dette.
Steen

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
14.429
Sted
Oslo
Hei.
Trenger litt innspill til temaet "avspilling av monoplater på stereoanlegg". Har etter hvert fått en anselig samling særs fine femti- og sekstitalls LP-utgivelser i mono. Disse har i alle år blitt avspilt med den til enhver tid operative platespiller, altså i et normalt stereo oppsett. Føler ikke jeg har savnet noe, og på gode innspillinger kan det faktisk ofte oppleves en viss dybde i opptaket. Folk som har greie på slikt, sier ofte at det er mye å hente på en god mono pickup.
OK, min nåværende preamp har ingen mono knapp, og jeg har ikke en dedikert senterhøyttaler heller, så hva er veien fram hvis man vil prøve en to-pins mono pickup, men spille på eksisterende anlegg. Er ikke villig til å ta opp nytt banklån for å få til dette.
Steen
Bruker selv en Ortofon 2m mono, og foretrekker den på mono plater framfor 2m black.
Med lik geometri, vekt og Sme headshell er det lett å veksle mellom dem.
Ikke akkurat banklån pickup's

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.218
Kan du forklare koblingen på en enkel måte? ER det en fire-pins hvor serie- eller parallell-wiringen er gjort i huset?

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
14.429
Sted
Oslo
Kan du forklare koblingen på en enkel måte? ER det en fire-pins hvor serie- eller parallell-wiringen er gjort i huset?
Er ikke akkurat teknisk kyndig, men ja 2m mono har fire pins kobling. Plug and play
Hadde en Denon mono pu, med 2 pins, klarte aldri å koble den

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.218
Fant dette bildet:

Ortofon-2M-Mono.jpg

Ser jo at dette kanskje ikke er så vanskelig. Har selv SME-type headshell på armen som er tiltenkt. Trodde at mono PU'er bare hadde to pinner som i hine hårde, men det var kanskje bare før.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.836
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kan anbefale en Audio-Technica AT33MONO. Koster ikke skjorta og jeg synes den gir et løft i forhold til en vanlig pickup når jeg setter på originale Django, Andrews Sisters og denslags.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.218
Har sjekket litt rundt nå, og her til lands er det ikke flust med utvalg. AT33Mono, Ortofon Mono og en Grado Prestige ME+ Mono. Thats about it.
Selv om det ikke er i direkte samsvar med trådens heading, så kommer et tilleggsspørsmål om det finnes en anbefalt switch til å skifte mellom to armer. Riaa'en har to innganger, og nå blir det behov for tre :sneaky:.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
563
Sted
Bergen
Ditto som over, AT33mono. Har du mange monoplater kan det være en fin ting å ha.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
14.429
Sted
Oslo
Har sjekket litt rundt nå, og her til lands er det ikke flust med utvalg. AT33Mono, Ortofon Mono og en Grado Prestige ME+ Mono. Thats about it.
Selv om det ikke er i direkte samsvar med trådens heading, så kommer et tilleggsspørsmål om det finnes en anbefalt switch til å skifte mellom to armer. Riaa'en har to innganger, og nå blir det behov for tre :sneaky:.
Jeg kjøpte en switch box hos NAT, med tre innganger. Kostet for 15 år siden noen hundrelapper.
Kanskje ikke state of the art men funka bra

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.218
små 300 stykker, så hvis det er såpass stor forskjell i dynamikken som det sies, så er det vel greit med en korrekt avtaster.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
14.429
Sted
Oslo
små 300 stykker, så hvis det er såpass stor forskjell i dynamikken som det sies, så er det vel greit med en korrekt avtaster.
Jeg har en del mono plater både 33 og 45 fra femti-sekstitallet og opplever at en dedikert mono pickup gir meg en bedre opplevelse.
Subjektivt selvfølgelig

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
14.429
Sted
Oslo
Slik hørte man på mono, selvfølgelig også piperøykende.
Those where the days

Quad-ESL-57-advertisement-loudspeaker.jpg

Legg merke til hvem som sitter i sweet spoten, skulle bare mangle

Sist redigert:
Topp Bunn