Mono avspilling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Vil bare komme med en annbefaling, dette er strålende mono-musikk fra starten av fusion perioden da jazz,rock, country og blues møttes.

Vedlegg

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    31.633
    Torget vurderinger
    28
    Noen som har hørt Ortofon Cadenza Mono eller Benz Ebony H Mono?
    Sistnevnte har jeg bare hørt om, ikke funnet noe info om.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    Man kan sagtens afspille monoplader med stereo-pickup.
    Det horisontale signal (det eneste signal der er på mono) ligger ens på både mono og stereo-plader.
    mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    ps.

På stereo-plader er yderligere tilført et vertikalt signal, og det er dette signal i kombination med det horisontale signal, der muliggørrer pin-pon effekt samtidig med at lyden fastholdes i begge kanaler samtidigt.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    298
    At nogen bedre kan lide lyden fra en dedikeret mono-pu med en gammeldags slibning,
    er vel ikke anderledes end at nogen til stereo, foretrækker de lidt gammeldags SPU/Denon kontra de mere moderne Lyra/VDH.

Personligt syntes jeg det kan være en stor oplevelse at høre en mono-Beatles fra 1965 afspillet med en mono-pu (med en slibning fra dengang), og gerne også med rør.
    Men efter en tid er det ligesom der mangler noget.

Nogen beretter om manglende "midter-lyd", ved afspilning i stereo.
    Det er nok nærmere et spørgsmål om grammofon-justering/højttaler-placering end det er et issue om stereo/mono.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    4
    Da er mono pu bestilt, skal interessant å teste monoavspilling.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg vil også få anbefale å bruke bare EN høyttaler når man lytter på mono. Det låter riktigere.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    4
    Ellers finner jeg masse plater med info om at de er i stereo men spillbare på alt av 33 1/3 utstyr. Det rimer ikke med hva jeg har lært om gamle mono-pickuper. Er det "jukse-stereo" ute og går?

Finner det samme, og om det stemmer som nevnt tidligere at monopickuper ødelegger stereoplater så må de vel være i mono da.
    Fra AT33mono_datasheet:

The AT33Mono also has appropriate compliance in the vertical direction, so willnot cause damage to stereo records.

Regner med at pu da heller ikke tar skade av å spille stereoplater?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    4
    Planen var å sette mono puen på Regaen og teste mot TWA'en med AT33EV da disse er ca på samme nivå. Men p.g.a av det er litt kronglete og sette disse AT puene på Rega armene så fant jeg frem den gamle Kenwooden med avtagbart headshell og satte mono puen på denne. Rett ut av esken så spiller Kenwood/33mono bedre en TWA/33EV på monoplater (riaa med 2 innganger og mono velger)!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn