monitor + sub

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Har tidligere hatt blandede erfaringer med minimonitor + sub.  Kombinasjonen SF Concerto og Rel ga feks et bunnsolid lydbilde på krevende musikk (symfonier etc), men samtidig gikk det på bekostning av nærhet og "magi".

Vurdere å prøve meg på ny monitor+sub kombinasjon igjen, men kunne godt tenke meg å høre hvilke erfaringer andre har gjort på følgende:

1. egenskaper og eksempler på monitorer som er godt egnet for å kombinere med sub.
2. monitor/sub vs gulvstående i store rom (60 kvm)?
3. helt signal til monitor eller signal med avskåret dypbass, en del sub'er har  jo høyttalerutganger der dypbass er frafiltrert ? . Aktiv deling av kildesignal er vel også et alternativ i denne sammenheng ?

Ser ikke for meg at det evt. skal bli et veldig kostbart oppsett. Kunne f.eks tenke meg å ta utgangspunkt i monitoren Quad 11L, Dynaudio Audience eller Focus etc, dvs en monitor i prisklassen <10.000....

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
hadde selv B&W805N of Rel strata 3, prøvde suben tilkoblet med linje og høytalersignal. Monitor fikk helt signal, mens suben ble satt til å spille på alt fra 50-75hz (hvis jeg husker rett). Det hele endte med at jeg byttet alt i 804N og fikk mye bedre lyd på alt annet enn jordskjelv og eksplosjoner i film. Subben ble plassert midt mellom monitoren, midt på en langvegg. Min erfaring er at dette var et komplisert prosjekt og at en sub fungerer dårlig som komplett bassgjengiver i et stereoanlegg. Kan dermimot tenke meg at suben ville fungert bedre med 804N og da delt lavere slik at den kun skulle bidra med de aller nederste frekvensene.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
venter på et anlegg lite anlegg vi skal bruke i stuen, blir noen småe stativhøyttalere sammen med sub, det er noe rimeligere en det du har tenkt å bruke men viss du er interesert kan jeg komme med hvordan det låter her. Høyttalerne som skal brukes er Krix brix sammen med sub fra samme merke. Forsterkeriet som kommer til å bli brukt sammen med disse høyttalerne kommer fra channel island audio.

mvh Jørgen

R

Rojoh

Gjest
Jeg hadde nok satset på aktiv deling/filtrering av monitorene også. Da spiller de renere og mer dynamisk. Videre blir bassområdet også renere. Du vil nok muligens merke et ørlite tap av gjennomsiktighet/mikrodetaljer, men det mener jeg det er verdt å ofre (høyst subjektivt, selvsagt).

Mvh. Johan

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Snuser litt på Dynaudio Focus 110/140 + Sub 250.
Etter det jeg forstår så kan linjesignalet tas filtrert (justerbart, passivt ?) i retur fra sub 250 til effektforsterker->sat. I et slikt oppsett kan man kanskje med hell benytte en rørforsterker til f.eks å drive satelittene med signal >80-100 Hz.

Trenger i såfall en (rør)forsterker med pre out/in.....

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.734
Bruker Dynaudio Contour 1.4 og Sub 300.

Mener ganske hardnakket at dette er noe av det bedre jeg har hørt, og beste medisin mot oppgraderingssyken er å sette seg ned foran anlegget et kvarter.

Dynaudiosub'ene har bare lavinngang, og man kan dele ved 60, 80, 100 og "Flat".

I mitt oppsett deler jeg ved 100, og føler jeg ikke har noe problem med pukkel eller hull i bassen.

Når det gjelder nærhet og magi så er det de to aspektene ved anlegget mitt jeg vil trekke frem som sterkest. Dynaudio har fantastisk plassering og holografi.

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Noen som har erfaring med B&W sine ASW sub'er ?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har levd med et komplett minimonitor /subsystem i mange år og var veldig fornøyd med det. Det dreide seg om Infinitys Modulus-system, et oppsett som på begynnelsen av 90-tallet kostet over 40.000,- Har var det forholdsvis lett å integrere netopp fordi systemet var laget for å spille optimalt sammen. Dette mener jeg er et helt vesentlig punkt, og skulle jeg gått til innkjøp av et slikt system i dag, ville jeg sett /hørt på monitor og sub fra samme produsent. Til hifi-bruk er integreringen alfa og omega, fordi ingenting er så ødeleggende for musikkopplevelsen som problemer med integrering og fase. Derfor er også mange motstandere av slike løsninger til seriøs hifi-bruk. De har rett og slett ikke hørt en virkelig vellykket løsning. Ikke så rart egentlig, det er ikke lett å få til, men når det funker, kan resultatene være ganske overveldende.
Jeg kan for øvrig virkelig anbefale å gå på jakt etter et komplett Modulus-system, det er ikke solgt så mange her til lands, riktignok, men de finnes. Ellers er de å se på hifi4all.dk til tider. I mine ører er det sjokkerende vellydende system og en av den gamle ringreven Arnie Nudells genistreker.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Jeg bruker Dynaudio Focus 110 og dynaBel Brontes med DS 4.0 Dette fungerer utmerket. Spiller rent og detaljert og gjengir det som er på skiva. Plassering av sub og høyttalere i rom og i forhold til hverandre, samt justering av fase, delefrekvens og volum må imidlertid tas hardt på alvor. Dele så lavt som mulig og ikke skru volumet for høyt.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
En kompis har hatt Modulus-systemet i mange år, og må si at det er et fantastisk system, og en enormt flott diskant. Og, for et møbel. Har egentlig lyst til å tilby meg å kjøpe det av han bare for å sikre meg det :)

Jeg har levd med et komplett minimonitor /subsystem i mange år og var veldig fornøyd med det. Det dreide seg om Infinitys Modulus-system, et oppsett som på begynnelsen av 90-tallet kostet over 40.000,- Har var det forholdsvis lett å integrere  netopp fordi systemet var laget for å spille optimalt sammen. Dette mener jeg er et helt vesentlig punkt, og skulle jeg gått til innkjøp av et slikt system i dag, ville jeg sett /hørt på monitor og sub fra samme produsent. Til hifi-bruk er integreringen alfa og omega, fordi ingenting er så ødeleggende for musikkopplevelsen som problemer med integrering og fase. Derfor er også mange motstandere av slike løsninger til seriøs hifi-bruk. De har rett og slett ikke hørt en virkelig vellykket løsning. Ikke så rart egentlig, det er ikke lett å få til, men når det funker, kan resultatene være ganske overveldende.
Jeg kan for øvrig virkelig anbefale å gå på jakt etter et komplett Modulus-system, det er ikke solgt så mange her til lands, riktignok, men de finnes. Ellers er de å se på hifi4all.dk til tider. I mine ører er det sjokkerende vellydende system og en av den gamle ringreven Arnie Nudells genistreker.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det synes jeg du skal gjøre! Det spiller nemlig enormt fint med effekttrinnet ditt også.... :)

O

OldBoy

Gjest
En god venn av meg kjører ProAc Response 1SC sammen med ProAc's egen sub, ER One. Han kjøpte hele pakken brukt, for tett oppunder 15k, inkludert noen greie stativer. Jeg synes lyden er helt storveis. Kanskje mangler det litt nærhet og magi, men det går jo an å skru av sub'en hvis man skulle plages altfor mye. Det spørs hvor bortskjemt man er i utgangspunktet.

Kameraten min bruker en helt vanlig integrert forsterker og kobler sub'en på pre-out, deler på rundt 60Hz, og holder nivået forholdsvis lavt. En grei løsning, som gir mye for pengene.

En annen kamerat av meg har hørt et ProAc-system basert på 1SC, med to ProAc-sub'er, og det skal etter hans vurdering, være enda råere. Det er kanskje noe slikt som skal til for å få den rette magien. Men da kan man like gjerne begynne å tenke i retning av noen større høyttalere uten sub.

Topp Bunn