Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Har du hatt andre bakhøyttalere i den stuen? Lurer veldig på å kjøre Gold senter og bak, da Platinum blir litt i tyngste laget, økonomisk. Hvordan fungerer Gold FX i det oppsettet?
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hade vanlige gulvhøyttalere bak/på siden før, men det var ikke til de samme frontene. Jeg personlig er veldig glad i dipoler da jeg hatt det for lenge siden og faktisk savnet det når jeg kjørt vanliga gulvere i mange år. Så jeg er veldig glad i Gold-FX som dessuten kan kjøres direkte hvis man ønsker (flip-switch).

    Jeg tror det er litt forskjellig hva man liker men disse er for meg helt super og jeg skulle ikke skifte dem for noe annet jeg kan komma på nå, og hvis jeg hade hatt ett mer egnet rom skulle jeg uten tvil hatt 4 av dem, 2 på siden og 2 bak, men jeg vil passa på og si att mye av dette er fordi de virker så bra når soffan står klint opp mot vegg så det er ikke sikkert prisen er forsvarlig hvis man har gott om plass og kan teste litt forskjellig. Jeg hade vanlige golvere i ett veldig stort rom i sverige og med den luften jeg hade bak sofaen så fikk jeg ett meget bra surroundlyd så forutsettninger har definitivt en del å si. Derimot tror jeg det skal mye til å kjøpe en center å stille bak, jeg syns den har semst klang av alle mine høyttalere og blir dessuten vanskelig å plassere, plus att idag så mener jeg Dolby anbefaler 2 surround bak isteden for 1 center?


    Jeg kjørte disse som dipoler enda fra start men nå når jeg har Atmos så tester jeg ut å kjøre de direkte fordi som dipoler så kommer lyden veldig rett mot øret og jeg prøver å få en best mulig match helhetsmessig.

    Jeg syns de er ganske ordentligt lagde med sine 12kg
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Her er frekvensresponsen på surroundene i direkte-modus. Jeg kutter de ved 100 idag så viser kun ned til 80 her da det er subben som spiller der nede nå. Hvis jeg husker det så kan jeg kjøre de large neste gang jeg måler.

    spl_sr.jpg


    Husk att det er betongleilighet her, men jeg syns de er innenfor, det bare att de faller så fort øver 10khz ellers syns jeg de "håller farta" greit.
    Målevolumen var ca 85db her.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt de nye Studio Høyttalerne, evt inntrykk ?

    Bare_are
    Hørte disse her nå på Munchen-messa sammen med Roksan elektronikk. Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har vært så stor MA fan tidligere, men dette låt meget bra. Etter å ha blitt blendet av anlegg i millionklassen i et par dager så var det befriende å høre noe så bra til en fornuftig pris.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Hva bruker folk av forsterker på sine Monitor Audio?

    Jeg bruker en Rotel nå på mine Silver 6, men synes dette blir litt frampå, spesielt i øvre mellomtone.
    Jeg er litt i villrede til hva jeg skal bytte til, NAD vil jeg tro burde fungere greit, hva med Arcam?

    Tar gjerne imot tips til noe rundt 5000kr brukt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du kontroll på førsterefleksjon? Hvis problemet ligger der vil man måtte kompensere for dårlig akustikk med dårlig forsterker.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Har du kontroll på førsterefleksjon? Hvis problemet ligger der vil man måtte kompensere for dårlig akustikk med dårlig forsterker.
    Nja, det skal stå i en vanlig stue da, så begrenset hva jeg får gjort med romakustikk.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.849
    Antall liker
    967
    klipsch, monitor audio og noe b&w ser jeg er gjengangere i den sammenheng, spørs om å styre med akustikk bare er å gå rundt et problem som egentlig sitter i høyttalerene.
    låter det presset og skarpt når man f.eks står med hodet foran høyttalerene så har jo ikke refleksjoner noe med kilden til problemet å gjøre.
     
    Sist redigert:

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Bytta ut Rotelen med en Nad c326 idag på mine silver 6, og det ble straks mye bedre. Borte er skarpheten. Tror aldri jeg har merket så stor forskjell mellom en budsjettforsterker til en annen. Matching er tydeligvis helt avgjørende for enkelte høyttalere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er stor forskjell på reell ytelse på disse to, men gi det litt tid for å se om skarpheten kommer snikende igjen.
    Min erfaring med Silver serien er at de skinner med kvalitet, men er såpass ærlige at de krever sitt i forhold til rommet. Forsåvidt enig med ufo at det ofte går igjen med disse merkene ang skarphet, Monitor Audio er designet for britiske hjem med tepper på gulv og mye møbler, så kan kanskje forklare litt.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Rotelen er mer oppløst, åpenere og generelt mer "hifi", men det hjelper ikke når det resulterer i lyttetrettet etter 20min.
    Så da får det bli Nad fram til jeg kommer over noe bedre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rotelen er mer oppløst, åpenere og generelt mer "hifi", men det hjelper ikke når det resulterer i lyttetrettet etter 20min.
    Så da får det bli Nad fram til jeg kommer over noe bedre.
    Hvordan fungerte Sony forsterkeren på Monitor Audio?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Slett ikke så værst, men jeg brukte den på Silver 1, jeg har nå Silver 6, men mye av samme klangbalansen på disse to.
    Men, Sony`n er ikke så veldig stuevennlig da den er dyyyp.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Slett ikke så værst, men jeg brukte den på Silver 1, jeg har nå Silver 6, men mye av samme klangbalansen på disse to.
    Men, Sony`n er ikke så veldig stuevennlig da den er dyyyp.
    Mitt inntrykk er at Sonyene er ganske lyse i lyden, så jeg føler at de passer bra til høyttalere som ikke er så frempå i diskanten, Sony var ikke bra sammen med Focal (beryllium diskant) lyttetrettheten kom fort men med Dynaudio Focus ble det mye bedre. Hvordan er MA i forhold mon tro? Trenger de en litt mørkere forsterker ev. Mye tepper og møbler i stua ?
    Min tinnitus har sikkert litt med saken å gjøre også:p
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syns ikke gold er frampå. Lurer på hva folk hatt før når de syns det. Jeg hade Kappa90 og syns god300 er behaglige og detaljerte. Jag kjør primare effekt. Nok effekt av den muikalske typen gjentemot "flashe med massa watt-effekt" tror jeg og.
     

    Piranah

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2018
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Tromsø
    Ny på forumet

    Hei

    Er ny på dette forumet :)
    Har holdt på med lyd og bilde i mange år.. men ikke handler nye ting på lenge..

    Nu har jeg investert i litt nytt: Hegel H360, Rega P6, Primare R32 RIAA. Fungerer veldig bra :)
    SVS MTS -01 front høyttalere har fått nytt liv for å si det forsiktig... ;)
    Har bestilt Gold 300, regner med det blir en grei oppgradering fra SVS frontene...? ;)
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    H360 på Gold 300 er en super kombinasjon! :)

    Hvis de er helt nye (amp og høyttalere) så husk at det tar en stund før alt låter skikkelig. Forsterkeren er kjedelig og flat i lyden rett fra boksen, og høyttalerne trenger minst 50 timer før de løsner. :)

    Vi forlanger bilder av oppsett her i tråden, så det er bare å rydde ivei og knipse når det er i hus! ;-)
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg har en Sirius, og ja, det blir definitivt bedre ro og mer luft/bedre lydbilde. Jeg har ikke byttet kabler ennå. Har hatt kabler på hjemlån, og det ble ytterligere løft i lyden med disse.

    Det som overrasket meg ennå mer va Nordost Sort Kone under forsterkeren, Her var det mye å hente, faktisk! BC under trafoen, og to AC under hvert hjørne bak på forsterkeren ga mere ro, og mer holografi.

    Tweaking er moro!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er visst flere som liker nye Studio:

    http://totallywired.nz/monitor-audio-studio/

    Et utdrag fra testen:

    Next – these speakers are superlative in delivering detail – the purity and clarity of sound enables anyone to hear much that was previously obscured. Even if your hearing isn’t what it used to be, well known recordings are renewed. In fact, for many of the albums I’ve been listening to to evaluate the Studios there are layers that I’ve never heard on any system regardless of cost.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    "Oppgraderte" strømledninger og sorte koner er bare tull og tøys. Filter/Ferritter hvis du har ett konkret problem.
    Legger bare denne her, jeg. Ikke vits å forsøple vennetråder med irrelevant diskusjon.


    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     
    X

    X186841

    Gjest
    @atledreier: Ja få bort søppla di.

    Piranah spurte etter erfaring om slikt og det er bortkastede penger etter min og flere andres erfaringer.
     

    Piranah

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2018
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Tromsø
    Konk

    Og der gikk Sound garden konk..
    Får ikke mine gold 300 :(

    Kan dali rubicon 6 / 8 være en bra match ned Hegel 360?
    Eller B&W 702 S2?
     

    Piranah

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2018
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Tromsø
    Ok, fant en annonse :)

    Var på hifiklubben idag, hørte på rubicon 6 og B&W 702 s2
    Likte rubicon best, men lurer på om ikke man bør gå opp til rubicon 8..?

    Noen som har hørt rubicon 8 og gold 300? Kem er best?
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Med litt is i magen så kommer nok Soundgarden på beina igjen relativt snart. Såvidt jeg vet er det plan A for dem, i alle fall.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ok, fant en annonse :)

    Var på hifiklubben idag, hørte på rubicon 6 og B&W 702 s2
    Likte rubicon best, men lurer på om ikke man bør gå opp til rubicon 8..?

    Noen som har hørt rubicon 8 og gold 300? Kem er best?
    Ingen... begge er veldig bra ;). Jeg ble veldig glad i MA jeg da, det dem har kommet ut med i senere tid har imponert meg skikkelig.
     

    Piranah

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2018
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Tromsø
    Ok, fant en annonse :)

    Var på hifiklubben idag, hørte på rubicon 6 og B&W 702 s2
    Likte rubicon best, men lurer på om ikke man bør gå opp til rubicon 8..?

    Noen som har hørt rubicon 8 og gold 300? Kem er best?
    Ingen... begge er veldig bra ;). Jeg ble veldig glad i MA jeg da, det dem har kommet ut med i senere tid har imponert meg skikkelig.

    Da jeg snakket med HiFi klubben opplevde jeg en litt pussig dissing av Hegel 360, som mener en 360 låter platt og ingen bass mm.. synes man skal holde seg for god til og snakke nedsettende om konkurrerende merker..
     
    Sist redigert:

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Har hørt både gold 300 og Rubicon 8.
    Jeg syntes Rubicon er best av de to.... Men det er vel litt smak og behag!
    Jeg vil tro Hegel 360 er en god match til begge!
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det er nok smak og behag her, ja. Gold 300 er nok en mindre leken høyttaler enn f.eks Gold 200. Jeg mener Gold 200 er den aller beste høyttaleren i Gold serien.Gold 300 blir litt "for flink" for sitt eget beste, og dermed muligens litt mindre engasjerende å lytte på. Den har selvsagt en del mer ressurser i bunn enn 200, så i store rom er den nok en bedre match.

    At H360 er platt og har lite bass kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Kan hende selgeren på HFK har vært litt uheldig med match når han hørte den?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ok, fant en annonse :)

    Var på hifiklubben idag, hørte på rubicon 6 og B&W 702 s2
    Likte rubicon best, men lurer på om ikke man bør gå opp til rubicon 8..?

    Noen som har hørt rubicon 8 og gold 300? Kem er best?
    Ingen... begge er veldig bra ;). Jeg ble veldig glad i MA jeg da, det dem har kommet ut med i senere tid har imponert meg skikkelig.

    Da jeg snakket med HiFi klubben opplevde jeg en litt pussig dissing av Hegel 360, som mener en 360 låter platt og ingen bass mm.. synes man skal holde seg for god til og snakke nedsettende om konkurrerende merker..
    Ikke hørt H360, men H200 må sannsynligvis kaste inn håndkleet hvis du tester den mot kreftene i receiveren din.
    Særdeles svsk og bassfattig. Så mulig han på HFK har tatt alt av Hegel under samme kam.
    Jeg har hørt Hegel rocke som f... også ??????
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn