Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomassannes

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2014
    Innlegg
    19
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    R852MD ble solgt av Audioscan i 1987 for 6800 for paret. God høytaler med en åpen og luftig mellomtone, litt slank i bassen. Fantastisk på stemmemateriale/store kor etc, nesten som gode elektrostater. En god og kjapp sub, så har du ett godt fullrange-anlegg.

    Mvh Jarl
    Tusen takk for tilbakemelding :)
    6800kr i 1987 blir ca 12500kr i dagens verdi det!

    Jeg syns også mellomtonen virker som styrken, men det virker som den er rimelig bra detaljert oppover også.
    Hva slags sub tror du kan passe? Hadde egentlig tenkt å ha disse midderertidig og kjøpe noen nye fuglekasser i 15k prisjiktet. men kanskje jeg skal kjøpe en SUB istedenfor.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen!
    Her bør du gå på bruktmarkedet å sondere. Velodyne har noen fine i sin ultra-serie som ikke koster skjorta, brukt. Proac har en fin sub også, Tor på Lyric i Torggt i Oslo tror jeg har en par stående. Ma'ene fortjener en god sub synes jeg, de er noen orntlige gullfunn, egentlig. De ble ikke noen salgssuksess i min tid på Audioscan, og det var nok for at de ikke hadde den fordømte festpukkelen i mellombassen:). De jeg solgte disse til var ofte eldre folk, som lyttet mye på klassisk/akustisk musikk. De fortjener godt forsterkeri også. Kos deg.

    Mvh
    Jarl
     

    thomassannes

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2014
    Innlegg
    19
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen!
    Her bør du gå på bruktmarkedet å sondere. Velodyne har noen fine i sin ultra-serie som ikke koster skjorta, brukt. Proac har en fin sub også, Tor på Lyric i Torggt i Oslo tror jeg har en par stående. Ma'ene fortjener en god sub synes jeg, de er noen orntlige gullfunn, egentlig. De ble ikke noen salgssuksess i min tid på Audioscan, og det var nok for at de ikke hadde den fordømte festpukkelen i mellombassen:). De jeg solgte disse til var ofte eldre folk, som lyttet mye på klassisk/akustisk musikk. De fortjener godt forsterkeri også. Kos deg.

    Mvh
    Jarl
    Jeg var veldig i tvil når jeg kjøpte dem... pruta de ned fra 1000kr til 800kr. Og hadde egentlig bare lest et par linjer om de på google... Men angrer ikke, tror aldri jeg har fått så mye lyd for 800kr før. Kjøpte en Marantz Melody til dem, 2x60 klasse D. Spiller fantastisk, men lurer på å teste tandberg monoblokker :D Marantzen har pre-out både for sub og front så det er mulig å leke seg litt med den som hjerne. Jeg har hatt veldig mange høytalere, og dette er vel en av de som virkelig har skilt seg ut. har bla hat B&W CM1, Klipch Heresy 1 og PST stratus gold. Disse her spiller rimelig luftig og ufarget med masse detaljer.
    Lurer på hva disse tilsvarer idag jeg? Hva koster en moderne tilsvarende høytaler egentlig?
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Nypris på tilsvarende kvalitet i dag må du nok opp i 12-20 lapper for vil jeg tro, kanskje mer. 100 kvalitets rørwatt ville nok gi deg litt av ett ett sjokk, husk i så fall på å binde opp haka, er ikke sikkert at du får den på plass etterpå. Hadde demo med komplett STAX forsterkeri (50-watt) og stax cd spiller på disse, og satte i Paul Simons "Graceland"i spilleren. Uforglemmelige ansiktsutrykk på publikum :)) Du vil oppleve at kvaliteten bare øker med kvaliteten på det du henger på foran. Søppel inn=søppel ut.

    Mvh
    Jarl
     

    thomassannes

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2014
    Innlegg
    19
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nypris på tilsvarende kvalitet i dag må du nok opp i 12-20 lapper for vil jeg tro, kanskje mer. 100 kvalitets rørwatt ville nok gi deg litt av ett ett sjokk, husk i så fall på å binde opp haka, er ikke sikkert at du får den på plass etterpå. Hadde demo med komplett STAX forsterkeri (50-watt) og stax cd spiller på disse, og satte i Paul Simons "Graceland"i spilleren. Uforglemmelige ansiktsutrykk på publikum :)) Du vil oppleve at kvaliteten bare øker med kvaliteten på det du henger på foran. Søppel inn=søppel ut.

    Mvh
    Jarl
    Jeg ser at jeg skrev tanberg monoblokker... jeg mente så klart Elektrokompaniet. Tror det hadde vært en kul match...
    Sett et par av de på finn som jeg sikler litt på. Men rørforsterkere kan absolut være kult, jeg kan jo høre med noen om jeg kan låne og teste :)
    "Problemet" er at jeg har barn og jeg ser for meg at de rørene kommer til å bli for fristende å tukle med...
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer Torolan.
    Spesielt gøy for deg siden du har drømt om disse lenge. Litt vemodig at jeg aldri har fått prøvd de selv.
    Så hva synes du om PL300 kontra GX300?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Torolan.
    Spesielt gøy for deg siden du har drømt om disse lenge. Litt vemodig at jeg aldri har fått prøvd de selv.
    Så hva synes du om PL300 kontra GX300?
    Takk :)
    Jo nå har jeg etterhvert fått justert dem inn (tror jeg) - har kjørt noen målinger , vinklet inn/ut , lyttet , nye målinger osv... , og tror nå jeg har fått dem til å låte bortimot optimalt i mitt rom.
    Har sett at det har vært mange meninger både inne her og på andre (utenlandske forum) mtp vinkling , og det spriker ganske kraftig ser jeg . Det er vel det vanlige :)
    Etter å ha målt en og en HT i flere posisjoner , så er det veldig små variasjoner i frekvensgangen samme hvordan de står.

    Så jeg har endt opp med litt toe in mot SS , og synes det sitter bra nå , både med fokus og str. på lydbildet - q-sounden er også på plass.
    Når det gjelder forskjeller fra GX300 , så er dem ikke vanskelig å høre. Dette er mer "high-end" rett og slett.
    Dem er behageligere , bedre oppløst , større rom , større lydbilde , sortere bakgrunn osv.... - og dem kan spille enda høyere selvsagt :)
    Og jeg opplever dem som ikke for store for mitt rom i det hele tatt - bommy bass rundt 50 hz peaken min ble et mindre problem med disse enn med GX300. Bassen er en god del strammere og bedre definert på disse , og den kan selvsagt slå enda hardere når det trengs ! Eneste punktet GX300 holder bortimot følge er faktisk på dypbassen ned på 20-tallet , og det er jo ganske imponerende faktisk.

    Så alt i alt er jeg veldig fornøyd , og anger ikke et sekund på handelen så langt - og jeg er nå glad for at jeg smurte meg med litt tålmodighet , og ikke gikk for fristelsen til å prøve PL200 :)
    Får bare håpe at det er noe som vil ha GX'ene mine nå etterhvert - det er faktisk meget gode høyttalere det også , og det skulle bare mangle om ikke PL300 låter bedre , når dem koster over det dobbelte.

    Blir nok ikke høyttalerbytte på en stund nå :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Grattis med nye HT..Platinum serien syns jeg er så forbasket god og tror jeg ikke kommer til og eie noe annet i lang lang tid fremover. Svært glad for at jeg ikke bytta dem ut..:)

    Litt overasket at du syns GX300 holder følge på bass. Har hørt GX300 tidligere men er som alltid mye rom avhengig osv...
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med nye HT..Platinum serien syns jeg er så forbasket god og tror jeg ikke kommer til og eie noe annet i lang lang tid fremover. Svært glad for at jeg ikke bytta dem ut..:)

    Litt overasket at du syns GX300 holder følge på bass. Har hørt GX300 tidligere men er som alltid mye rom avhengig osv...
    Takker :)
    Ja det er meget bra høyttalere , og i tillegg så ser dem jo ut som en million også - et møbel rett og slett :)
    GX300 holder nok ikke følge på bass , men akkurat i dypbassen (under 30hz) er dem farlig nær. Men det var også GX300 sitt sterkeste kort etter min mening.
    Resten av bassområdet er det liten tvil om at PL300 har mer og fare med - mye strammere og mer definert , samtidig som de slår hardere.
     

    thomassannes

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2014
    Innlegg
    19
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nypris på tilsvarende kvalitet i dag må du nok opp i 12-20 lapper for vil jeg tro, kanskje mer. 100 kvalitets rørwatt ville nok gi deg litt av ett ett sjokk, husk i så fall på å binde opp haka, er ikke sikkert at du får den på plass etterpå. Hadde demo med komplett STAX forsterkeri (50-watt) og stax cd spiller på disse, og satte i Paul Simons "Graceland"i spilleren. Uforglemmelige ansiktsutrykk på publikum :)) Du vil oppleve at kvaliteten bare øker med kvaliteten på det du henger på foran. Søppel inn=søppel ut.

    Mvh
    Jarl
    R582MD selges :) Fikk litt blod på tann,... og kjøpte Meridian DSP isteden.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Sitter i kjellerstua med fyr på peisen og koser meg med PL 300, bruker Wimp hifi via Parasound Z-Dac og det er helt konge! Har Ancient Audio Single Six monoblokker på hele 18 watt i klasse A single ended og bruker Ancient Audio Air cdp som forforsterker, dette spiller som ei kule med masse punch, PRAT er midt i blinken. Flere burde få opp øynene for disse høyttalerene, kvaliteten er helt fremragende. Løp og kjøp.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hva med et bilde av dette :) ?
    Hilsen tidligere Monitor Audio eier.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Sitter i kjellerstua med fyr på peisen og koser meg med PL 300, bruker Wimp hifi via Parasound Z-Dac og det er helt konge! Har Ancient Audio Single Six monoblokker på hele 18 watt i klasse A single ended og bruker Ancient Audio Air cdp som forforsterker, dette spiller som ei kule med masse punch, PRAT er midt i blinken. Flere burde få opp øynene for disse høyttalerene, kvaliteten er helt fremragende. Løp og kjøp.
    Velkommen i klubben :)
    Jeg er også veldig fornøyd med mine PL300 - blir nok ikke noe høyttalerbytte på en stund nå.
    Og i tillegg til å spille bra , så er dem jo meget lekre å se på også , og det betyr jo litt det også i en stue :)
     

    Gingolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    1
    Monitor Audio GSW12 x2

    Hei,
    Har kun Monitor Audio høytalere, men vurderer nå å selge 2 stk. Monitor Audio GSW12 subber.
    De er kjøpt nye av meg i 2011, mener å huske at prisen da var ca. 17.000.-?

    Noen som har noen som helst ide om hva disse kan være verdt i bruktmarkedet nå, de er som nye?
     

    St3ffaN

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke ut til å være rare oppgraderinga. Ville trodd at PL-serien var den neste serien som kom til å få en oppgradering, noen som har hørt noe om det?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke ut til å være rare oppgraderinga. Ville trodd at PL-serien var den neste serien som kom til å få en oppgradering, noen som har hørt noe om det?
    Ja det var vel det trodde også.....
    Virker ikke til å være så mye nei , så ikke noe om dem inne på MA sine sider heller enda , så ikke så godt å si.
     

    Simon40

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    47
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Er det noen som vet hva jeg kan forvente og få for Pl 200 i sort pianolakk?
     

    Simon40

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    47
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Spiller med Chapter Precis og Nad M51, synes det låter knall
     

    Simon40

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    47
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Ja de er strøkene , noen som er intr.?
    kunne vært morro og prøvd pl300
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    PL200 går for rundt 25000kr vil jeg tro.

    Flytter til større hus om litt så vurderer å bytte ut PL200 med PL300 også. Men er litt usikker da jeg har prøvd PL300 tidligere og syns det ble for mye av det gode! Men rommet hadde nok mye av skylden. Men har hørt de i demo rom også og syns også da det ble litt for mye av det gode:).. Time will show
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    PL200 går for rundt 25000kr vil jeg tro.

    Flytter til større hus om litt så vurderer å bytte ut PL200 med PL300 også. Men er litt usikker da jeg har prøvd PL300 tidligere og syns det ble for mye av det gode! Men rommet hadde nok mye av skylden. Men har hørt de i demo rom også og syns også da det ble litt for mye av det gode:).. Time will show
    Når som du har en Dualcore til temme de værste peakene , så bør det ikke være noe problem med PL300 :)
    Jeg er meget fornøyd med mine hvertfall :)
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Vel, nå ligger det ett par PL300 til kr.28500 på brukten. Det virker ikke særlig realistisk med kr.25000 for PL200 da etter min mening. F.eks har PL100 (med originalstativer) gått for kr.9000 her på Sentralen i senere tid. En realistisk pris på PL.200 vil være 16-19000kr.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Vel, nå ligger det ett par PL300 til kr.28500 på brukten. Det virker ikke særlig realistisk med kr.25000 for PL200 da etter min mening. F.eks har PL100 (med originalstativer) gått for kr.9000 her på Sentralen i senere tid. En realistisk pris på PL.200 vil være 16-19000kr.
    Ikke enig med deg. Jeg hadde PL200 i front og PL100 bak. PL100 var gode i front også, men jeg ser greia med at de ikke er for alle. Mye pga målinger som ble offentliggjort av disse og de indikerte at man burde ha et godt lytterom.
    For meg ville jeg tro at PL100 har langt flere konkurrenter i sin klasse enn PL200. Når man setter PL200 mot konkurrenter, og når i tillegg den nydelige finishen scorer høyt vil PL200 klare seg bedre.

    PL200 er Klasse A ranket hos bl.a Stereophile. Og det er få høyttalere som er på den listen, og de har vært der i mange år. PL200 er også MYE mindre enn PL300 så de passer inn i langt flere rom og får flere WAF. De har også rykte på seg for å være minst like gode som PL300-om ikke bedre.
    Det har også vært flere PL300 på brukten enn PL200, så det er flere "på rundgang" på brukten av de-noe som lager en annen bruktpris.
    16-19.000 ville vært altfor lite. Men markedet bestemmer, men jeg ville sagt minst 22.000 og 25.000 som utgangspunkt.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Vel, nå ligger det ett par PL300 til kr.28500 på brukten. Det virker ikke særlig realistisk med kr.25000 for PL200 da etter min mening. F.eks har PL100 (med originalstativer) gått for kr.9000 her på Sentralen i senere tid. En realistisk pris på PL.200 vil være 16-19000kr.
    Kjøper du brukt Pl 300, så kjøp en modell som er produsert etter att Pl 200 kom på markedet. Den er litt roligere i diskanten.
     

    G95

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2011
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    22
    Du kan være så uenig du bare vil Focalius. Det er en ting du utelater i denne diskusjonen om bruktpris på MA PL200, og det er spørsmålet om hva en aktuell kjøper av produktet må betale for et par kliss nye fra importør. Det er nok noe viktigere for bruktprisen enn lytterom/test Stereophile eller antall solgte utgjør.

    En telefon til importør om pris, eller enda bedre - personlig fremmøte i butikk setter selve standarden for hva du kan forvente å få for de i bruktmarkedet senere.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Du kan være så uenig du bare vil Focalius. Det er en ting du utelater i denne diskusjonen om bruktpris på MA PL200, og det er spørsmålet om hva en aktuell kjøper av produktet må betale for et par kliss nye fra importør. Det er nok noe viktigere for bruktprisen enn lytterom/test Stereophile eller antall solgte utgjør.

    En telefon til importør om pris, eller enda bedre - personlig fremmøte i butikk setter selve standarden for hva du kan forvente å få for de i bruktmarkedet senere.
    Tror Pl 300 hadde kostet mer på brukten vist den hadde blitt solgt av Soundgarden forex.
    Tror og 25000 er i overkant i dagens marked. Men noen ganger er det en som sitter og venter på akkurat det produktet.
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    16000kr ++ for PL200 er ren vissvass. Hvor du får det fra er også helt uinteressant. Men uansett er det markedet som bestemmer..
     

    Simon40

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    47
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke det er solgt noen Pl 200 til under 30000. Noen som vet dette?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Tror ikke det er solgt noen Pl 200 til under 30000. Noen som vet dette?
    Hvert fall mine. Jeg tok innbytte i PL200 og senteren PLC 350 og fikk en del cash og utstyr. Men prisen ble beregnet til ca 25.000 for PL200 og 15.000 for senteren.
    Samme som de ble solgt for videre av han som kjøpte de.
     

    Rondo

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    9
    Snu og vend på det så mye du vil Focalius,jeg har hatt alle tre modellene av PL serien,hjemme hos meg er PL-300 uslåelige,jeg vet det ble solgt et par med PL-200
    for 18000,- og det må være for over et år siden,25000,- tviler jeg på at noen får i dagenes marked..:rolleyes:8)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Snu og vend på det så mye du vil Focalius,jeg har hatt alle tre modellene av PL serien,hjemme hos meg er PL-300 uslåelige,jeg vet det ble solgt et par med PL-200
    for 18000,- og det må være for over et år siden,25000,- tviler jeg på at noen får i dagenes marked..:rolleyes:8)
    Jeg har bare hørt PL300 en gang. Da var det i butikken hos Andre`og jeg hadde med meg en date som ikke synes dette var like gøy som meg. Så jeg fikk 15 morsomme minutter. Men den gangen synes jeg de gav en fantastisk bassgjengivelse, med en stram punch i bassen man sent glemmer.
    Men jeg er og har vært en ihuga Monitor Audio fan som har lest utrolig mye om Monitor Audio sin PL-serie.
    Så når jeg skriver "om ikke bedre enn PL300" er det ikke så mye hold i det. Annet enn det jeg har belest meg til etter 10 talls timer.

    I morgen skal mitt siste Monitor Audio par (GS60) selges.
    Men jeg kunne godt tenkt meg et ekstra par med stativhøyttalere jeg kunne brukt i stua på kveldstid og på rommet.
    Spesielt lyst til å prøve Dynaudio. Men hvordan synes dere at Monitor Audio GX50 funker?
    Ser at det ligger et par på brukten og sannsynlig forsterker ville da blitt en Primare i22DAC med Primare CD22 som cd-spiller.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    I fra GS 20 til GX 300, er det et stort løft?
    Ja det er det absolutt. Gikk den veien selv da GX300 ble lansert , og det var et løft på alle parametre uten tvil.
    Dem spiller med mer pondus , går dypere i bassen , mer punch , stårre lydbilde og bedre oppløsning. I tillegg så kan dem spille enda høyere.
     

    Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    Takker for svar, det må bli enten de, eller PL200 neste gang :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Lå det ikke et par PL300 på brukten til en ok pris nå ? Da snakker vi :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn