Vurdere å oppgradere fra GS til Platinum-serien. Har hørt PL-100 og får forhåpentlig en demo av PL-300 i løpet av noen dager. Basert på inntrykket av PL-100, erfaring med mange andre Monitor Audio-kreasjoner samt ymse omtale av PL-300, tilsier magefølelsen at jeg kommer til å falle pladask for dem.
...MEN rommet høyttalerne må plasseres i er ikke optimalt, og for å gjøre en potensielt lang historie kort kan den oppsummeres som følger:
Er redd PL-300 blir for store mht. hvordan de bør/må plasseres ifht. vegger. 20cm klaring til en 4m høy bakvegg av mur er antagelig ikke verdens beste løsning. Samtidig er jeg ikke villig til å gi opp "jakten på bunndraget" som det het i en annen tråd her inne. Således er PL-100 alene ikke noe som jeg i lengden vil kunne bli 100% fornøyd med selv om den har ekstreme kvaliteter i andre deler av frekvensspekteret.
Derfor; noen som har fornuftige innspill på problematikken sub+stativhøyttalere av denne klassen? MA har jo en Platinum-sub på gang. Hifihuset mente dette ikke var noen god idé, men samtidig er det jo vitterlig mange som opererer med "high-end"-monitorer+sub.
Hvor vanskelig er det å få til, og hva er "critical success factors" gitt at man som utgangspunkt kjøper presumptivt kompatible komponenter i.e. høyttalere og sub av samme merke og serie?
Velbegrunnede og velfunderte betraktninger for og imot konseptet er også velkomne!
...MEN rommet høyttalerne må plasseres i er ikke optimalt, og for å gjøre en potensielt lang historie kort kan den oppsummeres som følger:
Er redd PL-300 blir for store mht. hvordan de bør/må plasseres ifht. vegger. 20cm klaring til en 4m høy bakvegg av mur er antagelig ikke verdens beste løsning. Samtidig er jeg ikke villig til å gi opp "jakten på bunndraget" som det het i en annen tråd her inne. Således er PL-100 alene ikke noe som jeg i lengden vil kunne bli 100% fornøyd med selv om den har ekstreme kvaliteter i andre deler av frekvensspekteret.
Derfor; noen som har fornuftige innspill på problematikken sub+stativhøyttalere av denne klassen? MA har jo en Platinum-sub på gang. Hifihuset mente dette ikke var noen god idé, men samtidig er det jo vitterlig mange som opererer med "high-end"-monitorer+sub.
Hvor vanskelig er det å få til, og hva er "critical success factors" gitt at man som utgangspunkt kjøper presumptivt kompatible komponenter i.e. høyttalere og sub av samme merke og serie?
Velbegrunnede og velfunderte betraktninger for og imot konseptet er også velkomne!