Monitor Audio GS på 2 x 35 rørwatt?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Tjena

Er i ferd med å bygge meg eget stereorom, og skal handle nye høyttalere. Rommet blir på 11 kv.meter. Av elektronikk har jeg Cayin A50T 2 x 35 w el34 integrert amp(Golden Dragon rør), Cayin CDT15A rør cd-spiller, Kimber 8 tc ht.kabler og Kimber Hero ic. Var og lyttet på Monitor Audio GS 20 her om dagen, og selv på en hjemmekinoreciever ble jeg helt sjokkert i positiv forstand :D Spørsmålet er selvfølgelig om dette vil kunne fungere godt sammen, da GS20 har en følsomhet på 89 db/6 ohm ??? Har tidligere brukt mine FocalJmlab Cobalt 816 S i dette oppsettet, med stort hell i egne ører. Det spiller høyt nok, selv om man selvfølgelig merker at det skorter litt når man drar veldig på med volum. Cobalt har en følsomhet på 91,5 db/8 ohm. Kan jo selvfølgelig låne med meg GS20 hjem, men rommet de skal stå i er ikke ferdig før om sikkert et halvt år ;) Har fått et godt tilbud på de selvsagt..

Noen som har testet GS20 på noe tilsvarende? GS20 er jo også lekre å se på, spesielt i pianolakk. Kommer dette kanskje fort til å ende med utskiftning av hele anlegget, eller kommer det til å kunne spille bra tror dere?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
MA GS20 er nesten kriminelt gode i forhold til det André skal ha for dem. Og man trenger faktisk ikke ha spesielt sofistikert forsterkeri for at de skal spille godt heller.

Mvh. Bjørn
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har eid disse høytalerne selv et par år. Pene og se på og spiller veldig bra. Jeg brukte de miste parasound forsterkerne i halo serien den gang. Ang 2x35 rørwatt er jeg ikke sikker på om det gir full dynamikk på de, for de krever litt effekt. Når det er sagt så må du jo bare teste det ut selv og finne utav om du liker lyden disse 2x35 gir deg.


Lykke til!
 
S

smog

Gjest
Tror disse høyttalerne må ha litt større lytterom enn 11kv meter. Da er nok GS10 et bedre alternativ.

Smog
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Er litt lite, men det kan gå med litt demping og jobbing.

GS10 +sub er jo et alternativ da...
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
I min stue på 38kvm, spilte jeg en tid med Naim Nait 2 på 2x13 watt på GR10. Fungerte supert, men det var ikke "partyhøyt".
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror romstørrelsen tilsier at du neppe kommer til å bruke i nærheten av 35W på GS20. Med mindre du har, eller evt vil ha, en hørselsskade da :)

Jeg har brukt MA med EL34 flere ganger (ikke GS20) og det har vært et mye brukt rør innen engelsk hifi for sin flotte mellomtone. Imidlertid sier ikke hverken watt, rørtype eller forsterkertype noe om hvor godt det vil låte da verden heldigvis ikke er så sort/hvit.

GS20, som alle MA, fungerer utmerket med mindre rørforsterkere og mindre forsterkere i det hele tatt så lenge kvaliteten er god, og er som flere sier en real musikkmaker av dimensjoner til prisen; men obs! for en muligens noe slitsom og frempå topp sammen med Cayin elektronikk, og obs! for at rommet muligens kan bli i minste laget for en balansert lyd med såpass store høyttalere.
Må høres hjemme, derom hersker liten tvil.

Mvh Vidar P
 
C

Cyber

Gjest
Jeg kan jo slenge en setning: Har slått til på Andrès gode pris jeg og - føler jeg har fått vanvittig med lyd for pengene. Utifra min musikksmak måtte jeg minst doblet utlegget mitt for å føle en forbedring. Disse blir stående til jeg har råd til PL300 ;D

Jeg var lenge i tanker om rør på mine og, men etter ca 1 mnd nå synes jeg de spiller glatt og fint med oppløsning og finesse og dama elsker pianolakken ;)
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Takker for svar :)

Jeg skjønner jo at det beste er å teste de hjemme, men har som nevnt ikke noe rom å plassere de i før det er ferdig bygget. Jeg trenger dermed strengt tatt ikke handle høyttalere før om en stund, men ble betatt både av lyd og utseende/finish på GS20... Ble litt overrasket over at de tydeligvis ble lansert for en god stund siden, jeg fikk inntrykk av at dette var helt nye modeller fra MA :eek: Når det gjelder lytterommet, har jeg "frie tøyler" mtp WAF(hvis det finnes da). Kan godt jobbe endel med rommet hvis det trengs ;) Kommer neppe til å gå for stativht uansett pga krav til forsterkerkraft, og mangel på de dypeste tonene.. GS20 går jo ganske dypt på egenhånd også tydeligvis. De er jo ganske kompakte, så det må da være fullt mulig å få til dette på 11 kvm? Er uansett glad i de dypeste tonene, så lenge det låter godt ;D

Når det gjelder elektronikken får jeg bare evnt ta sjansen, er jo ikke SÅ fryktelig om oppgraderingsspøkelset tar en tur eller to innom ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
...subwoofer....
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
bjornh skrev:
...subwoofer....
Jada, har to av de i hjemmekinoen, så jeg vet hva det er ;)
Er ikke hypp på å betale en haug med kroner for stativer i tilsvarende finish, subben og GS10, på toppen av krav til forsterkerkraft. Det er vel ikke sånn at GS10 og Sub nødvendigvis er perfekt i mitt rom, og mine ører heller? Jeg synes GS20 var akkurat passe store rent estetisk også, og jeg prøver ihvertfall først med de fremfor stativ oppsett!

Tror kanskje jeg tar med meg forsterkeren min ut til Andrè for å teste litt..
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
det er jo en løsning. Nei det er det da, med stativhøytalere. Stativ, noen ordentlige sånne, koser fort penger. Sub, blir jo også ikke helt billig. Men er kanskje fleksibel og lar deg trikse litt for optimal lyd.

Uansett, jeg tror det skal gå helt fint med MA GS20 på den forsterkeren, i det rommet. jeg har større høytalere på 12m2 jeg...
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
bjornh skrev:
det er jo en løsning. Nei det er det da, med stativhøytalere. Stativ, noen ordentlige sånne, koser fort penger. Sub, blir jo også ikke helt billig. Men er kanskje fleksibel og lar deg trikse litt for optimal lyd.

Uansett, jeg tror det skal gå helt fint med MA GS20 på den forsterkeren, i det rommet. jeg har større høytalere på 12m2 jeg...
Det er sånt jeg vil høre vet du, hva bruker du på dine 12 kvm?

Jeg regner også med at man kan komme et stykke når man står helt fritt til møblering og plassering av alt i rommet? Forrige stua mi var 16 kvm, med masse møbler som ikke lot seg flytte, og fatter`n har 14 kvm lytterom med masse møbler. Begge disse rommene ga allikevel meget god lyd etter endel innsats og testing frem og tilbake. FocalJmLab Cobalt 816s, som ble brukt har jo samme bestykning som GS20, og er litt større rent fysisk.
 
C

Cyber

Gjest
Hvis jeg ikke husker feil i farten så står det at man kan bruke skumdottene som følger med i mindre lytterom for at ikke bassen skal ta helt av. I mitt rom synes jeg bassen går dypt og behovet for sub måtte være hvis jeg virkelig skulle spille skamhøyt og flytte luft. Bassen er veldig detaljert og det er skikkelig kult å høre hvor bra trommer, bass og andre perkusjonsinstrumenter gjengis via dem. Svært livaktig med flott klang.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Focalmann skrev:
bjornh skrev:
det er jo en løsning. Nei det er det da, med stativhøytalere. Stativ, noen ordentlige sånne, koser fort penger. Sub, blir jo også ikke helt billig. Men er kanskje fleksibel og lar deg trikse litt for optimal lyd.

Uansett, jeg tror det skal gå helt fint med MA GS20 på den forsterkeren, i det rommet. jeg har større høytalere på 12m2 jeg...
Det er sånt jeg vil høre vet du, hva bruker du på dine 12 kvm?

Jeg regner også med at man kan komme et stykke når man står helt fritt til møblering og plassering av alt i rommet? Forrige stua mi var 16 kvm, med masse møbler som ikke lot seg flytte, og fatter`n har 14 kvm lytterom med masse møbler. Begge disse rommene ga allikevel meget god lyd etter endel innsats og testing frem og tilbake. FocalJmLab Cobalt 816s, som ble brukt har jo samme bestykning som GS20, og er litt større rent fysisk.
JM-Lab Electra 936, pluss subwoofer. ;D Men sistnevnte er gått i stykker og skal byttes ut. Ukjent med hva.
 
Topp Bunn