Moms på oppgraderinger

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei,

Jeg vurderer å oppgradere strømforsyningen på min RIAA. Måten det foregår på er at jeg sender den til England hvor de bytter innmaten og sender den tilbake til meg. Noen som vet om jeg må betale moms på det oppgraderingen koster?

mvh,
OS

N

nb

Gjest
I teorien skal du det så vidt jeg kan skjønne, hvor vidt du må det avhenger litt av flaks eller uflaks skulle jeg tro.

Jeg diskuterte oppgradering av min Vendetta RIAA med John Curl (i USA), han sa at om han var riktig uheldig, måtte han betale moms når jeg sendte den til han også.

N

nb

Gjest
Kanskje det funker bedre om du får "avsender" til å kalle det en reparasjon

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
905
Torget vurderinger
35

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
OS skrev:
Hei,

Jeg vurderer å oppgradere strømforsyningen på min RIAA. Måten det foregår på er at jeg sender den til England hvor de bytter innmaten og sender den tilbake til meg. Noen som vet om jeg må betale moms på det oppgraderingen koster?

mvh,
OS
Hvis du tar bilen med deg til sverige for verkstedbesøk skal du betale moms på det når du drar hjem igjen. Tipper at det prisippet gjelder for RIAAen din også.

Revisor

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Antall liker
0
Det skal svares avgift på alle varer og tjenester som føres inn til landet. Så i ditt tilfelle skal du betale mva på det oppgraderingen koster inkl. frakt.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.456
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Det har kanskje ikke noe direkte med saken å gjøre, men den siste forsterkeren jeg fikk fra ebay/us hadde avsenderen kalt gave, så da ble det ingen toll på sendingen.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
.retteP skrev:
Det har kanskje ikke noe direkte med saken å gjøre, men den siste forsterkeren jeg fikk fra ebay/us hadde avsenderen kalt gave, så da ble det ingen toll på sendingen.
Ja jeg har også fått varer der avsender har glemt å sette riktig pris på pakken.

mvh,
OS

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.806
Torget vurderinger
0
Den formelt korrekte måten er å gjøre dette på er å ta med "dingsen" til ditt lokale tollkontor. Der får du et papir som sier at apparat xxxx skal til utlandet for reperasjon og retur hjem til Norge. Dette papiret er nødvendig som bevis for at KUN reperasjonen skal momses ved hjemkomst. Har du ikke det vil du riskere å måtte betale moms på antatt bruktverdi av "dingsen" din. Det kan fort bli dyrt.

Når apparatet kommer hjem ferdig reparert med en faktura fra reperatøren må det betales moms på beløpet, OG gebyr til Posten Norge eller DHL eller hvem det nå er som transporterer "dingsen" hjem.

Så er det opp til deg og din samvittighet om du vil overtale reperatøren til å skrive en falsk faktura. ::)

I

ijustpop

Gjest
Er i samme båt selv. Må sende en amp til Tyskland for reperasjon. Value less than 200nok kan vel virke litt mistenksomt når pakken er ganske stor og veier 5-6 kilo.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det er korrekt det meste som skrives over ang. viktigheten av utforselsdokumenter etc.
Da skal du i teorien betale for verdien av reparasjon eller oppgradering.

Dersom dette kalles "varranty repair" (garanti reparasjon), har du jo heller ikke betalt noe, og 25%mva paa kr 0,- er jo ganske lett aa regne seg fram til?

Jeg har faatt tilsent deler med betegnelsen "varranty upgrade" (oppgradering av produkt som folge av moddellopgraderinger som alle eksisterende eiere tilbys). Noe som i det tilfellet var et faktum! Denne gikk rett gjennom uten spoersmaal.

V

villov

Gjest
Wergeland skrev:
Er i samme båt selv. Må sende en amp til Tyskland for reperasjon. Value less than 200nok kan vel virke litt mistenksomt når pakken er ganske stor og veier 5-6 kilo.
Til Tyskland EUR 50,-, ellers bruker jeg $ 100,- til resten av verden.
Med Nok 200,- mente jeg fra utlandet inn til Norge.

Topp Bunn