moms fra utlandshandel

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Vuderer noen gik'e produkter. Noen som vet om man betaler norsk moms for transport også, eller er det bare selve produkthandelen som bli påplusset norsk moms

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kommer det over mva-grensa så skal det beregnes mva på både varer og frakt. Og et ublu gebyr påkommer dermed uvilkårlig.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
161
Sted
Bærum
vidarn skrev:
Vuderer noen gik'e produkter. Noen som vet om man betaler norsk moms for transport også, eller er det bare selve produkthandelen som bli påplusset norsk moms
Du betaler mva også av transportkostnad ja.

Har opplevd noen leverandører som regner med at kundene ønsker å snike seg unna moms, de deklarerer sendingen som gave. Slik er jeg tvangsmessig påført å ikke betale moms.
Andre har deklarert lavere verdi enn sendingen.

Dette kan jo tyde på at det er mange (de fleste?) som ikke lenger ser moms som noe nødvendig samfunnsfenomen og ønsker å ikke bidra her. (Jeg skjønner selvsagt poenget, og pruter gjerne med selger, er ikke stinn av gryn, men dette er noe annet.)

Siste jeg har sett nå er at også myndighetene er lei av dette og faktisk tar stikkprøver ved å sjekke betalingsoverføring mot deklarert verdi - da vil man nok se endel avvik både her og der vil jeg tro :)

Husk også at forsikring kun dekkes inntil deklarert verdi.

Mvh Ole

Topp Bunn