M
Mr-T
Gjest
Er ikke denne boksen DC-koblet? Da er det ingen kondiser i signalveien da.
Har du noen andre å foreslå, Leif. En kollega har en ML 27.5 som trengher en overhaling. Hvem er rette mann på jobben?LMC skrev:ja sikkkert men periodevis selektivt tilgjengelig/pålitelig og umulig å forholde seg tilbambadoo skrev:Sier ikke at det går fort men han kan svinge en loddebolt og er rimelig teknisk kyndig![]()
særlig om man deponerer noe stort og dyrt for rep/overhaling, kan dette være særdeles nærvepirrende for enkelte...
da sier ikke jeg mere om den saken
mvh
Leif
Tror kanskje du også misforstår intensjonen min noe. Jeg har altså et produkt som for 20 år siden var blant de beste på markedet. Ikke mye har skjedd av teknologiske nyvinninger på forsterkerteknologi siden den gang. Likevel er dagens toppmodeller bedre enn disse. Jeg antar at det i første rekke handler om bedre komponenkvalitet. Jeg ser derfor at denne gamle kjempen kanskje kan bli like god som dagens beste dersom man satte inn dagens beste kompoenter der hvor nye bedre kan erstatte de eldre.LMC skrev:kondisene var jo allerede byttet
han vil ha grommere, mere up-to-date høyteknologideler 8)
dyrere!
spør Jeff Rowland eller Boulder om ikke de kan bygge de om for deg
hva med Stig Inge B og Jonathan Carr på Lyra/Scantech
Carr kan sikkert hardwire hele dritten ala Connoiseur preampen
ben-mot ben :
DET blir sikkert gromt nok!
mvh
Leif
Så vidt meg bekjent har den kondiser i signalveien. Disse har til og med hatt et rykte på seg for å kunne begynne å lekke. Jeg vet ikke hvilken produsent det er.Mr-T skrev:Er ikke denne boksen DC-koblet? Da er det ingen kondiser i signalveien da.
Det hadde sikkert vært noe, men det er altså ikke det jeg hadde i tankene. Det tror jeg ville kostet en del å få gjort også og ta svært lang tid. Kjenner jeg Jonathan Carr rett tar han ikke på seg custom arbeid heller.LMC skrev:hardwiring ala Mares/Connoiseur er jo en knall ide og vil sikkert bety mye mere enn noe teflon her og der
teknisk utfordrende og vil jeg tro
mvh
Leif
Det kan være. Den som skal gjøre dette må være noen jeg stoler på at har øre og måleapparater til å vurdere at dette går i korrekt retning.KJ skrev:OK.Roysen skrev:...
Nå har du misforstått meg KJ. Tanken er ikke en annen forsterker. Tanken er å fortsatt la dette være en ML No.33 i grunnkonstruksjon, men å bytte ut enkeltdeler hvor dagens teknologi kan tilby bedre alternativer. Jeg ønsker heller ikke at en guru skal bygge inn sin egen designfilosofi og endre på selve konstrukjsonsdesignet. Det jeg ønsker er kun å bytte ut deler hvor dagens teknologi kan tilby bedre alternativer (kondensatorer, motstander, transistorer etc.).
Men jeg vil fortsatt framheve at ML generelt og ML 33 i særdeleshet er svært gjennomarbeidede konstruksjoner, og at slike tilsynelatende små justeringer og oppdateringer med god sannsynlighet kan skjære ut i «feil» retning. Det er avgjørende at valgte «guru» har en inngående kunnskap om alle de valg og avveininger som ble gjort i design og produksjon av forsterkeriet. Denne kunnskapen finner du hos de som deltok i utviklingen. Å lete etter denne kunnskapen andre steder blir fort en lottotrekning eller ørkenvandring.
mvh
KJ
I følge målinger jeg har sett har den ikke noe roll-off av frekvensresponsen i bunn, så mest sannsynlig er den DC-koblet. Hvis ikke er roll-off punktet lagt ekstremt lavt (med veldig store koblingskondensatorer), noe som jo også er en mulighet.Roysen skrev:Så vidt meg bekjent har den kondiser i signalveien. Disse har til og med hatt et rykte på seg for å kunne begynne å lekke. Jeg vet ikke hvilken produsent det er.Mr-T skrev:Er ikke denne boksen DC-koblet? Da er det ingen kondiser i signalveien da.
Jeg hadde håpet at noen med inngående erfaring fra lytting og måling av enkeltkomponenter kunne tatt på seg å kikke inn i forsterkerne og finne ut hvilke komponenter som befinner seg inn i forsterkeren i dag. Ut fra det håper jeg på en anbefaling av hva som kan byttes ut med bedre alternativer som finnes på markedet i dag og som vil gi en lydforbedring. Vi snakker altså om enkeltkomponenter. Vi snakker ikke om noe re-design av produktet. Andre potensielle forbedringer som skjerming mot støy eller magnetisme og vibrasjonsdemping kan også være ting jeg kan være interessert i at blir vurdert og evt. forbedret.Audiomix skrev:Hva er det egentlig du vil ha gjort?
Hvilke komponenter vil du ha byttet og til hva?
Dette er nesten alltid tilfellet: Bedre er større. Mye større. Da spørs det om det er plass.
Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?pengesluk skrev:Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Bra innspill. Mulig jeg kan skaffe det. Skal sjekke.bambadoo skrev:Et skjema hadde også hjulpet - garantert då kunne evt. En forholdsvis god grovanalyse blitt gjort allerede på dette forumet. Analysert kritiske komponenter etc,
Respekt for produktet, konstruktøren og det faktum at griper du inn og endrer en ting så drar det gjerne med seg en masse andre. Dette er et såpass spesielt/heavy produkt at det kan være folk kvier seg for å gå på noe sånt.Roysen skrev:Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?pengesluk skrev:Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Jeg har sjekket og du har helt rett.Mr-T skrev:Er ikke denne boksen DC-koblet? Da er det ingen kondiser i signalveien da.
Skjønner hva du sier! Det er mulig dette ender som du ønsker fordi jeg ikke tror det finnes noen som innehar kombinasjonen av kan og ønsker.pengesluk skrev:Respekt for produktet, konstruktøren og det faktum at griper du inn og endrer en ting så drar det gjerne med seg en masse andre. Dette er et såpass spesielt/heavy produkt at det kan være folk kvier seg for å gå på noe sånt.Roysen skrev:Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?pengesluk skrev:Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Men for all del, det er dine forsterkere, og du gjør selvsagt hva du vil men du nevner innledningsvis at det er "samleren" i deg som kjøpte disse. Da synes jeg du burde la "samleren" få råde i stedenfor å sette øksa i de. Du har jo nok av andre sveiseaggregater som låter bedre.
Dette kunne vore greitt å få utdjupa...pengesluk skrev:Du har jo nok av andre sveiseaggregater som låter bedre.Roysen skrev:Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?pengesluk skrev:Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
Passen er ofte en stor utfordring når man skal bytte til større og mer. Ikke plass til så mye mer her:Audiomix skrev:Hva er det egentlig du vil ha gjort?
Hvilke komponenter vil du ha byttet og til hva?
Dette er nesten alltid tilfellet: Bedre er større. Mye større. Da spørs det om det er plass.
Audiofile MarveLMC skrev:helst på side/graut-mål ;D
mvh
Leif
Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.Roysen skrev:Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
Utdjuping er enkelt; Roy Sen har allerede et passe utvalg strømsterke amplificateures å spille på, som han selv sier, nyere og bedre. Så mange og så feite at han får brennevin til jul av den lokale kraftleverandøren 8) 8). Vanskeligere var det ikke.Audiophile-Arve skrev:Dette kunne vore greitt å få utdjupa...pengesluk skrev:Du har jo nok av andre sveiseaggregater som låter bedre.Roysen skrev:Respekt? Er dette respektløst? I så fall hvorfor?pengesluk skrev:Leave it the fuck alone. Det er jo allerede nye kondensatorer sier du. Du har nok andre leker. Vis respekt.
De har nettopp blitt fabrikk oppdatert. Det de har gjort da er å sette inn nye kondensatorer i strømforsyningen (samme type og fabrikat som de orginale) og det de kaller "preventative maintanance".pengesluk skrev:Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.Roysen skrev:Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
Hva med en eventuell FABRIKK oppdatering? Du har selvsagt sjekket ut dette? Det er i såfall en ganske annen skuff, og da blir i såfall ikke produktet herpesert av utenforstående. mer som en slags konservering for eventuell bruk.
Da er det vel å anta at resten av forsterkeren som sådan holder i mange år.....Roysen skrev:De har nettopp blitt fabrikk oppdatert. Det de har gjort da er å sette inn nye kondensatorer i strømforsyningen (samme type og fabrikat som de orginale) og det de kaller "preventative maintanance".pengesluk skrev:Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.Roysen skrev:Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
Hva med en eventuell FABRIKK oppdatering? Du har selvsagt sjekket ut dette? Det er i såfall en ganske annen skuff, og da blir i såfall ikke produktet herpesert av utenforstående. mer som en slags konservering for eventuell bruk.
Dit når ikke budsjettet mitt.LMC skrev:lettere måte:
selg 33 og kjøp 53, da får du et videreutviklet produkt
mvh
Leif
Det burde man kunne anta.pengesluk skrev:Da er det vel å anta at resten av forsterkeren som sådan holder i mange år.....Roysen skrev:De har nettopp blitt fabrikk oppdatert. Det de har gjort da er å sette inn nye kondensatorer i strømforsyningen (samme type og fabrikat som de orginale) og det de kaller "preventative maintanance".pengesluk skrev:Du nevner selv det jeg egentlig var redd for, men ikke turde si av frykt for å bli nedringt av hundrevis rasende modde-fans med nyslepne loddebolter.Roysen skrev:Jo da. Har hatt i tankene hele tiden at dette kan være et luftslått.
tror du en custom mod koster noe mindre?Roysen skrev:Dit når ikke budsjettet mitt.LMC skrev:lettere måte:
mvh
Leif
Absolutt! Jeg ga i underkant av for 100K for dette paret og tror ikke jeg kan forvente å få mer ved et evt salg. De nye No.53 koster vel rundt 450K.LMC skrev:tror du en custom mod koster noe mindre?Roysen skrev:Dit når ikke budsjettet mitt.LMC skrev:lettere måte:
mvh
Leif
mvh
Leif
Roysen skrev:Absolutt!LMC skrev:Hva er budsjettet?Roysen skrev:Dit når ikke budsjettet mitt.LMC skrev:lettere måte:
mvh
Leif
tror du en custom mod koster noe mindre?
mvh
Leif
Et modifisert produkt har kun bruksverdi, ingen samleverdi. Uansett hvor mye det er "forbedret".J.J skrev:Kan ingenting om ML - la det være sagt.
Med en fabrikk overhaling/oppgradering så er det et pluss når du evnt skal selge ... men når det er andre som ikke er verifiserte for slik jobb, så blir det i mine øyne en tweaking/diy jobb og da vil jeg anta at verdien faller betraktelig.
Samlere er vel interessert i originalprodukter ?
Mvh
Jan Robert
Det er nok mye sant i det, spesielt i denne prisklassen.Gammeln skrev:Et modifisert produkt har kun bruksverdi, ingen samleverdi. Uansett hvor mye det er "forbedret".
+ at «uautorieserte oppgraderinger» er nesten uomsettelige da man er avhengig av å finne noen som faktisk verdsetter «oppgraderingen» eller guruen som står bak. Litt av poenget er at en slik «uautorisert oppgradering» blir en ukjent størrelse som «devaluerer» produktet til «skrap» for alle andre.Gammeln skrev:...
Et modifisert produkt har kun bruksverdi, ingen samleverdi. Uansett hvor mye det er "forbedret".
På det nivået der, ser eg at samleaspektet er heile poenget med å ha ML 33. Å ha 2X200kg/96 utgangstransistorar som backup-effektforsterkarar er ikkje så veldig rasjonelt, og det er ganske sikkert enklare ting ein kan bruke som b-oppsett med godt resultat. Så kvifor ikkje ha 33 som ei referanse, og eit autentisk døme på det mest avanserte effektforsterkarproduktet innan amerikanske konstruksjonar på 90-talet? Desse monstera vil passe fullkome saman med høgtalarar innan same filosofi (tenkjer på IRS Beta og liknande) og definere tidsånden den gongen då dollaren kosta 8 - 9 kroner og finanskriser var heilt irrelevant. Solution, Goldmund og dei andre greiene er vel eigentleg meir gjevande i dag, eller?Roysen skrev:Verdien og muligheten ved et eventuelt videresalg er av langt mindre relevans for meg enn lydkvaliteten. De produktene jeg kjøper nå for tiden er det tenkt å beholde inntil hørselen og sinnet ikke lenger er i stand til å nyte musikk. Ikke engang Audio Physic høytalerne vil bli solgt - dog kanskje modifisert.
Dessuten er planen videre på høytalersiden Rockport Technologies Arrakis 2 (bi-amp - Krell MRA & Tube Research Labs Platinum GTR-800s), Tidal Audio Sonoma (tri-amp - Tidal Audio Rumos, Goldmund Telos 3500 & Sovereign Audio THE SOVEREIGN) og Magico Q7 (tri-amp - Dynaudio Arbiter, darTZeel NHB-458 & Gryphon Colosseum Solo). Det kan da være greit med et par ML No.33 og evt et par Soulution 700 i reserve. Andre forsterkere som Burmester 909, Jeff Rowland 925 og Boulder 3050 står også høyt på listen, men fremdeles utenfor.