Modifisering av delefilter på Infinity Kappa

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Som mange vet er Kappaene en vanskelig last for forsterkere. Er det noen som vet om en måte å modifisere delefilteret på slik at lasten endres til det bedre samtidig som lydsignaturen i størst mulig grad beholdes?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg ville sendt en mail til enten Arnie Nudell - konstruktør.
eller sett om det var noe håp å hente HER. Her finner man også skjematisk info om delefiltra.. + noen tweaks..

Det jeg tror er at alt er så nøye avstem - kan bli vrient å beholde samme lyd!!. Det er høyttalerelementa selv som er en del av grunnen
til den vriene lasten.

Dette blir som teksten til Prodgidy - Poison.
"I got the poison, I got the remedy , I got the poison from rythmic called remedy..."
Medisinen pleier å være kongeforsterker, som tåler juling og vel så det.. som du poengterer ja.. ::)


mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Nettverket på bassen er avstemt sammen med basselement/kabinett, for å få flatere frekvensgang lenger ned i bassen.
For å få enklere last, må dette nettverket fjernes, og du får vesentlig mindre nivå i dypbassen, og en helt annen lydsignatur.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
knuba skrev:
Som mange vet er Kappaene en vanskelig last for forsterkere. Er det noen som vet om en måte å modifisere delefilteret på slik at lasten endres til det bedre samtidig som lydsignaturen i størst mulig grad beholdes?
Noen Kappaer brukte basselementer med doble spoler, koblet slik at den ene spolen kun spilte i området rundt resonansfrekvensen til bassystemet mens den andre spilte med større båndbredde. Dersom du har en slik Kappa så kan du eksperimentere med å koble ut den ene spolen på basselementet - du bør få noe mindre nivå i bassen, og muligens litt stramere bass, uten å endre noe særlig på resten. Alternativt kan du vurdere biamping, da vil evt. «pusteproblemer» for effektforsterkern i bassområdet i mindre grad påvirke mellomtone og diskant.

Dersom du ikke har mulighet til å prøve noen av disse alternativene så blir det litt værre; dvs det er i utgangspunktet ingen enkle måter å endre et delefilter på for å lette belastningen, uten at det samtidig medfører tildels store endringer i «lydsignaturen».

mvh
KJ
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Klasse D forsterkere er generelt mye mindre kresne på i overkant reaktive laster. Du kan jo prøve med en slik en.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
He- he!
Plutselig fikk Infinity- kjennerne lunsj. Mange svar på nesten samme tid. Takk for det! Skjønner at jeg er litt på bærtur her med tanke på modifisering av delefilteret. Ønsker meg jo ikke mindre dypbass, heller omvendt. Gir de snart opp nå! :'( Her er forsterkere jeg har prøvd til nå:
Rotel RA 971 mkII: Alt for liten for å drive disse , udefinert og lite detaljert lyd
Rotel RA 971 som pre, NAD 2700 som effekt: Stort og bredt lydbilde, stor, myk og intim mellomtone, svært fet og lite definert bass, forferdelig grovkornete i toppen, men på et par av Cdene mine meget bra! Ikke spesielt bra på resten dessverre!
ECI 1:Altfor daff for disse høyttalerne, ble også for varm i lyden, og for lite definert
Parasound HCA 2200 MKII + Parasound pre/CD (har bare hørt disse på Kappa 8.2 i, ikke hjemme hos meg):
Spilte forsåvidt med en stor bredde og stor mellomtone, men veldig grovkornete dette også.
Cayin 265i: Dynamisk forsterker, godt oppløst i toppen og OK definisjon i bunnen (kunne vært mer). Mangler 3D og mangler masse i midbass og nedre mellomtone, altfor lite rockefot :-\ Lydbildet henger rett og slett litt dårlig sammen, men allikevel bedre enn de ovennevnte forsterkerne.

Gir snart opp, forslag?
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Rhesus skrev:
Klasse D forsterkere er generelt mye mindre kresne på i overkant reaktive laster. Du kan jo prøve med en slik en.
Sikker på dette? Trodde det var omvendt, at de taklet dette dårlig.
 
J

Jurassic

Gjest
Forslaget kommer til å koste deg noen kroner men jeg tror en stor kvalitetsforsterker som f. eks DP A1 er det du søker.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hvilken Kappa modell er det snakk om og hvordan ser det bakpanelet ut?
Altså, hvordan er filteret delt opp?

Er det f.eks separat til bass og så separate til mid tweet?
Da kunne man brukt noe sånt som f.eks Dayton HPSA1000-R sub amp til bare bassene og sånn.
Eller en Crown K-serie + Kern IP 777 pre-amp kanskje? (Wild thing...)

mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
knuba skrev:
Rhesus skrev:
Klasse D forsterkere er generelt mye mindre kresne på i overkant reaktive laster. Du kan jo prøve med en slik en.
Sikker på dette? Trodde det var omvendt, at de taklet dette dårlig.
100% sikker.

Jeg har selv designet kommersielle klasse-D PA forsterkere. Klasse D spiser faseforskyvning til frokost.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Har du forsøkt bi-amping? To kompetente forsterkere blir gjerne både billigere og bedre enn ett monster. Om en forsterker sliter som f#en med å drive hele systemet og dermed låter ille, er det ikke dermed sagt at den ikke låter bra om den får en mer sympatisk last.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Imperial skrev:
Hvilken Kappa modell er det snakk om og hvordan ser det bakpanelet ut?
Altså, hvordan er filteret delt opp?

Er det f.eks separat til bass og så separate til mid tweet?
Da kunne man brukt noe sånt som f.eks Dayton HPSA1000-R sub amp til bare bassene og sånn.
Eller en Crown K-serie + Kern IP 777 pre-amp kanskje? (Wild thing...)

mvh
Har kappa 7.1i. Bakpanelet ser slik ut:
 

Vedlegg

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
Jeg hadde et par Kappa 9, der fikk jeg en kar til å "fikse" litt på delefiltrene, etter endt tweak dippet de såvidt under 3 ohm (ble målt ned i 0,7 ohm før tweak) og jeg fikk en heving i bassen på 4-5 db under 40 hertz, fungerte bra det :).

Mvh
Ole
 

baden

Medlem
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
15
Antall liker
0
det er helt klart biamping som gjelder, har samme høytalere som deg og to ralativt små gamle rotel sluttrinn som fungerer veldig bra.
skal oppgradere sluttrinna snart uansett da...
du kan se det nåværende oppsettet mitt under
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Brombrom skrev:
Jeg hadde et par Kappa 9, der fikk jeg en kar til å "fikse" litt på delefiltrene, etter endt tweak dippet de såvidt under 3 ohm (ble målt ned i 0,7 ohm før tweak) og jeg fikk en heving i bassen på 4-5 db under 40 hertz, fungerte bra det :).

Mvh
Ole
Dette var interessant. Kan du sende meg PM hvis dette er en kar hvis kompetanse jeg også kan benytte meg av?
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
knuba skrev:
Brombrom skrev:
Jeg hadde et par Kappa 9, der fikk jeg en kar til å "fikse" litt på delefiltrene, etter endt tweak dippet de såvidt under 3 ohm (ble målt ned i 0,7 ohm før tweak) og jeg fikk en heving i bassen på 4-5 db under 40 hertz, fungerte bra det :).

Mvh
Ole
Dette var interessant. Kan du sende meg PM hvis dette er en kar hvis kompetanse jeg også kan benytte meg av?


Skal ikke blande meg borti, men Denne "karen" har en viss peiling ja... har hatt fingrene i et par mildt sagt gode produkter slike prod. Vil Ikke ut med navn... heng på Brumbrum. kanskje han slipper katta ut, hvis han får lov da... ;)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Drives M E G E T godt av en gammel Krell KAV-150a her i gården; 3D lydbilde, bra trøkk i bassen, god oppløsning, og ikke minst, smooth og behagelig lyd.

Har også en kinesisk Korsun V8i (2x250 watt/2x 1000 VA/36 kg), som driver de med enda mere dynamikk og råskap, men den blir en liten tanke gråere i toppen. Fås fra f.eks. www.nysound.com for ca 10000, men pass evnt. på at de har gjort om kretsløpet så det tåler sterkere spenninger enn 220 volt. Det gjorde ikke min, noe Roar Malmin eminent har utbedret. :)
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
17
knuba skrev:
Brombrom skrev:
Jeg hadde et par Kappa 9, der fikk jeg en kar til å "fikse" litt på delefiltrene, etter endt tweak dippet de såvidt under 3 ohm (ble målt ned i 0,7 ohm før tweak) og jeg fikk en heving i bassen på 4-5 db under 40 hertz, fungerte bra det :).

Mvh
Ole
Dette var interessant. Kan du sende meg PM hvis dette er en kar hvis kompetanse jeg også kan benytte meg av?


Du har PM.

Mvh
Ole
 
Topp Bunn