Moderne biler, hvor LITE kontroll har sjåfør..

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lest i Aftenposten i dag.
En amerikansk kvinne kjørte hjem i sin Winnebago bobil, satte på cruisekontrollen, og gikk bak i bilen for å lage en sandwich-med det resultat at kjøretøyet kræsjet.
Kvinne sakøkte Winnebago, for ikke å ha informert om at føreren måtte holde seg i førersetet, og ble tilkjent 10 millioner kroner i erstatning av en domstol i Oklahoma.

Historien som sendes på kryss og tvers over hele verden har fått topplassering i "Stella Awards" som tildeles de mest urimelige erstatningsakene i USA (tenker her også på tråden til Snickers-is om patentproblematikk og at slikt (erstatningsøksmål) nærmest har blitt en egen måte å tjene) penger på i særlig USA.

Nå er det bare det at denne historien ikke er sann da, men moralen må bli...... sjåføren er fortsatt viktig ;)

Mvh.KW

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det verste av alt, er at jeg nesten kunne tro på den Wnebago-historia...

Johan-Kr

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg har selv nylig vært utsatt for at dynamoen og batteriet plutselig streiket på en 4 år gammel bil(!). Heldigvis forholdsvis kort vei til merkeverksted, men underveis sluttet ulike ting å virke og til slutt styreservoen. Jeg hadde aldri trodd at en ny bil uten styreservo kunner være så tung på rattet. Det var så vidt jeg klarte å vri rattet rundt.
Biler var da ikke så tunge på rattet før man fikk servostyring, eller?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Endel nyere biler har elektrisk assistert styring, regner med det blir noe spesielt når strømmen går.... ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
En typisk bil uten servostyring veide kanskje 1000-1100kg, hadde 175-dekk og stort ratt. Med 1500-1600 kg tomvekt, 215-dekk og 5cm mindre rattdiameter vil jeg tro at det blir tyngre å styre. I tillegg til at man ikke er vant med det lenger.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Du er sikkert inne på noe der. Det var ihvertfall en skremmende opplevelse. Servoen ble borte etter en ganske kort strekning, og kona hadde garantert ikke klart å styre f.eks. gjennom en rundkjøring, og knapt nok holde bilen på veien.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Kjørt 2CV noen gang? Den er så lett og har så smale dekk og SÅÅÅÅ tung styring. Jeg sitter med følelsen av at det store rattet sitter på en lang stang med et lite øre i enden som drar i en tykk strikk som beveger hjulene. Besynderlig. Tung styring kan være kult det hvis den er presis og gir gode tilbakemeldinger. Det var en grunn til at Ferrari droppet servo på F40. Dessverre lager de ikke så rå biler lenger, men likevel er Ferrari de flotteste. A downscaled version of God i følge tøysekoppen Clarkson.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
niha skrev:
Hei!
Jeg har selv nylig vært utsatt for at dynamoen og batteriet plutselig streiket på en 4 år gammel bil(!). Heldigvis forholdsvis kort vei til merkeverksted, men underveis sluttet ulike ting å virke og til slutt styreservoen. Jeg hadde aldri trodd at en ny bil uten styreservo kunner være så tung på rattet. Det var så vidt jeg klarte å vri rattet rundt.
En bil med servo som ikke virker, er ti ganger tyngre (eller noe...) på styringen enn tilsvarende bil levert med styring uten servo. Altså; har man servostyring er hele systemet annerledes bygget enn på biler uten, derfor føles det ekstra tungt om denne svikter. Jeg har rattet en 1967 Chevelle med bigblock V8 under panseret. Dekkene var 245 brede på forhjulene om jeg ikke husler feil, men det var uproblematisk å styre, selv om bilen var bygget uten servo. En Mazda 626 med servo, men uten at motoren var i gang, var til sammenligning ti ganger (eller noe...) tyngre å vri rattet på da den ble flyttet.

C

Cyber

Gjest
Nå skjønner jeg hvorfor Avensisen alltid drar forbi så mange biler på veien, jeg trodde bare den var sprek....

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Hamram skrev:
niha skrev:
Hei!
En bil med servo som ikke virker, er ti ganger tyngre (eller noe...) på styringen enn tilsvarende bil levert med styring uten servo. Altså; har man servostyring er hele systemet annerledes bygget enn på biler uten, derfor føles det ekstra tungt om denne svikter. Jeg har rattet en 1967 Chevelle med bigblock V8 under panseret. Dekkene var 245 brede på forhjulene om jeg ikke husler feil, men det var uproblematisk å styre, selv om bilen var bygget uten servo. En Mazda 626 med servo, men uten at motoren var i gang, var til sammenligning ti ganger (eller noe...) tyngre å vri rattet på da den ble flyttet.
67' Chevelle Big Block uten servo? Ikke original i så fall. Dersom jeg husker rett ble kun modellen med rekkesekser og tre-trinns manuell tilbudt uten...
:)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Bilene i riktig gode, gamle dager, hadde skikkelig tannstangstyring, med ei utveksling som gjorde at de var styrbare uten servo. Mange biler nå til dags, har elektrisk styreservo - hvilket tilsier ingen strøm, ingen mulighet for styring.
Før i tida kunne man mekke sjøl, iallefall til en viss grad. Sjekk under panseret på en ny bil. Der ligger det et svært plastdeksel skrudd over heile herligheta! Det er pinadø så vidt man får peila olja ( hvilket er fullstendig unødvendig, fordi a)motorene er så tette at de nesten ikke bruker olje og b) elektronikken følger med oljenivået -også!) eller fylt på vindusspylervæske. Kjempebra...inntil noe skjer. Da står man der. Men sånn er det jo med det meste av tekniske innretninger.

Sjåføren har vel ikke mindre kontroll enn før. Det er bare masse flere hjelpesystemer som skal medvirke til sikrere og tryggere ferdsel. Jeg synes det er helt greit. Men det er ustyrtelig morro å slå av alt som kan slås av, og slædde skikkelig - under kontrollerte forhold, sjølsagt - ikke på offentlig vei. Der kan man nemlig møte allskens galninger som i rein uforstand har trykket på off-knappen til EDS, ESP, ABS, ADD, ADHD og hva det nå heter, alt sammen!

Jeg har en tilnærma totalt analog bil - Caravelle'n. Det er visstnok ABS på den, og antispinn som virker opp til 40 km/t, og høres ut som en ankervinch når den trår til...men ellers tror jeg det eneste digitale er...klokka. Men servo, det har den. Og jeg kjører like fort på vinterføre som de fleste. Iallefall innafor tilnærma lovlige hastigheter. Av og til kjører jeg forbi andre, MYE nyere biler. Kanskje de kjører SIKRERE..?? ;D

Jeg har ikke prøvd de virkelige store nyvinningene, som parking assist og sånt, men en kompis har en Mercedes med sånt. Han trykker på en knapp, og vips..bilen lukeparkerer heilt av seg sjøl. Nå skjønner han ikke hvordan han klarte seg uten!

mvh. VilhelmW

PS: for noen år siden, var jeg denlykkelige eier av en SAAB 900 Turbo, en 1984 modell. Fantastisk kjøremaskin, heilt uten hjelpesystemer. Joda, servo på styring og bremser hadde den..rett skal være rett!

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Her er en bil som man kan kjøpe ny i dag og som ikke har en dritt av "hjelpemidler" og uhemmet kjøreglede til nesten spiselige priser:

Vedlegg

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
231
[
67' Chevelle Big Block uten servo? Ikke original i så fall. Dersom jeg husker rett ble kun modellen med rekkesekser og tre-trinns manuell tilbudt uten...
:)
power steering wasn't available with the high performance models).

Topp Bunn