Moderlandet ærer denne personen , men ikke norge?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.078
Torget vurderinger
1
Norge bringer skam over seg selv.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Fantastisk at denne mannen får den ære han fortjener, en skam at det ikke er den norske stat som gir æren. Og en skam at ikke alle de andre redningsmennene og kvinnene blir hedret også. Og en heder skal være individuel, det er jo det som er en heder. En felles markering gir jo liten stolthet i forhold, da er man jo bare en av mange.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jo, jeg er tilbøyelig til å være enig i at dette blir for tafatt og puslete. Jeg har også forståelse for at Regjeringen vil avvente 22.juli-kommisjonens arbeid, men da må man legge et visst press på kommisjonens arbeidstempo m.h.t. dette punktet. Det skulle vel ikke være SÅ vanskelig? Alle sivile, høyst frivillige som tok seg ut retning Utøya og berget liv, er jo helter! Om de ble beskutt eller ikke, er for meg nokså uvesentlig...."ble du beskutt? Javel, da får du ridderkorset. Ble du ikke beskutt, får du nøye deg med Carnegies..." Hæ???

La heltene få den heder og ære som de fortjener. Merkelig at ikke Skavlan har vært på banen og trukket disse heltemodige menneskene fram... ;D

V

vredensgnag

Gjest
Triggerhappy gjeng.

Det er besluttet at regjeringen skal hedre redningsmenn og -kvinner i Norge, og det vil skje. Det er mange det er snakk om og tidkrevende å få overblikk over - man diskuterer bl.a. i hvilken utstrekning man skal skjelne mellom innsatstyper, uten å tråkke halve landet på tærne hver gang.

Han er forresten ikke den første utlendingen som hedres for sin innsats av sitt eget hjemland - som i dette tilfellet er Vaterland, ikke moderland. Tyskerne har ellers sterk tradisjon for å hedre dem som viser fremragende utøvelse av borgerplikt.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.336
Torget vurderinger
18
vredensgnag skrev:
Triggerhappy gjeng.

Det er besluttet at regjeringen skal hedre redningsmenn og -kvinner i Norge, og det vil skje. Det er mange det er snakk om og tidkrevende å få overblikk over - man diskuterer bl.a. i hvilken utstrekning man skal skjelne mellom innsatstyper, uten å tråkke halve landet på tærne hver gang.
Greit nok at man skal få oversikt osv, men Norge er sendrektige i slike saker. Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal vente på 22-juli kommisjonen, det må da gå an å gi ut disse utmerkelsene fortløpende. Å vurdere graden av fare for de som hentet folk i båtene sine og som i mange tilfeller hentet folk fra land på Utøya er vel ca. en 5 sekunders jobb. De var i livsfare og satte livet på spill for å redde ungdommene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
"På en regjeringskonferanse torsdag ble det bestemt at regjeringen selv skal stå for hedringen av heltene."

Harald får nok sitte hjemme og sture denne gangen også, ser det ut til...

Topp Bunn