Moderatorers rolle i innholdet i trådene.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.731
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Det liker jeg ikke! Det å sensurere bort innlegg, grunnet at nok medlemmer "ikke liker" det er flertallstyrani.
Nå tok vel Høvdingen forbehold om det kom til å bli vellykket. -Sikkert en feature som følger ferdig med i software pakken. Kan raskt deaktiveres med et øksehugg.

Jeg husker at et hollandsk sjakkforum hadde en sånn liker/liker ikke funksjon. (Også) der er det blokkdannelser og motstående leirer.
Du aner ikke hvor mye blekk som går med på å debattere hvem som er størst av forenværende og kommende verdensmestere!

I starten ble det "stemt" i vilden sky. Det gikk sport i å stemme på sine egne meningsfeller og "bue" på de andre.
Etter hvert ble det imidlertid slitsomt med all stemmegivningen. Det hadde en splittende effekt.
Til slutt ble det tatt bort, og ingen har siden etterlyst det.

R

Roysen

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Burnt_Island skrev:
Roysen skrev:
Å kalle noen for tulling er vel også et personangrep som strider mot reglene her inne. Synes du det da også er helt greit RoDa?
Det må vel være opp til moderatorene å avgjøre hva som er regelbrudd og hva som kan passere. Så vidt jeg vet Roysen så er ikke du moderator, og ikke jeg heller.

Personlig så håper jeg at jeg vil få beskjed om at jeg er en tulling, dersom jeg oppfører meg som en, og jeg håper at andre her inne tåler litt takhøyde de også.
Jo mer selvhøytidelig og krenkbar man er; jo mindre har man på et åpent nettforum å gjøre.
Selvsagt er ikke det opp til moderatorene. Det moderatorene må gjøre er å lese situasjonen for å se om det kan oppfattes soms et personangrep. Om det er et personangrep eller ikke avhenger av hvordan det som blir skrevet blir tolket av mottaker. Er ikke det temmelig tydelig her inne da. Hva skjer i kabeldebattene når disse relgionssammenligningene blir fremlagt. Jo, det eksploderer i en krangel. Er ikke det et tydelig tegn på at noen har oppfattet det som et personangrep og handlet der etter? Er ikke også en slik situasjon regelen om personangrep er laget for å unngå? Hvorfor benyttes den ikke da?
Er det mottaker som skal bestemme om det er et personangrep eller ikke??
Det var nå ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det ikke kan være moderatorerne som skal BESTEMME om det er et personangrep eller ikke men at de må lese det ut fra situasjonen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roysen skrev:
65finger skrev:
Roysen skrev:
65finger skrev:
Høvdingen skrev:
Dette med kabelhjørnet er noe vi skal ta tak i, og vi har fått noen gode tips, bl.a. fra Pedal.

Vi må nok vurdere å begrense hva som er tillatt og ikke på kabelhjørnet, og i tillegg kommer det snart en funksjon som gjør brukerne i stand til og enkelt vurdere hvert enkelt innlegg med "Takk", "Liker" og "Liker ikke". Hvis et innlegg mottar X antall flere "Liker ikke" enn "Liker" så vil det bli borte. På denne måten vil brukerne i stor grad via flertall bestemme hva som er greit og ikke. Det er ikke sikkert det vil fungere, men det bør ihvertfall prøves.

Jeg er tilhenger av å la brukerne styre så mye som mulig, men noe må selvfølgelig overlates til moderatorene.

Mvh
Høvdingen
Det liker jeg ikke! Det å sensurere bort innlegg, grunnet at nok medlemmer "ikke liker" det er flertallstyrani.
Var det slik det var ment da? Jeg oppfattet det som at Høvdingen mente at når de personene som legger inn denne typen karakteristsikker får tilbakemeldinger om at de fleste "ikke liker" bemerkningene, vil de miste interessen og dermed forsvinner denne typen innlegg. Jeg kan dog ha tatt feil.

Edit: Jeg ser nå at jeg har lest feil. Da mener nok jeg også at dette er en dårlig løsning.
Hva er det jeg ikke skal "like" "at kabler ikke har noen betydning forlydkvaliteten" at kbassrefleks skaper større problemer med rommet" at "B&W høytalere er feilkonstruktert" osv. Det kan bli mulighet for å samle en gjeng for å systematisk forsøke å fjerne/mobbe et enkeltmedlem(r) man er uenig med ++
Som skrevet i Edit tillegg i innlegget du siterer er jeg enig med deg og tok feil i det første jeg skrev.
OK! Beklager så ikke editeringen din. et prikksystem for brydd på reglene med konsekvenser kan muligens funke. Men det må administreres av moderatorer

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
RoDa skrev:
Roysen skrev:
Jeg vil forøvrig understreke at det jeg har skrevet i denne tråden ikke er produktrelatert og derfor har det veldig lite med min rolle som bransjeaktør å gjøre. Det handler snarere om et ønske om et bedre forum som et medlem her på generelt grunnlag.
Hehe, så bransjeaktørene kan ta av seg hatten men ikke moderatorene? ;D ;D ;D
Et bedre forum = du skal få lov å mene hva du vil uten å bli motsagt?
Eventuelt at har du mange nok med deg som ikke liker ett innlegg eller noen brukere så blir de stemt ut? ;)

Du må ta inn over deg at noen aldri vil tro på at det er hensiktsmessig å bruke 100.000,- på et sett høyttalerkabler og dermed se på deg/de som gjør det som tullinger.
Når dere heller ikke kan vise noen at det er forskjeller, men går på ræva når dere prøver så blir det fort et idiotstempel.
Jeg kan godt bruke 120.000,- på to diskantelementer, men aldri iverden på et sett høytalerkabler. SOm jeg vet har en god del å si for lyden! Hva er jeg for noe?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.731
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Ellers så vil jeg nevne at moderator Bjorn mange ganger har utrykt f.eks sin tro på kabler. Kan ikke se noen har reagert på det.........
Nei, hvorfor skulle de det?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pedal skrev:
65finger skrev:
Nå tok vel Høvdingen forbehold om det kom til å bli vellykket. -Sikkert en feature som følger ferdig med i software pakken. Kan raskt deaktiveres med et øksehugg.

Jeg husker at et hollandsk sjakkforum hadde en sånn liker/liker ikke funksjon. (Også) der er det blokkdannelser og motstående leirer.
Du aner ikke hvor mye blekk som går med på å debattere hvem som er størst av forenværende og kommende verdensmestere!

I starten ble det "stemt" i vilden sky. Det gikk sport i å stemme på sine egne meningsfeller og "bue" på de andre.
Etter hvert ble det imidlertid slitsomt med all stemmegivningen. Det hadde en splittende effekt.
Til slutt ble det tatt bort, og ingen har siden etterlyst det.
Fikk med meg det. Syntes det var greit å poste innvendinger mot en slik funksjon uansett

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.095
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
pengesluk skrev:
RoDa skrev:
Roysen skrev:
Jeg vil forøvrig understreke at det jeg har skrevet i denne tråden ikke er produktrelatert og derfor har det veldig lite med min rolle som bransjeaktør å gjøre. Det handler snarere om et ønske om et bedre forum som et medlem her på generelt grunnlag.
Hehe, så bransjeaktørene kan ta av seg hatten men ikke moderatorene? ;D ;D ;D
Et bedre forum = du skal få lov å mene hva du vil uten å bli motsagt?
Eventuelt at har du mange nok med deg som ikke liker ett innlegg eller noen brukere så blir de stemt ut? ;)

Du må ta inn over deg at noen aldri vil tro på at det er hensiktsmessig å bruke 100.000,- på et sett høyttalerkabler og dermed se på deg/de som gjør det som tullinger.
Når dere heller ikke kan vise noen at det er forskjeller, men går på ræva når dere prøver så blir det fort et idiotstempel.
Jeg kan godt bruke 120.000,- på to diskantelementer, men aldri iverden på et sett høytalerkabler. SOm jeg vet har en god del å si for lyden! Hva er jeg for noe?
Tomfatet, Fantomets onde matglade bror? ::)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.731
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
-Ja, jeg så en gang et regnestykke på gjennomsnittlig kostnad (strømforbruk) for en typisk post på et nettforum. Tror de også la inn en miljøvinkling og omregnet det til CO2 utslipp e.l.
Noen som husker den nyhetssaken?

For å si det sånn, jeg er redd våre ordgyterier koster kloden noen regnskoger... :-[

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Burnt_Island skrev:
Roysen skrev:
Å kalle noen for tulling er vel også et personangrep som strider mot reglene her inne. Synes du det da også er helt greit RoDa?
Det må vel være opp til moderatorene å avgjøre hva som er regelbrudd og hva som kan passere. Så vidt jeg vet Roysen så er ikke du moderator, og ikke jeg heller.

Personlig så håper jeg at jeg vil få beskjed om at jeg er en tulling, dersom jeg oppfører meg som en, og jeg håper at andre her inne tåler litt takhøyde de også.
Jo mer selvhøytidelig og krenkbar man er; jo mindre har man på et åpent nettforum å gjøre.
Selvsagt er ikke det opp til moderatorene. Det moderatorene må gjøre er å lese situasjonen for å se om det kan oppfattes soms et personangrep. Om det er et personangrep eller ikke avhenger av hvordan det som blir skrevet blir tolket av mottaker. Er ikke det temmelig tydelig her inne da. Hva skjer i kabeldebattene når disse relgionssammenligningene blir fremlagt. Jo, det eksploderer i en krangel. Er ikke det et tydelig tegn på at noen har oppfattet det som et personangrep og handlet der etter? Er ikke også en slik situasjon regelen om personangrep er laget for å unngå? Hvorfor benyttes den ikke da?
Det var nå ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det ikke kan være moderatorerne som skal BESTEMME om det er et personangrep eller ikke men at de må lese det ut fra situasjonen.
Ja, det skrev du. Og det du skrev som jeg har merket medt rødt, skrev du ikke.
Det er mulig jeg leser innlegget ditt som en viss mann leser en viss bok, men såvidt jeg kan se mener du at dersom mottaker oppfatter noe som et personangrep, er det et personangrep.
Hvis du ikke er enig i dette, må jeg nesten be deg forklare meg hva du mente med den røde setningen som du ikke skrev.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Burnt_Island skrev:
Roysen skrev:

Det er enkle mekanismer her. Hvis noen sier at jeg er en tulling - og det må man gjerne gjøre - sier det alt om den som kommer med utsagnet, og heldigvis ingenting om meg. Hvis jeg derimot velger å reagere som en tulling - vel, da har jeg avslørt at det er to av oss. It takes two to tango.....

R

Roysen

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Burnt_Island skrev:
Roysen skrev:

Det er mulig jeg leser innlegget ditt som en viss mann leser en viss bok, men såvidt jeg kan se mener du at dersom mottaker oppfatter noe som et personangrep, er det et personangrep.
Noe kan i utgangspunktet ikke ha til intensjon å være et personangrep, men likevel oppfattes det slik av mottaker. Dette må også fanges opp av moderatorer for å unngå kabelhjørne-kriger. Det er hva jeg mener.

R

Roysen

Gjest
Ulf-B skrev:
Burnt_Island skrev:
Roysen skrev:

Det er enkle mekanismer her. Hvis noen sier at jeg er en tulling - og det må man gjerne gjøre - sier det alt om den som kommer med utsagnet, og heldigvis ingenting om meg. Hvis jeg derimot velger å reagere som en tulling - vel, da har jeg avslørt at det er to av oss. It takes two to tango.....
Godt sagt, men som moderator på et forum er det vel uvesentlig. Det som skal ungåes er krig. Så når tulling bekrepet introduseres spiller det liten rolle om man skulle ønske at mottaker da ikke også er en tulling og reagerer som en tulling. Statistikken tilsier at krigen oppstå like fordømt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Roysen skrev:
Ulf-B skrev:
Burnt_Island skrev:
Roysen skrev:

Godt sagt, men som moderator på et forum er det vel uvesentlig. Det som skal ungåes er krig. Så når tulling bekrepet introduseres spiller det liten rolle om man skulle ønske at mottaker da ikke også er en tulling og reagerer som en tulling. Statistikken tilsier at kringen oppstå like fordømt.
Som mottager av et budskap, har du et valg. Du kan reagere på det du oppfatter som et personangrep, med et personangrep - eller du kan la være. Vi snakker om ORD her - ikke kuler og krutt. Selv det ikke alltid virker sånn i enkelte tråder.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Burnt_Island skrev:
Roysen skrev:

Noe kan i utgangspunktet ikke ha til intensjon å være et personangrep, men likevel oppfattes det slik av mottaker. Dette må også fanges opp av moderatorer for å unngå kabelhjørne-kriger. Det er hva jeg mener.
Da er vi på linje. Takk for klargjøring :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Valentino skrev:
Høvdingen skrev:
Dette med kabelhjørnet er noe vi skal ta tak i, og vi har fått noen gode tips, bl.a. fra Pedal.

Vi må nok vurdere å begrense hva som er tillatt og ikke på kabelhjørnet, og i tillegg kommer det snart en funksjon som gjør brukerne i stand til og enkelt vurdere hvert enkelt innlegg med "Takk", "Liker" og "Liker ikke". Hvis et innlegg mottar X antall flere "Liker ikke" enn "Liker" så vil det bli borte. På denne måten vil brukerne i stor grad via flertall bestemme hva som er greit og ikke. Det er ikke sikkert det vil fungere, men det bør ihvertfall prøves.

Jeg er tilhenger av å la brukerne styre så mye som mulig, men noe må selvfølgelig overlates til moderatorene.

Mvh
Høvdingen
Det der liker jeg ikke. En slags "demokratisk" ytringssøppelkasse.
EDIT: "Liker" avsendt til 65 og Gubra. ;D
Takk i like måte

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Da kan det være en grei regel å trekke pusten rolig et par ganger, heller enn å anta at det var ment som et personangrep og fyre tilbake med det du tror er samme mynt. Det går tilogmed an å være ganske sikker på at noe er ment som et personangrep og velge å gi blaffen i det, slik som Ulf-B nettopp beskrev. Hvis jeg skriver noe jeg mener er et forholdsvis gjennomarbeidet innlegg med hensyn for og mot, forbehold om mulige unntak, henvisninger til litteratur, osv, og så får et en-linjes tilsvar med lett forståelige gloser på fire-fem bokstaver, så sier nok det mest om avsenderen selv. Da synes jeg det er mye bedre at det får stå der i all sin prakt enn å gjøre noe stort nummer utav det. Eventuelt kan avsender slette det selv hvis han etter hvert forstår hvordan dette fremstår.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.731
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Merkelig logikk. Du må gjerne påta deg offer rollen (vende det andre kinn til), men kan ikke forvente at andre skal gjøre det samme. Ansvar for dritten påligger avsender ikke mottaker.

Når det er sagt, så må man huske på at et forum er et plenum. Man kan ikke ta alt som blir sagt personlig.
Men når Placebokula slår ned midt i en kabeltråd, da er det liten tvil om hvem som har avfyrt og hvem som er blink.

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Men når Placebokula slår ned midt i en kabeltråd, da er det liten tvil om hvem som har avfyrt og hvem som er blink.
Men når noen har for dårlig anlegg, for dårlig hørsel, er for fattig til å kjøpe ordentlig utstyr, har for lite erfaring til å uttale seg osv osv så er det stor tvil om det? Jeg kan aldri huske å si din etter egen vurdering åpenbart høye diskusjonsmoral anvedt så ofte i slike sammenhenger. Ikke at det gjør meg noe, forsåvidt.

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
pedal skrev:
Og hva så? Placebokulene kommer i all fremtid til å slå ned i kabeltråder. (Artig uttrykk forresten :))

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
Hvis et innlegg mottar X antall flere "Liker ikke" enn "Liker" så vil det bli borte.
Så hvis et antall brukere samarbeider (eller én bruker med et antall brukerkonti), kan de "mobbe" bort andres innlegg. Høres litt uheldig ut, spør du meg. Tror du burde modifisere til "Hvis et innlegg mottar X antall flere "Liker ikke" enn "Liker" så vil moderator få varsel om å vurdere om innlegget bør fjernes" eller noe.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dazed skrev:
Høvdingen skrev:
Hvis et innlegg mottar X antall flere "Liker ikke" enn "Liker" så vil det bli borte.
Så hvis et antall brukere samarbeider (eller én bruker med et antall brukerkonti), kan de "mobbe" bort andres innlegg. Høres litt uheldig ut, spør du meg. Tror du burde modifisere til "Hvis et innlegg mottar X antall flere "Liker ikke" enn "Liker" så vil moderator få varsel om å vurdere om innlegget bør fjernes" eller noe.
Støtter deg i denne tanken dazed. Polariserte debatter kan virke fordummende... ::)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Om det er et personangrep eller ikke avhenger av hvordan det som blir skrevet blir tolket av mottaker.
Dette er jeg fullstendig uenig i.

På Kabelhjørnet oppfattes gjerne "Det finnes ingen vitenskaplig forklaring på at dette skal låte bedre" som "Du er faen meg en imbesill idiot som ikke forstår at dette ikke gjør noen forskjell", men det gjør det absolutt ikke til et personangrep.

Hvis noen føler seg (eller ser andre bli) krenket eller utsatt for personangrep får de rett og slett rapportere det til moderatorene, og så må disse vurdere etter visse retningslinjer om det aktuelle utsagnet skal tolkes som et personangrep og dermed modereres.

Jeg er enig i at disse retningslinjene godt kan være ganske stramme på Kabelhjørnet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dazed skrev:
Roysen skrev:
Om det er et personangrep eller ikke avhenger av hvordan det som blir skrevet blir tolket av mottaker.

På Kabelhjørnet oppfattes gjerne "Det finnes ingen vitenskaplig forklaring til at dette skal låte bedre" som "Du er faen meg en imbesill idiot som ikke forstår at dette ikke gjør noen forskjell", men det gjør det absolutt ikke til et personangrep.

Hvir noen føler seg (eller ser andre bli) krenket eller utsatt for personangrep får de rett og slett rapportere det til moderatorene, og så må disse vurdere etter visse retningslinjet om det aktuelle utsagnet skal tolkes som et personangrep og dermed modereres.

Jeg er enig i at disse retningslinjene godt kan være ganske stramme på Kabelhjørnet.
RoDa, da. Han har jo ikke skrevet det du siterer. Les innlegg nr 41 ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.169
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
Høvdingen skrev:

Mvh
Høvdingen
Enig med Fingern.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Steinar_Lund skrev:
Dazed skrev:
Roysen skrev:

På Kabelhjørnet oppfattes gjerne "Det finnes ingen vitenskaplig forklaring til at dette skal låte bedre" som "Du er faen meg en imbesill idiot som ikke forstår at dette ikke gjør noen forskjell", men det gjør det absolutt ikke til et personangrep.

Hvir noen føler seg (eller ser andre bli) krenket eller utsatt for personangrep får de rett og slett rapportere det til moderatorene, og så må disse vurdere etter visse retningslinjet om det aktuelle utsagnet skal tolkes som et personangrep og dermed modereres.

RoDa?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dazed skrev:
Steinar_Lund skrev:
Dazed skrev:
Roysen skrev:

RoDa?
Dazed, da, da. Sorry.... :D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
pedal skrev:
Ulf-B skrev:
Merkelig logikk. Du må gjerne påta deg offer rollen (vende det andre kinn til), men kan ikke forvente at andre skal gjøre det samme. Ansvar for dritten påligger avsender ikke mottaker.

Når det er sagt, så må man huske på at et forum er et plenum. Man kan ikke ta alt som blir sagt personlig.
Hehe - den som slenger dritten, har jo allerede avslørt seg. Den som mottar dritten, kan velge om han også vil legge seg på drittsekknivået - eller om han vil reagere på en mer hensiktsmessig måte. Vi snakker om verbal kommunikasjon på ett nettforum her - ikke om et fysisk overfall eller den tredje verdenskrig - hvor det kan hende er mer naturlig at refleksene og instinktene overtar showet. Sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.169
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:
Asbjørn skrev:
Ser ikke problemet. Moderators rolle er å sette ned foten når andre går over fra å diskutere sak til å angripe person, eller på andre måter bryter spillereglene. Derfor handler den rollen om å håndheve form snarere enn innhold, og står ikke i noen konflikt med å delta i saklig diskusjon, uansett hvilken "side" av debatten man er på. Moderators rolle i den eller de trådene det henvises til i åpningsinnlegget fremstår bare som et problem hvis man selv ikke greier å skille sak og person/rolle.
Jeg er mye enig i det du skriver her Asbjørn. Det jeg snakker om er egentlig at i enkelte tilfeller oppfatter jeg det som at moderatorer kan bidra til negativ form i diverse tråder. Jeg skjønner at det jeg sikter til kan være vanskelig å se for seg uten å konkretisere, så la oss ta to enkle eksempler. Dette mener jeg ikke er helt greit og jeg synes også det har lite med å ikke kunne skille sak/rolle/person å gjøre.

- Man får til stadighet se at kabeltroende sammenlignes med relgiøse, ufo-observatører, healer-kunder etc. uten at moderatorer ser nødvendigheten av å gjøre noe med dette selv om det er temmelig OT. OT sammenligninger som f.eks. mellom kabelteknologi og IT-teknologi blir avvist som OT. Det kommer tydelig frem i tråden at dette gjøres fordi den første sammenligningen tydelig er i tråd med hva moderator mener selv.

- Moderator deltar i debatter omkring produker som er "svindel" ved selv å legge inn linker til uverifiserte eksempler hentet fra internet.
Veldig enig i dette. Vi ser gang på gang at gjeldenede moderator ikke reagerer på slikt som henvisninger til ufoer, healing osv.. Mens han er raskt ute med å slå ned på reaksjonene slike innlegg får. Man opplever aldri å få debattere lytteinntrykk i fred for slik støy. Slik skal det ikke være.

Og enda verre blir det om man skal slenge på med liker/liker ikke, der enden på visa er at de som står på mest får fjernet andres innlegg.

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Veldig enig i dette. Vi ser gang på gang at gjeldenede moderator ikke reagerer på slikt som henvisninger til ufoer, healing osv.. Mens han er raskt ute med å slå ned på reaksjonene slike innlegg får. Man opplever aldri å få debattere lytteinntrykk i fred for slik støy. Slik skal det ikke være.
Jo det får du om du ønsker og vil. De aller, aller fleste kabeltrådene ligger i fred og fordragelighet. Der temperaturen blir høy vil det være åpenbart for alle og enhver kun ved å se på topic. Det er ingen som tvinger deg til å delta, det er nok av andre kabeltråder du kan diskutere i fred og fordragelig med likesinnede. Forutsatt at du og andre faktisk er interesserte i det da - basert på aktiviteten i disse trådene ser det ikke slik ut. Det er nesten ingen som poster, og det er i alle fall ingen som forstyrrer. Ta en titt på kabelhjørnet selv om du ikke tror meg.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.169
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
nb skrev:
lars_erik skrev:
Jo det får du om du ønsker og vil. De aller, aller fleste kabeltrådene ligger i fred og fordragelighet. Der temperaturen blir høy vil det være åpenbart for alle og enhver kun ved å se på topic. Det er ingen som tvinger deg til å delta, det er nok av andre kabeltråder du kan diskutere i fred og fordragelig med likesinnede. Forutsatt at du og andre faktisk er interesserte i det da - basert på aktiviteten i disse trådene ser det ikke slik ut. Det er nesten ingen som poster, og det er i alle fall ingen som forstyrrer. Ta en titt på kabelhjørnet selv om du ikke tror meg.
Vi er interessert i debatt om lytteinntrykk! Tekniske ting bør tas på sine sider. Ufoer under off topic ;)

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Vi er interessert i debatt om lytteinntrykk! Tekniske ting bør tas på sine sider. Ufoer under off topic ;)
Som sagt: Det ligger masser av tråder på kabelhjørnet hvor du kan gjøre dette i fred og ro uten at noen forstyrrende elementer blander seg i. Igjen forutsatt at det faktisk er noen interesse for det. Det ser ikke ut som det er det siden aktiviteten er omtrent null.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.169
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
nb skrev:
lars_erik skrev:
Som sagt: Det ligger masser av tråder på kabelhjørnet hvor du kan gjøre dette i fred og ro uten at noen forstyrrende elementer blander seg i. Igjen forutsatt at det faktisk er noen interesse for det. Det ser ikke ut som det er det siden aktiviteten er omtrent null.
Tja, tro hvorfor det da?
Mulig det har svært mye med Roysens spørsmålsstilling i denne tråden.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.731
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Men når noen har for dårlig anlegg, for dårlig hørsel, er for fattig til å kjøpe ordentlig utstyr, har for lite erfaring til å uttale seg osv osv så er det stor tvil om det? Jeg kan aldri huske å si din etter egen vurdering åpenbart høye diskusjonsmoral anvedt så ofte i slike sammenhenger. Ikke at det gjør meg noe, forsåvidt.
Å opptre overlegen/blærete, hvis det er det du tenker på, er noe jeg misliker svært.
Jeg vet ikke om det forekommer her på HFS? Kan du peke på et eksempel?

Nå er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom "god råd" og dyre komponenter.
I denne tråden har vi en skolelærer med full pakke Valhalla kabler. Det er hans prioritering, basert på grundige lytteprøver.
Og så er det en gang slik at man faktisk må ha hørt på Valhalla før man kan uttale seg om lyden til Valhalla. Det er nok en bøyg for de flest.

Ellers er kompetansen ujevnt fordelt her inne. Noen med dyre anlegg klarer ikke bruke et multimeter.
Noen med rimelige anlegg har høyskoleutdanning, og faktisk i stand til å konstruere sitt eget anlegg.
Noen kjøper fiks ferdig/andre bygger DIY.
Noen hadde store anlegg tildigere i livet men har nå nedskalert. Hvor plasserer du de?

Noen forteller om full score på hørselstester, andre beretter om hørselskader.
Roysen fortalte om sin øreoperasjon og Dazed har fortalt at han har nedsatt hørsel.

Jeg skjønner ikke helt hvor du ville hen med ditt spørsmål, NB, mener du det går en slags grense i dette landskapet? Kan du påvise hvor den går? Er det noe problem herom?

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
nb skrev:
Tja, tro hvorfor det da?
Mulig det har svært mye med Roysens spørsmålsstilling i denne tråden.

Denne burde være midt i blinken som en evigvarende tråd
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51008.0.html - tråden for de som har kabler som koster over gjennomsnittet. Siste innlegg var i Oktober. Du har jo selv vært aktiv, det er ingen som har kapret den så vidt jeg kan se ved en skumlesing (har ikke lest tråden noen gang - hvilket greit skulle illusterere poenget mitt)

Det er merkelig å skylde på at det alltid blir bråk når det faktisk nesten aldri blir det med mindre topic åpenbart tilsier at det kan bli en lang tråd med steile fronter.

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Å opptre overlegen/blærete, hvis det er det du tenker på, er noe jeg misliker svært.
Jeg vet ikke om det forekommer her på HFS? Kan du peke på et eksempel?
de?
Av og til lurer jeg virkelig på om du får med deg så lite som du til tider gir uttrykk for, det kan umulig være tilfelle siden leseferdighetene dine ser ut til å være i skjønneste orden og du selv deltar i en del tråder med høy temperatur.

Søk på innlegg fra SAL, Lars_Erik og de andre usual suspects så finner du det i rikt monn.

Det er merkelig at du hele tiden ber noen vise deg eksempler på noe det florerer av.

Jeg har selv flere ganger blitt beskyldt for å ha for dårlig anlegg (godt mulog), være døv (døv er jeg i alle fall ikke) og "ikke ha råd til ditt og datt" (noe som heller ikke er tilfelle) Ikke at det bryr meg forsåvidt, men din enveis moralske indignasjon fremstår som rimelig absurd.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.731
Torget vurderinger
1
NB har et poeng i det at kabelentusiastene er hårsåre. Man går fort i forsvar.
Men nå er det en gang slik at har man blitt lugget for mye, så blir man både skvetten og hårsår. Så dette må sees i sammenheng.

Nå har Høvdingen i dag bekreftet at det blir reviderte regler for Kabelforumet, med henvisning til mitt forslag/AudioAsylum sine regler.
Da blir nok luften renset skal dere se. Og siden NB nettopp poengterte at han ikke har for vane å lese kabeltråder, så vil han sikkert ikke ha noe imot de nye kjørereglene. ;)

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Men nå er det en gang slik at har man blitt lugget for mye, så blir man både skvetten og hårsår. Så dette må sees i sammenheng.
Som sagt: De aller, aller fleste trådene lever i fred og ro. Men det ser ikke ut til å være noen interesse for de. Det er merkelig å skylde på at de kapres all den tid de faktisk ikke gjør det. Det skjer sikker innimellom, men generelt ikke.

Så hva er problemet?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Tekniske sider ved kabler kan da utmerket diskuteres på kabelhjørnet. Kabler er (elektro)teknikk, er det ikke?

Det gjelder bare å få deltakerne i diskusjonen til å bruke folkeskikk og holde seg til reglene, og dete r en jobb for moderatorene.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.169
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
nb skrev:
pedal skrev:
Som sagt: De aller, aller fleste trådene lever i fred og ro. Men det ser ikke ut til å være noen interesse for de. Det er merkelig å skylde på at de kapres all den tid de faktisk ikke gjør det. Det skjer sikker innimellom, men generelt ikke.

Så hva er problemet?
En moderator, med klar slagside, er et av problemene. Et annet er at om man ikke har interesse eller tro på kablers innvirkning- lyttemessig, kunne man jo la være å poste i de trådene.

Topp Bunn