Mobilnettet nede - uten forklaring

V

vredensgnag

Gjest
Telenor aner ikke hvorfor mobilnettet gikk ned; NSB hadde full togstans i Oslo i dag, igjen. Veivesenet (hva de nå kaller seg for tiden) innrømmer at E6 nok er blitt lagt for lavt, så nå må den flyttes høyere opp.

Saker og ting er blitt for kompliserte og sårbare, tydeligvis.

http://www.dagensit.no/article2160605.ece

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Når det gjelder Telenor som fikk feil på "en server i østlandsområdet" og som så ikke utdyper dette noe mer ser jeg vel ikke bort fra at dette kan være sånn cirka halve sannheten. En server dør ikke helt uten grunn, og den får ofte "litt hjelp" hvis den gjør det. Skal man være konspiratorisk og anta at Telenor ble hacket? De ville vel ikke kunngjøre det for all verden om sikkerhetssystemene ble brutt av en hacker? Ja ikke vet jeg men det var nå en tanke som slo meg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Det er som med Telenor som med EDB Ergo Group*, det er ingen hindring for at ikke paralelle systemer kunne vært bygd opp som en back-up for å ta over når slike ting hender. Men dette er en avveining målt opp mot kostnader og dårligere resultat.

Men hadde man i forkant av den aktuelle hendelsen spurt Telenor om et mulig scenario hvor det landsdekkende mobilnettet kunne stoppe opp i 18 timer i Norge i 2011 uten ytre påvirkninger i form at naturkatastrofer, strømstans etc, da ville man fått til svar dette var svært, svært lite sannsynlig. Men som jeg har nevnt tidligere, det er forundrerende hvor mange ganger sånne "usannsynlige" ting skjer. Hva med den dagen et par atomraketter blir sendt avgårde pga en kjede av uheldige omstendigheter?

*påskehendelsen i år.

S

Smorte24

Gjest
Spiralis skrev:
Når det gjelder Telenor som fikk feil på "en server i østlandsområdet" og som så ikke utdyper dette noe mer ser jeg vel ikke bort fra at dette kan være sånn cirka halve sannheten. En server dør ikke helt uten grunn, og den får ofte "litt hjelp" hvis den gjør det. Skal man være konspiratorisk og anta at Telenor ble hacket? De ville vel ikke kunngjøre det for all verden om sikkerhetssystemene ble brutt av en hacker? Ja ikke vet jeg men det var nå en tanke som slo meg.
Jeg tipper at det er en software oppgradering som har feilet, de har vel kjørt oppgradering på alle kontrollerne samtidig og så har ikke den softwaren vært kompatibel.

Samme feilen gjorde vi i fjor da vi skulle oppgradere softwaren, vi har alltid tatt en kontroller om gangen, men leverandøren NSN sa at dette hadde de testet så det var bare å ta alle samtidig. Dette feilet og vi mistet dekning i nesten en dag.

Jeg synes Telenor har gjort en brukbar jobb når man tenker på at de bytter ut alt ustyret på over 8000 basestasjoner, men de har gitt all drift av nettet til Huawei og det er ikke helt bra etter min mening.

Men det er litt morsomt å lese politikerne gå så hardt ut mot Telenor ang dette, alt fra SV til FRP og alt imellom, men de klarer faktisk ingentingl selv.

N

nb

Gjest
Delle skrev:
Er det teknisk mulig hvis viljen finnes?
Aner ikke, men spørst om noen har kapasitet til å ta over dersom det er Telenor som sliter.

S

Smorte24

Gjest
Delle skrev:
Så at noen foreslo automatisk overgang til konkurrerende nett når et nettverk lå nede.

Det høres ut som en god idè.

Er det teknisk mulig hvis viljen finnes?

EDIT: Dette skulle forklare det meste:
http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/mobil/article4145456.ece

Mvh
Det tror jeg er teknisk mulig, men veldig mye jobb og noe som ikke er gjort på noen minutter.

Men som NB sier, det ville sprengt kapasiteten på konkurenten sitt nett.

Vi har ikke mere kapasitet på site i forhold til forbruk, ved økt forbruk på siten så øker vi kapasitet med en utvidelse, som faktisk er en del jobb.

Så hadde plutselig Telenor sine kunder kommet over på vårt nett ville det nok ha brytet helt sammen, tror det samme hadde skjedd på Telenor sitt nett hvis NetCom kunder hadde kommet over på deres nett.

Det koster altfor mye penger å ha kapasitet ute på site som ikke er i bruk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi var på en hytte på Kvitfjell. Først forsvant mobilnettet, deretter internettet og tilslutt veinettet. Rart å stå opp om morgenen og se E6 stå under vann.

N

Nifelheim

Gjest
Kanskje enkelte nå forstår hvorfor det er dyrere å bygge vei i Norge enn i Sverige. Norge er mer utsatt for naturkrefter med atlanterhavet som nærmeste nabo og fjell og fjorder overalt.

Hadde veibygging vært like lett som i f.eks danmark der man bare trenger en bulldoser og noen asfaltmaskiner så kunne vi ha fått mye mer vei for pengene.

Angående server-problemer så høres det på meg lite sannsynlig at en server skal sette ut nettet i halve norge. Veldig greit å skylde på det da. Dataproblemer. Serverproblemer. Spesielt nå som edbergogroup gikk på en smell i påska. Beleilig for en annen kunde å skylde på dem nok en gang.

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
Hadde veibygging vært like lett som i f.eks danmark der man bare trenger en bulldoser og noen asfaltmaskiner så kunne vi ha fått mye mer vei for pengene.
Du bør nok sette deg bedre inn i hva som kreves når det gjelder veianlegg!!

Så enkelt er det ikke, selv i Danmark.. ;D

N

Nifelheim

Gjest
runenilsen skrev:

Det var en sammenlikning. Måkke ta alt så bokstavelig ;)
Det er kanskje ikke fullt så lett, men det er ikke langt unna. Buldoser til å fjerne øverste jordlaget og få det flatt. Deretter andre maskiner for å legge på forskjellig type pukk og grus i riktig lag for å få dreningen på plass, stampemaskiner for å få det kompakt og til slutt asfalt på toppen.

Sprengning, tunnellering, flom- og rassikring, bygging i ulent terreng er hva som koster penger... Danmark slipper totalt unna mens Sverige har mindre.

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
Alt av knuste steinmaterialer finnes "på stedet" i Norge, knuseverkene og asfaltfabrikkene blir plasert på anleggsområdet, i hvert fall på de store anleggene. (De få som finnes!)
Danskene må importere det meste av knuste materialer, mye fra Norge, og får store transportkostnader i tillegg...

Så alt er ikke negativt ved å bo i ei steinrøys ;D

N

Nifelheim

Gjest
runenilsen skrev:
Alt av knuste steinmaterialer finnes "på stedet" i Norge, knuseverkene og asfaltfabrikkene blir plasert på anleggsområdet, i hvert fall på de store anleggene. (De få som finnes!)
Danskene må importere det meste av knuste materialer, mye fra Norge, og får store transportkostnader i tillegg...

Så alt er ikke negativt ved å bo i ei steinrøys ;D

Ja, det er sjeldent ting er så galt at det ikke er godt for noe ;)

Steinrøysa har jo mer natur å gi enn sletta danmark. Litt mer variasjon i Norge enn Danmark. Og variasjon er bra, mener de aller fleste.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det som er sjokkerende er at selskap som her tjent så enorme summer på å være teleoppratør for mesteparten av det Norske folk ikke har et redundancy system, spør du meg bør hoder rulle etter denne tabben.
Lite informasjon om hva som skjedde tyder på at de ble hacket.

N

nb

Gjest
wotg skrev:
Det som er sjokkerende er at selskap som her tjent så enorme summer på å være teleoppratør for mesteparten av det Norske folk ikke har et redundancy system, spør du meg bør hoder rulle etter denne tabben.
De har sikkert mye failover-systemer i Telenor også, men det er ikke så lett å ha designet det for alle eventualiteter. Driver man kritiske ting er det i det lange løp for øvrig svært lite lønnsomt å ha mye feil - EDB Ergo Group har mistet i alle fall en stor kunde delvis pga trøbbelet med nettbankene de drifter tidligere i år.

Litt spes at så store deler av nettet er ute av drift. Å forlange 100% oppetid på mobilnettet er meningsløst, det ville blitt spektakulært dyrt for operatørene og som en konsekvens av det for kundene deres.

For øvrig fungerte det norske samfunn også før alle fikk mobil, dvs inntil for ca 10 år siden. Så at det er verdens undergang at nettet er nede i noen timer forekommer meg noe merkelig.

N

Nifelheim

Gjest
wotg skrev:
Så langt er det ingenting som tyder på at de ble hacket. Det som sannsynligvis har skjedd er at flere uheldige hendelser har kommet før de har klart å fikse den forrige med den følge at systemet til slutt ble overbelastet og falt ned.

Hoder rulle? Ja, vi kan jo drømme. Samfunnet har gjort seg så avhengig av systemet at ingen hoder kommer til å rulle. Samfunnet har ingen andre å gå til. netcom? Nettet dems har ikke kapasitet til å ta over telenorkundene. Det er jo sånn kapitalismen fungerer. Slipp unna med det du kan slippe unna og grabb til deg mest mulig til billigst mulig utgift. Tjen mest mulig penger. Det er ikke ingeniørene som sitter på toppen lenger.

Apropos dette. Terry pratchett's Going Postal er genial. Og veldig aktuell i forhold til situasjonen vi nylig hadde.

N

nb

Gjest
Nifelheim skrev:
Det er jo sånn kapitalismen fungerer. Slipp unna med det du kan slippe unna og grabb til deg mest mulig til billigst mulig utgift. Tjen mest mulig penger. Det er ikke ingeniørene som sitter på toppen lenger.
Det hadde sikkert vært SÅ mye bedre om Televerket fortsatt hadde monopol.

N

Nifelheim

Gjest
nb skrev:
Nifelheim skrev:
Det er jo sånn kapitalismen fungerer. Slipp unna med det du kan slippe unna og grabb til deg mest mulig til billigst mulig utgift. Tjen mest mulig penger. Det er ikke ingeniørene som sitter på toppen lenger.
Det hadde sikkert vært SÅ mye bedre om Televerket fortsatt hadde monopol.
monopol kan være kurant det flere ganger.

Taxiprisene har jo skutt i været etter Oslo slapp fritt markedet.
Apotekbransjen er en annen som ikke akkurat har hatt godt av det, prismessig for kundene.

Fritt marked er ikke alltid løsningen da hver bedrift som konkurrerer vil alle ha sin egen overhead (administrasjon i form av resepsjonister, lønningspersonell, sjefer osv)

Strømprisene har heller ikke hatt godt av markedsslippet.

S

Smorte24

Gjest
Nifelheim skrev:
runenilsen skrev:

Det var en sammenlikning. Måkke ta alt så bokstavelig ;)
Det er kanskje ikke fullt så lett, men det er ikke langt unna. Buldoser til å fjerne øverste jordlaget og få det flatt. Deretter andre maskiner for å legge på forskjellig type pukk og grus i riktig lag for å få dreningen på plass, stampemaskiner for å få det kompakt og til slutt asfalt på toppen.

Sprengning, tunnellering, flom- og rassikring, bygging i ulent terreng er hva som koster penger... Danmark slipper totalt unna mens Sverige har mindre.
Vet ikke hva veier har i denne tråden å gjøre, men vedlikeholdet av veiene er også så å si fraværende.

Så når veiene er der fra før så er det vel ikke så stor forskjell fra andre land er det?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Må bare samstemme med Pinky og Nifel her.

I all denne dansen rundt gullkalven med navn "Markedskrefter og fri konkurranse" har vi glemt et par andre begrep som vi faktisk burde ha tatt vare på. Det er først og fremst "naturlig monopol" og "public service" jeg tenker på. Det er faktisk ikke alt som egner seg til konkuranseutsetting.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.493
"Markedskrefter og fri konkurranse" er bare et annet begrep for å skumme fløten i markedet. Desverre så har de gamle statlige monopolene som følte ansvar for forbrukerene kastet seg på.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Smorte24 skrev:
Vet ikke hva veier har i denne tråden å gjøre, men vedlikeholdet av veiene er også så å si fraværende.

Så når veiene er der fra før så er det vel ikke så stor forskjell fra andre land er det?
Kan ikke så mye om veier og vedlikehold av disse, men da jeg fartet rundt på Autobahn i Tyskland sist sommer ble jeg overasket over dårlig vedlikehold og dårlig standard. Jeg leste også i en avis, jeg selvsagt ikke husker navnet på, at "folk" var forbannet over tingenes tilstand. Det som overasket meg mest var likevel at samme avis la fram "bevis" for at dårligere standard på vedlikeholdet falt sammen med at vedlikeholdet ble privatisert, dvs satt ut på anbud. Pussig ??

S

Smorte24

Gjest
Spiralis skrev:
Må bare samstemme med Pinky og Nifel her.

I all denne dansen rundt gullkalven med navn "Markedskrefter og fri konkurranse" har vi glemt et par andre begrep som vi faktisk burde ha tatt vare på. Det er først og fremst "naturlig monopol" og "public service" jeg tenker på. Det er faktisk ikke alt som egner seg til konkuranseutsetting.
Jeg har ikke noe tro på at det offentlige kunne gjøre denne jobben bedre, vi kan jo bare se på Jernbaneverket, NSB og NAV, det skinner ikke akkurat av disse heller.

De har jo et eget nett i dag, de har NSN utstyr på sine basestasjoner, NSN har vi hatt i 11 år og jeg kan si deg at det er veldig mye problemer med NSN.

Dagens samfunn tenker kun på hvor stort overskudd de kan få, og dette gjelder både de offentlige og de private.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.493
Smorte24 skrev:
Dagens samfunn tenker kun på hvor stort overskudd de kan få, og dette gjelder både de offentlige og de private.
Helt enig. Etter at økonomene fra BI tok makten har ting (nesten) bare blitt dårligere.

S

Smorte24

Gjest
Spiralis skrev:
Smorte24 skrev:

Kan ikke så mye om veier og vedlikehold av disse, men da jeg fartet rundt på Autobahn i Tyskland sist sommer ble jeg overasket over dårlig vedlikehold og dårlig standard. Jeg leste også i en avis, jeg selvsagt ikke husker navnet på, at "folk" var forbannet over tingenes tilstand. Det som overasket meg mest var likevel at samme avis la fram "bevis" for at dårligere standard på vedlikeholdet falt sammen med at vedlikeholdet ble privatisert, dvs satt ut på anbud. Pussig ??
Det ble jo satt på anbud fordi de offentlige skullel spare penger, det er ihvertfall det jeg tror.

Det er jo det samme som Telenor har gjort , de har overlatt så å si alt av drift, vedlikehold og overvåkning av nettet til Huawei, regner med at dette er en av grunnene til at Telenor ikke helt vet hva som var årsaken.

Topp Bunn