Mobile Fidelity One-Step 45rpm

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Bra at det finnes kunder som holder liv i MoFi. Selv har jeg egentlig aldri hatt helt sansen for MoFi (har derfor få MoFi-plater i samlingen), så tviler på at jeg kommer til å kjøpe flere plater fra den kanten.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Det som også er interessant er i denne videoen er hvordan tenårings sønnen til Mike opplevde MoFi vs originalen. Ikke merkelig i det hele tatt at han foretrakk originalen som er mastret "hotter" med et in-your-face lydbilde. Det er jo sånn type lyd han alltid har lyttet til i hele sitt liv :)
Jeg hørte gjennom videoen til In Groove Mike da han la den ut og syntes sammenligningen med tenåringssønnen var interessant.
Det første jeg tenkte var at forskjellen selvsagt ligger i forventninger og hvordan man nyter musikken. Mike sitter foran der svære Wilson-høytalerne sine og nilytter etter detaljer og nyanser i musikken som han kjenner etter mange års lytting. Guttungen hans er litt overalt mens han hører, smådanser rundt, sjekker telefonen og opplever den instinktive følelsen av groove. Kort sagt en mer instinktiv og fysisk opplevelse av musikken enn den sammenlignede intellektuelle lyttingen.
Jeg er sikker på at den nye One-Step-versjonen er interesant og kan gi et helt nytt innblikk i musikken, og jeg har lurt på om jeg skal kjøpe den selv, men jeg er også helt sikker på hvordan Thriller var ment å oppleves da Michael & Quincy spilte den inn den gang da for 40 år siden. Det var garantert ikke tilbakelent i lyttestolen. ;)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
En intressant observasjon. Denne karen som egentlig ikke samler på musikk, men som på den tiden filmen ble laget kun samlet på samlebokser og audiofile utgivelser har nå flyttet sitt fokus til å finne brukte originale 1. gangs utgivelser. Tror det er samme karen som nå er begynt å selge audiofile titler fra Tyskland.

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Ja, det er vel fordi han plutselig ikke var så happy med MoFi platene likevel, etter at han fikk vite at det var digital på vinyl han lyttet til😀. Back to AAA med førstepress på vinyl.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Han får vel kaffen helt i vrangen når noen sender ham denne lenken da ;)
The bulk of records mastered between the late 1970s and the demise of vinyl were cut through a digital delay, even if they were analog recordings. And that condition largely remains today.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Kanskje han begynner å lytte til lydbildet og kvalitetene på tvers av produksjon... :unsure:
Jeg må innrømme jeg trolig kunne ha funnet på å gjøre samme om jeg hadde vunnet Eurojackpotten ;) Altså bestilt hele kataloger fra ulike plateselskap og platebutikker.

Men frustrasjonen hans er nok mest knyttet til det økonomiske aspektet. Som andre har postet i denne tråden og som jeg siste tiden har sett av MoFi videoer er vi inne i en tidsboble hvor disse audiofile utgivelsene er å regne som krytopvalutta. Eller om man foretrekker, — kunstobjekter som man mener skal gå opp i verdi. Mange ser på dem som rene investeringsobjekter og kjøper ofte flere eksemplarer som selvsagt virker uforståelig for den gjengse musikknyteren som gjerne søker finne nye artister heller enn å dvele ved 5 utgivelser av samme album.

Verditapet så langt på MoFi har ikke vært så stort som man fryktet, og folk ser ut til å på nytt stille seg i kø for å kjøpe nye utgivelser fra dem. Største endringen ser ut som at kjøperne nå er mer kritisk til den enkelte utgivelsene heller enn å handle på MoFi som merkenavn.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Sitter og ser på avskjedskonserten til Vazelina Bilopphøggers på Nrk1 nå. Opptak fra spektrum tidligere i høst.
Fantastisk god lyd på Tv-produksjonen. Konklusjon: lyd som er digitalisert i 2022 kan låte svært godt😏
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.132
Torget vurderinger
0
Konklusjon: lyd som er digitalisert i 2022 kan låte svært godt😏
Flere skulle ha tatt tak i gamle opptak og revitalisere digitalt......har nettopp hatt en runde med Animals Remix her (y)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Flere skulle ha tatt tak i gamle opptak og revitalisere digitalt......har nettopp hatt en runde med Animals Remix her (y)
Støttes. Men en del album er veldig komplisert å re-mixe hvis man vil opprettholde den originale sound og feeling. Et eksempel er S&G «Bride over troubled water». Roy Halee (tekniker på albumet) bekreftet for en del år siden at de umixede rå-tapene eksisterer. Og siden stereo masteren er ganske slitt kunne det gjort seg med en ny mix.
Et annet eksempel er «Dark side of the moon», sikkert vanskelig å mixe på nytt i stereo (med Dolby) for samme sound.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Steve Wilson hevder han har gjort så mange album nå han i mange tilfeller kan fortelle akkurat hvilken effektmaskin som ble benyttet på original miks der hvor ikke studio sin plate eller ekkokammer ble benyttet.
I alle tilfeller benytter han nå kun digitale emuleringen av disse maskinene, ekkokammer og metallplater på sine remikser.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Her er en drøm av en lissepasning til de av dere som hater svindyre audiofile pressinger. Det er hverken Small Batch, One Step eller UHQR, men det dyreste av de dyre reissue-selskapet, nemlig The Electric Recording Company, ERC, som har gjort en $500 reissue av The Doors selvtitulerte.
Og ja, Mike er den selvsamme som virkelig sparket i gang Mofi-affæren.

Enjoy!

 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.819
Sted
Hus
Her er en drøm av en lissepasning til de av dere som hater svindyre audiofile pressinger. Det er hverken Small Batch, One Step eller UHQR, men det dyreste av de dyre reissue-selskapet, nemlig The Electric Recording Company, ERC, som har gjort en $500 reissue av The Doors selvtitulerte.
Og ja, Mike er den selvsamme som virkelig sparket i gang Mofi-affæren.

Enjoy!

:LOL: Dette var litt av en skrell. Har 2X45 rpm av denne, og den lyder helt fint synes jeg. :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Her er en drøm av en lissepasning til de av dere som hater svindyre audiofile pressinger. Det er hverken Small Batch, One Step eller UHQR, men det dyreste av de dyre reissue-selskapet, nemlig The Electric Recording Company, ERC, som har gjort en $500 reissue av The Doors selvtitulerte.
Og ja, Mike er den selvsamme som virkelig sparket i gang Mofi-affæren.

Enjoy!

Den forrige plata han kjøpte fra The Electric Recording Company var jo tallerkenformet😅

Dette er jo bare latterlig trist. Men dessverre et forstørrelsesglass på den audiofile galskapen i disse tider, the sky is the limit på prissetting.
Det siste på overpriset hardware-junk er at Mark Levinson (the Man) har satt navnet sitt på noe «Daniel Hertz» elektronikk, blant annet en liten D-klasse forsterkerboks/Dac på 6kg som koster 300.000,-😳 Ingen måledata finnes, og nesten ingen tekniske specs. Men det finnes sikkert noen audiofile tullinger der ute som biter på, samme med denne Doors plata.

Ps! Den siste gangen stereo masteren til The Doors s/t album ble benyttet var på DCC Gold CD, 1992.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Den forrige plata han kjøpte fra The Electric Recording Company var jo tallerkenformet😅

Dette er jo bare latterlig trist. Men dessverre et forstørrelsesglass på den audiofile galskapen i disse tider, the sky is the limit på prissetting.
Det siste på overpriset hardware-junk er at Mark Levinson (the Man) har satt navnet sitt på noe «Daniel Hertz» elektronikk, blant annet en liten D-klasse forsterkerboks/Dac på 6kg som koster 300.000,-😳 Ingen måledata finnes, og nesten ingen tekniske specs. Men det finnes sikkert noen audiofile tullinger der ute som biter på, samme med denne Doors plata.

Ps! Den siste gangen stereo masteren til The Doors s/t album ble benyttet var på DCC Gold CD, 1992.

Tja. Mark Levinson harr satt navnet sitt på den elendige bilstereoen i Lexus og Krell på den håpløse stereoen i Hyunday.

For å holde seg til saken synes jeg at fokusen på audiofile utgaver er en god ting som har gitt oss mange virkelig bra pressinger av klassiske album. Noen mislykkede finnes åpenbart også, og jeg legger nerke til at utvalget av titler synes å være bestemt av salgspotensiale mer enn lydpotensiale. Enkelte av innspillingene man velger blir aldri audiofile uansett hva man gjør...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Tja. Mark Levinson harr satt navnet sitt på den elendige bilstereoen i Lexus og Krell på den håpløse stereoen i Hyunday.

For å holde seg til saken synes jeg at fokusen på audiofile utgaver er en god ting som har gitt oss mange virkelig bra pressinger av klassiske album. Noen mislykkede finnes åpenbart også, og jeg legger nerke til at utvalget av titler synes å være bestemt av salgspotensiale mer enn lydpotensiale. Enkelte av innspillingene man velger blir aldri audiofile uansett hva man gjør...
Må korrigere deg litt på at Mark Levinson har satt navnet sitt på bilstereo, der er konsernet Harman Int group** som siden 90-tallet har vært eier av varemerket Mark Levinson. Mannen Mark Levinson har vel satt navnet sitt på diverse elektronikk opp gjennom årene, bl annet Cello.
Men at han (mannen) nå bare prøver å melke de siste pensjonspengene ut av navnet sitt, før han skal under torva, det er jo mulig.

**Ser at det er Samsung som nå eier Harman Int group. Om noen år er det vel et kinesisk selskap som eier Samung..😀

Forresten, Michael Fremer tar denne Doors-utgivelsen i forsvar. Ikke fordi den låter bra, men som et historisk dokument hvordan Doors s/t i mono låter. Og et plateomslag som er et godt trykk yter historien rettferdighet.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.249
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Denne dommen /kjennelsen gjelder vel antagelig bare kunder i USA (?)
Personlig har jeg ikke kjøpt noen av de aktuelle utgivelsene, men dette kan ha interesse for mange.
Nå er det i hvert fall fastslått at det er brukt falsk markedsføring.
Platene kan låte veldig bra likevel. 😊
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.481
Antall liker
8.005
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Dette gjelder nok bare kunder i statene ja, så det er ingen grunn til å hive seg over tastaturet og forsøke å melde sin interesse.
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
har 4 plader og de lyder allesammen for lyst man kan tydeligt høre de leger med optagelser digetalt kind og blue med miles har jeg også på bånd en helt anden verden hygge
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.320
Antall liker
63.055
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Nå når jeg vet dette er jeg helt sikker på at mine MoFi utgivelser nå låter dårlige enn de gjorde tidligere 😆
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har bare én MoFi, som låter skrekkeligt.
David Bowie "Let´s Dance". Den er til gengjeld helt og aldeles ødelagt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Nå når jeg vet dette er jeg helt sikker på at mine MoFi utgivelser nå låter dårlige enn de gjorde tidligere 😆
Det finnes utallige eksempler på forutinntatthet blant audiofile og at «man hører det intellektet sier at man hører», ikke minst innen analog-digital.
For et par uker tilbake bladde jeg i arkivene til Stereophile og en test av de legendariske Yamaha NS-1000 høyttalerne med de egenproduserte elementer av beryllium.

«It appears, though, that Yamaha may have a tough job of selling their 1000 speakers to buyers, for everyone knows that metal cones sound metallic, and since the speakers are sold without grille cloth covers—the drivers are visible through wire-mesh covers—there is no concealing the fact that the mid- and upper-range drivers on the 1000 are metal. Thus, most audiophiles who have listened to our review pairs of NS-1000s have claimed to hear the metallic quality of those speakers. Interestingly, though, when some of them heard the same speakers, after having been told that other speakers standing next to them were operating, they no longer heard the metallic sound and were quite enthusiastic about what they heard. Strange, what a prejudice can do...»


😀
Noen audiofile er så stuck i illusjonen at dem ofte benekter at dem går fem på…
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Tipper det ikke er der skoen klemmer.
Når man tager en god Anlæg optagelse fra master tape køre den igennem en computer for bagefter at redigere sus væk og samtidigt hæve diskanen
så så svare det til at man tager et stykke køre og hakker det bagefter fryser man det så og tør det og steger det på en tankstation og kalder det en bøf

så jo der der skoen klemmer
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.074
Akkurat som med mat så har vi også prosessert lyd, endret fra sin originale form som det heter, noen liker det andre ikke.
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Det interessante i denne saken er ikke hvordan det låter, men hva det faktisk er. For meg har det egenverdi at den analoge kjeden er ubrutt fra musiker i studio til høyttaler i stua. Det er underordnet om jeg hører forskjell eller ikke.
Det er vel også tilfellet at disse platene sank i verdi på bruktmarkedet da avsløringen kom. Det er svindel, og rettsforfølgelse er på sin plass.
 
Sist redigert:

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
uanset hvordan man vender og drejer det kan man da godt finpusse på optagetelse som for starten ikke er optaget ordenligt
måske lidt mørk lyd men hvis der mangler harmonics overtoner eller svampet bund så er man lost
men der imod hvis man har et godt mastertape fra starten som Miles Kind of blue så ville det havde været langt bedre med onestep
direkte fra båndet med det sus der nu er på det tape længere er der ikke AP har forstået hvad det drejer sig om hygge
 

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
65
Ja, det er vel fordi han plutselig ikke var så happy med MoFi platene likevel, etter at han fikk vite at det var digital på vinyl han lyttet til😀. Back to AAA med førstepress på vinyl.
Denne karen var kritisk til Mofi før skandalen og egentlig det var han som avslørte "One Step" juks til Mofi. Kun en dag før Esposito, men likevel før Esposito.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Denne karen var kritisk til Mofi før skandalen og egentlig det var han som avslørte "One Step" juks til Mofi. Kun en dag før Esposito, men likevel før Esposito.
En av disse youtuberne som driver å anmelder audiophile plater, blant annet disse One Step fra MoFi, kom med en ydmyk erkjennelse her for et par måneder siden. Nettopp angående dette DSD step fra MoFi. Han måtte jo vedgå at mange av disse platene fra MoFi, album han kjente like godt som sin egen bukselomme, låt svært godt, og i enkelte tilfeller bedre enn noen analoge versjoner hørt tidligere i historien.
Han konkluderte vist med at det var på tide å legge disse fordommene mot digital bak seg.

Det mange ikke har påpekt er den konstant høye og jevne kvaliteten MoFi har på platene sine ved å gjøre det på denne måten. Det er kun selve pressinga av platen som er variablen.

Dessuten, når AI slår inn i HiFi-bransjen for fullt og som ( jeg tror) vil skape et quantum leap i lydkvalitet, vil alt være digital. Så når folk snurrer sine Steely Dan all analog UHQR plater gjennom digitale amper med AI som perfekt optimaliserer lyden i forhold til det akustiske rommet, så vil all digital-fobi fordunste som dugg for morgensol.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Det var vel heller markedsføringen som var tvilsom her. Ikke at det er ulovlig å lage digitale utgaver. Personlig holder jeg meg unna MoFi for godt, så får heller andre større dem.
 

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
65
Hvis en person ikke kan høre kvaliteten på analog lyd, bør han ikke bekymre seg, nyt digital lyd. Jeg hører også på digital musikk mesteparten av dagen, men når jeg har fri er det kun analog lyd for meg.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
965
Torget vurderinger
2
Noen som har hørt MOFI Alan Parsons i Robot 45 mot One Step 33. Er det noe poeng å kjøpe denne i one step?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
965
Torget vurderinger
2
Siden ingen kunne svare, så kommer det nå en I Robot One step 33 i posten til meg fra nissen:) Så får jeg løse gåten:)
 
Topp Bunn