Medisin og helse Mobbing - hva er det og hvorfor virker det?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er et viktig tema. Men hva handler det om og hvilke mekanismer er i spill her. Jeg var i tvil om jeg skulle state denne tråden fordi jeg ikke søker noen offerrolle. Jeg har opplevd å bli mobbet i min oppvekst fordi jeg var annerledes, jeg lærte meg forsvar og snudde den andre veien. Jeg var slem med noen som bare sto i veien når jeg ble sint. I dag kan jeg snu ethvert forsøk på mobbing i en annen retning

Litt mental aikido.

Jeg blir nesten litt lettet om dette er totalt skivebom ... men jeg har på følelsen at det er mange historier som ikke har blitt fortalt .. ennå

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
En lettfattelig definisjon på mobbing kan være følgende:
1.En aggressiv handling rettet mot en annen, av en eller flere sammen
2.Et ujevnt styrkeforhold mellom den eller de som mobber og den som blir mobbet
3.At det foregår over tid

Hvorfor det virker?
Kanskje mest fordi summen av alle 3 punktene blir mer voldsom enn mange kan håndtere.
Mobbere har dessuten ofte en innebygget radar for hvem som anses som "passende" offer...

Makes sense?

mvh
Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
En lettfattelig definisjon på mobbing kan være følgende:
1.En aggressiv handling rettet mot en annen, av en eller flere sammen
2.Et ujevnt styrkeforhold mellom den eller de som mobber og den som blir mobbet
3.At det foregår over tid

Hvorfor det virker?
Kanskje mest fordi summen av alle 3 punktene blir mer voldsom enn mange kan håndtere.
Mobbere har dessuten ofte en innebygget radar for hvem som anses som "passende" offer...

Makes sense?

mvh
Proffen
Jeeps. Spot on.

Men er ikke det ujevne styrkeforholdet det at mobberen påkaller seg gruppen og ikke bare representerer seg selv.

se til engelsk:

mob
/mɒb/
noun
1.
a large crowd of people, especially one that is disorderly and intent on causing trouble or violence.

...

Mobbing handler om å få mange til å gå i mot den ene. Og det kan være vanskelig å hanskes med for den ene. Vi bruker dette ordet litt for løselig til vanlig men dette er hva det handler om.

En mobber angriper ikke deg i en duell, men han får andre til å sloss for seg. ... eller det er en definisjon. .. kanskje det bare en noen som er totalt drittsekk in your face.. men her mangler mobben..
¨
Så mitt forslag er at mobbing er når noen får mange til å vende seg mot de få eller den ene. Det er vanskelig å hanskes med ..

Noen er flinke til å manipulere de mange til å vende seg mot den ene, og det skal mye til før den en gang seg seg bryet med å ta opp kampen. Så hva skjer da.. man reiser til byen og finner friheten.

Oh,bliss. endelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tenk litt ut i skolegården igjen.

Hvis en stut plager en elev så er det en konflikt men ikke mobbing, det er en duell og ikke noe man automatisk skal gripe inn i. Men hvis en Loke får en hel gjeng til å plage en annen elev så er det mobbing

Dette er sikkert totalt gresk for alle dere .. inkludert lærerne.

Da jeg gikk på barneskolen var det to leker som ble brukt i friminuttene (gud hvliket deilig konsept):

Hoppeoverball

og

Pressekroken

Sist redigert av en moderator:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det kan meget godt være mobbing selv om det gjøres av bare en person.
Det kan også være mobbing om en person får en gruppe til å utføre en aggressiv og negativ handling, eller bruke ditto ord, mot en person.

Et av målene for mobberen KAN være sosialt avansement, så rart det enn høres. Og så lenge omgivelsene ikke protesterer, vil gjerne det sosiale avansementet skje....

mvh
Proffen

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Det kan også være mobbing om en person får en gruppe til å utføre en aggressiv og negativ handling, eller bruke ditto ord, mot en person.

Et av målene for mobberen KAN være sosialt avansement, så rart det enn høres. Og så lenge omgivelsene ikke protesterer, vil gjerne det sosiale avansementet skje....

mvh
Proffen
Ja det er riktig men det det skjer ikke i et vakum.

Mobbingen kan se ut som om det er en duell. Forskjellen er om det en noen som prøver å bryne seg på hverandre eller noen som vil vise for de andre hvor flink de er som kan overvinne denne.

Sosialt avansement er gevinsten her. Og du er virkelig inne på riktig kurs nå Proffen.

Denne tråden var ikke bortkastet.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

mvh
Proffen
Ja det er riktig men det det skjer ikke i et vakum.

Mobbingen kan se ut som om det er en duell. Forskjellen er om det en noen som prøver å bryne seg på hverandre eller noen som vil vise for de andre hvor flink de er som kan overvinne denne.

Sosialt avansement er gevinsten her. Og du er virkelig inne på riktig kurs nå Proffen.

Denne tråden var ikke bortkastet.
Det er jo derfor et av kriteriene er at det må foregå gjentatte ganger OG over tid er der - uavhengig av om det gjennomføres av en person alene eller av en mobb.
Hvis ikke, ville det jo blitt vanskelig å skille mellom et enkelttilfelle av en frittstående prank på den ene siden og mobbing på den andre....

Skulle nesten bare mangle at jeg ikke har koll på dette, i og med at det er noe jeg skal og må forholde meg til hver dag på jobb! ;)

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Målet med mobbing er jo tydelig.

Så kan man jo begynne å spekulere i årsakene til at mobbing oppstår.
Her vil det nok være mange alternativer.....men INGEN skal noensinne kunne brukes som unnskyldning!

mvh
Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
Min lille innsikt.

Hvis noen angriper deg, kaller deg rare navn, ønsker deg alt vondt, eller prøver å definere deg, så er det bare ting som skjer i deres hoder fordi du har pirket i noen av deres problemer.

Hvis du observerer og beholder roen så har de forklart deg alle deres svake sider. Da er det barnemat å

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Forsøk på å forstå mobbing har gått gjennom flere faser med forskjellige definisjoner. Man er på vei vekk fra å definere roller som mobber/mobbeoffer, og mer se mobbing som mekanismer i et system/symptom på utrygge sosiale systemer der alle individene gjør sitt beste for å ivareta sin egen integritet. Så lenge man holder fast i polariseringen og ikke ser på hvordan den/de som er ansvarlige for atmosfæren ivaretar denne, er det lett å sementere rollene enda mer.

Så det blir som et teater der alle spiller sin rolle fordi de/den som har ansvar for å ivareta atmosfæren i gruppen, ikke har vilje og/eller evne til å gjøre det.

https://emu.dk/stx/undervisningsmiljo/chikane-og-mobning/den-nyeste-viden-om-mobning

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Forsøk på å forstå mobbing har gått gjennom flere faser med forskjellige definisjoner. Man er på vei vekk fra å definere roller som mobber/mobbeoffer, og mer se mobbing som mekanismer i et system/symptom på utrygge sosiale systemer der alle individene gjør sitt beste for å ivareta sin egen integritet. Så lenge man holder fast i polariseringen og ikke ser på hvordan den/de som er ansvarlige for atmosfæren ivaretar denne, er det lett å sementere rollene enda mer.

Så det blir som et teater der alle spiller sin rolle fordi de/den som har ansvar for å ivareta atmosfæren i gruppen, ikke har vilje og/eller evne til å gjøre det.

https://emu.dk/stx/undervisningsmiljo/chikane-og-mobning/den-nyeste-viden-om-mobning
Akkurat vært på foredrag om nettopp dette, og det er mye riktig i det.
Samtidig blir det litt som å stille spørsmål ved hva som kom først; høna eller egget. Det ene utelukker ikke det andre!

mvh
Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja hun viser så tydelig veien på hvordan man skal snu poliariteten. Mobbing er selvhat, men snu den energien utover så kan den brukes til noe annet.

Dette er gull når for å snu en mobber (som bare egentlig er selvdestruktiv adferd) til en kraft man kan bruke til noe positivt.

--

Et spørsmål tilbake .. når noen setter opp et teaterstykke, og det kan skje i skolegården så vel som på den nasjonale scene. Har de ikke da laget seg en boble som ingen får lov til å korrigere? De fleste vi vegre seg så for at mobbing skal virke må man på et eller annet vi klare å isolere. Først da føler alle de andre seg trygge nok til å delta og heie på, og uten dem blir det jo ikke mobbing, for det krever en mob og ikke et individ.. samme hvor usympatisk det måtte være.

Om vi er tilbake til skolen som er et stad vi alle har et forhold til. Hvis noen skulle bli mobbet måtte det et "teaterstykke" til, men da våget ingen heller å gripe inn. Barna må da få "leke", men var det en styrkeprøve og lek eller ondskap? I 99% førstnevnte, så det er forståelig men ikke desto mindre mer enn endel kunne tåle.

Mobbing er en måte å flyte oppmerksomheten fra mobben bort fra egen sårbarhet.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Min lille innsikt.

Hvis noen angriper deg, kaller deg rare navn, ønsker deg alt vondt, eller prøver å definere deg, så er det bare ting som skjer i deres hoder fordi du har pirket i noen av deres problemer.

Hvis du observerer og beholder roen så har de forklart deg alle deres svake sider. Da er det barnemat å
Mange mobbeofre er nok atskillig mer uskyldig oppi det hele. Som sagt; mobbere har ofte en egen radar for å "plukke ut" de som anses for å være egnede ofre.
Og, ja - rolig observasjon av mobbere vil nok gjøre det lettere å forstå kabalen. Men samtidig; jo mer du vet om mobber og dennes fortid og livssituasjon i øyeblikket, desto lettere blir det å se helheten.

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.140
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Ja hun viser så tydelig veien på hvordan man skal snu poliariteten. Mobbing er selvhat, men snu den energien utover så kan den brukes til noe annet.

Dette er gull når for å snu en mobber (som bare egentlig er selvdestruktiv adferd) til en kraft man kan bruke til noe positivt.

--

Et spørsmål tilbake .. når noen setter opp et teaterstykke, og det kan skje i skolegården så vel som på den nasjonale scene. Har de ikke da laget seg en boble som ingen får lov til å korrigere? De fleste vi vegre seg så for at mobbing skal virke må man på et eller annet vi klare å isolere. Først da føler alle de andre seg trygge nok til å delta og heie på, og uten dem blir det jo ikke mobbing, for det krever en mob og ikke et individ.. samme hvor usympatisk det måtte være.

Om vi er tilbake til skolen som er et stad vi alle har et forhold til. Hvis noen skulle bli mobbet måtte det et "teaterstykke" til, men da våget ingen heller å gripe inn. Barna må da få "leke", men var det en styrkeprøve og lek eller ondskap? I 99% førstnevnte, så det er forståelig men ikke desto mindre mer enn endel kunne tåle.

Mobbing er en måte å flyte oppmerksomheten fra mobben bort fra egen sårbarhet.
Det går an å se på mobbing som en måte å kamuflere egne "svakheter" eller ting man har blitt utsatt for selv på en eller annen arena.
Og desto større mobb som bifaller eller IKKE protesterer, desto "sterkere" vil gjerne mobberen føle at han/hun kommer ut av det.... Det er derfor det er så viktig å få tak i de tause, slik som man kan lese om i lærer Bjørndals metode.....
Så skal man selvsagt følge opp både offer og mobber. Ikke minst er det viktig å ha samtaler hvor mobber får hjelp til å finne andre veier/verktøy i arbeidet med å styrke selvbilde, selvfølelse og egenverd.

mvh
Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
appropos mobbere og mobbeoffere. Førstnevnte har i en del tilfeller startet som sistnevnte.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E79bK/leserne-forteller-var-mobbeoffer-ble-mobber-selv
Ja, spot on Larson.

Jeg har blitt mobbet hardt fordi jeg var overvektig, .. tykk, fet, fleskeberg..

det gjorde vondt, big time

Da utvikler man et skall, men prisen er at man stenger ute andres følelser og opplevelser. Men man lærer seg mekanismene .. og etterhvert kan man bruke putte dem inn i et hvert tilsynelatende tilfeldig ord for å såre noen, flytte deres oppmerksomhet eller bruke makt.

..jeg vet ikke om dette er en opplevelse jeg skulle vært foruten eller ikke. Men ja, jeg har vært et mobbeoffer og jeg har mobbet.. problemet er at det gikk ut over noen andre.. det er det stupide i det hele.. man slår ikke tilbake på dem som gjorde deg feil men på noen andre ...

Eller dvs. etterhvert lærte jeg meg å gå rett i strupen på de som prøvde seg. Og det virket.

Det krever en del selvtillit, men du verden så det fungerer. Du får ingenting gratis men er du liten og svak men likevel gir bøllen en på trynet så kanskje han velger noen andre neste gang. Selv om, og spesielt hvis han kunne grisebanket deg .. forsvaret her er .. hvorfor skal du det da? Hva har du å tjene på det? These are not the droids you're looking for.

S

Slubbert

Gjest
Jeg ble også mobbet da jeg var barn, men jeg tok aldri igjen. I stedet gjemte jeg meg og prøvde å bli usynlig - big mistake. Eneste resultatet var at jeg utviklet sosial angst som tenåring. Jeg begynte også lett å gråte da jeg var liten, og det var måten de tok meg på. Få meg til å grine så alle kan le av det, det var trikset. Så jeg sluttet å grine. Og jeg har fortsatt ikke grått en eneste gang siden jeg var ti år gammel. Jeg er rett og slett fysisk ute av stand til å gråte, det er en reaksjon som hjernen min har blokkert. Så kanskje jeg er nødt til å bad-trippe skikkelig for å få løst opp den knuten, IDK.

Men uansett, om man skal forstå mekanismene bak mobbing bør man se noen dokumentarer om sjimpanser. Intelligensmessig er de på nivå med små menneskebarn, og mobbingen sjimpanser bedriver er brutal. Og det handler først og fremst som det påpekes om sosialt avansement, å sikre sin posisjon i flokken. Det er ingen grunn til at det skulle ligge andre mekanismer bak for mennesker enn for sjimpanser.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.472
Jeg ble også mobbet da jeg var barn, men jeg tok aldri igjen. I stedet gjemte jeg meg og prøvde å bli usynlig - big mistake. Eneste resultatet var at jeg utviklet sosial angst som tenåring. Jeg begynte også lett å gråte da jeg var liten, og det var måten de tok meg på. Få meg til å grine så alle kan le av det, det var trikset. Så jeg sluttet å grine. Og jeg har fortsatt ikke grått en eneste gang siden jeg var ti år gammel. Jeg er rett og slett fysisk ute av stand til å gråte, det er en reaksjon som hjernen min har blokkert. Så kanskje jeg er nødt til å bad-trippe skikkelig for å få løst opp den knuten, IDK.

Men uansett, om man skal forstå mekanismene bak mobbing bør man se noen dokumentarer om sjimpanser. Intelligensmessig er de på nivå med små menneskebarn, og mobbingen sjimpanser bedriver er brutal. Og det handler først og fremst som det påpekes om sosialt avansement, å sikre sin posisjon i flokken. Det er ingen grunn til at det skulle ligge andre mekanismer bak for mennesker enn for sjimpanser.
Om ikke det var så inngripende på så mange felt, slubbert, kunne jeg anbefale å få en unge i stedet for en bad trip. Da kommer tårene tilbake, ser du! :)

• Liker
Reaksjoner: ePi
C

cruiser

Gjest
appropos mobbere og mobbeoffere. Førstnevnte har i en del tilfeller startet som sistnevnte.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/E79bK/leserne-forteller-var-mobbeoffer-ble-mobber-selv
Ja, spot on Larson.

Da utvikler man et skall, men prisen er at man stenger ute andres følelser og opplevelser. Men man lærer seg mekanismene .. og etterhvert kan man bruke putte dem inn i et hvert tilsynelatende tilfeldig ord for å såre noen, flytte deres oppmerksomhet eller bruke makt.

..jeg vet ikke om dette er en opplevelse jeg skulle vært foruten eller ikke. Men ja, jeg har vært et mobbeoffer og jeg har mobbet.. problemet er at det gikk ut over noen andre.. det er det stupide i det hele.. man slår ikke tilbake på dem som gjorde deg feil men på noen andre ...

Eller dvs. etterhvert lærte jeg meg å gå rett i strupen på de som prøvde seg. Og det virket.

Det krever en del selvtillit, men du verden så det fungerer. Du får ingenting gratis men er du liten og svak men likevel gir bøllen en på trynet så kanskje han velger noen andre neste gang. Selv om, og spesielt hvis han kunne grisebanket deg .. forsvaret her er .. hvorfor skal du det da? Hva har du å tjene på det? These are not the droids you're looking for.
Spørsmålet er da, hvorfor driver du da selv med mobbing daglig på nettet?

G

Gjestemedlem

Gjest
En fin venninne sa til meg en gang at jeg var forknytt. Jeg forsto hva hun mente. Men det var også første gangen at hun hadde opplevd at noen banket på og sto der med en bukett med roser. Rart forhold og jeg tenker fremdels på henne. Nok om det.

Men søvnen i øynene er jo bare fossiliserte tårer.

Jeg gråter ofte (men det er ingen som får se det), jeg er mer sentimental enn jeg liker å innrømme, men det er i møte med noe vakkert og ikke noe fælt. To ting spesielt .. musikk og en ny konseptuell innsikt.

Som barn tenker vi på gråt som et rop om hjelp som voksne er gråten en anerkjennelse av noe vakkert.

Du finner ingen tårer i en bad trip, men du verden så mye mot det krever å ville søke der, skal du finne tårene tilbake må du søke det vakre. det som er vakkert i din verden.

Konflikt er moro, jeg er tross alt en gamer for life. Rollespill, brettspill, dataspill .. for meg er det hjernegymnastikk...

Rutger sa det på en fin måte her..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Mobbing er noe dritt, men det går faktisk ikke an å sammenligne virkelig mobbing med drittslenging på et lukket forum på nettet!

De som Deph slenger dritt om er i stort sett folk som ikke frekventerer dette forum, så det skader dem ikke! De medforumister som

får tyn av Deph har i stor grad lagt opp til det selv ved at de selv har vært store i kjeften. Og det er vel på mange måter slik mange

debattforum fungerer på nettet.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja, spot on Larson.

Spørsmålet er da, hvorfor driver du da selv med mobbing daglig på nettet?
Jeg skal svare deg hvis du er seriøs men da må du først spesifisere hva du mener med mobbing. Hvis jeg bare gir deg et svar her så kan du jo bare bruke det som et våpen.

Du leter jo bare etter svakheter som kan brukes. Du verden så annerledes denne verden hadde vært om vi ikke skulle politisere alt mulig.

For å gi deg et svar på spørsmålet ditt. Jeg er et speil.

Jeg prøver å angripe ideer og grupper og ikke individer (ja av og til.. men da var det med mening). Jeg har nok fornærmet alle her, en eller annen gang.

Men et spørmål tilbake ... hvorfor føler du deg truet, fornærmet, mobbet og alt det der hvis jeg sier noe som angriper noe du har identifisert deg med og ikke hvem du egentlig er? mennesket individet.

Det er identitetspolitikkens forbannelse.. og nå er det på tide å løfte den vekk fra menneskeheten!

..

Jeg definerer mobbing som det å påkalle massene for å tvinge et individ ned, det virker og det er effektivt.
Antimobbing er vel når man peker på mekanismene, viser hva som skjer og, dette er viktig, går rett i strupen på de som representerer gruppen og ikke er seg selv.

Vi må huske på denne dynamikken mellom individer og grupper, du kan ikke mobbe hvis du ikke tror det er en grupppe, klasse, gjeng, .. bak deg.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Spiralis, tror du får prøve å være litt mer uenig med Gjestemedlem slik at du selv får føle på det å med fargerikt språk bli idioterklært. Personangrep ligger han nært. Som han selv hinter om så får han glede av å tyte ut side etter side med fargerikt språk der han tar motstanderen. Hjernetrim visst nok. Han (og enkelte andre) har sterkt bidratt til at folk har slettet sin konto her. Det har regelrett blitt for utrivelig. Som en konsekvens av hans mange og gjentatte personangrep har han stått på sin siste advarsel i et tiår. Det var like før han røk for et par år siden, noe som gjorde han svært opprørt. Jeg håper han lærte litt av det.

Gjestemedlem må gjerne skrive om mobbing, hvordan mobbing har preget han. Og hvordan han har mobbet som resultat av det. Jeg håper det får han til å reflektere enda litt videre. Prøve å se/observere seg selv og sin egen oppførsel, tenke seg til hvordan andre kan oppfatte hans oppførsel. Og det inkluderer hans skriverier her inne.

Jeg har ikke tenkt å krangle med Gjestemedlem. Har i grunn fått nok av personangrepene her inne.

G

Gjestemedlem

Gjest
What is Mobbing: Bullying of an Individual by a Group

S

Slubbert

Gjest
Å bruke ukvemsord er ikke mobbing, mobbing er å trykke noen ned; å få dem til å føle seg svake og mindreverdige og fryse dem ut av flokken. En mobber identifiserer offerets svakheter og bruker det mot ham/henne, det trenger hverken å være fysisk vold eller aggresjon involvert. Det kan like så godt være sosial eksklusjon eller isolering. Det handler om å fremme sin egen posisjon i det sosiale hierarkiet ved å trykke andre nedover i samme, enten fordi de oppfattes som trusler eller fordi man bare fremmer sini egen posisjon gjennom å utøve makt mot de som ikke vil/kan ta igjen.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
og hva er formålet med å bruke ukvemsord mot noen om enn ikke nettopp hva du nå skrev, slubbert?

"jævla feiting" er klasseeksempelet på mobbing.

Mer ønsker jeg ikke å bidra med i denne tråden. Have fun.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis, tror du får prøve å være litt mer uenig med Gjestemedlem slik at du selv får føle på det å med fargerikt språk bli idioterklært. Personangrep ligger han nært. Som han selv hinter om så får han glede av å tyte ut side etter side med fargerikt språk der han tar motstanderen. Hjernetrim visst nok. Han (og enkelte andre) har sterkt bidratt til at folk har slettet sin konto her. Det har regelrett blitt for utrivelig. Som en konsekvens av hans mange og gjentatte personangrep har han stått på sin siste advarsel i et tiår. Det var like før han røk for et par år siden, noe som gjorde han svært opprørt. Jeg håper han lærte litt av det.

Gjestemedlem må gjerne skrive om mobbing, hvordan mobbing har preget han. Og hvordan han har mobbet som resultat av det. Jeg håper det får han til å reflektere enda litt videre. Prøve å se/observere seg selv og sin egen oppførsel, tenke seg til hvordan andre kan oppfatte hans oppførsel. Og det inkluderer hans skriverier her inne.

Jeg har ikke tenkt å krangle med Gjestemedlem. Har i grunn fått nok av personangrepene her inne.
Egentlig å liker jeg bedre å snakke om gode ting. Mat, musikk, reiser, fotografi, fine ting, opplevelser.

Men hvis Larson "Har i grunn fått nok av personangrepene her inne." så får han ta konsekvensene og forlate oss.

Han vil ikke bli savnet!

------------

Dette var et eksempel på slemhet, stenghet .. noe slikt men ikke mobbing fordi mobbing betyr å få en masse, gruppe, til å vende seg mot et individ.

Larson må nå gjerne traske rundt her og syte og beklage seg over verden og ynkeliggjøre seg, rote rundt i grisete søppelspann og se om han finner et argument han kan bruke mot de blåblåblåblåblåblåblåblå, men trenger vi slik negativitet eller kan vi bli litt mer pragmatiske?

Skal vi finne gleden tilbake og fri oss fra angst, panikk, dommedag, revolusjoner og regelrett ynkelighet?

C

cruiser

Gjest
Mobbing er noe dritt, men det går faktisk ikke an å sammenligne virkelig mobbing med drittslenging på et lukket forum på nettet!

De som Deph slenger dritt om er i stort sett folk som ikke frekventerer dette forum, så det skader dem ikke! De medforumister som

får tyn av Deph har i stor grad lagt opp til det selv ved at de selv har vært store i kjeften. Og det er vel på mange måter slik mange

debattforum fungerer på nettet.
Tøv, det er fortsatt mobbing selv om man ikke står ved siden av hverandre i skolegården som i gamledager, man "gruppere" seg istedenfor nå på Internett. Gjestemedlem er en del av denne mobben, det som sprute ut her er akkurat det samme man finner på Twitter, kommentarfelt osvosv

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Er dette enda en tråd der forumbøllene skal raljere som forventet for å "vinne" enda en diskusjon? Hva med å bruke energien til noe som har verdi?

G

Gjestemedlem

Gjest

Is it true that sticks and stones can break your bones, but words can never hurt you? Yes, but only if you choose to not let words hurt you. Comedian Tom Shillue, host of Red Eye on Fox News Channel, explains how growing up in a politically incorrect, rough-and-tumble America was the only thing that could have prepared him for the real world, and still is the only thing that can prepare teenagers and college students alike.

S

Slubbert

Gjest
og hva er formålet med å bruke ukvemsord mot noen om enn ikke nettopp hva du nå skrev, slubbert?

"jævla feiting" er klasseeksempelet på mobbing.
Ukvemsord kan også komme av engasjement eller humor. Hvis jeg kaller en kraftig kompis som jeg vet har sjølironi for "jævla feiting", så trenger ikke det være noe annet enn vennskapelig erting (erting≠mobbing). Men hvis jeg gjør det mot noen for å ødelegge selvbildet deres så er det mobbing. Det avhenger av kontekst, og du ser nokså lett når intensjonen til noen er å trykke andre ned eller å fryse dem ut.

Tøv, det er fortsatt mobbing selv om man ikke står ved siden av hverandre i skolegården som i gamledager, man "gruppere" seg istedenfor nå på Internett. Gjestemedlem er en del av denne mobben, det som sprute ut her er akkurat det samme man finner på Twitter, kommentarfelt osvosv.
Hva med å prøve å se bjelken i eget øye? Du benytter nå denne tråden til å rakke ned på trådstarter, og i all ærlighet er det ikke ofte du legger godviljen til. Det virker oftere som du nærmest leter med lys og lykte etter noe å kritisere og desavuere folk for.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
^^ Ja, Gjestemedlem. Vi skal alle sammen bli så kalde at ord ikke har noen betydning. Alle skal gå rundt med et ugjennomtrengelig skjold som preller av alt og alle. Stenge alle følelser ute. For det er slik man oppnår et godt liv med gode relasjoner.

Det er hysterisk ironisk at du av alle brukerne på HFS lager en tråd om mobbing.

Dette var absolutt siste fra meg i denne tråden.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Hehe, gir du ekstranummer, Larson? :). Jeg støtter ditt syn i denne tråden der det virker som forumbøller søker legitimitet for egen adferd gjennom å ta det opp gjennom et sårt tema. En bølle er en bølle så lenge han oppfører seg som en bølle selv om han klapper en hund innimellom.

G

Gjestemedlem

Gjest
Speilet er en illusjon.

Det er ikke enten eller.

Nå er det ikke barneTV lenger:

Unnskyld til tilfeldig forbipasserende.. (nothing here to see) seriøst dette vil bare gjøre ugagn. Triggerwaning level dommedag.

Hvis ikke du får en tåre på kinnet nå så har jeg ikke mer å si..

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Jeg prøver å angripe ideer og grupper og ikke individer (ja av og til.. men da var det med mening).
Det at det er meningen er jo gjerne en del av konseptet med mobbing.
At man angriper grupper gjør vel ikke at det ikke defineres som mobbing?

Din egen oppfatning av at du angriper ideer og ikke personer tror jeg ikke nødvendigvis de fleste opplever. Er det faktisk intensjonen så kan det være du bør revurdere din måte å formulere deg på. For meg ser det titt og ofte ut til å komme personkarakteristikker av nedlatende karakter. Altså at du tar mannen i stedet for ballen.

Jeg sier ikke det er slik du mener det, men det ser faktisk ofte slik ut. Og da har i hvert fall jeg forståelse for at mange reagerer.

S

Slubbert

Gjest
Speilet er en illusjon.

Det er ikke enten eller.

Nå er det ikke barneTV lenger:

Unnskyld til tilfeldig forbipasserende.. (nothing here to see) seriøst dette vil bare gjøre ugagn. Triggerwaning level dommedag.

Hvis ikke du får en tåre på kinnet nå så har jeg ikke mer å si..
Man trår langs en fin linje mot nyreligiøsitet når man dykker ned i disse "theory of everything"-forslagene. Og det er greit å ha i bakhodet at de i bunn handler om å konstruere et matematisk rammeverk for å beskrive naturkreftene, heller enn en filosofisk og metafysisk forklaring på hva virkeligheten egentlig er.

Om de matematiske modellene en gang vil fortelle oss at vi lever i en simulering eller et multivers, så vil jo det ha vidtrekkende filosofiske ringvirkninger, men ikke glem at matematikk er regler konstruert av mennesker. "We created it, thus it created us"...theory of everything er en søken etter gud.

Jeg er fortsatt en realist. Og jeg vil bli meget overrasket om vi én gang finner ut at gud finnes i form av et 8-dimensjonalt krystall.

E8: https://en.wikipedia.org/wiki/An_Exceptionally_Simple_Theory_of_Everything

Topp Bunn