MM vs MC

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Er helt ny i vinyl verdenen. Fikk en bunke med ca 30 plater av pappa. Så etter å ha ønsket meg platespiller i bursdagsgave så var dama innom Kontrapunkt og kjøpte meg en Rega RP1. Lucky me ;D. Midlertidig så koblet jeg min gamle Nad 3020 mellom RP1 og pre slik at jeg fikk utnyttet riaa i 3020. Men dette er var ikke en værende løsning. Nå måtte jeg på riaa jakt.
PU som står på RP1 er en Ortofon om5e MM PU. På grunn av at jeg har Doxa dac fra før i anlegget så ønsket jeg meg en Doxa riaa får estetisk matching. Fikk tak i en på nett, men selv om selger sa at det var en MM riaa så viste det seg at det er en MC. Dårlig match med min PU. Joda det ble lyd, men alt for høyt signal ut selvfølgelig.
Så nå lurer jeg på hva er "BEST" av MM og MC PU? Hva er for og imot disse to? Skal jeg selge Doxaen og få meg en MM riaa eller bytte til MC PU og beholde Doxa? Budsjett? Får vel 1500-2000 for Doxaen som jeg kan bruke på ny riaa pluss litt til.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Riaa i 3020 er bedre enn Rega RP1...
Så vidt jeg vet, er det bare en Doxa-riaa, med for mye gain til MM og for lite til MC...

Arne K

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Fra gammelt av regnes MC PU's for bedre enn MM. Dette har vel noe med at med MC er ofte den bevegelige massen mindre og PU-en følger bedre med i sporet. Men som alltid er smaken delt og noen foretrekker MM da denne har større signal ut og kan gi mindre støy. Så lenge siden jeg leste noe særlig om Pu-er at mye er glemt.
Det billigste er ofte å forholde seg til MM PU's, men må nok inrømme at det har vært bare MC i det siste. Prøv å søke litt rundt etter tester så har du en viss pekepinn. VH. Bernt

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.144
MM er lettere å få til å låte bra enn MC, hvis vi snakker om samme prisklasse på pickup, synes jeg.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
ovitzi skrev:
Er helt ny i vinyl verdenen. Fikk en bunke med ca 30 plater av pappa. Så etter å ha ønsket meg platespiller i bursdagsgave så var dama innom Kontrapunkt og kjøpte meg en Rega RP1. Lucky me ;D. Midlertidig så koblet jeg min gamle Nad 3020 mellom RP1 og pre slik at jeg fikk utnyttet riaa i 3020. Men dette er var ikke en værende løsning. Nå måtte jeg på riaa jakt.
PU som står på RP1 er en Ortofon om5e MM PU. På grunn av at jeg har Doxa dac fra før i anlegget så ønsket jeg meg en Doxa riaa får estetisk matching. Fikk tak i en på nett, men selv om selger sa at det var en MM riaa så viste det seg at det er en MC. Dårlig match med min PU. Joda det ble lyd, men alt for høyt signal ut selvfølgelig.
Så nå lurer jeg på hva er "BEST" av MM og MC PU? Hva er for og imot disse to? Skal jeg selge Doxaen og få meg en MM riaa eller bytte til MC PU og beholde Doxa? Budsjett? Får vel 1500-2000 for Doxaen som jeg kan bruke på ny riaa pluss litt til.
Doxaen kan bygges om til å passse pu du har i dag,
jeg fikk det utført hos produsenten , det er noen år siden men du kan jo sjekke denne http://www.finnalle.no/doxa_knut_ø_lauvland/41938978156.html og høre om de utfører ombygging til MM,

Ang ev kjøp av ny MC pu så er må du vurdere kost nytteverdien, en god MC pu er ofte dyr (dyrere enn en MM)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette med stift og sliping av denne er vesentleg. Stort sett er det dette som kostar peng, uansett pickupprinsipp. Ein MM med van den Hul eller Benz-nål let typisk veldig bra, fangar opp mindre vinylstøy, og er like kritisk til arm og vanskeleg å justere som ein MM.
Når det gjeld MM i dei rimelege prisklassane, er nok desse lettare å få bra til enn tilsvarande MC. Lettare å få dei til å funke i arm, lettare å finne riaa, mindre kritiske til finjustering (jaja, det finnest dyre, flotte MM-ar også, som vert betre dess meir du kjæler med dei...) Men MC har vesentleg større potensiale, om du går for topplyd. Likevel er det mange som tenner på MM sin generelt noko feitare bass og røffare dynamikk, som naturleg fylgjer av større bevegeleg masse. Og om du har eit halvklinisk digitalanlegg, er det frigjerande å lytte til ein av dei betre MMane. Ein kan bli lukkeleg med veldig mykje.

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Fikk levert tilbake Doxa MC riaa til selger. Så da er det riaa jakt på meg. Mulig det ordner seg med en annen brukt sak(også Doxa, men skal være MM).

lycanthrope

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Antall liker
0
Sted
Bergen
ovitzi skrev:
Fikk levert tilbake Doxa MC riaa til selger. Så da er det riaa jakt på meg. Mulig det ordner seg med en annen brukt sak(også Doxa, men skal være MM).
Tror jeg kjøpte doxa riia du leverte tilbake:) Har denon dl 110 mc pick up.
Plutselig Låter Vinylplatene Som en drøm!

Meget fornøyd med combo.

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
lycanthrope skrev:
ovitzi skrev:
Tror jeg kjøpte doxa riia du leverte tilbake:) Har denon dl 110 mc pick up.
Plutselig Låter Vinylplatene Som en drøm!

Meget fornøyd med combo.
Hadde jeg hatt MC pickup hadde jeg ikke levert den tilbake. Håper på å finne en Doxa MM riaa.

Topp Bunn