MM eller MC?

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Etter å vurdert hva spiller jeg skal oppgradere med, ser det ut til at jeg vil lande på Opera sin nokså ukjente Liu.

Har vurdert denne frem og tilbake mot VPI Scout, JR Trans roter Cellino + + og kommet frem til at jeg sannsynligvis vil satse på Opera sin Liu. Har fått noen anbefalinger som jeg fester lit til.

Når det gjelder pickup, tror jeg jeg går for en Benz. ACE. Så var det spørsmålet?

MM eller MC? Nå har jeg en Denon 103R MC. Har fra før stepup forsterker og MM riaa. Arild på Hifi-guiden anbefaler MM pickup og mener at dette vil gi best resultat med MM riaa. Hva tror dere? Hva forskjeller vil jeg kunne få?

Atle

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Er det jeg som ikke har våknet enda, eller er du litt utydelig her? Benz Ace er en utmerket pickup, men det er jo en MC. Er det det at Arild anbefaler en Ace med høyt utgangsnivå, slik at du kan bruke den rett i en MM Riaa uten stepup? Den finnes nemlig i to utgaver, og da med høyt eller lavt utgangsnivå. Til den siste trenger du stepup, akkurat som du nå gjør med din 103.

Men at du kan kjøre et element rett i en MM-riaa, gjør det altså ikke nødvendigvis til et MM-element.

Gratulerer med et usedvanlig godt platespillervalg, forresten!

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
impulse skrev:
Er det jeg som ikke har våknet enda, eller er du litt utydelig her? Benz Ace er en utmerket pickup, men det er jo en MC. Er det det at Arild anbefaler en Ace med høyt utgangsnivå, slik at du kan bruke den rett i en MM Riaa uten stepup? Den finnes nemlig i to utgaver, og da med høyt eller lavt utgangsnivå. Til den siste trenger du stepup, akkurat som du nå gjør med din 103.

Men at du kan kjøre et element rett i en MM-riaa, gjør det altså ikke nødvendigvis til et MM-element.
Hei Impuls!

Det er godt noen er våken ;D. Jeg og. Heller det at jeg er uerfaren og famlende nyfrelst venylentusiast. Har nok misforstått Arild.
Så da blir spørsmålstillingen. Bør jeg satse på en ACE med lavt utgangsnivå og satse på stepup videre, eller satse på høy utgang, slik Arild foreslår uten stepup. (Jeg stoler på Arild sine råd. Han har tyngde. Men alltid godt å få andre vurderinger også).

Det jeg lurer på er hvilke endringer i lydbilde kan jeg forvente? Eller er det helt avhengig av karakter av stepup?

Er me på nett igjen?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg startet helt tilfeldig direkte med low output MC, og for 10 år siden ville jeg nok uforbeholdent sagt at dette var veien å gå.

Etterhvert blir man eldre og (Forhåpendligvis) klokere. Man har lært at det finnes mange gode MM alternativer der ute også.

MC kan være magisk, men i ditt tilfelle trenger du i såfall en MC-stepup, eller en ny RIAA for å få det til å virke. Uten nevnte, vil du sannsynlgivis få for lite gain fra pickup.

Jeg ser at Benz Micro ACE kan fåes i en "High output MC" med 2.5mV utgangs-Volt. Dette gjør at den kan (merk at je skrev kan) fungere med en MM-RIAA med kraftig gain og i kombinasjon med en aktiv forforsterker som har bra med gain.

Men å "booste" opp signalet på denne måten krever gode komponenter; Jeg kommuniserte i forrige uke med en bekjent som holder på med det samme. PU med 3mV gain og MM RIAA og i tillegg passiv preamp. Ingen god kombo. Her funker ikke rimelige stepup løsninger heller, for trafoene i disse klarer sannesyligvis ikke den "høye" spenningen fra pickupen, og det blir derfor forvrengning (eller som eieren sier "låter våt ullsokk")

Mye å tenke på her altså!

Men generelt vil jeg si meg ening med Arild. Vil du gjøre det enkelt for deg selv, gå for MM. Det finnes masse gode MM pickuper, og Arild vet nok hvilke som passer til spilleren din.
Tar du deg råd til et bra MC oppsett som passer til hverandre, kan du kanskje få ennå bedre lyd, men det er mer krevende å få til.

Skal du gå for en MC stepup, så anbefaler jeg det på det sterkeste å gå for en god en.
F.eks MU fra Bent Audio som du finner her ;http://www.bentaudio.com/parts/mu.html

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Erland skrev:
Jeg startet helt tilfeldig direkte med low output MC, og for 10 år siden ville jeg nok uforbeholdent sagt at dette var veien å gå.

Etterhvert blir man eldre og (Forhåpendligvis) klokere. Man har lært at det finnes mange gode MM alternativer der ute også.

MC kan være magisk, men i ditt tilfelle trenger du i såfall en MC-stepup, eller en ny RIAA for å få det til å virke. Uten nevnte, vil du sannsynlgivis få for lite gain fra pickup.

Jeg ser at Benz Micro ACE kan fåes i en "High output MC" med 2.5mV utgangs-Volt. Dette gjør at den kan (merk at je skrev kan) fungere med en MM-RIAA med kraftig gain og i kombinasjon med en aktiv forforsterker som har bra med gain.

Men å "booste" opp signalet på denne måten krever gode komponenter; Jeg kommuniserte i forrige uke med en bekjent som holder på med det samme. PU med 3mV gain og MM RIAA og i tillegg passiv preamp. Ingen god kombo. Her funker ikke rimelige stepup løsninger heller, for trafoene i disse klarer sannesyligvis ikke den "høye" spenningen fra pickupen, og det blir derfor forvrengning (eller som eieren sier "låter våt ullsokk")

Men generelt vil jeg si meg ening med Arild. Vil du gjøre det enkelt for deg selv, gå for MM. Det finnes masse gode MM pickuper, og Arild vet nok hvilke som passer til spilleren din.
Tar du deg råd til et bra MC oppsett som passer til hverandre, kan du kanskje få ennå bedre lyd, men det er mer krevende å få til.

Skal du går for en MC stepup, så anbefaler jeg det på det sterkeste å gå for en god en.
F.eks MU fra Bent Audio som du finner her ;http://www.bentaudio.com/parts/mu.html
Hei Erland og takk for svar.
Det var nok som Impulse påpekte. Arild sitt forslag var en ASE med høy utgangseffekt. Ikke en MM PU. Jeg har fra før Denon 103R som fungerer godt med stepup'en Dynavector DV-6. Mener at dette skal være en god stepup. Spiller på en Marantz 6200 og har en Riaa'en fom er bygget av "Consen". Stor transistorsak som spiller stort og flott, men har noe sus.

De fleste nye Riaa'er har vel muliigheter for å velge mellom MM og MC ++. Ergo så skulle jeg ikke låse meg så mye ved en høy utgangseffekt PU.
Når det gjelder Gain så har vel PV10'en min rikelig. Når det gjelder Riaa'en, så er jeg mer usikker.

Atle

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
james skrev:
Erland skrev:

Skal du går for en MC stepup, så anbefaler jeg det på det sterkeste å gå for en god en.
Hei Erland og takk for svar.
Det var nok som Impulse påpekte. Arild sitt forslag var en ASE med høy utgangseffekt. Ikke en MM PU. Jeg har fra før Denon 103R som fungerer godt med stepup'en Dynavector DV-6. Mener at dette skal være en god stepup. Spiller på en Marantz 6200 og har en Riaa'en fom er bygget av "Consen". Stor transistorsak som spiller stort og flott, men har noe sus.

De fleste nye Riaa'er har vel muliigheter for å velge mellom MM og MC ++. Ergo så skulle jeg ikke låse meg så mye ved en høy utgangseffekt PU.
Når det gjelder Gain så har vel PV10'en min rikelig. Når det gjelder Riaa'en, så er jeg mer usikker.

Atle
Ser ut til at du har det du trenger for en teoretisk god kombo med Benz Micro ACE "high output!"

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Jeg er "litt grønn" på området, men du må påse at den PU du velger passer til armen. Det ser ut til at spilleren leveres med arm. Du har kanskje kontroll på dette.
Selv bruker jeg en gammel (ca1980) Thorens med en like gammel SME arm. Den fikk ny Ortofon 2m Black sent i fjor. Spiller flott nå.
Jeg blir alltid imponert over gode anlegg med MC, men det er ikke alltid like enkelt å få en slik til å spille uten brum og annen støy. Slik er det enklere med MM.

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
232
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
Jeg er "litt grønn" på området, men du må påse at den PU du velger passer til armen. Det ser ut til at spilleren leveres med arm. Du har kanskje kontroll på dette.
Selv bruker jeg en gammel (ca1980) Thorens med en like gammel SME arm. Den fikk ny Ortofon 2m Black sent i fjor. Spiller flott nå.
Jeg blir alltid imponert over gode anlegg med MC, men det er ikke alltid like enkelt å få en slik til å spille uten brum og annen støy. Slik er det enklere med MM.
Nå skjønner jeg hvorfor du liker CD best ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
james skrev:
Etter å vurdert hva spiller jeg skal oppgradere med, ser det ut til at jeg vil lande på Opera sin nokså ukjente Liu.
Ikke nødvendigvis fullt så ukjent overalt; testet i flere tyske blader i fjor sommer. Og jeg har sett den testet i minst ett engelsk blad også.
Om det er av interesse å lese, så fins sikkert muligheter for å spore de opp. Jeg har ikke scanner hjemme ...  :-[

Mvh Vidar P

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
james skrev:
Ikke nødvendigvis fullt så ukjent overalt; testet i flere tyske blader i fjor sommer. Og jeg har sett den testet i minst ett engelsk blad også.
Om det er av interesse å lese, så fins sikkert muligheter for å spore de opp. Jeg har ikke scanner hjemme ... :-[

Mvh Vidar P
Ligger en tysk test på Opera sine hjemmesider. Ikke så stiv i tysk, så det fikk jeg ikke mye ut av. Men hadde selvsagt vært kjekt å lest en test. Kanskje noen andre så vet?

Det er jo solgt noen andre Liu-spillere i følge Arild i Hifi-guiden. Kanskje noen her på forumet?
I allefall kan jo komme tilbake med litt bilder og lytteinntrykk når spilleren er kommet i hus.
Når det gjelder Benz-PU'en, så avventer jeg den. Litt risiko å kjøpe en PU som jeg ikke har hørt. Så i første omgang blir den spilt med Denon 103R som heller ikke er en dårlig PU. Den faller i allefall i smak hos meg som liker litt "rørlyd".

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
En liten ting til.

Noen så vet hvor jeg får tak i en rimelig og grei pickup-vekt?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg kjøpte min "gammeldagse" Ortofon pickup vekt hos Hifi Center Kjeden i Tønsberg. Koster vel rundt 100-lappen.

Ellers selger Hifistasjonen (se forsiden her på hfs) digital pickup vekt til hyggelig pris.

Topp Bunn