Mm eller mc pickup

haugaland

Medlem
Ble medlem
14.07.2010
Innlegg
11
Antall liker
0
Hva er største forskjell på en mm og mc til ca 7000kr? Selv har jeg en mm ortofon 2m black og Goldring 2200 . Liker varm lyd og ikke for lys i toppen. Har aldri hatt mc . Og hvilket merke bør jeg tenke på ?
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Min erfaring tilsier at i den prisklassen du etterspør er MM og MC ganske så jevnbyrdige. Beveger du deg opp i pris vil det svinge i favør MC. En MC i prisklassen din er Hana sl. Mange skryter av den. Mange har byttet fra Black til denne og mener det ble et løft lydmessig. Mala er forhandler.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her er det spørsmål om kva pickupen skal brukast saman med. Ein justerbar MC-riaa vil gje deg fleire val i 7000-klassen enn ein 47 kOhm standard MM-inngang. Ein del MM-pickupar i denne prisklassen er meir krevjande til armvalet enn ein skulle tru. Pickupar, på same måte som andre konponentar, opplevast som del av eit oppsett, der deira spesifikke eigenskapar vil i større eller mindre grad kunne opplevast i ein samanheng.
Vil du ha "varm" lyd, kan du prøve eiin Benz (om du har god råd) eller ein Denon 103 (om du vil spare pengar, og ikkje er så oppteken av pinpointing og tredimensjonalitet. Men då må du ha ein litt tung arm).
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.748
Antall liker
8.551
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Min erfaring tilsier at i den prisklassen du etterspør er MM og MC ganske så jevnbyrdige. Beveger du deg opp i pris vil det svinge i favør MC. En MC i prisklassen din er Hana sl. Mange skryter av den. Mange har byttet fra Black til denne og mener det ble et løft lydmessig. Mala er forhandler.
Jeg kan skrive under på at dette var vellykket for meg ihvertfall. synes Hana sl er bedre enn 2mblack på alle parameter.
Jeg måtte imidlertid bytte riaa, men det var uansett planlagt.

mvh
Vidar
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Hvis du vil have det optimale ud af en MM pickup, så sørg for så lav kapacitiv belastning som muligt...reelt er kapaciteten i kablet i tonearmen og fra pladespiller til RIAA typisk rigeligt (gerne ned omkring eller under 100pF). Så et lavkapacitetskabel (eks. blue jeans) er relevant.

Derudover har mange RIAA alt for meget kapacitet monteret i indgangen. Jeg har selv set op imod 500pF, der jo så kommer i tillæg til selve transistorens kapacitet og kablerne...så væk med dem...

Hvis der ikke er styr på load kapaciteten på en MM, giver det ikke mening at optimere andre steder. Sikkert en af grundene til mange oplever MC som "bedre", for her er kapaciteten tæt på ligegyldig....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Tja, Analog Planet kjørte en blindtest i 2013 med ti forskjellige pickup'er, ni MM og en MC vel å merke. Til testen ble det lagt ut ti digitaliserte opptak av de ti pickup'ene der leserne ble invitert til å lytte på og deretter stemme på sin favoritt, uten at leserne fikk vite hvilken av picup'ene dette var.

I denne blindtesten ble MC-pickupen satt opp på et oppsett til Ortofon Anna til $8900 montert på en Continuum platespiller til $150 000 med en Ypsilon VPS-100 phono preamp og MC-16 transformer til $32 000 utkonkurrert av Audio Technica 150ANV og Ortofon 2M Black, samt at flere av lytterne foretrakk Ortofon 2M Bronze satt opp på en VPI Traveler til $1500 og en Graham Slee Era Gold V MM phono preamp til under $1000.

Jeg kan oppsummere slik: 54% av lytterne foretrakk de tre sistnevnte MM pickup'ene fra Audio Technica og Ortofon, mens 12% foretrakk MC'n Ortofon Anna. Leser man oppsummeringen av testen fra Analog Planet, er det ting som kan kritiseres i testen, men jeg finner likevel resultatet oppsiktsvekkende med tanke på at lytterne ble invitert til blindtest og kunne velge den filen som de foretrakk.

En konklusjon man kan trekke ut fra dette er at MC ikke nødvendigvis er "bedre" enn MM og at det heller ikke trenger avhenge av store prisforskjeller. Testen, som neppe ville passert vitenskapelig, har fått kritikk for å mangle likt gain på alle opptakene og det skal ha også ha vært clipping i noen av filene.

https://www.analogplanet.com/content/nine-cartridges-compared-reviewed-and-voting-results
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Man kan få hvilken som helst test til fremstå med resultatet man på forhånd ønsker.
Men tungest vejer den sunde fornuft.
 
  • Liker
Reaksjoner: PCK

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Analog Planet hadde nok ikke det i tankene, tror jeg. Les artikkelen, den holder ikke et vitenskapelig nivå ut fra akademiske standarder. Men, utfra audiofiles hang til å tro på at kostbar High-End nødvendigvis trumfer alt annet, blir dette verdensbildet gjerne revet ned i blindtester med et fravær av esoteriske logoer, magiske forklaringer og estetiske forkledninger.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Moving Magnet som står på spilleren her, og er det jeg har planer om neste gang jeg skal handle pickup også, og det er det mest logiske og praktiske valget slik jeg ser det - man får mer for pengene også ved å velge Moving Magnet fremfor Moving Coil.

Om jeg noen gang vil kjøpe meg en Moving Coil, det får fremtiden vise men for min del har det absolutt ikke noen hast og det er ei heller i planene for de neste pickup'ene jeg skal handle i alle fall. Er meget fornøyd med flere av MM pickup'ene jeg har eid, eier og har planer om å kjøpe, så ser ingen grunn til å bruke mer penger på noe som like fult kan låte verre som bedre, det blir for naivt å tenke at MC nødvendigvis er så mye bedre da det er snobberi heller enn et faktum slik jeg ser det. Kjøper man en MM pickup i øvre klasse så kan man ende med et meget bra resultat.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Overalt i hifimijløet er der eksempler på gamle dogmer og "sådan er det bare" og dette er et eksempel. Alle nye lærer af de gamle at MC er toppen man stræber efter...

Sjovt nok når alle snakker om at lytte og lytte, så er det ofte reelt fordomme der afgør valg.

Så tak til Bjørn for et spændende indblik i en rigtig blindtest, det helt sikkert ikke var det personerne bag forsøget regnede med :) Det øger blot troværdigheder hos mig...
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Hatt tre stk. MM pu. Clearaudio Virtuoso, Maestro og en Audio Technica LS500 som jeg kjøpte på ebay. Av dem så har jeg helt klart brukt den billigste mest som er Audio Technica. Nå bruker jeg Denon 103R som er mc, veldig fornørd med den også. Det må uansett passe med armen.
Mads
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ser ikke helt for meg å gå tilbake til MM med det første nå som jeg endelig har fått prøvd MC. Men jeg kunne tenkt meg å ha en spiller til med en AT95E på i tillegg, ikke istedenfor. Faktisk har jeg en spiller stående, så det er vel bare snakk om å gidde og sette den opp.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Nagaoka mp 200 bør være på din shortlist
Interessant svar og passer fint ind i min tese om fordomme. Du mener MP-200 bør være en af de få? OG uden yderligere begrundelse?

Hvis man studere linket med blindtesten har over 400 personer svaret på en blindtest. Kun 6% foretrækker MP-300 (MP-200s 3000kr. dyrere storebror), så i den forbindelse vil bør nok skulle erstattes med kan...der kan jo være en specifik grund til at man kan vælge denne, selv om du ikke skriver hvorfor :)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1

Her har vi en hyggelig fyr som tester mange pick-up's, og sammenligner med andre underveis i testen. Nagaoka MP150 og oppover får generelt glimrende omtaler.
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Hatt tre stk. MM pu. Clearaudio Virtuoso, Maestro og en Audio Technica LS500 som jeg kjøpte på ebay. Av dem så har jeg helt klart brukt den billigste mest som er Audio Technica. Nå bruker jeg Denon 103R som er mc, veldig fornørd med den også. Det må uansett passe med armen.
Mads
Jeg har en Clearaudio Virtuoso. Den er basert på Audio Technica, uten at jeg vet helt sikkert hvilken.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Platekompaniet har tilbud nå.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Snakkar vi om dei audiofile kvalitetane (dynamisk nyanseringsevne, frekvensattgjeving, tredimensjonalitet), er det mykje som talar for å satse på MC. Men for å få MCen til å yte optimalt, trengs ein veldig god RIAA. MMar skal alltid (med svært få unntak) ha 47 kOhm inngang, og greier seg godt med færre dB gain. Det ser også ut til at ein MC med få viklingar er betre enn ein lik pickpup med mange viklingar. Men då vert det genererte outputet lågare, og du må ha ein endå dyrare riaa.
Sjølv har eg gått for MC. Og ein svinedyr riaa til 65 000.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Spiller på en Clear Audio toppmodell på MM CharismaV2. Riktignok til 15K. I følge produsent har den en spilletid på 8000 timer, dersom den er korrekt oppsatt. Det bør også tas med i regnestykket.
Skal riktignok teste Ortofon Windfeld MC, da det prates om at MC er så mye bedre.

Det prates mye om at PU må passe ril arm, vanskelig tema. Det eneste jeg kjenner til er at resonansfrekvensen bør tigge på 10Hz +/- 2.
 
Topp Bunn