Mitt prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ble lyd for en halv times tid siden etter hjelp fra Arne😊 Funker fint. Må høre litt før det justeres noe mer😊
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Staselig besøk i dag😄 Ole og Arne. Nå ble jeg faktisk satt helt ut. Veldig fornøyd nå etter at Arne fikk tunet litt i AL. Så bra har det ikke spilt før i denne kjeller stua👌 Takk for besøket av begge og takk for hjelpen.
    IMG_0400.jpeg
    IMG_0403.jpeg
    IMG_0401.jpeg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har utvilsomt hjelpt med litt akustiske tiltak ja 😁
    Nå venter vi bare på neste runde i taket 😜
    Hyggelig som alltid Pål og Ole..
    Morro på svinge tryllestaven litt og at det gir resultater som svinger 🎶🎶🎶
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Filler både fyller og grunner i ett. Pusse med 600 papir imellom strøkene. (3 strøk) Sort legges i tynne strøk. Da blir den sterkest og best. Ikke la deg friste å få full dekning i første strøk. Pusses mellom hvert strøk. Disse produktene er de som er best av alle i denne sjangeren. 😊 RAL 9005 sort silkematt.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Filler både fyller og grunner i ett. Pusse med 600 papir imellom strøkene. (3 strøk) Sort legges i tynne strøk. Da blir den sterkest og best. Ikke la deg friste å få full dekning i første strøk. Pusses mellom hvert strøk. Disse produktene er de som er best av alle i denne sjangeren. 😊 RAL 9005 sort silkematt.
    Kostbare produkter dette. Bruker du 3 strøk filler på hele kassen eller kun på sammenføyning/ hjørner? Jeg skal behandle kryssfiner av bjørk. Antar dette ikke skiller seg fra mdf.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kostbare produkter dette. Bruker du 3 strøk filler på hele kassen eller kun på sammenføyning/ hjørner? Jeg skal behandle kryssfiner av bjørk. Antar dette ikke skiller seg fra mdf.
    Først bare endeved en gang, så hele to strøk.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    MDF er mye lettere å få fin overflatefinish på enn kryssfiner/BaltiskBjørk. MDF har svært homogen og jevn overflate, der kun endeveden må gjøres grundig for å få pent resultat.
    Kryssfiner har mye mer struktur i overflaten, og endeved kan bli problematisk. Skal kryssfiner bli like pen som MDF må det helsparkling til. Ellers ser man trestrukturen lett.
    Skal man få til stabile hjørner som ikke sprekker opp i vårt tørre inneklima om vinteren, anbefales 45 graders kapping av alle hjørner (slik at man unngår synlig endeved)! Vannfast grønn MDF er sånt sett best og holder seg svært stabil.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Filler både fyller og grunner i ett. Pusse med 600 papir imellom strøkene. (3 strøk) Sort legges i tynne strøk. Da blir den sterkest og best. Ikke la deg friste å få full dekning i første strøk. Pusses mellom hvert strøk. Disse produktene er de som er best av alle i denne sjangeren. 😊 RAL 9005 sort silkematt.
    Takker for flotte tips her på overflatefinish! Mitt kommende M2-prosjekt skulle egentlig lakkeres med billakk av proffer, men prisene på lakk er hinsides, regner med minst 10K for en sånn jobb med proft resultat. Så selv om produktene som foreslåes her er dyre, så er det kun småpenger sammenlignet med hva det koster hos lakkproffene. Det frister absolutt med en test av disse produktene, selv om finish kanskje ikke blir like bra som på lakkverksted.
    Hvor mye tror du det kan gå med til grunning og lakkering av to kasser på ca 100x50x40cm?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    MDF er mye lettere å få fin overflatefinish på enn kryssfiner/BaltiskBjørk. MDF har svært homogen og jevn overflate, der kun endeveden må gjøres grundig for å få pent resultat.
    Kryssfiner har mye mer struktur i overflaten, og endeved kan bli problematisk. Skal kryssfiner bli like pen som MDF må det helsparkling til. Ellers ser man trestrukturen lett.
    Skal man få til stabile hjørner som ikke sprekker opp i vårt tørre inneklima om vinteren, anbefales 45 graders kapping av alle hjørner (slik at man unngår synlig endeved)! Vannfast grønn MDF er sånt sett best og holder seg svært stabil.
    Takk for konstruktive innspill @Hunsbedt . For vurdere litt hvordan jeg skal behandle disse. Kassene er allerede limt med overlappende kanter.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Takker for flotte tips her på overflatefinish! Mitt kommende M2-prosjekt skulle egentlig lakkeres med billakk av proffer, men prisene på lakk er hinsides, regner med minst 10K for en sånn jobb med proft resultat. Så selv om produktene som foreslåes her er dyre, så er det kun småpenger sammenlignet med hva det koster hos lakkproffene. Det frister absolutt med en test av disse produktene, selv om finish kanskje ikke blir like bra som på lakkverksted.
    Hvor mye tror du det kan gå med til grunning og lakkering av to kasser på ca 100x50x40cm?
    Det blir for stort og lakke med boks vel? Vil tippe en møbelsnekker tar 4-5 tusen for de kassene du skal bygge nå. Møbel lakken er billig konta bil lakken. Møbel lakk er også 2k så den holder mål.
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    MDF er mye lettere å få fin overflatefinish på enn kryssfiner/BaltiskBjørk. MDF har svært homogen og jevn overflate, der kun endeveden må gjøres grundig for å få pent resultat.
    Kryssfiner har mye mer struktur i overflaten, og endeved kan bli problematisk. Skal kryssfiner bli like pen som MDF må det helsparkling til. Ellers ser man trestrukturen lett.
    Skal man få til stabile hjørner som ikke sprekker opp i vårt tørre inneklima om vinteren, anbefales 45 graders kapping av alle hjørner (slik at man unngår synlig endeved)! Vannfast grønn MDF er sånt sett best og holder seg svært stabil.
    @Hunsbedt: har du noen anbefalinger/erfaring ift avrunde kanter på ferdiglimt kasse?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende avrunding av kantene så må du velge det du selv liker. Jeg har brukt omtrent alt mellom 2-10mm radie, alt etter smak og behag og kundens ønsker, litt avhengig av kassetykkelse også. Avrunding på MDF må grunnes og pusses grundig, helst flere strøk med pussing mellom hvert strøk for å få endeveden glatt og fin. Kryssfiner må helsparkles uansett, de forskjellige lagene vil ellers synes godt. Grunnes også, og her er det masse produkter å velge mellom.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.769
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har vært innom. Er det den nye hodetelefonforsterkeren?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Lenge siden jeg har vært innom. Er det den nye hodetelefonforsterkeren?
    Er en eldre MAE 1 diy forsterker på 6,5 watt. Tror det var mange kokker som var involvert i prosjektet den gang. Inngangs rørene er egentlig ikke for audio bruk men noe medisin utstyr fra 50-60 tallet mener jeg. Overraskende bra lyd. Bruker den bare fra 800 hz og oppover. Den er lånt/på prøve av en kamerat. Den finnes også i en HP utgave. Da skal den være litt kraftigere. 9-10 watt. Hva HP står for aner jeg ikke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.769
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjettverk: High Power.
    Ante meg at den kunne være noe for horna. Det med hodetelefonrsterker var bare fjas. Mener å huske at Audiomix har drevet litt med disse MAE 1-forsterkerne, han har vel rør til.
    Veldig kult system du har, liker at ting er gjort pent, ikke noe haifairackfjas, og så får elektronikken bare se ut som den gjør.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Gjettverk: High Power.
    Ante meg at den kunne være noe for horna. Det med hodetelefonrsterker var bare fjas. Mener å huske at Audiomix har drevet litt med disse MAE 1-forsterkerne, han har vel rør til.
    Veldig kult system du har, liker at ting er gjort pent, ikke noe haifairackfjas, og så får elektronikken bare se ut som den gjør.
    Takk for det😊
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Limt på litt bitumen plater på horna. Nå ble det stumt og dødt. Koplet tilbake purifi med ny målesveip osv. Mae spiller flott men mistet det store lyd bildet og 3 d sounden. Vokalene var i både høyre og venstre høytaller med mae. Nå er den rett frem og midt i fleisen igjen. Hva dette kommer av aner jeg ikke. Gain var nok litt lav også på mae (så det på frekvens responsen) ble noe rart med impulse responsen også på mae😅🎶🎶
    IMG_0826.jpeg
    IMG_0827.jpeg
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Nettopp 😬 Ehm kan sikkert legge på et par lag til med demping, så litt lite ut 😃
    Du kan ta ned gain på Crown for å utligne litt, den står sikkert på 34db....
    Sikker på at rørene er som de skal være?
    Men er nok ansett bedre kanalseperasjon på Purifi.
    Jeg sjekket med 13 db gain hos meg som jeg trodde VTV ampen, hadde men det ble for lavt 🤔
    Så må opp på 26 for at det skal bli nok futt 🎶🎶
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp 😬 Ehm kan sikkert legge på et par lag til med demping, så litt lite ut 😃
    Du kan ta ned gain på Crown for å utligne litt, den står sikkert på 34db....
    Sikker på at rørene er som de skal være?
    Men er nok ansett bedre kanalseperasjon på Purifi.
    Jeg sjekket med 13 db gain hos meg som jeg trodde VTV ampen, hadde men det ble for lavt 🤔
    Så må opp på 26 for at det skal bli nok futt 🎶🎶
    Crown stod på 26 db. Purifi står på 20 db. Prøvde 26, blir sus😜
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn