Mitt oppsett, og tips og tricks...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
I denne tråden vil jeg fortelle litt om oppsettet mitt. Muligens til litt inspirasjon for andre. Tar gjerne mot innspill.

Hardware
En Windows 7 som nå kun fungerer som en backupstasjon (som jeg skrur på kun når jeg tar backup, men det kunne like gjerne vært en NAS) Med tiden kommer denne til å bli byttet ut med en NAS.
En Mac mini (Herunder Mac1) som desktopstasjon. Denne har eksterne disker som jeg har filmer og musikk på.
En Mac mini (Herunder Mac2) som er tilkoblet hovedanlegget og plasma-TV. Styres for det meste med iPod via Remote. Samt Apple remote til filmbruk. Tilkoblet denne er en USB-Dac.

Software
Windows7:
Som sagt, den deler ut kataloger via SMB/CIFS, og som brukes for det meste til backup av musikk fra Mac mini (1)

Mac mini (1):
Plex, med Plex Media Server som alltid ruller og går.
Airfoil, for å sende lyden fra f.eks Spotify til hovedanlegget (Mac mini 2) når jeg har gjester..
iTunes for å katalogisere musikk, og masstagging av musikk.
Rsync for backup av musikk til Windows7-maskinen, og synkronisering av Mac1 sitt iTunes bibliotek til Mac2.
Crossover Mac for å kjøre windowsprogrammer sømløst i OSX.
Tag and Rename, windows programvare til å tagging av musikk. Kjøres gjennom Crossover Mac. Fordi taggeprogrammene til Mac suger.
Et program for enkel redigering av Coverart. Når jeg hadde Windows som desktop før, brukte jeg ACDsee. Jeg har enda ikke kommet så langt at jeg har prøvd ut forskjellige programvare for dette på OSX. Kandidater er Adobe Lightroom, Adobe Photoshop Elements, iPhoto, Aperture, ACDsee Pro for Mac, eller rett og slett ACDsee Pro gjennom Crossover Mac.

Annet:

Spotify
XLD til ripping av CDer.
Max til konvertering av musikk til forskjellige filformater. Evt DBpoweramp gjennom Crossover Mac, men dette er stort sett unødvendig.
Deling av musikkmappen via AFP.
Screensharingmenulet for enkel og rask tilgang til fjernstyring av Mac2. Dette ligger som et ikon øverst i verktøylinjen på Mac og hvor man med et trykk får skjermbildet fra andre mac-maskiner opp på skjermen.
Microsoft Remote Desktop til evt fjernstyring av Win7 PC´en.

Mac mini (2):
iTunes.
Automatisk mounting av delte nettverk. Kun lesetilgang. Gjøres med AutoFS (innebygd i Unix-type operativsystem). Spesifikt i dette tilfellet deles disken med musikk fra Mac1, og dette blir da tilkoblet/nedkoblet automatisk gjenom AutoFS på Mac2.
Pure Music for avspilling av musikken på best mulig måte.
Deling av iTunes katalogen med les/skriv tilgang fra Mac1.
Plex

Annet:
Soundsource for rask tilgang av bytting av lydkilder.
Airfoil speakers for å kunne streame lyd fra Mac1.
LineIn. For å bruke Mac2 som en ekstern DAC via optisk inn.
Logitech Touch Mouse server for bruke touchskjermen på en iPad/iPod som mus.

Annet ymse:
64bit Kernel hack, 8GB Ram, SSD. Wifi og Bluetooth avslått. USB-DAC tilkoblet en mest mulig "fri" USB-port på Mac´en.

Ellers bruker jeg et par andre programmer til MAC. Men som ikke har noen direkte tilknytning til selve lydoppsettet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Det er 3 ting som er målet med lösningen.
Enkel backup, enkel administrering, og enkel avspilling.

Til Film:
Plex Media Server kjører på Mac1 og ligger i bakgrunnen og indekserer, samt streamer til andre maskiner som kjører Plex. Når jeg starter Plex på Mac2 så dukker automatisk alle filmer og seriene opp helt automatisk. Det nye systemet til media-systemet til Plex er bare så utrolig "Apple-likt", det bare fungerer uten noe videre mikkmakk. Plex startes og styres v.h.a den hvite Apple Remote. Vurderer å kjøpe plex-appen på app store til iPhone. Veldig lekkert. Men jeg har egentlig ikke bruk for det.

Til Musikk:
Og det er vel dette som er mest interessant..
Det er en ekstern disk tilkoblet til Mac1 hvor all musikken ligger. Denne disken har navn "Music". iTunes på Mac1 brukes mot dette og playlists og adding av musikk, og alt annet gjøres fra denne maskinen. Denne eksterne disken er delt på nettverket hvis bane på nettverket blir da AFP://Mac1/Music. Internt i OSX er disken i /Volumes/Music.
Det snedige med OSX (og andre Linux/Unix/BSD-varianter) er at når en enhet blir mountet så er det på overflaten i operativsystemet ingen forskjell. Alt som blir mountet får da en lokal bane. D.v.s at når jeg mounter en nettverksdisk som heter "Music" på Mac2, så dukker denne opp som /Volumes/Music her også.

Det gjør at hvis jeg kopierer hele iTunes mappen fra Mac1 til Mac2, så virker det samme biblioteket her også. Jeg slipper å opprettholde 2 bibliotek til enhver tid. Det går også langt mye raskere å redigere bilder/musikk,tagge, legge til coverart fra en lokal maskin enn via fjernstyring.
Videre har jeg konfigurert AutoFS til å automatisk mounte "Music" på Mac1 til /Volumes/Music på Mac2. Det gjør at jeg slipper å tenke på å manuelt mounte. Man kan selvsagt mounte automatisk ved login, men nå går unmounting/mount sømløst i bakgrunnen. Selv om jeg skulle reboote Mac1 eller annet.
Man kan også kjøpe Bonjour Mounter som gjør litt av det samme, bare ikke like sømløst, spesielt ikke ved unmount/mount/reboot og slikt.

En og annen gang kjører jeg Rsync fra Mac1 mot Win7 og Mac2.
Det er da 2 ting som skjer:
1) Nye filer som er lagt til på musikkdisken på Mac1 sikkerhetkopieres over til Win7, samt filer som er forandret blir oppdatert. Rsync overfører kun forskjellene mellom filene, slik at dette går veldig fort.

2) iTunes lukkes på Mac2 lukkes. iTunes katalogen på Mac1 speiles over på Mac2 med Rsync. iTunes åpnes igjen på Mac2 og iTunes biblioteket er da helt oppdatert.

Lydkonfigurasjon:
Jeg har brukt aggregate devices-funksjonen i Audio/Midi på Mac2. Default lydkort blir det aggregerte lydkortet, men fortsatt kommer selfølgelig lyden ut USB-DAC´en. Dette frigjør det ekte lydkortet, og p.g.a dette vil USB-DAC´en alltid være tilgjengelig for å brukes i hogmode inni Pure Music. Dette muliggjør at Pure Music alltid kan stå på i bakgrunnen og starter alltid opp ved login, og jeg trenger ikke å manuelt lukke Pure Music og skifte default sound output i audio/midi hver gang jeg vil se film eller annet.

Airfoil Speakers er alltid på, slik at det når som helst kan streames musikk fra spotify på Mac1.
Soundsource bruker jeg egentlig ikke i nåværende oppsett, men sikkert greit for de som har behov for å bytte default lydkilde raskt.
LineIn bruker jeg svært lite, utenom under Fotball VM, da jeg hentet optisk ut fra TVen inn i Mac2, for å mikse litt musikk inni VM-sendingene p.g.a Vuvuzela. Hadde TV-sendingene akkurat så høyt at jeg halvveis fikk med meg kommentatorene, og litt bakgrunnsmusikk hjalp til en viss grad mot Vuvuzela-syken. Utenom dette er det et veldig greit program for dem som vil bruke Mac´en sin som en vanlig DAC for eksterne S/Pdif-kilder.

På sikt er planen.
1) Å lage et script som kjøres fra Mac1 som gjennom SSH lukker iTunes på Mac2. Starter Rsync for å synce iTunes mappen, og starter iTunes igjen på Mac2 når dette er ferdig.
2) Hvis jeg finner ut at jeg vil ha alt automatisert, så kan jeg kjøre backupen f.eks automatisk om natten. Når gjøres det manuelt og det fungerer helt fint til mitt behov.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.567
Torget vurderinger
13
Man skrev:
Det er 3 ting som er målet med lösningen.
Enkel backup, enkel administrering, og enkel avspilling.

Til Film:
Plex Media Server kjører på Mac1 og ligger i bakgrunnen og indekserer, samt streamer til andre maskiner som kjører Plex. Når jeg starter Plex på Mac2 så dukker automatisk alle filmer og seriene opp helt automatisk. Det nye systemet til media-systemet til Plex er bare så utrolig "Apple-likt", det bare fungerer uten noe videre mikkmakk. Plex startes og styres v.h.a den hvite Apple Remote. Vurderer å kjøpe plex-appen på app store til iPhone. Veldig lekkert. Men jeg har egentlig ikke bruk for det.
Plex appen er genial, den streamer og konverterer filmer i nåtid slik at du kan se den på din iPhone eller ipad i veldig bra kvalitet og som du sier det bare virker uten noe mikk makk. Jeg gikk inn på settings og satt den på høyest mulig kvalitet. Den konverterer også MKV filer uten så mye som å hikke-. En ipad intergrert i min nye kjøkkenløsning med Plex appen det hadde vært noe....- nam nam.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.567
Torget vurderinger
13
Et program for enkel redigering av Coverart. Når jeg hadde Windows som desktop før, brukte jeg ACDsee. Jeg har enda ikke kommet så langt at jeg har prøvd ut forskjellige programvare for dette på OSX. Kandidater er Adobe Lightroom, Adobe Photoshop Elements, iPhoto, Aperture, ACDsee Pro for Mac, eller rett og slett ACDsee Pro gjennom Crossover Mac.
Med Adobe Lightroom mister du vel muligheten til å jobbe i lag selv om programmet skal sies å være genial til å organisere bilder og tagge disse. Samtidlig har du jo fine muligheter for å lage filmsnutter av bildene dine på en særdeles enkel og morsom måte. Lasting av bilder til web er også meget lekkert intergrert i programmet.
Jeg brukte Iphoto for å organisere mitt bildebilotek men etter at jeg la alle bildefilene mine på Nas disk har iPhoto blitt helt ubrukelig da navigasjon er håpløst tregt,- her er Adobe Lightrom helt motsatt og fungerer superraskt. For avansert redigering bruker jeg Photoshop CS5 selv om det nok er overkill for de fleste.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Med Adobe Lightroom mister du vel muligheten til å jobbe i lag selv om programmet skal sies å være genial til å organisere bilder og tagge disse. Samtidlig har du jo fine muligheter for å lage filmsnutter av bildene dine på en særdeles enkel og morsom måte. Lasting av bilder til web er også meget lekkert intergrert i programmet.
Jeg brukte Iphoto for å organisere mitt bildebilotek men etter at jeg la alle bildefilene mine på Nas disk har iPhoto blitt helt ubrukelig da navigasjon er håpløst tregt,- her er Adobe Lightrom helt motsatt og fungerer superraskt. For avansert redigering bruker jeg Photoshop CS5 selv om det nok er overkill for de fleste.
Jeg ønsker ikke CS5. Men noe som kan hjelpe på workflowen når man skal behandle coverart. Trenger stort sett beskjæring, rotering, sånn justerbar autoexpose, og kanskje soften filter. Der var ACDsee perfekt, men nå har jeg stort sett brukt ACDsee siden første versjon fra Win3-dagene, så det går nok mye på hva man er vant til. Nå går det mer og mer i Mac og da må nye rutiner innarbeides..
Det er greit å kunne bruke samme program for fotoimport/arkiv/behandling:)

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
johnnygrandis skrev:

Min erfaring også, iPhoto er ypperlig til litt lagring lokalt (omtrent som Windows fotogalleri), men skal man lage seg arkiver og spre det i et nettverk er iPhoto fullstendig ubrukelig. Her er Lightroom (eller Fotostation) helt overlegne.

Har brukt PS i så mange år at jeg bare blir irritert når jeg prøver noe annet. Har dog begynt å lære meg Aperture, som ser lovende ut til kjapp redigering av mange bilder.

N

nb

Gjest
Man skrev:
Jeg ønsker ikke CS5. Men noe som kan hjelpe på workflowen når man skal behandle coverart. Trenger stort sett beskjæring, rotering, sånn justerbar autoexpose, og kanskje soften filter. Der var ACDsee perfekt, men nå har jeg stort sett brukt ACDsee siden første versjon fra Win3-dagene, så det går nok mye på hva man er vant til. Nå går det mer og mer i Mac og da må nye rutiner innarbeides..
Det er greit å kunne bruke samme program for fotoimport/arkiv/behandling:)
Lightroom er et fint program (bruker det selv på PC). Tror ikke du har noe soften-filter der, men ikke helt sikker.

Ellers fin beskrivelse av oppsettet, rsync er guds gave til nerden.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
nb skrev:
Lightroom er et fint program (bruker det selv på PC). Tror ikke du har noe soften-filter der, men ikke helt sikker.
Joa, du har flere sharpen muligheter med pluss/minus verdier i tillegg til filtre :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Jeg fortsetter jeg...
Et program som er meget fint til Mac er Path Finder. En slags Norton Commander for OSX... OG det støtter Cut&Paste!
Et annet app som begynner å bli uunværlig er App Launcher..Det sto litt mellom dette og Quicksilver men jeg syns dette gjør alt det jeg trenger uten alt "tilleget" som Quicksilver byr på.

For alle som bruker Pure Music vil jeg anbefale følgende:
Dette forutsetter at man bruker et PCIX, Firewire, eller USB lydkort.
I Audio/MIDI lager man et aggregate device hvor du klikker av for den lydkilden man bruker. Sett aggregate device som default. I Pure Music krysser man av for "hog" mode, og når man da starter Pure Music vil Pure Music ta kontroll over den eksterne lydkilden i eksklusiv modus. Lukker man Pure Music, vil så aggregate device være default. Dette gjør at man slipper å velge manuelt det interne lydkortet før man starter Pure Music i eksklusiv modus, og bytte manuelt inni Audio/Midi hvis man f.eks skal bruke Spotify.
Man kan også gjøre dette hvis man kun bruker det interne lydkortet (eller optisk ut direkte fra Mac), men da må man installere Soundflower, som er et virtuelt lydkort.
Edit: Dette skrev jeg egentlig ovenfor, men er uansett verdt å gjenta:)

Jeg er også en av dem som bruker iTunes, men foretrekker å holde manuelt kontroll på selve katalogstrukturen. Det gjør det greiere og enklere å finne frem i enkelte tilfeller. Noen ganger leter man etter noe man vet ligger i hiphop-katalogen men aner ikke hva heter, eller man deler selve katalogstrukturen med en DLNA server..eller andre ting. Jeg er heller ikke flink til å tagge "genre", og jeg misliker sterkt at iTunes bare putter alle artister Alfabetisk nedover...
Uansett..OSX sitt filsystem er genialt i så måte, da det "tracker" hvor man flytter på filene (så lenge det er på samme stasjon).
Det gjør at om jeg har rippet noen CD´er som ligger i rippemappen, og jeg legger de til iTunes (d.v.s en ny spilleliste) kan jeg senere flytte de om til de riktige katalogene og iTunes vil automatisk oppdatere biblioteket sitt. Eller om jeg finner ut at Dire Straits jeg vil flytte Dire Straits fra rock til pop-katalogen, eller jeg har både en katalog som heter Beatles , og The Beatles og vil flytte alle album fra Beatles til The Beatles, så blir biblioteket oppdatert automatisk. Itunes trenger ikke være på engang! (men man må selvsagt åpne iTunes én gang før biblioteket reflekterer forandringene)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Jeg har også funnet ut at preview byr på enkle redigeringsmulighter for bilder. Hadde det hatt et soften filter og variabel exponeringsfunksjon, så hadde det holdt i 99% av tilfellene hvor man må redigere coverart. Doh.
Uansett trenger jeg et program for å holde styr på fotoimport. Prøver ut de forskjellige programmene nå, men jeg syns de er litt intuitive i forhold til gode gamle ACDsee Pro til Windows. Jeg mener..hvorfor må man bruke export-funksjonen for å lagre bilder, eller lagre bilde i et annet format. Kan man ikke bare holdt seg til "save as"??

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
sydspissen skrev:
Noen som kjenner til ESI Dr.DAC prime ?
http://www.procom.no/lydkort/usb/esi-dr-dac-prime.html

Den hadde vært kjekk, siden den også er en preamp ... ::)

Sorry, har ingen formening. Det er kanskje feil tråd å spørre i.
På generell basis skyr jeg som pesten alt av studioutstyr som "angivelig" er bedre enn hifiutstyr til 5-10 ganger prisen. No free lunch IMHO.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.567
Torget vurderinger
13
Man skrev:
Det gjør at om jeg har rippet noen CD´er som ligger i rippemappen, og jeg legger de til iTunes (d.v.s en ny spilleliste) kan jeg senere flytte de om til de riktige katalogene og iTunes vil automatisk oppdatere biblioteket sitt. Eller om jeg finner ut at Dire Straits jeg vil flytte Dire Straits fra rock til pop-katalogen, eller jeg har både en katalog som heter Beatles , og The Beatles og vil flytte alle album fra Beatles til The Beatles, så blir biblioteket oppdatert automatisk. Itunes trenger ikke være på engang! (men man må selvsagt åpne iTunes én gang før biblioteket reflekterer forandringene)
..Fin fin info må se litt inngående på dette etterhvert.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hjelpe meg, jeg mister lysten til å høre musikk hvis jeg må være så datakyndig for å få musikken fra Pc'en. PC knoting jobbing minner for mye om jobben!

Har akkurat nedgradert fra stor tung hifi til smått og nett som vist på bildet. Trenger tips om å få musikken trådløs til rørampen med god kvalitet uten å fylle hylla med komponeneter... kunne tenkt meg å får musiken trådløst fra en disk til rørampen uten å måtte erge meg over mp3 kvalitet og flat lyd. Noen tips til en novise på data+musikk om hvordan komme over terskelen til hardisk avspilling..

Sleiven.

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Har modifisert oppsettet litt.
Installerte Macdrive på PC'en da jeg måtte bytte filsystem fra NTFS på backupmaskinen til HFS iogmed NTFS ikke støtter "rare" tegn i filnavnet. (+ man må sette Macdrive til å støtte "rare" tegn eller blir fortsatt filnavnene feil) Brukte da Macdrive til å formatere disken til HFS, men installerte også et nytt nettverkskort på PC'en i samme slengen, dette nettverkskortet sine drivere var litt ustabile og ga meg bluescreen og halvkorrupt/korrupt disk. Tok så ingen sjanser og formaterte disken på MAC'en denne gang, før den ble lagt tilbake i PC'en.
Med SMB (Windowsdeling av filer) over en HFS-partisjon, ble i tilleg også det et lite problem at MAC'en legger til ds_store i hver katalog og "._" filer for hver fil. Løsningen ble å installere programmet BlueHarvest på MAC'en som gjør at man kan skrive/lese nettverksbaner uten at OSX legger med disse søppelfilene.

Sleiven: det høres litt innviklet ut, men først oppsatt så fungerer det utmerket. Poenget er at jeg ikke ønsker at selve lydfilene skal synkroniseres over på Mac'en som er tilkoblet anlegget. Nå er det kun biblioteket som blir synkronisert, og syncer du biblioteket fra en Mac til en annen, så må også banehenvisningene til lydfilene i biblioteket også stemme for at Mac'en som er tilkoblet anlegget skal akksessere disse filene. Hvis jeg måtte ha 2 separate bibliotek for hver Mac og hver f.eks la til nye sanger på en Mac, eller laget en ny playlist, så måtte jeg også gjort det samme på den andre Mac'en. Dette blir ekstra knotene når Mac'en som er tilkoblet anlegget er stort sett headless, så jeg må gjøre dette over remote desktop. "mitt knot" er kanskje bare først og fremst å sette det opp. Når det er oppsatt, er alt knotet i bakgrunnen, og gjør den dagligdagse bruken svært lite knotete.

Cappucino har visstnok fikset dette ved å bruke et eksternt program: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41497.msg978158.html#msg978158

Ulempen er her at lydfilene også blir synkronisert. Kanskje greit når biblioteket består av noen GB filer, men når man er oppe i 1,2 eller flere TB med musikk, så er det bare bortkastet å ha de samme filene flere steder. Litt som om Spotify skulle hatt 1 kopi av samme sang for alle brukere. Istedet streamer jo alle fra akkurat samme fil!

edit: zzzz...der fikk jeg bluescreen igjen. Macdrive er ikke robust nok til å håndtere slikt, så nå er backupdisken uleselig. Kjedelige greier. . Får vel installere Linux eller noe. Evt bare gi faen og kjøpe en NAS først som sist.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Da var det på'n igjen...
Har byttet over fra HFS+ til NTFS på backupdisken. De eneste tegnene som HFS støtter i filnavn, men som ikke støttes på NTFS er i praksis forward/backslash og "?". Det er ikke et så stort problem. De blir automatisk renamet når jeg tar backup. Evt er jeg også påpasselig på at filnavnene er kompatible med windows. (mediarage, osx sitt nærmeste svar på Tag&Rename har f.eks en innstilling som gjør filnavnene 100% kompatibel med Windows)

Har lenge tenkt på å få et mer helhetlig remote-styring av Mac'en, da først og fremst med Remote Buddy i tankene men syntes det nå var greit inntil videre å bruke den hvite plastikkfjernkontrollen til Apple for å styre Plex.
Et aber var at Mac'en sitter bak luken i TV-benk, så den må være åpen når jeg skal bruke Plex. Et annet aber var at programmet AyreWave "stjeler" Apple-fjernkontrollen fra Plex, og når jeg avslutter Ayrewave så gir den fjernkontrollen tilbake til Frontrow/iTunes. Så da må jeg inn i Plex og aktivere fjernkontrollen manuelt for å kunne bruke den. Tungvindt, men jeg overlevde sånn inntil videre.. Men her om dagen gikk faktisk batteriet tomt mens jeg skulle se en film med Plex. Krise!

Så det var altså sparket jeg trengte for å sette igang.. Jeg vet jo allerede at flere her inne har gjort dette allerede. Remote Buddy ble installert.
Blutooth ble aktivert og jeg fant fram PS3 fjernkontrollen for å parre den med Mac'en. Aktiverte også Ajax (webremote) i Remote Buddy for styring via iPod Touch. Meningen var å finne ut hvilken metode som var best.
Et par ord om Remote Buddy, det er helt fantastisk! Og ikke noe overkomplisert å sette opp i det hele tatt. Nå kunne jeg starte og avslutte programmer med både iPoden og BD-fjernkontrollen, og luken i TV-benken trenger jeg ikke røre lengre. Jeg må innrømme at BD-fjernkontrollen ligger veldig godt i hånda i forhold til en liten trykkskjerm.. men det var en grunn til at bluetooth var deaktivert før jeg installerte Remote Buddy. Lyden er rett og slett bedre når bluetooth er av. Ettersom jeg prøvde litt frem og tilbake, kom jeg fram til at jeg kan leve med å kun bruke trykkskjerm som fjernkontroll. Så da ble bluetooth igjen deaktivert. Et annet pluss med å bruke Remote Buddy er at jeg også nå kan deaktivere IR-sensoren på Mac’en. Alle USB-innganger på Mac er non-exclusive, men jeg har kommet frem til at det å bruke USB-inngangen som deles med IR-sensoren er det optimale når det gjelder å koble til et USB-lydkort. Det aller mest optimale er selfølgelig å la USB-lydkortet ha exclusive access , og når jeg nå har deaktivert IR-sensoren er også dette på plass.

Remote Buddy kan anbefales for alle andre som vil ha én fjernkontroll. Det støtter også Harmony-fjernkontroller, det er bare å koble til en ekstern USB-IR-sensor, så skal dette fungere så å si rett ifra esken. Men dette blir et fremtidig prosjekt. (Ser dog allerede for meg en fjernkontroll som dekker både Mac og anlegg/TV samtidig)

Jeg har også laget til 2 extra menyvalg. Det første heter ”Pure Music” og lukker Plex, venter 3 sekunder, og starter iTunes. Det er strengt tatt ikke nødvendig å vente sekunder her dog. Det andre menyvalget heter ”Plex”, og lukker iTunes og Pure Music, venter 5 sekunder, og starter Plex. Pausen på 5 sekunder her er helt nødvendig for å lukke iTunes og Pure Music, og for USB-lydkortet skal bli tilgjengelig for Plex. Dette fordi Pure Music er oppsatt til å bruke lydkortet i ”hog-mode” (ekslusiv modus). Man kan også lage egne beahviors som gjør dette automatisk, men dette tar litt mer tid, og jeg har derfor ikke gjort dette enda ?

Ellers et par basic tweaks for de som enda ikke har gjort det:
Slå av spotlight
Åpne Terminal og skrive inn “sudo mdutil -a -i off”

Slå av Dashboard (Dashboard opptar mye mine selv når det ikke er aktivt, og det er vel ingen som broker dette uansett)
Åpne terminal og skriv

defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES
killall Dock

Slå av crashreport (sykt nyttig å slippe den rapporten når ting krasjer I ny og ne)

defaults write com.apple.CrashReporter DialogType none

For å la den grønne knappen maksimere iTunes istedet for å minimere til minispilleren:

(Man kan også nede option knappen og trykke på den grønne/+ knappen, men her også: hvem bruker minispilleren i det hele tatt?)

defaults write com.apple.iTunes zoom-to-window -bool YES

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
I dag kom også 10.6.5 oppdateringen! Merker ingen forskjell, bortsett fra jeg måtte skrive inn den siste "bless-kommandoen" for å reaktivere 64bit hack'en til Mac mini '09.

Jeg har også gått vekk ifra å bruke MAX for å konvertere mellom lydformater. XLD er et bedre valg av flere grunner:

1. Ved konvertering beholdes Album Artist-taggen.
2. Max gjør om embedded coverart fra jpg til png. Dette gjør ikke XLD. PNG opptar mer plass og er mindre kompatibelt. Et par DLNA-servere støtter ikke dette f.eks. (Twonky blant annet).
3. Konvertering fra et format til et annet kan man krysse av for at cover.jpg, folder.jpg i katalogen blir embedded i de konverterte filene om de ikke inneholder embedded art fra før.
4. Man kan velge hvordan de konverterte filene skal navngis i.h.t til taggene.
5. Hyppige oppdateringer

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Man skrev:
Jeg har også gått vekk ifra å bruke MAX for å konvertere mellom lydformater. XLD er et bedre valg av flere grunner:
XLD bruker også bit og samplerate tilsvarende orginalen som default. i Max må du gjøre dette manuellt. Dette har du selvfølgelig glemt neste gang du skal bruke programmet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Vet ikke helt jeg. Max fungerte helt fint på den delen så lenge jeg brukte det ihvertfall. Tror den er som standard "auto" ,og da velger det mest hensiktsmessige.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Man skrev:
Vet ikke helt jeg. Max fungerte helt fint på den delen så lenge jeg brukte det ihvertfall. Tror den er som standard "auto" ,og da velger det mest hensiktsmessige.
Max har ingen default instilling for dette. Du må velge audioformat og bitrate i oppsettet. Har du en 24/96 Flacfil og glemmer å sette output til det samme ender du opp med 16/44.1. Omvendt ender du opp med en upsamplet fil.

Et annet program jeg bruker mye er Media Rage http://www.chaoticsoftware.com/ProductPages/MediaRage.html. Dette er en samling av verktøy for tagging av filer, og er det eneste programmet jeg har klart å finne som har full støtte for AIFF under OSX.

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
19
@Man; hvordan tror du en Airport Extreme vil kunne fungere som NAS?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Ser ikke noe problem i å bruke en slik som NAS. Aner ikke hastigheten til en Airport Extreme, men det duger sikkert helt fint til backup ihvertfall. Ville kanskje gått for noe annet om det er tyngre bruk involvert.

Topp Bunn