Mitt lille OB prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Dtomaso skrev:
    Takker for flotte forslag, har ein misstanke om at eg vil prøve meg på en slik H-baffel også :)
    sykt nok funker det faktisk å bygge på baffelen du allerede har med papp, for å teste effekten av H-baffel.
    billigere enn å bygge helt nye baffler hvis du vil prøve før du investerer i materialer ;)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    takker og bukker for litt justeringstips :)
    er veldig usikker på om det blir bra enda, for med ein gang eg skrur volumet litt opp fra lavt til middels så begynner det å komme lyder i elementa eg ikkje kan si eg liker så godt :(

    Høres ut som slike mp3 *blip blop* lyder ved dårlig konvertering i takt med bassen, ka gjer dette montro?
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Dtomaso skrev:
    takker og bukker for litt justeringstips :)
    er veldig usikker på om det blir bra enda, for med ein gang eg skrur volumet litt opp fra lavt til middels så begynner det å komme lyder i elementa eg ikkje kan si eg liker så godt :(

    Høres ut som slike mp3 *blip blop* lyder ved dårlig konvertering i takt med bassen, ka gjer dette montro?
    Høres ut som om svingspolene slår i bunn i magnetgapet. De elementene du bruker har Xmax på 4mm, det er ikke rare greiene.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Er de ødelagte montro?
    Eller må de ha en kasse så de får no motstand og ikkje slår i bunn?
    Åpen baffel funka tydeligvis dårlig med de elementa da:/

    litt småfrustrert her ???
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå vet jeg ikke hvordan elementene er EQet, eller hvor mye effekt som tilføres. Hvis det er overskridelse av slaglengde du hører, så kan du kanskje forandre litt på EQingen av de dypeste frekvensene, da det er de som krever mest. En 3dB reduksjon i den aller dypeste bassen vil redusere bevegelsen en god del. Gjerne en reduksjon fra 40Hz og nedover.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    der kom det litt håp igjen :)
    De får 130watt Rotel watt i 8 ohm kver, og har ein miniDSP 2x4 revA om det sier no :)

    Har prøvd litt diverse innstillinger, men forgjeves :p

    får prøve å finne ein manual å finne ut korleis eg skal dempe som du sier, takker for lys i enden av tunnelen :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skal selv begynne å knote med minidsp om ikke så altfor lenge. Vi får satse på at det er det som skal til for å få litt mer headroom i bassystemet.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at elementene du benytter er anbefalt i lukket eller bassrefleks system. Kan det være at de ikke egner seg til OB? Jeg har ingen peiling på OB-systemer så dette er mer et spørsmål enn noe annet. :)

    Sonny
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Veldig få elementer designet spesifikt for OB, men alle elementer kan egentlig brukes etter min mening. Det er mest et spørsmål og hvilken EQ man trenger å bruke. Nå er OB uhorvelig ineffektivt i bassen, så mye membranareal er viktig, jo mer jo bedre. Derfor er det kanskje mest kostnadseffektivt å først se på hvor mye membran det er mulig å få for penga... med andre ord: rimelige PA elementer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å spille uten dsp for å teste at de ikke er defekte?
    Mine 15a bånner ikke engang med jr sin dubstep musikk ved helseskadelige nivåer. Hadde lytterommet mitt vært en arbeidsplass hadde jeg fått trøbbel med arbeidstilsynet.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    mls skrev:
    Dtomaso skrev:
    takker og bukker for litt justeringstips :)
    er veldig usikker på om det blir bra enda, for med ein gang eg skrur volumet litt opp fra lavt til middels så begynner det å komme lyder i elementa eg ikkje kan si eg liker så godt :(

    Høres ut som slike mp3 *blip blop* lyder ved dårlig konvertering i takt med bassen, ka gjer dette montro?
    Høres ut som om svingspolene slår i bunn i magnetgapet. De elementene du bruker har Xmax på 4mm, det er ikke rare greiene.
    jeg bruker elementer med 3,5mm xmax, og de bunner ikke selv med mye EQ og høyt volum, så da er det nok noe annet galt.

    ville nok prøvd å nullstille DSP'en (altså ingen eq eller crossover), og hvis det ikke hjelper, prøve bassene uten DSP'en innkoblet.

    mange som bruker beta 15" elementene til OB, så akkurat det burde ikke være noe problem.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Kankje det er digital klipping i MiniDSP'en? Det låter grisefælt.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Mr-T skrev:
    Kankje det er digital klipping i MiniDSP'en? Det låter grisefælt.
    Trur nok du har rett Mr-T :/
    Uten miniDSP spiller det høyt og ingen ulyder i det heile :)

    Kan strømforsyningen eg har valgt å bruke være årsaken kansje?

    den ser fryktelig lik ut som desse T-amp strømforsyningene..

    Mvh
    Thomas
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Kan det være fordi du har miniDSP rev. A og ikke B?
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    tofter skrev:
    Kan det være fordi du har miniDSP rev. A og ikke B?
    Dette kan du eventuelt bytte med en intern jumper.
    Rev A er vel beregnet brukt etter volumkontroll, mens Rev B er tenkt rett etter kilden og dermed takler høyere signal inn.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    freddie77 skrev:
    tofter skrev:
    Kan det være fordi du har miniDSP rev. A og ikke B?
    Dette kan du eventuelt bytte med en intern jumper.
    Rev A er vel beregnet brukt etter volumkontroll, mens Rev B er tenkt rett etter kilden og dermed takler høyere signal inn.
    koblet opp som nevnt her, mellom forforsterker og effektforsterker :)

    skal prøve å sende ein mail til de å sjå ka de har å si :)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Kan sjå ut som rev B er det eg burde hatt utifra det som står her:


    In an effort to keep everybody happy, our miniDSP kit comes in two versions (A&B):

    Version A is meant for consumer line level signal (-10dBV) such as a PC source, Portable media players or any other sources with an output level < 0.9Vrms. The intend of this version is to have high input sensitivity for such low driving sources, hence driving the miniDSP close to the input level ADC like to be (-15dB below headroom).

    Version B is meant for CD player line level (2Vrms), preamplifiers or any other source with higher output driving capabilities. If you intend to insert your miniDSP kit in line with such source, you better use this version otherwise overdriving of the input converters will result in saturation, aka poor sound quality.

    For any doubts, questions. Ask our technical staff in an email request.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Har prøvd å bytte jumperne fra 0.9V til 2V input, det gjorde ingen forskjell desverre.

    Men har også lest litt, og miniDSP 2x4 in box git max ut 0.9V, og det kan føre til klipping eller et signal
    inn på effektforsterkern som allerede er dårlig.. Som da vil forsterkes enda mer ut på høyttalerne.

    Mao, det virker som 0.9V ut er for lite for mitt oppsett slik at signalet inn på effektforsterkern har for lav volt.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det kan sikkert være en mulig forklaring. Man kan sikkert anta at basselementet har lav følsomhet i forhold til fulltonen, og må ha en god del mer gain i elektronikkjeden. Nå er det av egen erfaring også velig fort gjort å begynne med for mye gain når man stiller inn suber i et anlegg. Jeg har ofte startet med 6dB for mye, og har måttet skru tilsvarende ned for sømløs overgang.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Kan rett å slett ikkje bruke denne miniDSP, dårlig kjøp spør du meg :/

    Forslag til andre løsninger som garantert funker?? :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Returner den og få tilgodelapp.

    Du har jo bra med krefter i forsterkeren din. Hva med et kraftig BSC filter + et 12 db (andre ordens) filter på 60 / 80 / 100 / 120 / 150 som du legger på en plate og har 5 + terminaler for respektive frekvenser. Så kan du gjøre det samme med MLTLn og forske i vei. Du kan snu + og minus på high pass kretsen for å sjekke fase. Tilslutt kobler du en blå ALPS stereo pot på en signalkabel og bruker den til å gaine signalet til en ampene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nelson pass har et forslag til EQ av Eminence B15B.
    Du burde kanskje ha 2-3 alternativer her og?

    Så sjekker du ut hvor du får kjøpt rimelige komponenter. Det blir noen.

    Så får vi være litt kreative med layouten.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Returner den og få tilgodelapp.

    Du har jo bra med krefter i forsterkeren din. Hva med et kraftig BSC filter + et 12 db (andre ordens) filter på 60 / 80 / 100 / 120 / 150 som du legger på en plate og har 5 + terminaler for respektive frekvenser. Så kan du gjøre det samme med MLTLn og forske i vei. Du kan snu + og minus på high pass kretsen for å sjekke fase. Tilslutt kobler du en blå ALPS stereo pot på en signalkabel og bruker den til å gaine signalet til en ampene.
    Returnere ting til Hong Kong har eg litt dårlig erfaring med, så den blir sikkert liggende eller solgt videre :p (lite fornuftig, ja vet)

    Men liker ideen din med å lage passivt filter sjølv, med valgmuligheter (er vel slik B5 er oppbygget, bare med jfet?)

    filteret til seasene fungerer jo enormt bra, så har trua på det sjølv om det blir nok litt kostnader i sving før ein blir fornøyd ;)

    Har du også link til Nelson Pass sine forslag liggende? :)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    morsomt å lese at det er eineste elementet han nevner der er et billig eminence beta 15 element 8)

    Prøvde litt forskjellige innstillinger på lavt volum med miniDSP (da funka det, men vanskelig å høyre om det er perfekt ved laavt volum),
    Men ein delning ved 150 Hz trur eg at eg vil foretrekke :)

    Så et filter som deler på 150hz som utgangspunkt og legge inn Nelson Pass sin 6db peak på 20 hz da?

    må det meir justeringer til for dette elementet?

    Og er det non som har lyst å beregne verdier for et slikt filter? ;D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Tenker du å benytte Nelson Pass lavpass filter med OP-AMP?
    Jeg har lavpassfilteret stående i effektforsterkeren til subbene. Det fungerer helt utmerket.

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg et forslag:

    Bygg seasen inn i samme baffelen som 15 tommerne
    Bruk gjerne doble 22 mm MDF
    Kjør 1 ordens filtre (6 db), del Seasen på 400 og bassene på 200
    Legg inn peak på 6db ved 20hz som nevnt.
    Juster gain på linjesiden med en høykvalitets pot.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Sonny skrev:
    Hei!
    Tenker du å benytte Nelson Pass lavpass filter med OP-AMP?
    Jeg har lavpassfilteret stående i effektforsterkeren til subbene. Det fungerer helt utmerket.

    Sonny
    Må ærlig si at eg har ikkje tenkt så langt enda :)
    Det skjemaet du la til er det samme type filter som Nelson Pass sitt med 6db peaken på 20hz?

    Ka blir verdien om man deler på 200hz som Hel forslår da? :)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Da har jeg et forslag:

    Bygg seasen inn i samme baffelen som 15 tommerne
    Bruk gjerne doble 22 mm MDF
    Kjør 1 ordens filtre (6 db), del Seasen på 400 og bassene på 200
    Legg inn peak på 6db ved 20hz som nevnt.
    Juster gain på linjesiden med en høykvalitets pot.
    liker tanken :)
    Kjøkkenbenkplate som du tenkte å bruke, gjør det nytten? (billige slike plater er jo i spon, men kansje 30mm tjukke)

    Har Gainjustering på RB 1510 effektforsterkeren, kan det være nok justering? da kan eg justere ned fulltonene i forhold til bassene, verre andre vei såklart.

    Vil eg da bruke det filteret eg har på fulltonene per dags dato, bare delning på 400hz i tillegg?

    Thomas
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er det samme filteret som Nelson Pass bruker, men litt modifisert. Ja det et andre ordensfilter. Forskjellen er de to lyttene som stopper DC spenning på avveie. Forsterkningen er redusert fordi man får en peak ved delefrekvensen som høres dersom man benytter de originale verdiene for motstandene til forsterkningen.

    Jeg skal regne på deling på 200Hz nå. :)

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    80nF gir deling ved 199HZ. Husk at disse verdiene gjelder kun ved bruk av op-amp.

    Sonny
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    er ikkje dyre delene heller ser eg, rett over 80 kroner for op ampen :)

    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=lm741 ein av desse kan vel brukes?

    men små pinner på slike, må man vurdere printkort da? har ikkje laget printkort siden grunnkurs elektro, så det husker eg ikkje korleis man gjør ;)

    må man legge til 6db peaken i tillegg til denne da? eller ligger det inni denne kretsen? stadig dumme spørsmål her ;P
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Dtomaso!
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "peak 6db". Ønsker du ekstra forsterkning i området opp til 200HZ, eller lurer du på om du trenger flere komponenter enn de på skjema? Du kan ikke få større forsterkning uten å ha en separat op-amp krets som forsterker. Dersom du mener hva som utgjør 6db cut off, så er det en kombinasjon av R3 og R4 og C1 og C2.

    Du trenger ingen flere komponenter enn de som er i skjemaet når det gjelder lavpassfilter.

    Printkort kjøper jeg på Elfa - dette kortet.
    Jeg har også laget en layout av dette kortet slik at man kan tegne inn komponentene på papir først.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    takker for bra link :)
    Har vært heilt dødt her siste tida, lite penger til hobbyer etter ferien ;P
    Men kommer sterkt tilbake utover sommer og høst 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn