Mitt første høyttalerprosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg er i full gang med planlegging og handling av komponenter til mitt første høyttalerbygg.

    Valget falt på MTM ER18 (takk for tipset Erik S) New DIY MTM Towers designed by Dennis Murphy and Paul Kittinger | Audioholics Home Theater Forums

    Men nå i første omgang trenger jeg litt hjelp og råd til deler til delefilter, jeg trenger følgende:
    1.25 mH 16 g Sidewinder 0.38 Ω
    0.10 mH 19 g air core 0.1 Ω
    unwind wire to 0.06 mh
    0.1 mH 18 g Erse 0.12 Ω
    0.4 mH 18 g Erse 0.28 Ω
    6.2 μF capacitor (Dayton)
    15 μF capacitor (Dayton)
    16 μF capacitor (Bennic)
    22 μF capacitor (Solen)
    25 Ω resistor
    2 Ω resistor

    Kan noen linke meg til en nettbutikk, helst norsk, som har dette? Og gjerne hva ting heter på norsk da mine elektronikkunnskaper dessverre er altfor begrensede...

    Jeg trenger også isolasjon, det står polyester fiberfill eller aqusta-stuff, hva finnes av tilsvarende her på berget?

    På forhånd takk for hjelp, bilder kommer når jeg er i gang :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    kjøp puter eller dyner med polyfill på ikea. koster ikke en tøddel.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    den inneholder polyester, ja.

    den kjemiske sammensetningen og fiberstrukturen skal jeg mene veldig lite om, men polyester som brukes i de dynene har gode egenskaper for intern demping av kabinetter etter min erfaring og nærfeltsmålinger jeg har gjort med og uten.

    ikke uvanlig at folk (fra hele verden) bruker polyester fra puter i applikasjoner som dette, så det er ikke min idé, det er ganske vanlig hvis man vil ha en billig kilde til polyester.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det bestilling fra Meniscus :)

    Hva tror folket om en slik til sammenføyningene?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har et par slike freser men har aldri fått det helt til. Du må ha fres med "bord" for å få det til. Dvs. fres som står i ro og føre plank over.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    har lock-miter stål og de fungerer, men krever som bambadoo sier et skikkelig bord med ordentlig stabilt anlegg og kraftig fres hvis du skal få det ordentlig til. det er et stort prosjekt i seg selv å få det der opp å gå. å stille det inn krever også presisjon.

    den ene siden må kuttes med platen liggende mot bordet, mens den andre må kuttes ved å kjøre hele plata mot anlegget. store plater er lettest med stort anlegg osv.

    bruker du kryssfiner, så er det viktig at det ikke er porøse greier, for da vil du få flising og det som verre er. i mdf er det enklere.

    ville heller brukt bordsag og kappet 45-gradershjørner og frest inn spor til forsterkninger og sånt i sidene, med mindre du er bestemt på å få det opp å gå.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Trend fres på1800watt, og ett Trend fresebord i bestilling, jeg har også fagbrev som platearbeider så jeg kan håndtverk, og får MDF-plater til 250,- for stykket, så jeg gir det ett forsøk :D

    Men ser jo selvsagt det at en må være supernøyaktig for å få det til å passe sammen, men jeg tror gevinsten med sammenføyningene (styrke og presisjon) langt overgår ulempen med å bygge nøyaktig.

    En annen ting: jeg har lyst på eikefiner på disse, kan det være lurt å lime den på før jeg freser kantene, slik at den også blir "perfekt"?
    Jeg har aldri jobbet med finer før...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser nå at mitt forrige innlegg lett kan oppfattes som arrogant, det var på ingen måte meningen, det var bare ment som en forklaring på at jeg ikke er helt blank på håndtverk... Beklager.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Trend fres på1800watt, og ett Trend fresebord i bestilling, jeg har også fagbrev som platearbeider så jeg kan håndtverk, og får MDF-plater til 250,- for stykket, så jeg gir det ett forsøk :D

    Men ser jo selvsagt det at en må være supernøyaktig for å få det til å passe sammen, men jeg tror gevinsten med sammenføyningene (styrke og presisjon) langt overgår ulempen med å bygge nøyaktig.

    En annen ting: jeg har lyst på eikefiner på disse, kan det være lurt å lime den på før jeg freser kantene, slik at den også blir "perfekt"?
    Jeg har aldri jobbet med finer før...
    da blir det nok cakewalk for deg. :)

    helt enig i at det er genial sammenføyningsmetode. noen sier at lock miter ikke lønner seg på mdf, fordi den tutten som står ut blir litt skjør. det finnes derfor egne lock miter kuttere spesialtilpasset for mdf, men de er veldig "spesial" og var ganske dyre. tar man det med ro, så går det fint.

    Router Bits - Precisionbits.com

    billige og greie hobbystål og rabattkupong fiveoff gir $5 av. rimelig frakt, sender raskt og setter lav verdi på pakka de gangene jeg shoppa i nettbutikken.

    jeg har ikke lagt mye finer enda, men har mer tro på å legge fineren på bunn, sider og så topp til slutt, da vises ikke overlappene i hjørnene. det er tynne greier også, og med papirbacking så ser man det ikke hvis man er skikkelig nøye og bruker fint pussepapir, men jeg er ikke noe ekspert på finering.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser nå at mitt forrige innlegg lett kan oppfattes som arrogant, det var på ingen måte meningen, det var bare ment som en forklaring på at jeg ikke er helt blank på håndtverk... Beklager.
    jeg tenkte mer at du forstår hva presisjon i denne sammenhengen innebærer, he he he. :) arrogant tenkte jeg ikke i det heletatt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet om billige høyttalere som bruker Seas Er18RNX elementer som jeg kunne brukt som donorer?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke dyre bruker de da? Litt nysgjerrig bare :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen i Norge som har delefilterkomponentene jeg trenger? Frakten fra usa blir mellom 500 og 800 alt etter forhandlere, og ingen av de har alt på lager...
    Er dette noe Elfa har?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg kan se har hverken Dynabel eller ljudia de rette spolene?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Når det gjelder spoler, så sjekk med filtertegningene om det er seriemotstander i kretser med spoler. Ikke alltid det er nødvendig å bruke spoler med f.eks nøyaktig 0.1 Ohm hvis det likevel er motstander i serie med dem. Spolemotstanden kan uansett variere noe uten at det kan høres. Høyere motstand i seriespoler til basselement kan kompenseres med litt mer dempemateriale i kassa. For spolemotstanden vil påvirke basselementets Qc (Q-verdien til elementet når montert i kabinett). Høyere motstand gir mindre kontroll på resonansfrekvensen, men kontrollen kan vinnes tilbake ved å stuffe litt mer dempemateriale.

    For spoler som er med i en notch-krets (Som skal dempe kraftig og smalbåndet oppbrytning i membranen) så er det mer kritisk hva spolemotstanden er.

    Polyesterull som dempemateriale er relativt lite effektivt, men kompenseres med større mengder enn ved bruk av f.eks glava isolasjon. Det er nemlig veldig store forskjeller på dempeeffekten i ulike materialer.
    Nå er ikke dun så praktisk å bruke som dempemateriale, men sammenligner man dunputer med polyesterputer, og legger dem inntil ørene, så demper ikke polyesterputene noe særlig i det heletatt, mens dunputene demper meget effektivt. For dun består jo av tettere "flak" med fjær. Disse flakene vil hver for seg, og i større grad, påvirkes mekanisk av trykkforandringer (lyd) og absorberer lyden bedre ved at større andel av materialets masse må settes i bevegelse. Gjennomluftigheten i polyesterull vil ikke greie å absorbere på langt nær så mye energi.
    Glava isolasjon er produsert på en måte som har en flaklignende struktur. Glava demper forskjellig om man legger glava flatt på veggene, eller kapper dem i strimler og legger glavastrukturen "stående" mot veggene. For glava er mer gjennomluftig i lengderetning enn på tvers.

    Mvh.

    Vidar
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Lite fremdrift her, men har alt i bestilling untatt bassene og isolasjon.

    Venter også på fresebord fra England :)

    Hvilken lim anbefales til MDF?

    Hvem selger eikefiner i Norge? Evt. Tynne eikeplater (3-6mm) lurer på å bruke fasede kanter, og da funker vel finer dårlig...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det ingen som kan anbefale lim til MDF?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Helt enig... bruk en liten rund malekost til og påføre limet (vanlig hvitt) med, slik at det blir jamt fordelt.
    Det trekker bedre inn i veden enn monteringslim.....
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode svar, spesielt Vidar sitt godt utfyllende svar om delefilter og isolasjon, lærer noe nytt hele tiden her :)

    Men en ting jeg lurer på; det står at to av spolene skal vikles ned fra 0.1mH til 0.06mH, det er for så vidt greit, men hvordan i allverden kan jeg måle mH?
    Pga tilgang har jeg også endret på noen verdier, men godt innenfor 10%, kunne noen av dere som er kyndige sett over om koblingsskjema og bestillingsliste passer sammen?

    Sidewinder 1.25 mH Air Core Inductor 16 AWG
    Madisound 0.1 mH 19 AWG Air Core Inductor
    Madisound 0.4 mH 19 AWG Air Core Inductor
    Solen PB 22 mfd Metalized Polypropylene Fast Capacitor 400V
    Solen PB 15 mfd Metalized Polypropylene Fast Capacitor 400V
    Bennic XPP 16.0 mfd Non-Polar Metalized Polypropylene Film Capacitor 250V
    Solen PB 6 mfd Metalized Polypropylene Fast Capacitor 400V
    Mundorf 47 ohm Metal Oxide Film Resistors
    Mundorf 2.2 ohm Metal Oxide Film Resistors

    FountekXover.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du behøver et måleinstrument. Vikle av litt ad gangen og mål endringen underveis. Vær forsiktig, for det er fort gjort å dra av en halv runde for mye samtidig som det er noe træl å få tråden stramt tilbake på plass. Når riktig verdi er nådd, taper/limer du fast endene.
    Når du monterer filteret så pass på at spolenes akser helst står 90 grader i forhold til hverandre (ikke parallelt). Bruk aldri skruer, ståltråd eller lignende til å montere spoler. Det vil endre verdien. Benytt lim eller fugemasse, eventuelt plaststrips. Lykke til, dette ser bra ut !
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønte selvsagt at jeg trengte ett instrument, spørsmålet var vel egentlig hvilket... Kan det omregnes til ohm og bruke ett vanlig multimeter for eksempel?

    Med montering av spolene, mener du at om den ene er liggende så skal neste være stående på platen?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg så smått kommet i gang, så i dag har jeg kappet til alle platene, og skåret hull i bracingene.

    Av en eller annen grunn får jeg ikke til å legge bildene inn rett vei...


    IMG_0766.jpg

    IMG_0767 [71418].jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser jo veldig bra ut! (Bortsett fra att bildene er på skrå :p)

    Om du bruker batteridrill med hullsag og MDF, så vær forsiktig. Dette er ikke en heldig kombinasjon i lengden :p (Snakker av erfaring)
    Gleder meg til å følge med på fortsettelsen!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser jo veldig bra ut! (Bortsett fra att bildene er på skrå :p)

    Om du bruker batteridrill med hullsag og MDF, så vær forsiktig. Dette er ikke en heldig kombinasjon i lengden :p (Snakker av erfaring)
    Gleder meg til å følge med på fortsettelsen!
    Bruker sterk elektrisk drill, det er heller ikke heldig så gode pauser må til :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for omtanken :)

    Har drept noen maskiner på jobb, så har en hvis formening om hva de tåler :p
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    oppskummende lim er noe ordentlig klin & herk å jobbe med. vanlig hvitt trelim holder i massevis. skal du være bombesikker på at ting er tett, så kan du bruke sikaflex innvendig etterpå.

    limer du to mdf-plater 90 grader på hverandre med standard hvitt trelim, så river du mdf'en i stykker før limskjøten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn