Mitt første cd-kjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leifarild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Antall liker
    205
    Første CD kjøp tror jeg var i 1985. Plata var David Bowie - Scary Monsters, og ble spilt på en Denon DCD 1100.
    Forsterkeren, eller rettere sagt reciveren, var en NAD 7140 på 40 "NAD watt".
    Høyttalerne var gamle Tandberg, som noen måneder senere ble erstattet med et par JBL L65 Jubal.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.793
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Første CD tror jeg var våren 1984. En fin tid.

Sannsynligvis denne
    karajan_holst.jpg

Karajan og BPO med Planetene av Gustav Holst
    ... muligens kjøpt samtidig med Dire Straits - Love over Gold

Ihvertfall spilt på en slik
    cd104.jpg

en deilig-lydende Philips CD104

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Minnen!
    Som liten grabb gick jag från första stereoapparaten en Hitachi bergsprängare/Boombox/Ghetto Blaster till en Luxor kompaktstereo med skivspelare och dubbla kassettdäck.
    Efter att tagit körkort, gjort lumpen, skaffat första egna hemmet och första bilen samt första jobbet. Hade musikintresset kommit tillbaka igen men både Hitachi och Luxor anläggningarna var sönder eller fungerade dåligt.

Köpte en billig Noname Asiatisk kompaktstereo som kom med ett CD-däck, både bottnen och baksidan var av masonit och högtalarna var gjord i spånskivor, dock gjorda i Danmark.
    Hade då ett 30-tal kassettband, mest inspelat från radion men även några köpeband. Även ett 10-tal LP-skivor och några singlar.
    Första CD-skivorna.jpg

Första CD-skivan var Povel Ramel följt inom en vecka av Harry Brandelius ur serien Önsketimmen men de var också de enda ur serien jag fick tag i.
    Sedan följde Tore Skogman Spotlight-serien (Mycket blev åter släppt på CD, när försäljningen började ta fart i början på 90-talet).

fjärde CD:n var en besvikelse, The Very best of Beach Boys Californian gold, alldeles för mycket bas och allmänt sönder-mixad.
    Beach boys.jpg

Märktes tydligast i bilstereon kopierad till kassettband :)

Varför köpte en knappt 20-årig grabb en massa Harry Brandelius och Tore Skogman? Svar: Hade redan en massa dator/synth pop låtar på kassettband inspelat från radio, på Hitachi och Luxor stereon...
    Sedan försvann musikintresset helt... för en lång tid.

Red: Skivorna finns fortfarande kvar minus boxarna, men Tore Skogman Spotlight skivan blev fuktskadad av öl och verkar ha frätts sönder så den fungerar dåligt (skivan fungerar bara med vissa spelare, datorers CD och DVD-brännare lyckas bäst i att spela hela skivan).

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Kjøpte også min første cd-spiller og cd-plater hos Akers Mic i '85.Også en slik frontmatet Sanyo som de tidligere bilder viser.Husker de solgte spilleren for 1999.90.Min far hentet den på en forretningsreise og de to nøye utvalgte platene var disse :

randy crawford nightline.jpg

Randy Crawford - nightline

dire straits love over gold.jpg

Dire Straits - love over gold

Etter en stund gikk jeg tilbake til vinyl fordi platene kom tidligere ut på det formatet og var billigere.Utvalget av cd'er var også dårlig i platesjappa de første åra.Solgte cd-spilleren i russetida og drakk opp pengene.De første cd-platene ble byttet bort,men har senere skaffet de tilbake i samlingen.

mvh. s,

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Har jo blitt et par-tre skiver, også slike sølvcoasters, i årenes løp. Ikke like lett å huske hva som var de aller aller første, men tror muligens det var disse to samtidig en gang i 1987.

243164594_7f2c56276a.jpg
    1232381620524_f.jpg

Ingen tvil om hvilken som har satt sterkest spor...........

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Zappa_Zoot_Allures.jpg

Sommeren '91. Overføring fra IØII på Evjemoen til Bn2/N på Maukstadmoen. Kostpenger til langperm ble til en Onkyo CD-spiller og en CD. De neste innkjøpene var via velferden i leiren.

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Sent i 80-årene ble det spilt på en slik, og første egenkjøpte plate var Judas Priest "live"

220px-JudasPriestPriestLive.jpg

C520---0.jpg

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    I samme slenga ble disse mine sist kjøpte CD,er.

Kjøpt i går.

Manny Charlton - ex Nazareth.

Sharp/Sharp Re-Loaded

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn