Mitchell & Johnson WLD+211, problemer med Spotify Connect

Reganer

Medlem
Ble medlem
18.12.2021
Innlegg
14
Antall liker
7
Sted
Våler Østfold
Hei,

Jeg gikk i høst til innkjøp av en Mitchell & Johnson WLD+211, en spiller som har stått nedpakket frem til nå i påvente av at jeg skulle bli ferdig med loftet i garasjen.
Det skal innrømmes at det ble gjort lite undersøkelser i forkant av kjøpet, utover at jeg leste en positiv norsk test, og selger presenterte alle mulighetene som fantes i denne. Jeg leste senere at M&J ikke lenger finnes, noe som selvfølgelig gjør at support blir vanskeligere...
Uansett - i går skulle dette endelig kobles opp, noe som gikk relativt smertefritt. Den kobler greit til trådløst nett, den kommer opp i Spotify appen på tlf over eksterne enheter, MEN, når jeg trykker play i Spotify appen, så går den rett tilbake til stopp. Tittel kommer frem i displayet på M&J, og om jeg bytter til neste sang på tlf, så endres dette også i displayet på M&J, men det skjer ingenting når jeg trykker play, sangen starter ikke.
Radiodelen funker fjell, så det kommer lyd fra enheten som sådan.

Er det noen som kan ha noen tips til løsning?
Både tlf og M&J er koblet til det samme nettverket. Dog skal det sies at wifi-nettverket kommer opp 4(!) ganger på M&J, uten at jeg vet årsaken til dette. Har et mesh-nettverk med 4 noder, så det er mulig det kan være årsaken til akkurat det(?)...

Håper noen kan hjelpe, ellers så ble det en relativt dyr radio som aldri vil bli brukt...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Siden du aldri har hatt boksen på nett fungerende er det vanskelig å si, men tenkte jeg skulle nevne dette likevel. Det kan skyldes at spotify enten har problemer eller gjør endringer på infrastrukturen sin. Ropieee XL (librespot basert) har ikke fungert ordentlig her hjemme på månedsvis uten en DNS workaround som sørger for at spotify connect ikke kobler seg til serveren som ikke virker lenger. Foreløpig er det ingen som har funnet ut om dette er noe spotify faser inn selv uten tanke på kompabilitet med 3. parts biblioteker eller om det er en feil i infrastrukturen. Dersom du tvinger spotify connect til å ikke gå mot ap-gew4.spotify.com fungerer alt brillefint her hjemme.

Selv skriver jeg om ap-gew4.spotify.com til ap-gew1.spotify.com sin IP adresse i DNS serveren i hjemmenettverket mitt.

Mer info her: https://github.com/librespot-org/librespot/issues/972
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Reganer: Produsenten er konkurs. Men sjekk med Moet Audio om de har en løsning. For meg virker det som behovet er tilstede for softwareoppdatering.
 
Sist redigert:

oter11

Medlem
Ble medlem
16.10.2021
Innlegg
40
Antall liker
27
Sted
brumunddal
Er nok Spotify som er problemet,har samme problemet med argon,kommer og går ved oppdateringer Spotify gjør,har virket fint gjennom sommeren til siste oppdateringen nå,og får da samme problemet som deg,hadde samme problemet i vår,og da virket det ikke på et par måneder, frustrerende
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
424
Antall liker
994
Torget vurderinger
7
Siden du aldri har hatt boksen på nett fungerende er det vanskelig å si, men tenkte jeg skulle nevne dette likevel. Det kan skyldes at spotify enten har problemer eller gjør endringer på infrastrukturen sin. Ropieee XL (librespot basert) har ikke fungert ordentlig her hjemme på månedsvis uten en DNS workaround som sørger for at spotify connect ikke kobler seg til serveren som ikke virker lenger. Foreløpig er det ingen som har funnet ut om dette er noe spotify faser inn selv uten tanke på kompabilitet med 3. parts biblioteker eller om det er en feil i infrastrukturen. Dersom du tvinger spotify connect til å ikke gå mot ap-gew4.spotify.com fungerer alt brillefint her hjemme.

Selv skriver jeg om ap-gew4.spotify.com til ap-gew1.spotify.com sin IP adresse i DNS serveren i hjemmenettverket mitt.

Mer info her: https://github.com/librespot-org/librespot/issues/972
Takk! Har slitt med librespot på Sotm lenge nå. sykt frustrerende
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg gikk i høst til innkjøp av en Mitchell & Johnson WLD+211, en spiller som har stått nedpakket frem til nå i påvente av at jeg skulle bli ferdig med loftet i garasjen.
Det skal innrømmes at det ble gjort lite undersøkelser i forkant av kjøpet, utover at jeg leste en positiv norsk test, og selger presenterte alle mulighetene som fantes i denne. Jeg leste senere at M&J ikke lenger finnes, noe som selvfølgelig gjør at support blir vanskeligere...
Uansett - i går skulle dette endelig kobles opp, noe som gikk relativt smertefritt. Den kobler greit til trådløst nett, den kommer opp i Spotify appen på tlf over eksterne enheter, MEN, når jeg trykker play i Spotify appen, så går den rett tilbake til stopp. Tittel kommer frem i displayet på M&J, og om jeg bytter til neste sang på tlf, så endres dette også i displayet på M&J, men det skjer ingenting når jeg trykker play, sangen starter ikke.
Radiodelen funker fjell, så det kommer lyd fra enheten som sådan.

Er det noen som kan ha noen tips til løsning?
Både tlf og M&J er koblet til det samme nettverket. Dog skal det sies at wifi-nettverket kommer opp 4(!) ganger på M&J, uten at jeg vet årsaken til dette. Har et mesh-nettverk med 4 noder, så det er mulig det kan være årsaken til akkurat det(?)...

Håper noen kan hjelpe, ellers så ble det en relativt dyr radio som aldri vil bli brukt...
Jeg bruker denne i det daglige.
Den har en del slike "gremlins" som du beskriver, men klart færre enn f.eks. Marantz, samt et par andre jeg har forsøkt. Jeg er ærlig talt usikker på om den typen problemer relaterer seg til nettverket, spilleren, appen, eller Spotify, for jeg har merket meg at problemene som oppstår kan løses på diverse måter, alt ettersom.
Følgende kan forsøkes (i tilfeldig rekkefølge, en av disse sakene pleier å løse problemet)
1. Ta strømmen fra M&J 1 minutt (dra ut kontakten), og la den gjøre en ny oppstart.
2. Logg ut av Spotify, steng Spotify app, start opp igjen, logg inn på ny
3. Start avspilling av Spotify fra en annen device (PC e.l.), deretter vil det ofte fungere også fra telefon
4. Benytt Undok app for styring av M&J

NB: Merk at den IKKE kan avspille podcaster fra Spotify. Det kommer den heller aldri til å kunne gjøre.
Ellers anbefaler jeg å kople den digitalt til en god DAC, da låter det flott. :)
 

Nawinta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
55
Antall liker
54
Jeg hadde samme problem tidligere i år, etter en del googling så fant jeg at mange andre haddde tilsvarende problemer og fikk et tips om å velge manuelle nettverksinnstillinger på MJ streameren DHCP = av, Primary DNS 8.8.8.8 og secondary DNS 8.8.4.4
 

Reganer

Medlem
Ble medlem
18.12.2021
Innlegg
14
Antall liker
7
Sted
Våler Østfold
Jeg bruker denne i det daglige.
Den har en del slike "gremlins" som du beskriver, men klart færre enn f.eks. Marantz, samt et par andre jeg har forsøkt. Jeg er ærlig talt usikker på om den typen problemer relaterer seg til nettverket, spilleren, appen, eller Spotify, for jeg har merket meg at problemene som oppstår kan løses på diverse måter, alt ettersom.
Følgende kan forsøkes (i tilfeldig rekkefølge, en av disse sakene pleier å løse problemet)
1. Ta strømmen fra M&J 1 minutt (dra ut kontakten), og la den gjøre en ny oppstart.
2. Logg ut av Spotify, steng Spotify app, start opp igjen, logg inn på ny
3. Start avspilling av Spotify fra en annen device (PC e.l.), deretter vil det ofte fungere også fra telefon
4. Benytt Undok app for styring av M&J

NB: Merk at den IKKE kan avspille podcaster fra Spotify. Det kommer den heller aldri til å kunne gjøre.
Ellers anbefaler jeg å kople den digitalt til en god DAC, da låter det flott. :)
Hei!

Takk for svar, og forslag til løsning.
Nå har jeg forsøkt forslag 1, 2 og 4, uten at det har hjulpet, har også forsøkt å starte avspilling via en annen tlf, uten at det har hjulpet, men tenkte jeg skulle få testet med pc også...
Ser du skriver at du har erfart en del "hick-ups" med bl.a. Marantz også, hva har disse problemene gått ut på?

har du erfart noen forskjell på trådløs vs. kablet tilkobling?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Hei!

Takk for svar, og forslag til løsning.
Nå har jeg forsøkt forslag 1, 2 og 4, uten at det har hjulpet, har også forsøkt å starte avspilling via en annen tlf, uten at det har hjulpet, men tenkte jeg skulle få testet med pc også...
Ser du skriver at du har erfart en del "hick-ups" med bl.a. Marantz også, hva har disse problemene gått ut på?

har du erfart noen forskjell på trådløs vs. kablet tilkobling?
Ja, jeg hadde mer problemer før jeg begynte å kjøre med tråd. Anbefaler å benytte kablet kopling om det lar seg gjøre.

Mht. Marantz var problemene mye de samme, bare mye hyppigere. Har også hatt et par produkter til test, som var notorisk vanskelige å få koplet til nettverket, og når de først var på nettverket, kunne ikke de andre devicer se den, det har vært tilfeller av mye dropouts og klikkelyder mmm.

M&J er den som har vært mest stabil av de jeg har hatt innom, og denne har jeg nå brukt noen år. Generelt er jeg ikke så happy med stabilitet i forbindelse med streaming, spesielt gjelder det i trådløse systemer.

Dersom ingen av de nevnte forslagene fungerer, mistenker jeg at det er noe med oppsettet i nettverket ditt som skaper problemer, ikke streameren selv.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.830
Antall liker
954
streaming fra spotify krever svært lite båndbredde, enhver billig trådløs router uansett standard har null problemer med det. ingen datamaskiner jeg har kommet over uansett pris har noen problemer med internett kommunikasjon heller. men med "hifi" streamere blir det plutselig tull. rart det med.
 

Reganer

Medlem
Ble medlem
18.12.2021
Innlegg
14
Antall liker
7
Sted
Våler Østfold
Forsøkte nå med pc som avspiller, og MJen er like tyst. Har testet nettradioen igjen, bare for å sjekke at det kommer lyd - og det gjør det...
Når jeg starter avspilling i Spotify i UNDOK, så går den i 3-4 sekunder, før den hopper tilbake til 0:00. Dette gjentar seg igjen og igjen. I displayet på MJ så skjer det derimot ingenting.
Skal forsøke med på manuelle innstillinger på nettverket, som foreslått lenger oppe, men må innrømme at nettverk ikke er min store greie:confused:
 

Reganer

Medlem
Ble medlem
18.12.2021
Innlegg
14
Antall liker
7
Sted
Våler Østfold
Som jeg antok så var ikke disse DNS greiene helt min greie - fikk aldri koblet den til nett via manuelle innstillinger....jeg bebreider overhodet ikke spilleren for det ;)
Skal forsøke å koble den opp på et annet anlegg hvor jeg har tilgang til kablet nett, for å se om det utgjør noen forskjell. Uansett så havner det nok en MJ WLD 211T på brukten ila kort tid - da jeg hentet en Marantz NA6006 i går, som jeg koblet opp nå, og den smalt rett inn og spiller som bare det :)
Litt synd egentlig, da jeg estetisk sett har mer sansen for MJ, men må ha noe som funker (for meg).
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Som jeg antok så var ikke disse DNS greiene helt min greie - fikk aldri koblet den til nett via manuelle innstillinger....jeg bebreider overhodet ikke spilleren for det ;)
Skal forsøke å koble den opp på et annet anlegg hvor jeg har tilgang til kablet nett, for å se om det utgjør noen forskjell. Uansett så havner det nok en MJ WLD 211T på brukten ila kort tid - da jeg hentet en Marantz NA6006 i går, som jeg koblet opp nå, og den smalt rett inn og spiller som bare det :)
Litt synd egentlig, da jeg estetisk sett har mer sansen for MJ, men må ha noe som funker (for meg).
Marantz spiller i det minste mye finere som stand-alone (altså ikke via DAC) enn M&J, så om du skal bruke den analogt er det et godt valg. Den spiller direkte innsmigrende, god å lytte til. Flott å høre at den funket uten mer om og men. Er også lov å håpe at nyere versjoner enn den jeg hadde, har fått loppet av seg en del bugs, slik at den er mer stabil.

Har ett forslag til, gå inn i menyene på M&J og sett den tilbake til utgangspunktet, altså gjør en Factory Reset.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
streaming fra spotify krever svært lite båndbredde, enhver billig trådløs router uansett standard har null problemer med det. ingen datamaskiner jeg har kommet over uansett pris har noen problemer med internett kommunikasjon heller. men med "hifi" streamere blir det plutselig tull. rart det med.
Ja, det er helt dust, egentlig. Har så å si aldri trøbbel med streaming av film fra diverse kilder, men musikk...?? Burde virkelig ikke være nødvendig!
 

Reganer

Medlem
Ble medlem
18.12.2021
Innlegg
14
Antall liker
7
Sted
Våler Østfold
Marantz spiller i det minste mye finere som stand-alone (altså ikke via DAC) enn M&J, så om du skal bruke den analogt er det et godt valg. Den spiller direkte innsmigrende, god å lytte til. Flott å høre at den funket uten mer om og men. Er også lov å håpe at nyere versjoner enn den jeg hadde, har fått loppet av seg en del bugs, slik at den er mer stabil.

Har ett forslag til, gå inn i menyene på M&J og sett den tilbake til utgangspunktet, altså gjør en Factory Reset.
Jeg skal forsøke med en factory reset, for så å starte på "scratch".
Takk for tips underveis!

Foreløpig så står Marantz alene uten DAC, men vi får se hva fremtiden bringer :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Jeg skal forsøke med en factory reset, for så å starte på "scratch".
Takk for tips underveis!

Foreløpig så står Marantz alene uten DAC, men vi får se hva fremtiden bringer :)
Akkurat den tåler fint å spille uten separat DAC. Det er noe med den som gjør all musikk til en begivenhet! :)

Factory reset på M&J:

Menu > System settings > Factory reset
Proceed > Yes
 
Topp Bunn