Mit surround højttaler projekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken hullsag bruker du?
    Lei av å bore?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Svaltekolotrolden gjorde uproar, igen:
    Funding = runding.
    IMG_20210902_152459.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Troede din eneste kollega var dig selv. Men vel kun godt. Så kan du ikke blive uvenner med nogen.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Troede din eneste kollega var dig selv. Men vel kun godt. Så kan du ikke blive uvenner med nogen.
    Det kan godt blive et problem hvis flere.kunder bruger mig som en slags oplagsplads, for deres kuldsejlede projekter, nogle igennem et tiår, imens de liige er ude og finde midler og mental stabilitet, til fortsættelsen af projektet, hos mig.
    Ja. Så er der til sidst kun plads til mig ..
    Desværre kan jeg jo heller ikke tage en lærling, da jeg jo er lidt af en "crossdresser" hvad angår faglighed .. 🤭
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det troede jeg alligevel ikke om dig.

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvis du SLET ikke formår at læse imellem linjerne, så er mit råd at du skynder dig at rejse hjem fra .. Bergen! .. 😉
    Hvis du slet ikke har fattet, at jeg har været hjemme siden Mandag eftermiddag, så foreslår jeg ordentlig søvn. Var kun i Norge 3 døgn
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det bliver spændende at få den 3 subwoofer placeret. Måske allerede på mandag. 😀
    The Double Bass Serial nr. 0002.

    Senere kommer no.4 med Serial nr. 0003. Her er frontpladen malet.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Måske de kan samle forstærkeren op på vejen. Regner med den er færdig i morgen. Venter til i morgen med at prøve. Tør aldrig om aftenen.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Sven,

    Ser godt ud. Første klasses håndværk fra Modifix som sædvanligt. Det ærgre mig dog at den eneste måling vi får se er en impedans måling som jeg ikke helt forstår skulle være den mest spændende måling at vise. Kunne der ikke fremskaffes en nær-felt måling så vi kunne se hvordan frekvens kurven er. Der må da også findes nogle oplysninger om resonans frekvens og Q-værdi for systemet? Det er jo et pænt stort kabinet.

    Jeg har prøvet om jeg kunne se resonans frekvensen på impedans målingen, men det er ikke let da billedet ikke er super tydeligt. Jeg synes det ser ud til at den kunne være omkring 35 Hz. Men jeg synes det virker en anelse højt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hej Sven,

    Ser godt ud. Første klasses håndværk fra Modifix som sædvanligt. Det ærgre mig dog at den eneste måling vi får se er en impedans måling som jeg ikke helt forstår skulle være den mest spændende måling at vise. Kunne der ikke fremskaffes en nær-felt måling så vi kunne se hvordan frekvens kurven er. Der må da også findes nogle oplysninger om resonans frekvens og Q-værdi for systemet? Det er jo et pænt stort kabinet.

    Jeg har prøvet om jeg kunne se resonans frekvensen på impedans målingen, men det er ikke let da billedet ikke er super tydeligt. Jeg synes det ser ud til at den kunne være omkring 35 Hz. Men jeg synes det virker en anelse højt.
    Jeg ser den som den meget lille pukkel ved 25 Hz. Ergo noget lavere end 35.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du kan trække i billedet for at gøre det større.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Drossel,

    Jeg tror du har ret. Den røde kurve er impedans og grønne fase. Jeg synes ikke jeg kan få billedet til at blive tydeligere så jeg kan ikke rigtig aflæse talene på Y-aksen så kan ikke rigtig se hvor fasen krydser 0-grader. Men det kunne godt se ud til at det er omkring de 20 Hz.

    Men det ville være interessant hvis Svend eller Modifix kunne bidrage med de præcise værdier for resonans og Q-værdi. En frekvens kurve kunne også interessant at se.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    En frekvens kurve kan vel ikke bruges til noget som helst. Alt for meget vil afhænge af rummet det bliver målt i.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Rummet er selvfølgelig afgørende for det endelige resultat. Men en nær-felt måling af bassen vil stadig være brugbart for at vise lidt om selve bassystemet. Udfra resonans og Q-værdi vil man også kunne udlede en del. Det hænger jo sammen.

    Ud over det så er det jo i det hele taget svært at designe delefilter uden måling af frekvens kurve.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Og så lige lidt sluttelig downwinding, nu hvor Sven nok har fået yderligere basdækning i hans rum. Der er intet filter, der er rigtigt nok et billede af elektronikkomponenter; AC-elektrolytter på stribe, modstande og en enkelt spole opbygget af flere, men det er kun en komplet impedanskorrektion af basserne, tilsammen.
    Begge basser er først, hver især, forbundet som 16 Ohm's og derefter lagt sammen fælles til ca. 8 Ohm.
    Uden kompensation flyver bassens impedans til himmels, til ca. 122 Ohm i det område som kabinettet skal dække.
    Med kompensation op og ned, kommer der en let impedanstop ved 20-22 Hz og en langt mere afslappet krølle på den elektriske fase, der ryger i nul lige der.
    Denne belastning kan "den realelektriske fætter", forstærkeren, bedre forstå, og der ledes langt mere effekt frem til enheder (og kompensation) end ved en belastning på 120+ Ohm ..
    Selv en førsteårs købmandslærling kan vist regne DET ud,, hvis gjort opmærksom på Ohms lov.
    Senilix ønsker sig nærfeltsmålinger af bassen/basserne;
    Nærfelsmåling af een bas , på aksen, ville kræve at den anden bas, skulle afbrydes/evt. kortsluttes og at der skulle skrues en ny kompensation sammen, der dækkede kun een enhed. Derefter skulle måles hvor langt væk? En meter, en halv meter, 20 cm, 10cm, 2-3 cm? Det er ikke til at sige .. 😉

    Steen D målte konsekvent _meget_ tæt på, ved udvikling af tre og firevejssystemer, men kunne godt variere til fx. 4-5 cm ved/i evt. tvivlsspørgsmål.

    Ihvertfald; JEG gider ikke disse omveje.
    Vejen mod målet er i forvejen ikke ganske uden knaster og matrixplader ..
    Det sidste regulering bør være i rummet hvor subben skal benyttes, med målet; præcis men ikke overdrevet bas, med den dertil indkøbte, besvimelsesanfalds-dyre surroundprocessor fra Marantz.
    Tak for alle læseres opmærksomhed indtil nu.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Og jeg håber at blive færdig med subforstærker i morgen. Har arrangeret en provisorisk forsyning med en 1000 w trafo som efter ensretning kan give 2x56 vdc. Nok til at teste med før SWitch mode forsyningen sættes på.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det trækker ud Sven. Skal til Helsinge nu for at passe Hund. Så måske medio næste uge.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Her ses konstruktøren Modifix, der lægger sidste hånd på subwooferen.

    Vis vedlegget 746285

    Det er ikke sådan, at Modifix er én lille mand, men subwooferen er mega stor og tung. Men indeholder også to 12 tommere med kevler membran.
    Det er flot arbejde Modifix.
    Hej
    Det står sikkert allerede et sted i tråden. Men hvad koster sådan en Sub? :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210910_182716.jpg


    Sådan ser det nu ud.
    Det var meningen, at den nye skulle have været placeret på Bagvæggen, men Modifix anbefalede kraftigt Frontvæggen, som jeg tidligere har sagt. Man kan suge, at den jeg havde stående i midten, fungerede fint, og dette kan kun blive bedre.
    Jeg overvejer den sidste også på Frontvæggen. Her har Modifix foreslået i højre side af rummet ved den gule væg.
    Det er et større arbejde, da subwooferne er store og tunge. Det samme gælder for effektforstærker.
    Samt placering af diffusere, hvor SMT Svanå Teknik V wings også er tunge.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvad vil du starte med til at trække subwoofere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn