Mit surround højttaler projekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Sådan nogle "pubertets behov" vil jeg hellere undvære til fordel for integreriteten :)
     

    daniels

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2005
    Innlegg
    37
    Antall liker
    33
    Sådan nogle "pubertets behov" vil jeg hellere undvære til fordel for integreriteten :)
    Vi er enige om at vi taler rent om en hjemmebio-løsning her?

    Jeg mener bestemt ikke at man kan have en seriøs hjemmebio uden subwoofer.
    Det vil kræve nogle voldomme fronthøjttalere og man kan få svært ved at optimere bassen i sit rum, da fronthøjttalerne kun kan placeres i et forholdsvist lille fastsat område, hvor man kan placere subwooferen i forhold til rummets akustiske egenskaber.

    At jeg så mener man bør have mindst to subwoofere, er så en anden sag.

    Det handler bestemt ikke kun om SPL her, men om jævn fordeling af energi i rummet og lydkvalitet - det får man ikke fra kun to fronthøjttalere.

    Det kan være jeg kan overtale Sven til at teste med flere subwoofere ;)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC01141.jpg


    Den ene af de to 8 tommer basser.

    Tråd ophængt efter Steen Duelunds princip. Faseplug. Dobbelt magnetmasse i forhold til standard. Samt påført sort Isopunkt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Skulle du sett. Palvig med senterhøyttaler, nå står ikke verden til påske. Har du fått til at lyden fra senteren når ørene noenlunde likt som frontene? Det er ekstremt viktig på opptagelser der de samme instrumentene eller lydene ligger i alle 3 fronthøyttalere. Men dette vet du jo sikkert :)

    Senteren ser bra ut. Mellomtone/diskant vertikalt... flott!
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Sådan nogle "pubertets behov" vil jeg hellere undvære til fordel for integreriteten :)
    Nå finnes det mange musikkutgivelser i surround, ikke minst innen klassisk, som har ganske mye informasjon ned mot og under 20 Hz. Man skal ha litt av noen høyttalere for å klare seg uten subwoofer da, når man vil spille på høye volum. LFE/subwoofer tracket på surroundutgivelser handler om så MYE mer enn eksplosjoner og elektronisk manipulerte lyder. Sukk... når skal folk skjønne det. Og, det er fullt mulig å integrere subwoofere i et surroundsystem slik at alt låter ganske så sømløst.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Skulle du sett. Palvig med senterhøyttaler, nå står ikke verden til påske. Har du fått til at lyden fra senteren når ørene noenlunde likt som frontene? Det er ekstremt viktig på opptagelser der de samme instrumentene eller lydene ligger i alle 3 fronthøyttalere. Men dette vet du jo sikkert :)

    Senteren ser bra ut. Mellomtone/diskant vertikalt... flott!
    Ja Palvig med en centerhøjttaler... Det ville jeg ikke have troet selv for år tilbage! Det har været en lang vej. Mange lytninger, hvor det ikke har fungeret. Her er det et løft.

    Tak for dit indlæg. Jeg er klar over, at lyden skal komme til mig samtidig. Der er stille skruer under højttalerne, så de kan pege imod en, men så langt er jeg ikke kommet med centerens placering. Centeren blev placeret under fladskærmen som står tilbage, for at påvirke lyden mindst muligt. Så påvirkning centeren mindst muligt fronterne.

    Der er samme 2 ottetommer Scan-speak 21W 8554-00 basser i fronterne og i centeren. Det havde jeg ikke turdet håbe på; men Jens Gregersen havde helt frie hænder til konstruktionen, og havde disse pragtfulde enheder. Mellemtonen er også den samme som i fronterne. Diskanten er bedre, men den skal jo også arbejde mere.

    Tak for rosen af centerhøjttaleren, som jeg sender videre til konstruktøren Jens Gregersen, der har fortjent den.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak Jens Gregersen for rettelsen. Det skal selvfølgelig være rigtigt.


    DSC01142.jpg



    Her er centerhøjttaleren trukket frem til fotografering. Ellers er det meste inde under hylden med fladskærmen, som er Samsung i 65 tommer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Du vil vel få en del gulvrefleksjoner som er ganske uheldige for lyden med den plasseringen?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Den 65 tommer Samsung fladskærm er placeret optimalt, i den rigtige se højde. Derefter er centeren bygget på den fornødne plads, lige under fladskærmen. Det er selvfølgelig sådan, at det helt rigtige ville være, at have højttalerenhederne i samme højde, men det er ikke praktisk muligt grundet fladskærmen. Det ville kræve en projekter, med lyd gennemgangs lærred, som så har andre problemer.

    Forpladen på centerhøjttaleren har en hældning, der er anpasset til lytte afstanden, sådan at den peget mod lytteren nemlig mig. :)
    Diskant og mellemtone er placeret rigtig vertikalt.
    De to basser for en spejling fra gulvet, der må give en positiv forstærkning af bassen.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg fik skrevet:

    "Billedet af den dyre diskant er SB Satori TW29R-B og de fire andre der sidder i de fire surround højttaler er SB's 29RDC4." Jeg fik også nævnt at det var topmodelen, men det er det ikke.

    Den rigtige topmodel hedder SB Acoustics SATORI TW29BN og er i beryllium.

    Nummer to i rækken er SB Acoustics SATORI TW29RN-B som er kendetegnet ved en noget højere følsomhed. Det var mere følsomt end jeg har brug for.

    Så er der min SB Satori TW29R-B, der er fremragende og prisen er 995 kroner. Rigtig meget kvalitet for pengene. En fordel ved selvbyg, at man kan vælge selv.

    SB's 29RDC4 sidder i mine surround højttalere og de koster en 500 kroner pr. stk. Der er ikke noget at udsætte på dem. De er gode. Min ven Daniel, der kommer på forskellig messer, har lyttet til højttalere i High End klassen til et par hundredetusind, hvor netop denne diskant har siddet i. Det var Jens Gregersen, der foreslog denne enhed, som sidder i surround højttalerne på billedet.

    Surround.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har været så heldig at få en demo i tirsdags, og det har bestemt fået et løft.

    Efter vi lige fik trimmet det hele med Audyssey og korrigeret lidt her og der, så er der virkelig en god præcision og rumfornemmelse.
    Her kommer Atmos object orientation virkelig godt frem.

    Måske kunne et par gode lænestole gøre det ekstra godt - Sven? ;)

    Det eneste jeg lige har som kritikpunkt er bassen.

    Selvom den 18" subwoofer godt kan levere et godt lydtryk, så kan man nemt fornemme at bassen kommer bagfra (hvor subwooferen står). Og der er ikke den samme fylde af energi i rummet, som jeg ellers kan opleve ved brug af flere subwoofere.
    En anden placering kan muligvis gøre det bedre, men jeg tror nu der skal flere subwoofere til.

    Så en ekstra subwoofer eller to, så er bassen også helt i top :p
    Daniels, nu er der brug for en ny trimning med Audyssey, da der er kommet nyt legetøj til. En ny processer købte jeg i går lørdag. Første lytning virkede rigtig godt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg havde en Marantz AV8802A, der gjorde det så godt. Marantz 8802A har Dolby Atmos dekodning med op til 11.2 kanaler ( kan fordeles ud på 13.2 kanaler). Men der kom et tilbud på den helt nye Marantz AV8805, til 13,500 kroner, der har Dolby Atmos dekodning med op til 13.2 kanaler ( kan fordeles ud på 15.2 kanaler) Altså 2 kanaler mere samt fremtidssikret, når der kommer nye normer om 2 - 3 år, der kan tage 8K. Det skulle vist være gratis. Samt at den er forbedret med kraftigere strømforsyning og andre gode ting.
    Det kan så blive til et 7.1.6 system, med seks loftshøjttalere.
    Det kunne også være 2 sidehøjttalere eller 2 højdehøjtalere over fronterne. Det sidste anbefales af Auro som i øvrigt er indlagt i Marantz AV8805. De kunne så bruges, når des spilles Auro film og musik.
    Så lige nu overvejes der at få bygget 2 ekstra loftshøjttalere placeret lige over første række lyttere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så er der betalt et acontobeløb for at sætte næste projekt i gang. Jeg har bestilt fire nye surround højttalere inklusive højttalere standere samt højttalere standere til de to surround højttalere og to surround bag højttalere jeg har. Men så bliver de også placeret i den præcis rigtige højde.

    Jeg var inde i København og se på en projekter, og billedet var så flot, men for stort, synes jeg. Lyden var en skuffelse, selv og det var et meget dyrt anlæg. Det var ikke i Modifix kvalitet.

    De højttalere jeg har bestilt er Wide og High højttalere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Med dine ambisjoner, hvorfor ikke bruke litt bedre komponenter og legge litt vitenskap i disse høyttalerne?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Med dine ambisjoner, hvorfor ikke bruke litt bedre komponenter og legge litt vitenskap i disse høyttalerne?
    Jeg forstår ikke? Der bruges da fremragende enheder og kabinetterne med Matrix afstivning. Omhu i alle detaljer.

    Jeg lyttede i går til MK Sound og deres MS150 højttalere som center, og fronter. De andre var de mindre typer og det var Dolby Atmos. Der var to subwoofere af samme mærke. Det var altså en skuffelse i forhold til dem af Modifix a la Jens Gregersen byggede.

    Men jeg lytter da gerne til gode råd. :D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Altså, først og fremst, når du monterer trådoppheng øker du jo både DC-komponenter og hever intermodulasjonsforvrengningen ganske formidabelt. Videre tar du jo utgangspunkt i ganske gammeldagse drivere med dertil gammeldags motorkonstruksjon. Det finnes eldre drivere som yter ganske godt mtp motorkonstruksjon, men nedslagsfeltet til ScanSpeak var hifi av den typen der de statiske T/S-parametre dominerer blant vurderingskriteriene. De overlot hele ansvaret for fluxstabilitet til et ikke altfor komplekst SD-system. Mange gjør det fortsatt, men det burde være rom for å komme et skritt videre på dette området i dag. Videre, er jo integrering i rommet en faktor, og når man nærmer seg Schröder og videre nedover er jo punktformighet det siste man bør etterstrebe.

    Hvis man skal sammenlikne med andre oppsett sier det seg selv at det må være nogen lunde optimaliserte ting. Jeg har hørt mye rart, innenfor ulike teknologiske retninger, som har spilt bra. Det handler ofte ikke om man har valgt digitalt eller analogt, dsp eller passiv deling, klasse AB eller klasse D osv, men hvordan tingene er koblet sammen og hvordan hver komponent får lov å operere under optimale betingelser. Å sammenlikne med et MK-oppsett tjener neppe til noe som helst interessant.

    Du vet helt sikkert like godt som noen annen at det handler om å optimalisere ting. Jeg gidder ikke ta noen diskusjon om hvorvidt en teknologi låter "clock radio", "plastikfjernelse" osv. Det jeg mener er at både i konfigurasjon og valg av drivere er det trolig mer å hente enn du aner. La meg ta et eksempel:

    Om du har en trådopphengt 8" ScanSpeak bass så kan den selvsagt ha sine kvaliteter. Etter hvert som du øker lydtrykket vil disse kvalitetene avta ganske betraktelig. Om du har 8 stk av samme bass pr side vil du få langt bedre romintegrasjon, du vil få langt bedre dynamisk respons, du vil få en massiv reduksjon i forvrengning ved samme lydtrykk osv. Det finnes drivere som ivaretar egenskapene sine bedre, og som byr på helt andre kvaliteter.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Den Scan Speak 8 tommer er udvalgt af mange af Steen Duelund som rigtig god, som bruges i mine fronter og i centeren. To styk i hver højttalere.

    Rigtig mange kritiserede han synder og sammen, og mange af dem sad i meget dyre højttalere systemer. Jeg mener, at det er den samme, der bruges i det dyre Gryphon system. Enheden gør det så godt. Den er modificeret med Faseplug, dobbelt magnetmasse, Isopunkt på membranen for at modvirke opbrydning og så det famøse tråd ophæng, der gør at den spiller dybt ned i frekvens. En ting Steen Duelund gjorde meget ud af, var at luften skulle komme væk, når membranen arbejder, så den skulle være åben bagtil. Om den er blevet overhalet, er jeg ikke den rette til at vurdere.

    Det oprindelige højttalere projekt, som var en KEF højttalere med to plastik membraner i 8 tommer, blev udskiftet til disse samme med helt nyt konstrueret delefilter. Det gamle forstærkede og udvidede baskasse blev totalt ombygget af Modifix/Jens Gregersen til en fantastisk højttalere. Flere enheder er vi enige om, ville betyde lavere forvrængning, men andre problemer og hvor skulle High højttaleren så være?

    Vi er enige i, at det skal passe sammen og derfor er det så godt, at Jens Gregersen bygger for mig. Man når længere med håndbyggede og forfinede ting. Jeg finder dog sammenligningen med MK opsett meget relevant. Jeg kan jo godt sige, at mine højttalere lyder så godt. Jens Gregersen, Erlend Sætterdal og jeg har hørt dem samt nogle få andre fra Hifisentralen. Men MK opsett har man meget nemmere ved at lytte til og have en mening om. Jeg var selv meget begejstret for dem tidligere, men nævnte dem i min glæde over mine egne. Mine surround højttalere har en fabelagtig god 7 tommer bas og det betyder rigtig meget, i forhold til de små enheder der ofte bruges i surround højttalere også i MK opsett.

    7 tommer bas.jpg


    Den 7 tommer basenhed, der skal bruges i Wide og i High højttalere og det er den samme der bruges i surround højttalerne og bag surround højttalerne. Det bliver med den samme diskant fra SB, der bruges i centeren.

    Jeg fik desværre ikke bestilt en center High højttalere. Den skulle have haft samme diskant også.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du vil vel få en del gulvrefleksjoner som er ganske uheldige for lyden med den plasseringen?
    Planen er nu, at jeg vil købe en projekter og også et lærred med lydgennemgang. LFE højttaleren bliver placeret på den oprindelig plads og centeren højttaleren bliver så placeret ovenpå den.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil vel si at den enheten er så modfisert at den egentlig ikke kan sammenlignes med den originale. Den kan vel heller ses på som en nykonstruert enhet som har hentet noen komponenter fra den originale.

    Så får en heller krangle om det er den originale eller den nye konstruksjonen som er best :)

    Johan-Kr
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Altså, først og fremst, når du monterer trådoppheng øker du jo både DC-komponenter og hever intermodulasjonsforvrengningen ganske formidabelt
    Har du måledata, der underbygger dette? Steens trådophængte enheder er alle, bortset fra de første Coral Beta 8, der blev brugt i cementhornet, beregnet på anvendelse i lukkede kabinetter med kontrolleret utæthed, hvorved den indesluttede luftmasse, sammen med den øgede magnetmasse, modvirker uhæmmede membranudsving. Hvad der vindes ved trådophæng er, udover lavere resonansfrekvens, en bedre impulsvillighed/evne til at gengive transienter.

    Videre tar du jo utgangspunkt i ganske gammeldagse drivere med dertil gammeldags motorkonstruksjon. Det finnes eldre drivere som yter ganske godt mtp motorkonstruksjon, men nedslagsfeltet til ScanSpeak var hifi av den typen der de statiske T/S-parametre dominerer blant vurderingskriteriene. De overlot hele ansvaret for fluxstabilitet til et ikke altfor komplekst SD-system. Mange gjør det fortsatt, men det burde være rom for å komme et skritt videre på dette området i dag.
    "God lyd er når det låter bra" skriver du i din signatur. Jeg ved ikke om, du har lagt øre til den modificerede SS 8", men som Sven er inde på, er enheden i sin grundform stadig foretrukken af bl. a. Gryphon og DCA og rost af konstruktøren af Raal-bånddiskanter som værende den bedste mid-bass, SS nogensinde har konstrueret. Nyt er ikke altid bedre...

    Om du har en trådopphengt 8" ScanSpeak bass så kan den selvsagt ha sine kvaliteter. Etter hvert som du øker lydtrykket vil disse kvalitetene avta ganske betraktelig. Om du har 8 stk av samme bass pr side vil du få langt bedre romintegrasjon, du vil få langt bedre dynamisk respons, du vil få en massiv reduksjon i forvrengning ved samme lydtrykk osv. Det finnes drivere som ivaretar egenskapene sine bedre, og som byr på helt andre kvaliteter.
    Hvilke tænker du på?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Har du måledata, der underbygger dette? Steens trådophængte enheder er alle, bortset fra de første Coral Beta 8, der blev brugt i cementhornet, beregnet på anvendelse i lukkede kabinetter med kontrolleret utæthed, hvorved den indesluttede luftmasse, sammen med den øgede magnetmasse, modvirker uhæmmede membranudsving. Hvad der vindes ved trådophæng er, udover lavere resonansfrekvens, en bedre impulsvillighed/evne til at gengive transienter
    Dessverre har jeg ikke dette for hånden. Det ble gjort noen forsøk for omkring 12-13 år siden av en DIY-er. Han fikk hjelp til å gjennomføre dette av en ansatt på Seas. Jeg var selv litt involvert i dette med begge to da jeg fant eksperimentet interessant men fryktet noen utfordringer som også, dessverre må jeg si, ble bekreftet. Men la meg forklare litt mer hva som skjer, hvorfor og litt om hva slags allmenn kompetanse man kan studere på området.

    For det første, og det er en vanlig parameter i høyttalermotorer av denne typen, har man på den ene siden et forhold mellom det permanente magnetfeltet og den strøm som går gjennom spoletråden. Dette omsettes i kraftfaktoren med enhet N/A eller Tm. Retningen på denne avhenger av strømretningen. Dersom man avmagnetiserer permanentmagneten og da måler kraftfaktoren vil man måle en betydelig svakere kraftfaktor, men den vil alltid ha retning innover, uansett strømretning. Denne faktoren blir ikke borte når man magnetiserer kretsen, den er bare en del svakere enn den normale kraftfaktoren. Hos Klippel måler man gjerne dette som det de kaller "Symmetry range". Det viser hvordan nullpunktet vandrer relativt til slaglengde. Imidlertid vandrer også symmetripunktet relativt til strømstyrken. Man kan for eksempel se for seg at man gjengir en tone på 30Hz. Det gir mye slaglengde men svært lite strøm. Så gjengir man en tone på 150Hz, noe som gir svært lite slaglengde og mye strøm. Da får man en betydelig større forskyvelse av nullpunktet enn man får ved lave frekvenser. Det man ofte søker når man designer et oppheng er å få til et oppheng som er stivt nok til å kunne håndtere den aktuelle strømstyrken helt enkelt. Trådopphengene, slik Steen beskrev dem, har svært høy Cms, altså de er veldig myke. Dette får driverne til å miste evnen til å sentrere selv.

    Som vi alle vet består jo musikk av flere samtidige frekvenser. Man kan gjengi eksempelvis en 30Hz tone og få et positivt måleresultat. Man kan også få det samme med en tone på 150Hz. Man kan sågar til og med måle en utmerket impulsrespons. Men i det øyeblikket man tester hvordan ulike nivåer av de to tonene påvirker hverandre vil man raskt oppdage at de påvirker hverandre svært mye.

    Om man leser Robert Werners artikkel om sentrering av spole i X-aksen (LIS 2018) får man en fin innføring i hvordan disse parametrene ligger ett nivå opp i forhold til tradisjonelle standardmålinger, og således representerer en aldri så liten hodepine for QC i produksjonslinjer om man da ikke implementerer en utvidet målemetode. Spesielt interessant er når han tar for seg forholdet mellom sentreringsavviket og hvordan stigningstallet på BxL-kurven fører til en hel rekke ulike forvrengningsmønstre.

    I lyset av dette vil man dermed også lett forstå at selve sentreringen er ett problem, men et annet er at man tilfører et langt mer komplekst utvidet forvrengingsbilde som er mindre forutsigbart fra enhet til enhet grunnet utfordringene med å kontrollere produksjonsavviket.

    "God lyd er når det låter bra" skriver du i din signatur. Jeg ved ikke om, du har lagt øre til den modificerede SS 8", men som Sven er inde på, er enheden i sin grundform stadig foretrukken af bl. a. Gryphon og DCA og rost af konstruktøren af Raal-bånddiskanter som værende den bedste mid-bass, SS nogensinde har konstrueret. Nyt er ikke altid bedre...
    Det står jeg selvsagt fullt inne for. Jeg er ikke den typen som lytter til et system for så å dømme det nord og ned fordi jeg mener det er politisk ukorrekt på en eller annen måte.

    Ja, jeg har hørt enheten i Duelunds ikke ukjente 2-veis konstruksjon med ringradiator i waveguide. Personlig syntes jeg ikke den pekte seg ut som noen spesielt dårlig, men heller ikke spesielt god driver. Den har jo svært lite kapasitet, slik man selvsagt må forvente av en enkelt 8" i lukket kabinett, men det er jo heller ikke en klokkeren driver når det gjelder intermodulasjon osv. Den har nok et viss etterslep i tid, noe som selvsagt kan være sjarmerende nok, men til tross for størrelsen syntes jeg den klarte seg ganske bra oppover mot delefrekvensen. Dens sterkeste side er nok mellomtonegjengivelsen isolert sett, mens den i min bok har sin svakeste side når det kommer til å gi opplevelsen størrelse og proporsjoner, noe som ofte følger av driverens evne i øvre bass/nedre mellomtone der effektomsetningen er relativt høy. Jeg kan heller ikke si den imponerte noe særlig nedover. At den ikke spilte høyt var jo som forventet, men den hadde også noe tidlig avrulling og ellers var jo, som alltid langt ned i bassen, lydbildet noe dominert av rommets forsterkning. Dette problemet er jo helt klart størst i høyttalere med bare en bassdriver.

    Av de merkenavnene du nevner er det vel bare en som konstruerer høyttalere? La meg slippe å si min ærlige mening om dem, jeg sitter tross alt i glasshus straks jeg omtaler en produsent som fortsatt er aktiv i bransjen.

    Hvilke tænker du på?
    Det er jo et hav å velge i, og det spørs jo hvilken jobb de skal gjøre isolert sett.

    Som jeg har vært inne på tidligere vurderer jeg ikke lydkvalitet ut fra ekkofrie målinger, men snarere hvordan de fungerer i praksis, og ender også derfor som oftest opp med at om man ikke har overdreven kapasitet og høy Q-drivere med tilstrekkelig mye power nedover, så er bassrefleks det som totalt sett gir den beste in-room impulsresponsen om ting er riktig konstruert. Grunnen til at jeg nevner dette nå er ikke at jeg ønsker nok en debatt om bassrefleks vs lukket kasse, eller at noen skal komme dragende med katastrofalt dårlige bassreflekskonstruksjoner som "bevis på at prinsippet er dødsdømt", men fordi det handler om hvilke drivere som er kandidater til en gitt jobb ut fra hvilke T/S-parametre de er tilgjengelige med.

    Det er naturlig å nevne SS Illuminator-serien selvsagt, siden SS er utgangspunktet for 8-tommeren Steen modifiserte. Det mest interessante med dem er deres evne til å være en bass og mellomtone samtidig. SS har også noen nye basser med utmerkede egenskaper når det kommer til de lange slaglengdene ved begrenset effekt.

    Ser vi på Morel for eksempel, så har de også en 10" bass som på mange måter kan minne om SS sine nyeste 10", men der SS har det største fokuset rundt egenskapene som kommer frem ved den tradisjonelle Klippelanalysen, er nok både spolen og motorsystemet generelt på Morel-driveren langt bedre egnet til å håndtere de store kreftene.

    Her handler det med andre ord ikke om å velge "verdens beste driver", men å "ansette den kandidaten som har den rette bakgrunnen for å utføre den aktuelle jobben".
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Har du måledata, der underbygger dette? Steens trådophængte enheder er alle, bortset fra de første Coral Beta 8, der blev brugt i cementhornet, beregnet på anvendelse i lukkede kabinetter med kontrolleret utæthed, hvorved den indesluttede luftmasse, sammen med den øgede magnetmasse, modvirker uhæmmede membranudsving. Hvad der vindes ved trådophæng er, udover lavere resonansfrekvens, en bedre impulsvillighed/evne til at gengive transienter
    Dessverre har jeg ikke dette for hånden. Det ble gjort noen forsøk for omkring 12-13 år siden av en DIY-er. Han fikk hjelp til å gjennomføre dette av en ansatt på Seas. Jeg var selv litt involvert i dette med begge to da jeg fant eksperimentet interessant men fryktet noen utfordringer som også, dessverre må jeg si, ble bekreftet. Men la meg forklare litt mer hva som skjer, hvorfor og litt om hva slags allmenn kompetanse man kan studere på området.

    For det første, og det er en vanlig parameter i høyttalermotorer av denne typen, har man på den ene siden et forhold mellom det permanente magnetfeltet og den strøm som går gjennom spoletråden. Dette omsettes i kraftfaktoren med enhet N/A eller Tm. Retningen på denne avhenger av strømretningen. Dersom man avmagnetiserer permanentmagneten og da måler kraftfaktoren vil man måle en betydelig svakere kraftfaktor, men den vil alltid ha retning innover, uansett strømretning. Denne faktoren blir ikke borte når man magnetiserer kretsen, den er bare en del svakere enn den normale kraftfaktoren. Hos Klippel måler man gjerne dette som det de kaller "Symmetry range". Det viser hvordan nullpunktet vandrer relativt til slaglengde. Imidlertid vandrer også symmetripunktet relativt til strømstyrken. Man kan for eksempel se for seg at man gjengir en tone på 30Hz. Det gir mye slaglengde men svært lite strøm. Så gjengir man en tone på 150Hz, noe som gir svært lite slaglengde og mye strøm. Da får man en betydelig større forskyvelse av nullpunktet enn man får ved lave frekvenser. Det man ofte søker når man designer et oppheng er å få til et oppheng som er stivt nok til å kunne håndtere den aktuelle strømstyrken helt enkelt. Trådopphengene, slik Steen beskrev dem, har svært høy Cms, altså de er veldig myke. Dette får driverne til å miste evnen til å sentrere selv.

    Som vi alle vet består jo musikk av flere samtidige frekvenser. Man kan gjengi eksempelvis en 30Hz tone og få et positivt måleresultat. Man kan også få det samme med en tone på 150Hz. Man kan sågar til og med måle en utmerket impulsrespons. Men i det øyeblikket man tester hvordan ulike nivåer av de to tonene påvirker hverandre vil man raskt oppdage at de påvirker hverandre svært mye.

    Om man leser Robert Werners artikkel om sentrering av spole i X-aksen (LIS 2018) får man en fin innføring i hvordan disse parametrene ligger ett nivå opp i forhold til tradisjonelle standardmålinger, og således representerer en aldri så liten hodepine for QC i produksjonslinjer om man da ikke implementerer en utvidet målemetode. Spesielt interessant er når han tar for seg forholdet mellom sentreringsavviket og hvordan stigningstallet på BxL-kurven fører til en hel rekke ulike forvrengningsmønstre.

    I lyset av dette vil man dermed også lett forstå at selve sentreringen er ett problem, men et annet er at man tilfører et langt mer komplekst utvidet forvrengingsbilde som er mindre forutsigbart fra enhet til enhet grunnet utfordringene med å kontrollere produksjonsavviket.

    "God lyd er når det låter bra" skriver du i din signatur. Jeg ved ikke om, du har lagt øre til den modificerede SS 8", men som Sven er inde på, er enheden i sin grundform stadig foretrukken af bl. a. Gryphon og DCA og rost af konstruktøren af Raal-bånddiskanter som værende den bedste mid-bass, SS nogensinde har konstrueret. Nyt er ikke altid bedre...
    Det står jeg selvsagt fullt inne for. Jeg er ikke den typen som lytter til et system for så å dømme det nord og ned fordi jeg mener det er politisk ukorrekt på en eller annen måte.

    Ja, jeg har hørt enheten i Duelunds ikke ukjente 2-veis konstruksjon med ringradiator i waveguide. Personlig syntes jeg ikke den pekte seg ut som noen spesielt dårlig, men heller ikke spesielt god driver. Den har jo svært lite kapasitet, slik man selvsagt må forvente av en enkelt 8" i lukket kabinett, men det er jo heller ikke en klokkeren driver når det gjelder intermodulasjon osv. Den har nok et viss etterslep i tid, noe som selvsagt kan være sjarmerende nok, men til tross for størrelsen syntes jeg den klarte seg ganske bra oppover mot delefrekvensen. Dens sterkeste side er nok mellomtonegjengivelsen isolert sett, mens den i min bok har sin svakeste side når det kommer til å gi opplevelsen størrelse og proporsjoner, noe som ofte følger av driverens evne i øvre bass/nedre mellomtone der effektomsetningen er relativt høy. Jeg kan heller ikke si den imponerte noe særlig nedover. At den ikke spilte høyt var jo som forventet, men den hadde også noe tidlig avrulling og ellers var jo, som alltid langt ned i bassen, lydbildet noe dominert av rommets forsterkning. Dette problemet er jo helt klart størst i høyttalere med bare en bassdriver.

    Av de merkenavnene du nevner er det vel bare en som konstruerer høyttalere? La meg slippe å si min ærlige mening om dem, jeg sitter tross alt i glasshus straks jeg omtaler en produsent som fortsatt er aktiv i bransjen.

    Hvilke tænker du på?
    Det er jo et hav å velge i, og det spørs jo hvilken jobb de skal gjøre isolert sett.

    Som jeg har vært inne på tidligere vurderer jeg ikke lydkvalitet ut fra ekkofrie målinger, men snarere hvordan de fungerer i praksis, og ender også derfor som oftest opp med at om man ikke har overdreven kapasitet og høy Q-drivere med tilstrekkelig mye power nedover, så er bassrefleks det som totalt sett gir den beste in-room impulsresponsen om ting er riktig konstruert. Grunnen til at jeg nevner dette nå er ikke at jeg ønsker nok en debatt om bassrefleks vs lukket kasse, eller at noen skal komme dragende med katastrofalt dårlige bassreflekskonstruksjoner som "bevis på at prinsippet er dødsdømt", men fordi det handler om hvilke drivere som er kandidater til en gitt jobb ut fra hvilke T/S-parametre de er tilgjengelige med.

    Det er naturlig å nevne SS Illuminator-serien selvsagt, siden SS er utgangspunktet for 8-tommeren Steen modifiserte. Det mest interessante med dem er deres evne til å være en bass og mellomtone samtidig. SS har også noen nye basser med utmerkede egenskaper når det kommer til de lange slaglengdene ved begrenset effekt.

    Ser vi på Morel for eksempel, så har de også en 10" bass som på mange måter kan minne om SS sine nyeste 10", men der SS har det største fokuset rundt egenskapene som kommer frem ved den tradisjonelle Klippelanalysen, er nok både spolen og motorsystemet generelt på Morel-driveren langt bedre egnet til å håndtere de store kreftene.

    Her handler det med andre ord ikke om å velge "verdens beste driver", men å "ansette den kandidaten som har den rette bakgrunnen for å utføre den aktuelle jobben".
    Det ville nok være en fordel å gå ut og høre koncerter uforstærket for å få styr på referencerne. ??????????????????
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Aluminium, holdt sammen med kaptontape.
    Ok, det er jo, slik jeg tolket Duelund, litt på siden ift hans filosofi det også, i hvertfall for mellomtoneformål.

    Drossel: Så hvis jeg "får styr på referansene mine" opphører fysikkens lover som ved et trylleslag?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Desværre ikke, men du vil (måske) få et bedre grundlag at bedømme gengivet musik på. Duelund gik efter det materiale til svingspoleforme, der var mest stabilt i bevægelsesretningen, indenfor en overskuelig prisramme .. han havde jo nok foretrukket sølv, hvis dette havde været praktisk muligt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Så det forholder seg slik at om man ikke forstår at den høyttaleren eller den bassdriveren er perfekt, så skyldes det automatisk ens manglende lytteerfaring? Det hjelper selvsagt ikke at jeg lytter til ekte instrumenter live flere ganger hver uke?

    Stabilitet i bevegelsesretningen er jo nettopp det ledende materialer ikke er. De tilfører en betydelig brems. Sølv ville vært fullstendig uegnet med skyhøye eddy currents, samtidig som sølv er et svært mykt, og ikke minst tungt materiale. Denne driveren er jo som kjent heller ingen superkonstruksjon når det kommer til massebalanse, og det forholdet ville vært kraftig forverret med sølv i spoleformen.

    Med litt mer erfaring i å lytte til ekte instrumenter ville man kanskje også hørt slike svakheter, tror du ikke?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Må sige at jeg bestemt heller ikke har oplevet de 8" kunne levere kontant præcis bas. Snarere veg og udflydende. Har selv haft højttalere med de enheder. De lød elendigt hvor jeg nu bor og det første år orkede jeg slet ikke høre musik. En stor del af det skyldtes akustikken i min stue. Efterfølgende har jeg haft 3 forskellige konstruktioner og de nuværende står her til jeg dør. Men fra øvre bas og op i nedre mellemtone lød de meget fornuftigt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Drossel, du må komme og lytte til de højttalere, og medbringe musik med god bas. De to 8 tommer Scan Speak har 130 liter at boltre sig på samt to kraftige monoblokke, du selv har bygget. :D
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Ok lang tid siden jeg har været der. Kommer imorgen. Jeg kan godt li mine super moddede 12 " Nu med extra magnet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for dine indlæg Snickers-is. Det er altid godt at revurdere alting igen. Om motoren er gammel eller ej, er jeg ikke den rigtige til at vurdere; men jeg kan vurdere at den samlede højtaler gør det så godt. Højttaleren forsvinder i lydbilledet og der er flot dybdeperspektiv. Det er fantastisk arbejde som Jens Gregersen / Modifix har bygget. Han er detaljens mand.

    Dyb bas spilles bedst med store membraner. De kobler bedre til rummet og bliver mere fysisk. Som jeg har nævnt tidligere, så spurgte jeg Modifix for længe siden, der har bygget alle mine højttalere, hvordan skulle den bygges, hvis man begyndte helt forfra. Svaret var, at der skulle en 12 tommer bas i. Jeg kan så tilføje, at der skulle også den samme diskant enhed , som der sidder i min centerhøjttaler. Den er fremragende, og bedre end den Ringradiator, der er modificeret af selveste Steen Duelund, der også har konstrueret den. Men SB er bare bedre i mine øre.

    Men jeg sad og lyttede til musikken, og Erlend husker jeg, har mere hug i bassen, og jeg har mere dybdeperspektivet. Højttalerne er rykket frem i rummet. Men jeg har jo en LFE / subwoofer med en 18 tommer bas i et 325 liter kabinet, placeret ved bagvæggen. Den blev koblet til og der blev delt ved 60 Hz. Det hjalp rigtig meget. Bassen giver lige det der mangler uden at give sig til kende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn