Mit højtalerprojekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvilken mellomtone er det du bruker?
    Monacor SPH 145. Modificeret af Modifix/Jens. Der er placeret en halv bordtennisbold som cone.

    Hvad jeg skrev i #144.
    Spiller fremragende. Den er meget afslørende. Men hvor er den mellemtone gengivelsen blevet god. Vi hørte et stykke musik med Leonard Cohen, hvor der var sat noget filterværk på, for at gøre hans stemme mere rå og upoleret. Når han så ikke sang, var der den baggrundsstøj væk, som de formodentlig ikke kendte til.
    En fordel er det nok også, at den har fået mere plads at arbejde på.
    Der er et meget fint dybde perspektiv. Det er fremragende arbejde af Modifix/Jens. :)

    Jeg kan tilføje i dag, at mellemtonegengivelsen er sublim. :) (y)
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Svend,

    Ser spændende ud. Hvorfor var det nu lige du skiftede enhederne?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der var noget støj i den ene højttalere. Fejlen er der ikke mere. Jens Gregersen var hos mig og undersøge det.
    Jens foreslog nye basser med kevler fra Monacor, som han forventede sig meget af.
    Jeg har leget meget med placering af subwooferee, diffuseres placering og på elektronik siden. Det lød meget godt med de små surround højttalere, hvor der er en 7 tommere bas og en SB diskant, og der deles ved 1800 hertz.
    Men nu: Udklinningen, dynamikken, mellemtone gengivelsen og dyb præcis bas.
    Diskanten fejler ikke noget. Den gamle Vifa Ringradiator.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Ok, det var ikke trådophænget der skulle strammes lidt kan jeg forstå. Intet holder evigt.

    Selvom din ringradiator er gammel så er alder jo i sig selv ikke et problem (siger den halvgamle senile sjuft). Jeg er en af disse gale mennesker der har et problem med Quad ESL-63. De er jo gamle og kan få nogle skavanker ligesom os andre, nen har man et sæt der er i orden et rum hvor de kan få luft så er de ikke helt dårlige. Jeg er så priviligeret at jeg har et rimeligt stort legerum så hos mig kan de få over 2,5m til bagvæggen. De spiller hæderlig bas man det hjælper klart at de får lidt hjælp der. Men naturlighed og mere korrekt størrelse på instrumenter skal man lede længe efter, efter min mening…
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Trådophængen fejlede ikke noget. Men den ene membran havde en gammel ridse efter en katteklog.

    Det var et problem, at jeg havde monteret NLE 2 x 2,5 kvadrat sølvkabel, fordi det er så stift. Det gav en dårlig overgang til højttalere bøsningerne.

    De nye har 14 brede magneter. Det er bredere end de blå fra Audio Note.

    Du kunne jo overveje at købe et par gode subwoofere.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Glæder mig til at komme og høre det. Ærgerligt at det regner og regner. Ellers ville jeg cykle de 15 km. gennem skoven.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Det var et problem, at jeg havde monteret NLE 2 x 2,5 kvadrat sølvkabel, fordi det er så stift. Det gav en dårlig overgang til højttalere bøsningerne.
    Det er lang tid siden jeg har snakket med Niels. Ved du hvad han går og laver?

    Du kunne jo overveje at købe et par gode subwoofere.
    Jeg arbejder på at teste 2 forskellige løsninger. Mere en basudvidelse og ikke decideret subwoofer. Et system som Gradient med 2 stk 12" per højttaler i dipol og et system med 2 stk 10" i en U-Frame. Sidsnævnte har jeg hørt hos en af mine venner som spiller på det sæt NaO Note jeg har bygget. Dem får jeg næppe vristet fra ham. Han mener han har vundet hævd på dem. Han spiller i den ene ende af en kæmpe stue/alrum på det lange led (15-17 meter). Der mangler ingen bas. Så derfor skal det også prøves.

    Så må vi se om jeg kommer til at sidde og savne en subwoofer derefter.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Drossel,

    Tak, men det er jeg godt klar over.

    Det var mere fordi jeg havde fornemmelsen af at Svend havde lidt kontakt til ham at han måske viste hvad han fordriver tiden med.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er længe siden, at jeg har haft kontakt til Niels Larsen, NLE. Så hvad han har gør ved jeg ikke. Men måske cykler han rundt. 🚲
    Niels Larsen har engang cyklet til Nordpolen fra Lyngby. På en almindelig cykel. Ikke noget fansy ved den, som han sagde.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Han er vel faret vild denne vinter på vej til Nordpolen. Han svarer mig når jeg skriver mail.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Niels har altid været glad for at cykle. Kan faktisk ikke huske om han har kørekort.

    Omkring 1990 +/- besøgte han mig nogle dage. Jeg bor i Nordjylland så Niels cyklede over Sverige :). Det får mig til at tænke på at han på sin cykel havde en stik kontakt under sadlen ved bagagebæret. Der i sad der noget der mindede om en 220V netadapter. En typisk Niels kontruktion som når han satte den i cyklen leverede DC til hans lygter og som han bare tog ud af stikket og proppede direkte i 220V stikket.

    Du husker måske hans artikel serie i High-Fidelity? Forstærkeren som han brugte til de målinger har jeg stående. Han kaldte den Symmetri og var en videreudvikling af Primare 928 monoblokken. En af mine venner købte den men brændte desværre den ene monoblok af. Men det er min ambition at få dem op at køre igen. Men jeg bliver desværre nødt til at få lavet nogle nye print da den printet på den afbrændte har taget en del skade. Men det er ikke så voldsomt et problem.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Tak, Drossel. Jeg har hans mail og telefon nummer. Så skal egentlig bare have taget mig sammen til at kontakte ham og høre hvordan det går.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20220326_193444.jpg


    Billedet viser udover Fronthøjttalen før ombygning, den store subwoofere med en 18 tommere Monacor enhed. Samt en subwofer med 2x12 tommere kevler også fra Monacor. Dem har jeg 3 styk af. Jeg overvejer at sælge 2 af dem fordi jeg kom til at købe 2 ekstra subwoofere med en 18 tommere i hver...
    Man kan lige ane centerenhøjtaleren, der har samme basenheder som Fronterne før ombygning.
    Modificeret 8 tommere Vifa enhed, hvor der er brugt trådophæng, isopunkt, dobbelt magnet samt faseplug. Mellemtonen er den samme som Fronthøjttalerne. Diskanten er en SB.

    20211218_171226.jpg


    Mine Fronthøjttalere før ombygning.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Afstivning af Fronthøjttalerne.png


    Samtidig med udskiftning af basenhederne blev der sat ekstra afstivning i. Der er tydelig bedre lyd nu og også i mellemtonen. Måske derfor.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Svend,

    Er enhederne modificeret med trådophæng?
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Drossel,

    Ok, det overrasker mig lidt. Troede det var en del af Duelund formlen at enheden skulle have den lavest mulige Q og resonans frekvens så det var den indespærrede luft i det lukkede kabinet der var den dominerende "fjeder" så at sige og det bestemte system Q'et og resonans frekvens.

    Så vidt jeg kan se er enheden en Monacor SPH-225C. Den opgives til en resonans frekvens på 39Hz og en Qt på 0,30. Jeg spekulerer på hvad det endelige resultat for dem i Svends kabintet er endt på. Men resonansen bliver sjældent lavere i kabinettet end i fri luft. Jeg ved selvfølgelig ikke om den opgivede resonans frekvens på Monacors hjemmeside er korrekt.

    Jeg er også lidt i tvivl om hvilken fase det er Svend omtaler. Der har været vist meget omkring den elektriske fase. Den er dog ret ligegyldig da den fase Duelund altid snakkede om var den akustiske. Og det er ikke det samme. Det er altså lidt ærgerligt at vi aldrig har fået nogle akustiske målinger på systemet så det var muligt at se hvad der er unikt for et Duelund filter.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Svend og Drossel,

    Det glæder mig at høre at de spiller godt, hvilket kun gør det mere interessant.

    Mine spørgsmål udspringer i at jeg har læst stort set alt skrevet af Duelund jeg er kommet i nærheden af. Og her opridses der et koncept som en Duelund højttaler bygges efter. Der er, som jeg husker det, i noget af skriverierne også nævnt at en Duelund højttaler ikke kun er Duelund filteret men mange elementer som tilsammen kendetegner en Duelund højttaler. Det er lukket kabinet (kontrolleret utæt) , matrix, filt, buet forplade osv. Alle enhederne har stort set altid været modificeret til at møde nogle bestemte krav. Her af også trådophæng.

    Det overrasker mig derfor at Svend's højttalere er helt uden enheder med trådophæng. Men det er også glædeligt da det må betyde at det er muligt at bruge standard enheder eller enheder med minimal modificeringer. Jeg ved at støvhætten på Svend's højttaler er udskiftet med en bordtennisbold og coated. Men det er trods alt et mindre indgreb end at erstatte spideren med trådophæng og skifte kantophæng til skum for at få et lav-tabs ophæng. Alt dette gør det jo noget sværre at bygge en højttaler efter Duelund princippet.

    Derfor er det som før nævnt også ærgerligt at Svend's højttaler ikke er dokumenteret med målinger så det er tydeligt hvad det er, som adskiller end højttaler bygget efter Duelund konceptet fra andre og ikke mindst hvad det er for en egenskab der der gør et Duelund filter unikt og adskiller sig fra f.eks et Linkwitz filter som dog er samme familie.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Håber Jens Gregersen som har lavet dem blander sig her. Tror først og fremmest at de nye 8" enheder med Kevlar membraner skal tilskrives forbedringen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Niels har altid været glad for at cykle. Kan faktisk ikke huske om han har kørekort.

    Omkring 1990 +/- besøgte han mig nogle dage. Jeg bor i Nordjylland så Niels cyklede over Sverige :). Det får mig til at tænke på at han på sin cykel havde en stik kontakt under sadlen ved bagagebæret. Der i sad der noget der mindede om en 220V netadapter. En typisk Niels kontruktion som når han satte den i cyklen leverede DC til hans lygter og som han bare tog ud af stikket og proppede direkte i 220V stikket.

    Du husker måske hans artikel serie i High-Fidelity? Forstærkeren som han brugte til de målinger har jeg stående. Han kaldte den Symmetri og var en videreudvikling af Primare 928 monoblokken. En af mine venner købte den men brændte desværre den ene monoblok af. Men det er min ambition at få dem op at køre igen. Men jeg bliver desværre nødt til at få lavet nogle nye print da den printet på den afbrændte har taget en del skade. Men det er ikke så voldsomt et problem.
    Jeg husker godt de artikler og om hvor vigtigt det var med kraftige strømveje internt i effektforstærkere. Derfor blev mine NLE 1000 modificeret med kraftige interne kabler.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hadde vel vært lurt og gjøre noe med de diskantene også.
    The Shy, de diskanter fejler ingenting. Jeg har den reneste ediskant i dag. Men der har været nogle udskiftninger undervejs, og det har naturligvis bedret lyden og med min nye DAC står kor f.eks. så rent og flot.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn