Mister dypbassen med 2 subber

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Uruk-Hai

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Drammen
    Jeg har gjort noen frekvensmålinger med min SVS SB13U og den måler rimelig flatt ned til ca 20 Hz.
    Etter å ha skaffet meg en Arendal Sound Sub2 i tillegg så har denne også rimelig flat respons ned til 20 Hz.
    De er plassert i hvert sitt hjørne foran.

Så kommer det forunderlige; Sammen så spiller de flatt ned til ca. 30 Hz og stuper etter dette.
    Det virker ut i fra målegrafen at de kansellerer hverandre rundt 17 Hz og dette skaper en stor dipp som trekker respons ned fra 30 Hz til 20Hz med ca. 25Db.
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe enda en Arendal sub2som erstatning for SVSen, men det er jo bare tull å gjøre dette hvis dypbassen blir dårligere. SVSen skal uansett selges.

Kan årsaken være at de faser hverandre ut da det er to forskjellige subber, og at dette ikke vil skje hvis jeg to like subber?
    Det er kjipt å kjøpe en ny sub for å prøve dette hvis det ikke blir bedre.

Jeg har prøvd alle varianter av fasejustering og plasseringen av subben må være som det er.

Noen som har erfaringer med dette?

IMG_0781.jpg

Bilde av frontrekken

IMG_0779.jpg

Grafen viser frekvenskurven til AS sub2 (tilnermet identisk graf fra SVS subben over 20 Hz.)

IMG_0776.jpg

Den blå grafen viser frekvenskurven for begge subbene sammen (Rød og grønne graf viser sitteplassene til høyre og venstre i sofaen)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    prøv å flytte mikrofonen mye for å se om dette gjelder overalt.

prøv å sette svs subben så nærme as subben som mulig.

se på resultatene.

alternativt wild guess er at det kan være forskjell i høypassfilter og at det kan skape gruppeforsinkelse fra den ene subben som ikke er likt for den andre, og at du dermed får en kansellering, men svært usikker på dette. forsøk å flytte som sagt.

vis group delay målinger fra begge subbene separat og samlet.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.722
    Torget vurderinger
    0
    Med 2 subber som ikke er plassert i samme posisjon må fasen tilpasses - og du kan få inntil 6dB økning i hele registeret
    Du må velge hvilken sub som skal være hovedsub med fase 0, den andre må justeres.
    Poster du et bilde av rommet med alle åpninger kan du få hjelp til å vurdere best plassering.
    Faseproblemet er like relevant enten du har like subber eller forskjellige.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Har du sjekket at subben står på EQ1? Står den på EQ2 så ruller den ganske så mye tidligere av..

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråd flyttet fra hifi-generelt til akustikk avdelingen.

Uruk-Hai

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Drammen
    prøv å flytte mikrofonen mye for å se om dette gjelder overalt.

prøv å sette svs subben så nærme as subben som mulig.

se på resultatene.

alternativt wild guess er at det kan være forskjell i høypassfilter og at det kan skape gruppeforsinkelse fra den ene subben som ikke er likt for den andre, og at du dermed får en kansellering, men svært usikker på dette. forsøk å flytte som sagt.

vis group delay målinger fra begge subbene separat og samlet.
    Jeg har akkurat solgt SVSen så har ikke mulighet til å gjøre noen nye målinger.
    Jeg har derimot en del målinger som er gjort tidligere.
    Har samme problemet alle steder i sofaen i hvertfall. Har ikke målt andre steder i rommet.

Sier dette deg noe?
    Ser ut som om GD for AS sub2 har en stor dipp i GD der dippen i frekvenskurven min også er. Dvs. ca. 17Hz.

Begge subber GD.jpg

Group delay begge subbene i hvert sitt hjørne
    AS GD.jpg

Group delay AS sub 2
    SVS GD.jpg

Group delay SVS SB13

Norcane: AS subben er stilt inn på EQ1 så det er ikke problemet.

Flageborg: jeg har anlegget i en stue så har ikke mulighet til å endre plasseringen.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.363
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    jeg har anlegget i en stue så har ikke mulighet til å endre plasseringen.
    Av og til bare må man gjøre sånt (selv om det bare er midlertidig) for å finne ut hvor problemet ligger. Nå som SVSen er borte er det jo uansett vanskelig å sette de på samme sted for å sammenligne. Synd du ikke rakk å stable de på hverandre for å måle hvordan resultatet da ville bli.
    Uansett, det finnes alltid løsninger selv om man tror at det ikke går an å endre på ting. Så snart du får inn den andre suben og kan teste litt alternative plasseringer for å lære hvordan lyden påvirkes av plasseringen, så kan vi nok hjelpe til mer konkret med å finne løsninger på tilsynelatende umulige plasseringsutfordringer.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det vil alltid være en endring i gruppeforsinkelse når det er en endring i fase, og flere ting vil påvirke fase; rommet, eq filtere, delefiltere, osv

en endring i fase vil påvirke amplitude (kan gi mer eller mindre output, avhengig av destruktiv eller konstruktiv interferens) og årsakene kan som sagt være mange så man må eliminere hver faktor for å finne svaret.

jeg forventet å se en skarpt stigende økning i gruppeforsinkelse på AS subben alene, og en svalere stigning på SVS (eller motsatt) hvis hypotesen hadde vært riktig. det er den mest sannsynlig ikke. dippen du ser når du måler begge er et tegn på utfasingen.

jeg tipper dette rett og slett er så enkelt som at du ikke hadde fått dem til å summere godt fasemessig, men jeg synes AS subben har mye jo-jo effekt i gd, og ville forsøkt å sette den der svs sto for å se hvordan gd ser ut da.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    På målingen her er jo SVs mye bedre og Arendal Sub har en jo jo effekt , prøv og bytt plass som hutsefruts sier og mål på nytt får du samme resultat på målingen da , har jeg ville tatt SVs tilbake for da gjør den jobben bedre rett og slett

Imagine

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    og ikke at det er noe problem heller altså, jojo i gd ved de frekvensene er ikke uvanlig i det heletatt, så jeg hadde ikke latt dette skremme meg fra å kjøpe en til, men kan du finne ut hvordan du flater ut gd litt mer, så er det jo bare et pluss.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det er mange som vil hevde at endringer i gd ved disse frekvensene ikke er merkbart engang, imagine, vi snakker om under 20 hz her, og bølgelengder på cirka 8-17 meter, he he he.

du ser output ved disse frekvensene er lite for begge subbene også, fordi de er høypasset så de ikke skal gå tom for vandring ved mye tilført effekt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Virker som begge subene hadde de samme tendensene i GD under 20hz og dermed forsterker tendensene når begge spiller.

Når det er sagt er det generelt vanskelig å få gode målinger under 20hz så man bør være litt forsiktig med å tillegge måleresultater under 20hz for mye vekt.

Gurba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Antall liker
    86
    Hvordan er avstanden satt på subb i AVR'en? Jeg har funnet at faktisk avstand ikke er så veldig interessant. Ved å justere på avstanden i innstillingene så får jeg ofte jevnet ut ujevne kurver nokså mye. Det er utrolig hvor stor forskjell noen få desimeter gjør.

Uruk-Hai

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Drammen
    Da har jeg gjort målinger med AS subben i venstre hjørnet og i høyre hjørnet.
    Noen som har en formening om en sub i hvert sitt hjørne vil kunne spille bra sammen?

Dippen ved 80 Hz klarer jeg ikke å bli kvitt med subben i hjørnet. Det er kun med subben plassert i hjørnet på bakveggen den blir borte og det er ikke aktuelt.
    Det som er viktig er at subbene ikke faser hverandre ut i 20Hz området.

Dippen ved 80Hz klarer jeg også å få ganske god bukt med ved å bruke 80 hz delefrekvens og litt EQ.

AS sub H hj GD.jpg

AS GD i høyre hjørnet
    AS sub V hj GD.jpg

AS GD i venstre hjørnet
    AS sus H og V hj freq.jpg

Frekvenskurve for AS i begge hjørner (lysegrønn er høyre hjørne og mørkegrønn er venstre hjørne

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.153
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke skjønne annet enn at det bør gå bra.
    Venstre hjørnet er jo best , men du kan nok mest sannsynlig få redusert 70-80 dippen noe , siden hjørnene dipper på litt forskjellige frekvenser der.

Uruk-Hai

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Drammen
    Da satser jeg på å kjøpe en til.
    I værste konsekvens kan jeg jo sende den tilbake på 60 dagers "buy and try".

Jeg kan stacke subbene, men da utgår litt av hensikten da jeg kan høre hvor subben står når man bare har sub på et sted. Det blir mye vanskeligere å lokalisere subben når man har en i hvert hjørne.
    Normalt klarer jeg ikke å lokalisere subben av betydning, men når den trykker til skikkelig så merker jeg at trykket kommer fra venstre hjørne.

Uruk-Hai

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Drammen
    Jeg kjøpte en Sub2 til og plasserte en i hvert hjørne foran.
    Det ble andre boller! De faser ikke hverandre ut i dypbassen og spiller på lag på en helt annen måte enn AS og SVS.

Hutsefruts: Det virker som du hadde helt rett ang. høypassfilter.
    Nå sitter bassen som ei kule og jeg har ca. 4-5 Db mer output fra 17-80Hz i tillegg til at det er umulig å lokalisere subbene.

Takk for hjelpen folkens :)

PS! Det er imponerede hvor hardt 4x13,8" trykker i et 12m2 rom :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.153
    Torget vurderinger
    2
    Det ble andre boller! De faser ikke hverandre ut i dypbassen og spiller på lag på en helt annen måte enn AS og SVS.

Nå sitter bassen som ei kule og jeg har ca. 4-5 Db mer output fra 17-80Hz i tillegg til at det er umulig å lokalisere subbene.

Dette var jo moro og høre - grattis :)
    Har du gjort målinger av disse - en og en og hvordan dem summerer sammen så vil vi gjerne se dem ja :)

Uruk-Hai

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Drammen
    Legger ut grafer fra de siste målingene.

Begge subber AS.jpg

Grønn= Sub2 venstre hjørne
    Mørkeblå= Sub2 Høyre hjørne
    Lyseblå= begge subber samtidig. (når jeg sette på begge subbene i receiveren så senker den signalene med 4 Db slik at lydnivået skal være likt med både 1 og 2 subber)

AS med front.jpg

Grafen viser begge subbene sammen med front HT med delefrekvens 80 og litt EQ.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

knallbra, gratulerer så mye med investeringen. de siste målingene ser svært bra ut. det er superdeilig når ting klaffer. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn