Mission 774

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Hei
Jeg har nylig kjøpt meg denne tonearmen på thorens 160 tdb mk2, og gleder meg!
Men jeg har noen skikkelige fersking spørsmål:

1; Det sitter en Ortofon VMS 20E mk2 cartridge på den, vil disse holde og holde eller blir de liksom klare for utskitfing før eller siden? Lurer på om jeg bare kan satse på å sette inn en ny nål, hvis det er hensiktsmessig er det noe jeg gjør selv?

2; Denne armen har "damping Fluid", hva betyr egentlig det? Og er det greit å fylle opp dette selv? Har lest meg frem til at det er flere som bruker silikon olje fra R/C biler, men er usikker på viskositeten og om det er flere forskjellige typer jeg trenger.

3; Er det greit å montere armen selv, som nybegynner vel og merke, og finne rette posisjoner og vinkler og slikt eller er det noe som en kjenner bør gjøre? (den er blitt demontert pga frakt)

4: Denne armen skal være levert med "paddles", men jeg ingen ide om hva de gjør og hvor de gjør det de gjør når de er på plass, skjønte at min kommer uten disse, at det tre forskjellige typer, men at man bare bruker en (?), hvis noen forstår seg på dette er det veldig kjekt om tipser meg litt.

rewiring: er det en anbefalt oppgradering? er det vanskelig eller kostbart og nok en gang noe jeg lurer på hva man trenger av forkunnskap for å gjøre selv

Som dere ser er det mange ting man kan lure på når man ikke kan så mye, så noen lurer sikkert på hvorfor jeg har kjøpt dette her, men det er moro å lære seg nye ting, og gleder meg til å teste vinyl! Må bare kjøpe noen plater først... (det er kult nå da, at jeg kan kjøpe meg samling uten noe som helst fyllstoff, som jeg ikke lenger vil ha.

Jørgen

Som alltid burde si; takker for alle innspill og all hjelp.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg vil anbefale å starte med å studere bruksanvisningen for armen. Den kan lastes ned her etter at du har registrert deg som bruker:

Mission 774 (original) Manual - Rigid Low-Mass Stereo Tonearm - Vinyl Engine

Demping med silikon er ikke nødvendig hvis pickupens "compliance" stemmer med armen. Din Ortofon skal passe uten å bruke noe i badet.
Hvis du skal bruke demping så MÅ du ha en "paddle". Hvis du mangler så kan du lage selv. Det er bare en bøyd streng.

Hvis du bruker søkefunksjonen her på sentralen finner du også en hel masse informasjon.

Rewiring er enkelt å gjøre, og kanskje anbefalt grunnet armens alder.

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Det står i beskrivelse at de tømmer den for olje, så hvis forstår deg rett, når det nå er olje i den så følger det med en slik paddle. (Hva gjør den egentlig?)

Fikk meg en profil på det nettstedet så er i gang med å lese meg opp der. Redd noe går over hodet på meg.

Det var du som hadde hatt en slik arm tidligere var det ikke?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har en slik arm, men bruker den ikke for øyeblikket. Den ligger i påvente av fremtidige prosjekt.
Mitt råd er å ikke bekymre deg over demping/olje/paddle før du har prøvd armen. Det er sannsynligvis ikke nødvendig.

Når det gjelder justering av armen så har jeg et godt råd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ternativ-protractor-mission-774-original.html

Sjekk at senter på spindel på tallerken og senter på arm er 215.4 mm.

Hvis dette er forståelig skal du laste ned "protractor generator". Legg inn geometrien og skriv ut protractor på papir.
Lim papiret på en gammel ABBA plate og du har et veldig enkelt og godt verktøy for justering av pickup.

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Supert. Takk for hjelpen. Gleder til å få lyd i den.

Hva tenker du rundt dette med nål og cartridge?

J

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Begrenset med erfaring med denne pickupen, men du finner lassevis med informasjon og anbefalinger på nettet.
Den skal passe godt til armen, og er sannsynligvis sammenlignbar med Ortofon 2m blue.

Hvis stiften er ok så kan den brukes som den er. Hvis stiften er utslitt er det mulig å kjøpe ny stift på nettet, men en bør kanskje vurdere ny pickup i stedet?

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Byttet pick up på denne I dag, det var lettere sagt enn gjort, armen ville ha skruene nedenfra og opp, mens pu ville ha ovenfra og ned...drill....og et helvete å finne 2,5 mm maskinskruer.. Vel det er gjort, måtte så lodde litt...har aldri gjort det. Har så funnet en protraktor, og nå er det lyd...men vet ikke helt om det er 100% og heller ikke hva man har av slingringsmonn...for å si det slik, hvis noen har gode råd eller bor I Drammen og vil forklare litt så er jeg veldig happy

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Synes i grunn denne armen begynner å bli ganske fin nå. Fikk Malmin til å erstatte wire med sølv, eller han ville bruke sølv i stedet for KAB litz kabelen jeg hadde med. Skikkelige RCA fra cardas, ny jording og bygd inn strømbrønn i plinth. Etter hva jeg kan forstå spiller dette bra på ny rør riaa og smiler for god lyd. Med unntak av PU og kabler så består nå anlegget i prinsippet av komponenter som kunne vært laget på 70 tallet og tidligere. Passer bra musikken jeg hører mest på. At det i realiteten er nytt er bare en fordel med tanke på byggekvalitet og lydkvalitet.

Rør og vinyl

Topp Bunn