Missing In Action - Album jeg savner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Som lidenskapelig musikksamler blir det mange tilbakeblikk og ikke så rent lite romantisering over hva jeg lyttet på "som ung".
    Plater jeg hadde selv, ting jeg hørte hos nabogutten eller kanskje ei plate som lå gjenglemt hos min storebror etter en fest.

    Det pussige er at jeg bærer på disse minnene fremdeles, 30 - 40 år senere. Noen ganger er det bare vage minner, fragmenter av en låt, et album eller en detalj på coveret.

    Den gamle LP-samlingen er forlengst gjenskaffet på CD. Sentrale titler ble kjøpt umiddelbart, etter hvert som de kom på CD. Så har jeg brukt en del år på å tette de små hullene.

    Husker da jeg fant John Miles Zaragon på en russisk nettbutikk for ca 3 år siden. Betalte €15 og var sikker på at det var svindel. Men jaggu kom det ikke en postpakke i gråpapir etter 3 uker. Husker jeg satt en halvtime i bilen utenfor jobben, før jeg gikk inn. Bare måtte høre den ferdig først. Gjenforent med en av mine store favoritter etter 30 års ventetid. (Og Zaragon sitter som ei kule den dag i dag!)

    Noen ganger (som regel, om skal jeg være ærlig!) innfrir ikke byttet. Ikke all musikk som har tålt tidens tann. Men dette er som sagt mye et spørsmål om nostalgi og minner. Og for ikke å snakke om Jakten! -Gleden ved å spore opp disse gamle greiene.

    Internett og Spotify har forenklet denne jakten betydelig, på grensen til å ødelegge litt av moroa. Det blir liksom litt for enkelt.
    Men det er ikke alltid det du hører på Spotify umiddelbart er å få kjøpt, så dér er det fremdeles et sportslig element.

    ---------------

    Inspirasjonen til denne tråden fikk jeg av dette albumet her:



    -Et av de siste hullene i min gamle LP-samling. Et mindre interessant album som jeg ikke engang husket hva het eller hvem artisten var. Eller hvordan den havnet i hylla. Eneste minne jeg hadde, var at coveret hadde et grønnskjær og artisten var innhyllet i sigarettrøyk. Om musikken husker jeg ikke annet enn at den var litt "stillfaren", men med enkelte kvaliteter. Om musikeren husket jeg bare at det var et soloalbum av en musiker fra en av de store kjente bandene. Lenge trodde jeg det var et soloalbum av Ken Hensley (Uriah Heep). Men etter litt googling, ble han sjekket ut av saken.

    Jeg har hatt dette mysteriet liggende og surre i hjernebarken over mange år. Løsningen kom ved en tilfeldighet. Jeg var på Allmusic.com og sjekket besetningen på noe musikk i en helt annen sammenheng, og så la jeg merke til dette lyriske artistnsavnet "Chick Churchill". Hmmm, dette var det noe kjent ved. Tenke, tenke, tenke. Og vips var gåten knekt! Hjernen koblet automatisk dette navnet med bruddstykkene i underbevistheten og "pling" så falt brikkene på plass. Mysteriet er oppklarert!

    Men det er ikke Case Closed riktig enda. Ikke finnes den på Spotify. ikke er den utgitt på CD og ikke er den anmeldt på hverken Allmusic eller Amazon. Noen som kan hjelpe?

    --------

    Har dere en lignende historie? Trenger ikke skrive like langt som i dette åpningsinnlegget. Tråden er åpen for små og store jakthistorier!
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    En sjelden gang om det ikke finnes på Spotify, kan du kikke på Wimp. Jeg TROR ikke du finner den der, men det kan være verdt å sjekke.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Den var ikke på Wimp, men fant 4 stykker på Ebay. Ikke direkte utilgjenglig med andre ord.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av de platene jeg savner mest er Ankomst Utstein Kloster, med salmer fra Ryfylke tolket av musikere i KKVs katalog. Alt er spilt inn i de gamle klosterruinene, under musikalsk ledelse av Henning Sommerro. Den er ikke gitt ut på cd, men solgte bra på vinyl. Har aldri skjønt hvorfor den ikke er ute på cd, og har tenkt å spørre KKV om det. Hvis noen har en vinylripp av den å tilby ville jeg vært evig takknemlig.

    Den andre jeg vil nevne er enda mer obskur. Det er Svein Tang Was Tang Was revy. Den er gitt ut på eget selskap, og Tang Wa har Stavangers fineste jazzmusikere i ryggen. Hovedsaklig medlemmer fra Circulasione Totale Orchestra, med Eivind One Pedersen som produsent. Den har jeg på DAT, men DAT-spilleren er ikke i orden. Og det er så lenge siden at jeg ikke er sikker på hvor tapene er engang. Jeg bør kanskje sende en e-post til Tang Wa og spørre om det ikke er på tide med en cd-versjon av den platen.

    Jeg finner faktisk ingen bilder av coverne med å søke i Google bildesøk, så jeg får illustrere posten min med et bilde av Tang Wa.

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Den var ikke på Wimp, men fant 4 stykker på Ebay. Ikke direkte utilgjenglig med andre ord.
    Takk for hjelpen, Griff!

    Jeg avventer eBay litt. Mulig noen her husker denne, om den var god eller ikke. Men en ting er sikkert. Før eller siden kommer jeg til å kjøpe den, uansett musikalske kvaliteter, rippe den sirlig inn i iTunes, laste ned coveret og kjenne freden senke seg over musikksamlemanien.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Husker dere programmet "samlemani" ( tror det het det ) Der var det en kar som samlet på vinyl fra 1984. Han manglet bare 1 skive. Det var Finn Kalvik. Da var gleden min stor når jeg fant den i min Kalvik samling. ( jada, jeg samler på Finn Kalvik, bare le dere )
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Husker dere programmet "samlemani" ( tror det het det ) Der var det en kar som samlet på vinyl fra 1984. Han manglet bare 1 skive. Det var Finn Kalvik. Da var gleden min stor når jeg fant den i min Kalvik samling. ( jada, jeg samler på Finn Kalvik, bare le dere )
    Men har du funnet deg sjæl? ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Jeg har solgt en plate i mitt liv og den savner jeg litt. Det var Elton John "Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player"
    Jeg kan leve med savnet, men dukker den opp i min vei, kjøper jeg den.
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Plan 9 - Keep Your Cool And Read The Rules.
    Hadde denne på LP for mange år siden, inntil den på mystisk vis forsvant fra samlingen. Ja, jeg hadde besøk av diverse individer som hadde anledning til å stjele hvis de ville den gangen. Har en uhelbredelig tillit til folk - i 99,9% av tilfellene går det greit.

    Ingen stor skive dette her, men jeg hadde mange trivelige stunder med meg selv og denne. Kunne vært artig å lytte gjennom den en gang. Coveret er avskyelig, musikken sørstats storband ala Lynyrd Skynyrd osv, men med soleklare egne kvaliteter.

    Har prøvd å oppsøke den mange steder, riktignok en stund siden sist nå. Setter pris på tips.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne platen kjøpte jeg rundt samme tid som NRK sendte konserten. Platen kom først, jeg tror det var bare snakk om dagers forskjell. Digget den egentlig hele tiden, fram til den ble overlatt i en annens kjærlige omsorg for omtrent femten år siden. Trodde det skulle bli grei skuring å få tak i den på cd, men så enkelt var det ikke: http://werksman.home.xs4all.nl/cale/disc/comes_alive.html

    This album was never reissued on cd. However, two tracks are included on the Seducing Down The Door compilation set: Waiting For The Man and Ooh La La (albeit in a very different mix).


    Det er ikke mer enn et par år siden jeg fant den enkle forklaringen på hvorfor jeg aldri har funnet den sølvskiven. Har sett at det finnes vinyl-rip på nettet.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Unplugged skrev:
    Plan 9 - Keep Your Cool And Read The Rules.
    Hadde denne på LP for mange år siden, inntil den på mystisk vis forsvant fra samlingen. Ja, jeg hadde besøk av diverse individer som hadde anledning til å stjele hvis de ville den gangen. Har en uhelbredelig tillit til folk - i 99,9% av tilfellene går det greit.

    Ingen stor skive dette her, men jeg hadde mange trivelige stunder med meg selv og denne. Kunne vært artig å lytte gjennom den en gang. Coveret er avskyelig, musikken sørstats storband ala Lynyrd Skynyrd osv, men med soleklare egne kvaliteter.

    Har prøvd å oppsøke den mange steder, riktignok en stund siden sist nå. Setter pris på tips.
    Ligger tre stk på eBay pt.:

    http://www.ebay.com/sch/Records-/30...1&_dmpt=Music_on_Vinyl&_trksid=p3286.c0.m1538
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    10.380
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Unplugged skrev:
    Plan 9 - Keep Your Cool And Read The Rules.
    Hadde denne på LP for mange år siden, inntil den på mystisk vis forsvant fra samlingen. Ja, jeg hadde besøk av diverse individer som hadde anledning til å stjele hvis de ville den gangen. Har en uhelbredelig tillit til folk - i 99,9% av tilfellene går det greit.

    Ingen stor skive dette her, men jeg hadde mange trivelige stunder med meg selv og denne. Kunne vært artig å lytte gjennom den en gang. Coveret er avskyelig, musikken sørstats storband ala Lynyrd Skynyrd osv, men med soleklare egne kvaliteter.

    Har prøvd å oppsøke den mange steder, riktignok en stund siden sist nå. Setter pris på tips.
    Jeg fant Plan 9 - Dealing with the dead", fortsatt i plastforsegling, aldri spilt for en billig penge på amazon tidligere i høst. 5 gitarer samtidig ;D ;D ;D
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Townes skrev:
    Unplugged skrev:
    Plan 9 - Keep Your Cool And Read The Rules.
    Hadde denne på LP for mange år siden, inntil den på mystisk vis forsvant fra samlingen. Ja, jeg hadde besøk av diverse individer som hadde anledning til å stjele hvis de ville den gangen. Har en uhelbredelig tillit til folk - i 99,9% av tilfellene går det greit.

    Ingen stor skive dette her, men jeg hadde mange trivelige stunder med meg selv og denne. Kunne vært artig å lytte gjennom den en gang. Coveret er avskyelig, musikken sørstats storband ala Lynyrd Skynyrd osv, men med soleklare egne kvaliteter.

    Har prøvd å oppsøke den mange steder, riktignok en stund siden sist nå. Setter pris på tips.
    Ligger tre stk på eBay pt.:

    http://www.ebay.com/sch/Records-/30...1&_dmpt=Music_on_Vinyl&_trksid=p3286.c0.m1538
    Problemet er å finne en CD-versjon...
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Burnt_Island skrev:
    Unplugged skrev:
    Plan 9 - Keep Your Cool And Read The Rules.
    Hadde denne på LP for mange år siden, inntil den på mystisk vis forsvant fra samlingen. Ja, jeg hadde besøk av diverse individer som hadde anledning til å stjele hvis de ville den gangen. Har en uhelbredelig tillit til folk - i 99,9% av tilfellene går det greit.

    Ingen stor skive dette her, men jeg hadde mange trivelige stunder med meg selv og denne. Kunne vært artig å lytte gjennom den en gang. Coveret er avskyelig, musikken sørstats storband ala Lynyrd Skynyrd osv, men med soleklare egne kvaliteter.

    Har prøvd å oppsøke den mange steder, riktignok en stund siden sist nå. Setter pris på tips.
    Jeg fant Plan 9 - Dealing with the dead", fortsatt i plastforsegling, aldri spilt for en billig penge på amazon tidligere i høst. 5 gitarer samtidig ;D ;D ;D
    Har bare hørt noen få spor fra denne. De hørtes veldig lovende ut. Er jo tross alt denne som regnes som deres beste. Kunne godt tenkt meg denne om jeg bare fikk tak i en CD-versjon. Er forsåvidt ikke uvillig til å ta en nedlastet versjon heller... :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Men det er ikke Case Closed riktig enda. Ikke finnes den på Spotify. ikke er den utgitt på CD og ikke er den anmeldt på hverken Allmusic eller Amazon. Noen som kan hjelpe?
    Se hva jeg fant på YouTube. Med plateknitter og greier!




    Hele 365 visninger på youTube. Må innrømme at jeg ikke husket disse 2 låtene engang. Er denne skiva gull eller glimmer, mon tro?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Et knippe norske helter fra dengang på 80-tallet da musikk med snev av country brått hadde voldsom cred;

    (The) Act ga vel bare ut dette et album som hadde samme cover som denne singelen, og het September Field, i 1986.
    Jeg er fortalt at de kom just idet CD-alderen rammet oss og at det visstnok ble laget noen plastskiver også, men jeg har aldri sett noen. Vinylen er nok ikke vanskelig å finne....for de som har snurrebord.



    Kan noen i norsk platebransje vennligst se til å reutgi denne perlen snarest ?
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Et knippe norske helter fra dengang på 80-tallet da musikk med snev av country brått hadde voldsom cred;

    (The) Act ga vel bare ut dette et album som hadde samme cover som denne singelen, og het September Field, i 1986.
    Jeg er fortalt at de kom just idet CD-alderen rammet oss og at det visstnok ble laget noen plastskiver også, men jeg har aldri sett noen. Vinylen er nok ikke vanskelig å finne....for de som har snurrebord.

    Kan noen i norsk platebransje vennligst se til å reutgi denne perlen snarest ?
    Helt enig. Jeg hadde allerede cd-spiller da den kom ut, men kan ikke huske at den var ute på sølvskive. Selv kjøpte jeg den på vinyl, men hadde sikkert kjøpt på cd hvis det var tilgjengelig. Litt trist hvis det stemmer, og jeg gikk glipp av den. For da hadde jeg hatt den selv. Noen burde legge ut en anstendig vinylrip i protest mot selskapene. Kanskje en viral spredning av flac eller mp3 kan vekke selskapet? Vi har ikke så mange norske plater fra åttitallet som var såpass i takt med omverdenen. Kan ikke noen lage en vinylrip, da? Vet at mange moralister rynker på nesen nå, men hvis ikke platekompaniet er villige til å åpne velvet er det vår rett å spre det på eget initiativ imo. Økonomisk tap er ikke eksisterende, og bandet ville sikkert funnet det smigrende om noen gjorde det. God musikk må jo spres i formater som folk kan bruke. :)

    Jada, jeg har selv bittesmå aksjer i åndsverk av en viss verdi, og ser likevel ikke det store etiske problemet med dette.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Der er vi helt på linje, baluba !

    Jeg er fullstendig for å spre gode highres vinylrip når platea enten ikke er tilgjengelig i det hele tatt eller når plateselskapet ikke gidder by oss like gode digitale versjoner som er å få på reissue vinyl og jeg allerede har betalt for utgivelsen en gang.

    Just nu hørte jeg en strålende 24-96rip av MFSL sin 180g av Cowboy Junkies debutalbum "Whites Off Earth Now!!"
    Jeg har hørt plastskiva siden 1989 og tør påstå at vinylrip'en er en fullstendig annen dimensjon.
    Eller som i går da jeg hørte en aldeles strålende rip av Ben Harper's ganske så ukjente debut "Pleasure and Pain", produsert, innspilt og utgitt av George Cardas på180g vinyl. Umulig å få tak i, - so no loss for no one.



    LItt OT, men ja, jeg stemmer for vinylrip av "September Field" !
     

    Vedlegg

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Pink_Panther skrev:
    Jeg har solgt en plate i mitt liv og den savner jeg litt. Det var Elton John "Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player"
    Jeg kan leve med savnet, men dukker den opp i min vei, kjøper jeg den.
    Samme her, dvs jeg byttet, men tenk dere: "The Wall" mot Throbbing Gristle og The Legendary Stardust Cowboy,
    gjett hvem som føler seg som en dust nå! ::)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Jeg jakta i årevis på en singel av Scritti Politti: Take me in your arms and love me. Den ble spilt endel på NRK P3 da den kom på begynnelsen av nittitallet. Jeg hadde egentlig gitt opp håpet om å finne den, men gjorde det til vane å sjekke i musikkforretningene i stabelen for bokstaven 'S'. Så endag, etter noen år, i en bruktsjappe i Oslo, lyste coveret imot meg. O, hildring!



    Med Youtube kan alle nå nyte denne perlen :)

    Den var bedre sommeren på nittitallet, men artig lell.
     

    Vedlegg

    spikefish

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Savner sårt plata "wunderkammer" av bandet med samme navn.



    Kjøpte plata på konsert i '99 et år senere begynte studietilværelsen med påfølgende kolektivliv og selv om d var fine folk jeg bodde med resulterte desverre 2 år i studentkolektiv relativt store hull i platesamlingen.
    Disse er nå fylt igjen med untakk av denne plata med Wunderkammer som jg ikke kan finne noen steder.
     

    Vedlegg

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    10.380
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    spikefish skrev:
    Savner sårt plata "wunderkammer" av bandet med samme navn.



    Kjøpte plata på konsert i '99 et år senere begynte studietilværelsen med påfølgende kolektivliv og selv om d var fine folk jeg bodde med resulterte desverre 2 år i studentkolektiv relativt store hull i platesamlingen.
    Disse er nå fylt igjen med untakk av denne plata med Wunderkammer som jg ikke kan finne noen steder.
    Den har jeg og mistet et eks av :(
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Trodde nesten jeg kunne hjelpe dere et øyeblikk men Wunderkammer fantes bare i høyeste kvalitet mp3 ikke FLAC.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    @Trane : Jeg har denne lp'en med The Act.Flott album som ble mye spilt da jeg kjøpte den året etter ('87).Hadde en periode mulighet å ta opp vinyl til cd (med en Pioneer RW 555 cd-recorder).Denne maskinen er nå kaputt og står på loftsboden.Om noen tar på seg å gjenutgi norske klassikere på nytt? Det er lov å håpe,men da en serie kom for noen år siden med bl.a. Dronning Mauds Land og Jon Eberson Group m.fl ble det vel ikke så stor pågang.De er ihvertfall fortsatt på tilbud hos PK til 59.90.Slik jeg har forstått det er det en viss interesse for reutgivelser av jazzmusikk.Slike Superdeluxe jubileumsutgivelser med dvd,bok osv. til astronomiske beløp kan jeg styre min begeistring for.

    mvh. s,
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    spikefish skrev:
    Savner sårt plata "wunderkammer" av bandet med samme navn.



    Kjøpte plata på konsert i '99 et år senere begynte studietilværelsen med påfølgende kolektivliv og selv om d var fine folk jeg bodde med resulterte desverre 2 år i studentkolektiv relativt store hull i platesamlingen.
    Disse er nå fylt igjen med untakk av denne plata med Wunderkammer som jg ikke kan finne noen steder.
    Den har jeg og mistet et eks av :(
    Jeg kjenner flere av medlemmene i Wunderkammer, og kan forhøre meg om det finnes tilgjengelig hvis jeg møter dem i romjulen.

    Hadde forresten kommunikasjon med Hillestad over mail forleden, og han lovet meg at Ankomst Utstein Kloster er digitalisert, og kommer til å bli gitt ut for digital distribusjon om ikke lenge. Han beklaget også at den platen til nå ikke har vært tilgjengelig fordi det også er en av hans personlige favoritter. Men det ble i sin tid vurdert at den ikke var salgbar nok til å bli digitalisert for cd-produksjon. Med nye kanaler har de kommet fram til at alt skal digitaliseres, og snart skal vi kunne nyte resultatene av den avgjørelsen. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn