Missa Solemnis

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er det noen autentisk fremføring som utmerker seg? Gramophone anbefaler jo nærmest programmessig John Eliot Gardiner, men det må da finnes andre. Noen forslag? Hva med f.eks. Herreweghe? Hvordan står han seg i dette selskapet?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.694
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå har jeg begge og mener bestemt at Herreweghe som jeg har spilt nylig er klart best. Men det er lenge siden jeg har hørt Gardiner så dette er muligens på grensen til ukvalifisert synsing.... Har hatt Gardiner i mange år og den har aldri bergtatt meg.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
erato skrev:
Nå har jeg begge og mener bestemt at Herreweghe som jeg har spilt nylig er klart best. Men det er lenge siden jeg har hørt Gardiner så dette er muligens på grensen til ukvalifisert synsing.... Har hatt Gardiner i mange år og den har aldri bergtatt meg.
Akkurat slik tenkte jeg med Matteuspasjonen også, og gikk for Herreweghe. Det gjør jeg her også. Takk for hjelpen!

B

BTS

Gjest
Jag äger de här två, och Klemperer är min favorit, här finns det glöd och nerv, upplever Herreweghe som kjedelig i jämförelse.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
BTS skrev:
Jag äger de här två, och Klemperer är min favorit, här finns det glöd och nerv, upplever Herreweghe som kjedelig i jämförelse...
Samme her faktisk; Klemperer er riktignok kanskje ikke hva Steinar mener med "autentisk" (selv om Klemperer muligens vil ha en mening om det), men denne (og noen andre) lar for meg Herreweghe fremstå som litt... kjedelig sier du, ja jeg ser den.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
BTS skrev:
Jag äger de här två, och Klemperer är min favorit, här finns det glöd och nerv, upplever Herreweghe som kjedelig i jämförelse...
Samme her faktisk; Klemperer er riktignok kanskje ikke hva Steinar mener med "autentisk" (selv om Klemperer muligens vil ha en mening om det), men denne (og noen andre) lar for meg Herreweghe fremstå som litt... kjedelig sier du, ja jeg ser den.
Hehe. Nei jeg må nok innrømme at Klemperer ikke akkurat var blant dem jeg hadde i tankene, men for all del - der har jeg fått et tips om en "ikke-autentisk" innspilling. Takker for det.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.157
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er glad i Gardiner sin jeg, men foruten den har jeg kun hørt Karajan (Janowitz etc.) og Levine med Wienerfilh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De er jo gode omtrent alle sammen, Gardiner, Herreweghe, Klemperer, Karajan etc etc. Ikke noe rart vi er glade i de. Imidlertid; på 80-tallet var det øyeblikksvis populært med slike som Levine f.eks... jeg kjøpte jo flere av de velomtalte dengang, men ser jo idag at noen av de kunne jeg jo egentlig spart meg. Imo.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.157
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men Levine synes å være kjær Metropolitan-publikumet.
Skal tro hvor lang tid det vil ta oss å finne en konsensus om hva som var virkelig godt da klassiskbransjen var supernova i 85-2000.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ved å dvele en stund ved historiske innspillinger pr 2010 så får man kanskje en viss radar på MFM på hva som skal til for å bestå den mest krevende test av alle. Tidens test altså. Selv om man også ser at historien er nådeløs og noen ganger urettferdig idet man ser at endel underachievers i denne testen har havnet i glemselen foruten skjellig grunn. Iallefall så er dette med historiske innspillingers ballast litt morsomt å anvende i innveiingen av nye innspillinger. Men så skal jeg også herfra være anstendig nok til å la være å gnåle om historiske klassiske innspillinger i en tråd om mer moderne innspillinger. Beklagelser.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Gardiner sin innspilling har jeg aldri helt forstått meg på. Dersom den er som symfoniinnspillingene tror jeg den fungerer best når den komplementeres av andre innspillinger. Herreweghe er notert og satt på innkjøpslisten og Levine satt på ignorerlisten.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Ved å dvele en stund ved historiske innspillinger pr 2010 så får man kanskje en viss radar på MFM på hva som skal til for å bestå den mest krevende test av alle. Tidens test altså. Selv om man også ser at historien er nådeløs og noen ganger urettferdig idet man ser at endel underachievers i denne testen har havnet i glemselen foruten skjellig grunn. Iallefall så er dette med historiske innspillingers ballast litt morsomt å anvende i innveiingen av nye innspillinger. Men så skal jeg også herfra være anstendig nok til å la være å gnåle om historiske klassiske innspillinger i en tråd om mer moderne innspillinger. Beklagelser.
Hehe. Ser man på trådens tittel er det jo forsåvidt ingenting som hindrer noen å skrive om historiske innspillinger. Jeg har jo allerede fått et godt tips om en slik en (tillater meg å kalle Klemperer historisk). Så kom igjen, alle slags forslag mottas med takk. Gjerne eldre enn Klemperer også.
I den senere tid har jeg fått en viss sans for eldre innspillinger. Gammel mann, gamle innspillinger. ;D

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mye interessant her. Mens dere holder på om alle disse fine innspillingene finner jeg fort fram til denne, og bestiller

Karajan spilte også inn Missa Solemnis minst fire ganger.
Jeg klarer bare ikke motstå fristelsen med solistene Janowitz, Ludwig, Wunderlich og Berry, her fra 1966.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Geir_O skrev:
Det er den nederste, med New Philharmonia på EMI som har vært liksom "klempererinnspillingen" ja. Det er jo fordi den har vært bredt tilgjengelig på en stor label. De andre kan gjerne være like gode eller bedre for alt jeg vet; men både Medici og Testament-innspillingene hører vel til kategorien "sjeldnere innspillinger".

Jeg har masse skiver fra både Medici og Testament, førstnevnte er gjerne kringkastingsopptak mens sistnevnte ofte ikke er tilgjengelig fra andre labeler, og de er alltid veldig gode synes jeg. Kvalitets-labeler for gjenutgivelse (og ofte førstegangsutgivelse) av historiske innspillinger det der gitt.

Disse to merkene er kanskje litt ekstra stas for spesielt interesserte, i og med at disse innspillingene ofte ikke har hatt en sentral plass i den kommersielt tilgjengelige delen av innspillingshistorien; men det trenger ikke bety at de ikke er musikalsk eller teknisk minst på høyde med mer vanlige innspillinger. Disse to merkene er nøye i sin siling av hva de utgir, og veldig gode i sin remastering av de originale tapene.

Urania-skiver er det vel vanligvis best bare å cruise forbi, med mindre det skulle være noe av særskilt musikalsk interesse.

B

BTS

Gjest
"Upptäckte" en till igår i hyllorna, upptagning från Royal Albert Hall 1953, men i mina öron är den ingen höjdare.

Topp Bunn