Er det noen autentisk fremføring som utmerker seg? Gramophone anbefaler jo nærmest programmessig John Eliot Gardiner, men det må da finnes andre. Noen forslag? Hva med f.eks. Herreweghe? Hvordan står han seg i dette selskapet?
|
Akkurat slik tenkte jeg med Matteuspasjonen også, og gikk for Herreweghe. Det gjør jeg her også. Takk for hjelpen!erato skrev:Nå har jeg begge og mener bestemt at Herreweghe som jeg har spilt nylig er klart best. Men det er lenge siden jeg har hørt Gardiner så dette er muligens på grensen til ukvalifisert synsing.... Har hatt Gardiner i mange år og den har aldri bergtatt meg.
Samme her faktisk; Klemperer er riktignok kanskje ikke hva Steinar mener med "autentisk" (selv om Klemperer muligens vil ha en mening om det), men denne (og noen andre) lar for meg Herreweghe fremstå som litt... kjedelig sier du, ja jeg ser den.BTS skrev:Jag äger de här två, och Klemperer är min favorit, här finns det glöd och nerv, upplever Herreweghe som kjedelig i jämförelse...
Hehe. Nei jeg må nok innrømme at Klemperer ikke akkurat var blant dem jeg hadde i tankene, men for all del - der har jeg fått et tips om en "ikke-autentisk" innspilling. Takker for det.Vidar P skrev:Samme her faktisk; Klemperer er riktignok kanskje ikke hva Steinar mener med "autentisk" (selv om Klemperer muligens vil ha en mening om det), men denne (og noen andre) lar for meg Herreweghe fremstå som litt... kjedelig sier du, ja jeg ser den.BTS skrev:Jag äger de här två, och Klemperer är min favorit, här finns det glöd och nerv, upplever Herreweghe som kjedelig i jämförelse...
Hehe. Ser man på trådens tittel er det jo forsåvidt ingenting som hindrer noen å skrive om historiske innspillinger. Jeg har jo allerede fått et godt tips om en slik en (tillater meg å kalle Klemperer historisk). Så kom igjen, alle slags forslag mottas med takk. Gjerne eldre enn Klemperer også.Vidar P skrev:Ved å dvele en stund ved historiske innspillinger pr 2010 så får man kanskje en viss radar på MFM på hva som skal til for å bestå den mest krevende test av alle. Tidens test altså. Selv om man også ser at historien er nådeløs og noen ganger urettferdig idet man ser at endel underachievers i denne testen har havnet i glemselen foruten skjellig grunn. Iallefall så er dette med historiske innspillingers ballast litt morsomt å anvende i innveiingen av nye innspillinger. Men så skal jeg også herfra være anstendig nok til å la være å gnåle om historiske klassiske innspillinger i en tråd om mer moderne innspillinger. Beklagelser.
Det er den nederste, med New Philharmonia på EMI som har vært liksom "klempererinnspillingen" ja. Det er jo fordi den har vært bredt tilgjengelig på en stor label. De andre kan gjerne være like gode eller bedre for alt jeg vet; men både Medici og Testament-innspillingene hører vel til kategorien "sjeldnere innspillinger".Geir_O skrev:Her fant jeg altså 4 innspillinger med Klemperer. Det er vel den nederste av disse om er debattert her. Noen meninger om de øvrige?
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/pages/search/searchresults.asp?sGeneralSearch=beethoven+missa+solemnis+klemperer&sGeneralSearchSection=General&x=0&y=0&startfrom=1&sCatalogueNumber=&submitflag=true&sMSLSort=Filter2Date+DESC%2C+ProductView+DESC%2C+SaleView+DESC&bSortBy=ASC&serial=10013042440771343
Mvh
Geir