Misjonærer i Knipe

G

Gjestemedlem

Gjest
Sør Korea har noen av de mest aggressive kristne misjonærene ved siden av USA. Nå har en del av dem forvillet seg til Afganistan og har blitt tatt til fange av Taliban som holder dem som gisler.

Et par av dem har blitt skutt allerede og det trues med at flere får et tidlig møte med Jesus hvis ikke deres krav blir innfridd.

Et lite dillemma for myndighetene dette...

Hvis de gir etter for press utsetter de jo alle utlendinger i Afganistan for enorm fare ved at man viser at gisler kan brukes som forhandlingskort. Og mange helpearbeidere vil forlate landet.. og Taliban vil stå desto sterkere tilbake.

Man kan jo si at det er til pass for koreanerne også. Og viser hvor tåpelig og farlig det er å blande religion med humaitært arbeide.

The Korean hostages are members of a church involved in "short-term evangelistic and aid work" in southern Afghanistan, according to Joseph Park, the mission director of the Christian Council of Korea.

Last summer, evangelists tried to hold a "peace festival" in Afghanistan. Some 1,200 Korean Christians arrived, sparking violent local protests and accusations that they were undertaking missionary work. All were deported for their own safety before the event could take place.

Afghan officials expressed astonishment and anger that the Korean party was apparently travelling in a bus on a dangerous road without the knowledge of the authorities. "They must have thought they are in Korea, not in war-torn Afghanistan," said the Ghazni provincial governor, Mirajuddin Pattan. "They did not contact us, police or the security forces for protection."

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/07/23/wtaliban123.xml

Skal man ha sympati for slik dårskap? :-\

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Som du påpeker er det et enormt dilemma. Og oppholde seg i krigs og katastrofeområder, har forandret seg radikalt siden Irak-krigen startet i 2003.
I de siste åra har det og oppholde seg som hjelpearbeider eller presse, blitt langt farligere enn før.
Oftere og oftere blir disse gruppene mål på linje med de militære. Til syvende og sist, er det sivilbefolkningen som blir tapere, igjennom langt mindre medisinsk hjelp, mindre bevistgjøring og informasjon gjennom internasjonal presse.

Skal bli spennende å se hvordan gisselsituasjonen utvikler seg i Afghanistan. Skulle myndighetene bli ettergivende, vil nok Afghanistan bli et langt vanskeligere land å jobbe i. :-\

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Man kan jo si at det er til pass for koreanerne også. Og viser hvor tåpelig og farlig det er å blande religion med humaitært arbeide.
Dine forestillinger om hvem som utgjør religiøse fanatikere er av og til forbausende. Er den som halshugger i sin Guds navn mindre fanatisk enn den som gir bort mat i sin Guds navn? Digresjoner - om forskjellsbehandling.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Ja, den ene handlingen er klart mye mer ekstrem enn den andre, den krever en annen grad av overbevisning.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Dine forestillinger om hvem som utgjør religiøse fanatikere er av og til forbausende. Er den som halshugger i sin Guds navn mindre fanatisk enn den som gir bort mat i sin Guds navn? Digresjoner - om forskjellsbehandling.
For all del. Det er jo ikke en hemmelighet at Talibanerne passer denne beskrivelsen godt. Men jeg tenkte nå at det var så akseptert at det ikke trengtes å nevnes spesifikt. Jeg har ingen sympatier for Taliban og deres allierte.

Spørsmålet er om man skal la koreanerne ta ansvar for sine egne handlinger, eller om man skal sette alle de andre hjelpearbeiderne i livsfare ved å gi etter for Talibans krav for å løslate gislene. Ledelsen i Agfganistan gjorde en brøler av dimensjoner ved å løslate fanger i bytte for journalisten som ble kidnappet for litt tid tilbake. Nå ser man følgende av slik ettergivenhet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.762
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - å dra for å misjonere i et muslimsk land som har lover mot slikt i utgangspunktet, og som i tillegg er proppfullt av voldelige islamister vil jeg nesten si kvalifiserer til en Darwin Award. http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_award

Greit nok - det er ikke ok at de blir kidnappet og drept, men på den annen side så var det ikke så veldig intelligent å dra dit for å misjonere...

Johan-Kr

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Fenalaar skrev:
Tja - å dra for å misjonere i et muslimsk land som har lover mot slikt i utgangspunktet, og som i tillegg er proppfullt av voldelige islamister vil jeg nesten si kvalifiserer til en Darwin Award. http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_award

Greit nok - det er ikke ok at de blir kidnappet og drept, men på den annen side så var det ikke så veldig intelligent å dra dit for å misjonere...

Johan-Kr
Må si meg helt enig. Av og til er det lov å stoppe opp og tenke litt har jeg hørt. (har dog aldri prøvd:D)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hva galt har koreanerne gjort? Min sympati er naturligvis hos dem, selv om jeg er ateist.

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Hva galt har koreanerne gjort? Min sympati er naturligvis hos dem, selv om jeg er ateist.
Det er ikke beste plassen for kristne evangelister å reise på buss ferie og "se om de kan hjelpe til litt". Deres hensikter var nok ikke onde, men dette er ekstrem rissikoadferd som de får ta ansvar for selv. Gir man etter for utpressing vil dette også sette alle andre utlendinger i Afganistan lifsfare, og det er det ikke verdt. Dessuten er det jo ikke noen god ide å hverken løslate Talibanister eller finansiere deres operasjoner med millioner i løsepenger.

Det er ikke lenge siden at evangeliske koreanere (1500? av dem) kom til Afganistan for å holde kjempedigre vekkelsesmøter.. de ble da vist hjem igjen. Men slik tåpelig adferd gjør dem ikke mye populære hos befolkningen der nede.

Koreanrne gjør bare arbeidet mye vanskeliger for dem som er der for å hjelpe til humanitært og dem som kjemper mot Taliban men som prøver å holde seg inne med de andre Afganerne.

Således bør dette skremme andre naive koreanere til å holde seg hjemme, og da er jo noe godt kommet ut av dette likevel.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det ser ut som at koranske myndigheter har betalt store summer til Taliban for løslatelse av gislene. Sikkert en stor lettelse for misjonærene å være tilbake i hjemlandet. Men det er jo svært bekymringsfult hvis koreanerne nå har betalt over 100 millioner kroner til Talibanopprørene. Det skal vel ikke så stor fantasi til å se hva disse pengene vil bli brukt til.

Det er jo også bekymringsfullt for de norske soldatene i landet. Det er jo ikke usannsynlig at mange vestlige soldater vil måtte betale dyrt for koreanernes feighet i denne saken.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/02/510754.html

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
Skal man ha sympati for slik dårskap? :-\

Mener du med dette at de koreanske misjonærene får som fortjent? Hva dårskapen består i vet ikke jeg, men fakta er at de er kidnappet og to (så vidt jeg vet) har blitt skutt. Må si jeg finner det atskillig lettere å symptatisere med fredelige misjonærer enn mordere.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Enig i det, men det går an å bruke vettet! Resultatet av adferden er såvidt jeg kan se ikke en eneste afghansk kristen mer, men 100 mill i lomma til Taliban til å utbre Shariah.

G

Gjestemedlem

Gjest
toriamos skrev:
Mener du med dette at de koreanske misjonærene får som fortjent? Hva dårskapen består i vet ikke jeg, men fakta er at de er kidnappet og to (så vidt jeg vet) har blitt skutt. Må si jeg finner det atskillig lettere å symptatisere med fredelige misjonærer enn mordere.
Hvem som fortjener hra skal jeg ikke si noe om, men det er jo fullstendig naivt av disse sivilistene å legge ut på en slik reise. Og deres uforsvarlige handlinger setter både deres egne og andres liv i stor fare. De reiste ned dit til tross for advarsler fra sine egne og landets myndigheter, og reiste helt på engen hånd på busstur rundt i et av de mest krigsherjede og livsfarlige stedene man kan lete frem. At de blir tatt til fange burde ikke være en altfor stor overraskelse.

Hvis ikke slik adfærd kan kalles dårskap så vet ikke jeg. Og da har jeg ikke engang tatt med religøse aspekter.

Det eneste de har oppnådd nå med turen sin er at et par av deres egne er blitt skutt, Sør Korea har blitt ydmyket og Taliban har nå hundre millioner mer til å kjøpe våpen for.

Det siste kan man ikke klandre misjonærene for. Det ansvaret ligger helt og holdent på de sør koreanske myndighetene.

Her har Sør Korea kjøpt fri noen av sine egne og betalt med livet til et ukjent antall vestlige soldater som vil bli drept som følge av Talibans ekstra militære kapasitet.

Det er et svik mot de internasjonale styrkene i området. Det er et svik mot de norske styrkene i landet. Og det er et svik mot alle hjelpearbeiderene som nå er mye mer utsatt for kidnapping og drap fra Taliban. Det er et svik av den politiske ledelsen i Sør Korea som er villig til å gjøre dette for å slippe å ta den politiske belastningen på hjemmebane det ville være å opptre lojalt ovenfor sine allierte i USA og Europa.

Neste nordmann som kommer hjem i kiste fra Afghanistan kan være drept av en sør koreansk finansiert bombe.

Topp Bunn