Mishandling av Fanger i Norske Fengsler

G

Gjestemedlem

Gjest
En grusom episode utspiller seg om dagen i Trondheim fengsel. Detaljene blir for smertefulle å gjenngi i detalj så jeg får nøye meg med et kort sitat og en link. Hoder må rulle i justisdepartementet!

"Hætta mener hans samiske identitet ikke blir ivaretatt i tilstrekkelig grad i Trondheim fengsel. Den drapsdømte samen reagerer på Samefolkets dag ikke markeres i fengselet, at reinsdyrkjøtt ikke er å oppdrive - og at han ikke får bruke lasso i luftegården"

"Han soner en dom på 10 år etter at han skjøt en mann med hagle i Kautokeino, og har så langt bare fått svinge tauet helt unntaksvis."

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ja, jeg leste den der over to sider i dagens papirutgave av Adressa, og følte oppriktig medynk.
Det burde vært noen halvtamme rein i luftegården så han ikke mister håndlaget helt. Han skal tross alt sone i 10 år.

Trist epiosde han ble dømt for. Han var jo svært beruset, noe som er en del av kulturen i Kautokeino, og han hadde fått et varmt geværløp plassert mot panna, og slått med en spade, og da tok han visstnok en hagle og skjøt tre skudd i mørket. Et av dem drepte et tilfeldig menneske.

Nå er det jo også en del samer i fenglsene, etter at de begynte å praktisere loven om seksuell lavalder i kautokeino, så det burde vært en liten reinsflokk i hvert fengsel, så de får praktisert sin kultur.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
BT skrev:
Trist epiosde han ble dømt for. Han var jo svært beruset, noe som er en del av kulturen i Kautokeino, og han hadde fått et varmt geværløp plassert mot panna, og slått med en spade, og da tok han visstnok en hagle og skjøt tre skudd i mørket. Et av dem drepte et tilfeldig menneske.
Det hørtes faktisk forjævlig ut. Han må jo ha vært ganske skremt og redd etter å ha fått et varmt geværløp mot panna. Det er jo ikke bare varmen, men det vil jo også lukte krutt.
Trasig opplegg.

OhÅILILÅÅÅÅILIIILOOOOAAAAAAAAAHFÅKKEJOIKALASSOIFENGSELLLLOOOOAAAHAHLEEEIMENJOIKENTARDEEI

S

Slubbert

Gjest
Mitt hjerte gråter. Det er ille nok å vite at du har drept andre mennesker uten å skulle få en straffereaksjon oppå det hele.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Gi nå mannen en slik

Topp Bunn