misfornøyd søker råd for vegen mot den gode lyden.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt låter et godt anlegg bedre enn et "dårlig" anlegg. Det er vel nettopp det som gjør det "bedre". Men kom ikke og fortell meg at du bare kan oppgradere anlegget ditt, så blir plutselig istykkerkomprimert dynamikk bedre, o.l.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Når vi snakker om "ødelagt" lydkvalitet som følge av "loudness wars", er problemene dette skaper lettere å høre på gode enn dårlige anlegg. F.eks. vil det ikke degradere musikken noe særlig på en bærbar CD-spiller eller en standard bilstereo, men i et godt hifi-anlegg vil det for mange være vesentlig mer plagsomt.
Selvsagt låter det dårligere med ihjelkomprimert musikk men det skal uansett ikke låte "piggtråd".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.674
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg spelar på det eg vil kalle eit godt anlegg. Det funkar tankevekkjande godt å spele spotify der. Komprimering er ganske tydeleg, og innimellom sjenerande, utan at mine tenåringsdøtre sjenerast nemneverdig av fenomenet.....(men eg gremjar meg iallfall litt)

Og når det gjeld plasseringa av dei nye høgtalarane, har utgangspunktet vore dei gamle, så har dei gått fram og attende, ut og inn nokre vende, før dei no er om lag på same plassen som utgangspunktet, men litt meir sentrerte - avstanden mellom dei er ca 2 meter mot 2,4 på dei gamle linjekjeldene, som ikkje brydde seg mykje om sideveggane.

Skriv elles om endringane og innspelingsproblematikken når eg har tid.

U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Jeg tror også det er en ikke uvanlig ting her på forumet å ha sitt eget oppsett som mal for hva som er nøytralt og det kan ha relativt store avvik fra det nøytrale med det resultat at noe musikk blir favorisert.
Det er helt klart en fallgrubbe å gå i, selv for erfarne HiFi "tweakere". Og meg selv bare for å ha sagt det ;).

U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Altså tendensen til at allt blir bedre sammen med både dei gode og dårlege platene med tanke på både oppløsning,3d,dynamikk osv,er det så vanskelig å forstå?
Nei, og noe annet har jeg ikke påstått. Hvor tar du det fra?

Men i et kompromisstløst anlegg er det også mer avslørende hva som et gjort med opptaket og miksingen.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei Trådstarter!

For meg er det vanskelig å gi et så generelt råd på så tynt grunnlag.
Jeg spiller selv på Respons Grand høyttalere ca 10 gamle og Bryston BP26/da (ff) og Bryston 4B SST (ef).
Disse komponentene selges brukt av og til og vil ikke koste mer enn 70-80. Da har du et anlegg som spiller allsidig og fyldig i store rom og trenger ikke hjelp av bakvegg. Best på akustsisk musikk, ok på pop og dårlig på rock og spiller relativt snilt på dårlige innspillinger.
Smaken er er som baken, men tror det blir vanskelig å matche dette til prisen hvis du ikke hører mest på rocknroll.

Lykke til!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Nyere Respons er litt mer frempå og egner seg brukbart til rock også. Jeg hører mest på rock og hadde 3 lykkelige år med Respons.

Slettes ikke noen dum anbefaling fra Trompetnerd.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Her var det komt mangen innlegg ja . Jeg skal eksprimentere litt mer med plassering , men der må jeg nok inngå et kompromis så i utgangspunktet må det nok stå der det står. Etter mer jeg leser så innser jeg vel kanskje at det kan være lurt å ta det fra bunn av og bruke litt mere tid på høytaler valg. De komponetene jeg har burde uansett være omsettlige da de ihvertfall isolert sett er reknet for å være bra.

Stua er ganske lik denne , med unntak av takhøyde på 2,40 og at jeg har en brannmur på venstre siden mur. anlegget er plassert omtrent likt. Men sofagruppe og spisebord m.m har byttet side .

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
rocknrolla skrev:
Her var det komt mangen innlegg ja . Jeg skal eksprimentere litt mer med plassering , men der må jeg nok inngå et kompromis så i utgangspunktet må det nok stå der det står. Etter mer jeg leser så innser jeg vel kanskje at det kan være lurt å ta det fra bunn av og bruke litt mere tid på høytaler valg. De komponetene jeg har burde uansett være omsettlige da de ihvertfall isolert sett er reknet for å være bra.

Stua er ganske lik denne , med unntak av takhøyde på 2,40 og at jeg har en brannmur på venstre siden mur. anlegget er plassert omtrent likt. Men sofagruppe og spisebord m.m har byttet side .

Heisan :) På papiret har du absolutt gode komponenter, men kanskje det er litt "feil" synergi i ditt nåværende oppsett, evt. "feil" interaksjon med rommet i tillegg ? ? Hmm, utifra formen på rommet bør du kanskje prøve å vinkle / plassere HT anderledes for å kompensere sånn at venstre delen av rommet påvirker lydbildet minst mulig. Er absolutt enig med de som har anbefalt deg å teste ulike HT plasseringer, hvis ikke det hjelper ville jeg prøvd å tune oppsettet ditt med en amp, evt. kilde, eller kabler som har en litt mørkere / fyldigere klangsignatur. ( jaja, nå kommer vel kabelhaterne til å flå og spise meg levende, hehe ;D )

Jeg flyttet mine HT lenger nærmere hverandre, og nærmere sweetspot for noen dager siden, og opplever musikken som enda mer direkte og ikke minst engasjerende :) Uansett ønsker jeg deg masse lykke til og en riktig god og ikke minst vellydende påske til deg & dine :)

Mvh :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Neida, jeg er enig, dette er snakk om å "finne" oppsettet.

Når lyden ikke lenger "kastes" fri av høyttalerne i ett nytt rom når ingenting enda annerledes er endret komponentmessig,
så må det være det!

Oppsett + akkustiske tiltak, så har man mye mer sjanse.

mvh

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Imperial skrev:
Neida, jeg er enig, dette er snakk om å "finne" oppsettet.

Når lyden ikke lenger "kastes" fri av høyttalerne i ett nytt rom når ingenting enda annerledes er endret komponentmessig,
så må det være det!

Oppsett + akkustiske tiltak, så har man mye mer sjanse.

mvh
Enig i hva da ? :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Oppsett, så se etter kabler..

Rocknrolla har nordost og vdh kabler. (slankt lydende.)
Bruk av taralabs sier RR var ett steg i rett rettning, da har vi en indise på att bass/middbass er for slank med nåværende kabler..
Når rommet blir større vil hans høyttaler bli slankere i midbassen.. (det vet jeg er særegent for Audiophysics design, ettersigende)
Dette kan føre til att romfølelsen eller slippevene i ett større rom enn før blir lidende (kan føre til..)
I'm theorising.. I don't know.. for sure. ;)

Kanskje flytte høyttalerne, sitter nermere dem, sette dem mer ifra hverandre er en oppskrift.. Sette dem nermere bakvegg - eller lenger ifra.., maybe.. Vinkle dem mer slik att de treffer ett punkt si 50cm til en meter bak huet(der han sitter), som siktepunkt? Altså, å prøve å ikke "se inn i diskantene, men att de peker på utsiden av øra.."
Knerte iallefall siderefleksjonen... fra veggene. Henge opp noen form for demping der, i first reflection points..
Audiophysics (oppsett tweaking) er ikke mitt felt altså, bare så det er sagt.. men jeg skriver lell... :p
Det med treffpunkt ca 1meter bak huet, det er Audiophysics "anbefaling" altså!!! Bare så det er sagt. Factory advice!!!!

Det var snakk om en murvegg... Henge ett tykt teppe på den veggen kanskje. Dette gir jo hard refleksjon.. uten teppe.

Mer varme, lyden ut av høyttalerne, mot lytteren. Det høres ut som B&W Diamond det for meg altså...
Det kan jeg tenke meg er mer "like it" for RocknRolla...

Skulle jeg råtippe på ett oppsett til 100/100++: Varme, dynamikk og trøkk...
Chapter Paperback Foreword (cd-dac-pre) (27k?) - W4S ST-500(13k?) - B&W 803 Diamond(72K?) + prøve først med nåværende kabler..
B&W 803 Diamond er særdeles bra og nøytral, litt på den varme siden, kaster lydbildet innover i rommet og er lettdrevet..
Skal funke perfekt plassert sånn i rommet de er på det bildet (som jo er oppsettet til OMF om jeg ikke tar feil?)
Jeg ville om ikke annet hatt de på hjemlån om mulig sett fra Rocknrollas synspunkt... 803 Diamond altså...
+ at B&W liker Tara labs kabler..

mvh

Vedlegg

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Heisan

Takker for mange konstruktive forslag her. og jeg fikk prøvd ut mange av de.

Så langt har jeg flyttet rundt høytalere og møblement, noe som tar overraskende lang tid.
Beste resultatet ble det for min del da jeg plasserte en høytaler i hvert hjørne og plasserte de inn til vegen med ca 20 cm klaring . Dvs de liker fremdeles ikke å spille høyt da mellomtone og diskant dominerer lydbildet veldig. Men det var en klar forbedring , og på noen innspillinger låt det rett bra.
jeg prøvde også med noen absorbenter i bakkant da jeg har panelvegger.

Jeg har gått noen runder med meg selv rundt dette og kommet frem til at jeg vil prøve å selge høytalerene for å gå en helt annen veg med dette.
jeg har også fått en cayin 500 på utlån av en venn nå så brått vart også hegelen fryktelig kjedelig ;)

Hvilken musikk jeg hører på har det med å forandre seg alt etter årstid og humør , men akkurat nå er det mest rock det går i. Da jeg kjøpte høytalerene var jeg inne i en akustisk periode så mulig det kan forklare en del også.

Topp Bunn