Misbruk av bruktbørsen for salg av rør?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Hei,

Som mange vet er jeg en ivrig rørmann og har både kjøpt og solgt mye her på Sentralen - både rør og annet utstyr.

Det siste året har jeg lagt merke til at 3-4 selgere på børsen pusher mye rør. Og de samme folkene er neste bare på rørsalg. Det er vanskelig å tenke seg at dette omfanget er er lyd/musikk folk som tester ut rør i eget anlegg og selger etter egen testing etc.

Det ser ut som dette kan være Ebay-pushere som har funnet en salgs-kanal her på Sentralen.

Det å handle på Ebay er selvsagt noe vi alle kan gjøre om vi ønsker det.

Så mitt spørsmål er: Ønsker vi at Sentralen skal bli et Ebay-mini for de som vil tjene noen kroner på sitte som fordyrende mellomledd?

Jeg sier ikke at dette er verken ulovlig eller umoralsk, men ønsker bare å invitere til debatt om dette, da det selvsagt vil endre Sentralen om Bruktbørsen blir en slik kanal for de som ønsker å tjene noen kroner som pushende mellom-menn.

Min ideelle børs er et sted der entusiaster selger seg i mellom når de ønsker å endre/bytte, og ikke en markedsplass for pushende mellom-menn :)

Mvh Ole
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Det er bare å la være å kjøpe det!!
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Steinkare skrev:
Det er bare å la være å kjøpe det!!
Det er nok ikke så lett. Ved å lage en retning på dette så vet vi hva som er hensikt og innhold, og dermed lettere å forholde seg til det som selges. Det blir også mer oversiktlig.
Og HFS er en entusiast site, som er avhengig av en retning og fokus, ellers vil interessen fort dale - noe jeg tror har skjedd ettersom endel av de "gamle" idealistene fra 5 år tilbake synes å være borte/mindre aktive.

Ole
 
F

fjellvåk

Gjest
"Det ser ut som dette kan være..." VET du at dette er e-bay pushere eller TROR du at dette er e-bay pushere?

Ellers enig; Ikke kjøp hvis en er i tvil, det er faktisk ganske enkelt.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Hvis noen selger noe jeg har lyst på, og/eller trenger, så driter jeg i hvor de har solgt tidligere, eller selger til vanlig.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg har i lengre tid hatt ute annonse på rør...og jeg har bl. annet kjøpt fra e-bay...
Men jeg betegner meg ikke som "pusher". Og jeg har ikke kjøpt for å selge som baktanke.
Jeg har derimot opparbeidet en grei samling, til egne prosjekter og til rep.bruk.
Og, har blitt fristet til å kjøpe inn litt for mange/mye.

Og selv om annonsen har vært ute om og om igjen, betyr det desverre heller ikke at jeg selger rør hver måned!
(og derfor er det ikke store endringer i teksten).
Kan tenke at sålangt dette år, har jeg snart tjent inn til en halv-liter, TIL BUTIKK-PRIS. (- de som er kassert).

Arne K
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Birdman skrev:
Hvis noen selger noe jeg har lyst på, og/eller trenger, så driter jeg i hvor de har solgt tidligere, eller selger til vanlig.
Helt greit for meg hva du driter i, jeg var mest opptatt av hensikten med bruktbørsen og det var det jeg utfordret til en diskusjon om.

Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
fjellvåk skrev:
"Det ser ut som dette kan være..." VET du at dette er e-bay pushere eller TROR du at dette er e-bay pushere?

Ellers enig; Ikke kjøp hvis en er i tvil, det er faktisk ganske enkelt.
Det ser ut slik for meg som jeg sier, altså et inntrykk, det er ikke noe jeg har lagt mye krefter i å dokumentere, og det er heller ikke viktig for denne debatten - poenget er hva vi ønsker av dette entusiast-forumet.

Når det gjelder ikke-kjøp så svarte jeg på det over, det er dessverre ikke så enkelt.

Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Cobra2 skrev:
Jeg har i lengre tid hatt ute annonse på rør...og jeg har bl. annet kjøpt fra e-bay...
Men jeg betegner meg ikke som "pusher". Og jeg har ikke kjøpt for å selge som baktanke.
Jeg har derimot opparbeidet en grei samling, til egne prosjekter og til rep.bruk.
Kan tenke at sålangt dette år, har jeg snart tjent inn til en halv-liter, TIL BUTIKK-PRIS.

Arne K
Det er ikke dette jeg kaller pushing. Kjøp av rør til eget anlegg og salg av det man ikke lenger trenger er midt i blink for denne sentralen.
Når fortjenesten er en hundrelapp eller deromkring er det i så fall elendig pushing.

Ole
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
De kjøperene som tidevis er på bruktbørsen og selger rør er opplagte småskala salg. Tviler på at det er mye penger involvert. For meg er det et godt tilbud. Håper det ikke blir innstramninger i denne aktiviteten
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Virker som det blir bare flisespikking av dette og lite reflektert dialog om hva et entusiast bruktforum skal være.
Med mindre det kommer noen givende innspill så foreslår jeg at debatten lukkes.

Mvh Ole
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ole skrev:
Virker som det blir bare flisespikking av dette og lite reflektert dialog om hva et entusiast bruktforum skal være.
Med mindre det kommer noen givende innspill så foreslår jeg at debatten lukkes.

Mvh Ole
Konkretiser problemstillingen. Har du noen eksempler?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Ole skrev:
Birdman skrev:
Hvis noen selger noe jeg har lyst på, og/eller trenger, så driter jeg i hvor de har solgt tidligere, eller selger til vanlig.
Helt greit for meg hva du driter i, jeg var mest opptatt av hensikten med bruktbørsen og det var det jeg utfordret til en diskusjon om.

Ole
Jeg kom med en oppriktig og ærlig meningsytring i diskusjonen. Hvis denne ikke var intellektuell nok for deg så beklager jeg ikke det.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis ikke trådstarter har noe annet i bakhodet enn det han gir uttrykk for, skjønner jeg ikke hva som kan være problemet.
Det som kan være et problem er at det tilbys rør som ikke er i samsvar med annonsetekst, bilder og merking.
Men det er en helt annen sak.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Birdman skrev:
Ole skrev:
Birdman skrev:
Hvis noen selger noe jeg har lyst på, og/eller trenger, så driter jeg i hvor de har solgt tidligere, eller selger til vanlig.
Helt greit for meg hva du driter i, jeg var mest opptatt av hensikten med bruktbørsen og det var det jeg utfordret til en diskusjon om.

Ole
Jeg kom med en oppriktig og ærlig meningsytring i diskusjonen. Hvis denne ikke var intellektuell nok for deg så beklager jeg ikke det.
Aner ikke hva du snakker om. Jeg har ikke snakket om din mangel på intellekt eller annet. Men jeg synes generelt ikke det høver seg å drite offentlig i en skriftlig samtale på Internett.

Mvh Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Audiomix skrev:
Hvis ikke trådstarter har noe annet i bakhodet enn det han gir uttrykk for, skjønner jeg ikke hva som kan være problemet.
Det som kan være et problem er at det tilbys rør som ikke er i samsvar med annonsetekst, bilder og merking.
Men det er en helt annen sak.
Jeg trodde jeg hadde formulert meg tydelig, men prøver igjen: Vil vi ha en bruktbørs der entusiaster "bytter" det de ikke lenger trenger, eller vil vi ha en salgskanal der ulike personer oppholder seg for å selge ting de knapt nok har pakket ut av esken etter å ha kjøpt det på diverse og også ukjente steder verden rundt?

Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
65finger skrev:
Ole skrev:
Virker som det blir bare flisespikking av dette og lite reflektert dialog om hva et entusiast bruktforum skal være.
Med mindre det kommer noen givende innspill så foreslår jeg at debatten lukkes.

Mvh Ole
Konkretiser problemstillingen. Har du noen eksempler?
Se mitt siste svar til Audiomix, det konkretiserer hva jeg inviterte til dialog rundt.

Mvh Ole
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ole skrev:
Audiomix skrev:
Hvis ikke trådstarter har noe annet i bakhodet enn det han gir uttrykk for, skjønner jeg ikke hva som kan være problemet.
Det som kan være et problem er at det tilbys rør som ikke er i samsvar med annonsetekst, bilder og merking.
Men det er en helt annen sak.
Jeg trodde jeg hadde formulert meg tydelig, men prøver igjen: Vil vi ha en bruktbørs der entusiaster "bytter" det de ikke lenger trenger, eller vil vi ha en salgskanal der ulike personer oppholder seg for å selge ting de knapt nok har pakket ut av esken etter å ha kjøpt det på diverse og også ukjente steder verden rundt?

Ole
Tror nok det er noe i tiden, - så lett som tilgangen er fra andre markeder. Men, jeg også har blitt skuffet flere ganger...

Arne K
 
J

J.J

Gjest
Hvis det er noen som mener det er et problem med "eventuelle pushere" så foreslår jeg bare å rapportere personene til Høvdingen OM det er et problem...

Men enig .. ønsker ikke dette som et mini e-bay.

Det er best for alle parter som kjøper og selger at dem oxo er aktive på forumet .. det hjelper på tryggheten ved en eventuell handel. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ole skrev:
65finger skrev:
Ole skrev:
Virker som det blir bare flisespikking av dette og lite reflektert dialog om hva et entusiast bruktforum skal være.
Med mindre det kommer noen givende innspill så foreslår jeg at debatten lukkes.

Mvh Ole
Konkretiser problemstillingen. Har du noen eksempler?
Se mitt siste svar til Audiomix, det konkretiserer hva jeg inviterte til dialog rundt.

Mvh Ole
dette er din problemstilling: Vil vi ha en bruktbørs der entusiaster "bytter" det de ikke lenger trenger, eller vil vi ha en salgskanal der ulike personer oppholder seg for å selge ting de knapt nok har pakket ut av esken etter å ha kjøpt det på diverse og også ukjente steder verden rundt?
Hva mener du vi har i dag?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ole skrev:
Audiomix skrev:
Hvis ikke trådstarter har noe annet i bakhodet enn det han gir uttrykk for, skjønner jeg ikke hva som kan være problemet.
Det som kan være et problem er at det tilbys rør som ikke er i samsvar med annonsetekst, bilder og merking.
Men det er en helt annen sak.
Jeg trodde jeg hadde formulert meg tydelig, men prøver igjen: Vil vi ha en bruktbørs der entusiaster "bytter" det de ikke lenger trenger, eller vil vi ha en salgskanal der ulike personer oppholder seg for å selge ting de knapt nok har pakket ut av esken etter å ha kjøpt det på diverse og også ukjente steder verden rundt?

Ole
JA takk begge deler :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg er litt enig med Ole jeg.
Det blir jo litt svevende, men hvor går grensen for kategorien "selger uten firma" egentlig?
mvh
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Sletta et innlegg for brudd på sentralens regel nr. 1

Mbare - moderator
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
65finger skrev:
Ole skrev:
65finger skrev:
Ole skrev:
Virker som det blir bare flisespikking av dette og lite reflektert dialog om hva et entusiast bruktforum skal være.
Med mindre det kommer noen givende innspill så foreslår jeg at debatten lukkes.

Mvh Ole
Konkretiser problemstillingen. Har du noen eksempler?
Se mitt siste svar til Audiomix, det konkretiserer hva jeg inviterte til dialog rundt.

Mvh Ole
dette er din problemstilling: Vil vi ha en bruktbørs der entusiaster "bytter" det de ikke lenger trenger, eller vil vi ha en salgskanal der ulike personer oppholder seg for å selge ting de knapt nok har pakket ut av esken etter å ha kjøpt det på diverse og også ukjente steder verden rundt?
Hva mener du vi har i dag?
Jeg mener vi innen alle de andre kategorier salg stort sett ser at folk selger og kjøper utfra interesse for produktene, lyd etc. Innenfor Rør kategori er jeg mer usikker og derfor jeg tok opp tema. Mitt inntrykk er at det er endel selgere her, som er lite aktive på HFS ellers og som jeg altså tror ser Bruktbørsen som en interessant salgs-kanal. Og da gjerne for ting de knapt nok har pakket opp, men selv kjøpt (billig av ukjent selger?) for å selge videre.
Jeg mener det er en verdi at vi kjøper av entusiaster, som selv har benyttet utstyret, kan med en viss troverdighet si noe om det og som oss selv er fokusert på vår hobby (lyd og musikk) og ikke er på Sentralen primært for å fylle lommeboken.
Når det er sagt; vi er alle opptatt av å få god pris for det vi selger brukt, det er altså ikke tema her.

Ole
 

henje

Medlem
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
38
Antall liker
0
jeg mener folk må kunne bruke børsen akkurat som de vil når det gjelder prising av forskjellige produkter vil du ikke ha det og synes det er for dyrt så la vær,å selge ting på denne børsen nå i disse tider med vinst er jo umulig det er jo ikke vanskelig å sjekke opp et produkt å finne va det ligger på i pris rundt på nettet.
Man ser jo daglig annonser ifra bransjeaktører de fleste av de er også hi fi entustiaster men de selger ikke noe uten fortjeneste,så vis en vanlig man kan klare å tjene noen kroner på salg av feks. rør eller andre ting va er er galt med det.
Så jeg synes denne tråden er meningsløs.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ole skrev:
65finger skrev:
Ole skrev:
65finger skrev:
Ole skrev:
Virker som det blir bare flisespikking av dette og lite reflektert dialog om hva et entusiast bruktforum skal være.
Med mindre det kommer noen givende innspill så foreslår jeg at debatten lukkes.

Mvh Ole
Konkretiser problemstillingen. Har du noen eksempler?
Se mitt siste svar til Audiomix, det konkretiserer hva jeg inviterte til dialog rundt.

Mvh Ole
dette er din problemstilling: Vil vi ha en bruktbørs der entusiaster "bytter" det de ikke lenger trenger, eller vil vi ha en salgskanal der ulike personer oppholder seg for å selge ting de knapt nok har pakket ut av esken etter å ha kjøpt det på diverse og også ukjente steder verden rundt?
Hva mener du vi har i dag?
Relevant spørsmål. Jeg mener vi innen alle de andre kategorier salg stort sett ser at folk selger og kjøper utfra interesse for produktene, lyd etc. Innenfor Rør kategori er jeg mer usikker og derfor jeg tok opp tema. Mitt inntrykk er at det er endel selgere her, som er lite aktive på HFS ellers og som jeg altså tror ser Bruktbørsen som en interessant salgs-kanal. Og da gjerne for ting de knapt nok har pakket opp, men selv kjøpt (billig av ukjent selger?) for å selge videre.
Jeg mener det er en verdi at vi kjøper av entusiaster, som selv har benyttet utstyret, kan med en viss troverdighet si noe om det og som oss selv er fokusert på vår hobby (lyd og musikk) og ikke er på Sentralen primært for å fylle lommeboken.
Når det er sagt; vi er alle opptatt av å få god pris for det vi selger brukt, det er altså ikke tema her.

Ole
Takk for et godt svar. er ikke helt uenig med deg.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
henje skrev:
jeg mener folk må kunne bruke børsen akkurat som de vil når det gjelder prising av forskjellige produkter vil du ikke ha det og synes det er for dyrt så la vær,å selge ting på denne børsen nå i disse tider med vinst er jo umulig det er jo ikke vanskelig å sjekke opp et produkt å finne va det ligger på i pris rundt på nettet.
Man ser jo daglig annonser ifra bransjeaktører de fleste av de er også hi fi entustiaster men de selger ikke noe uten fortjeneste,så vis en vanlig man kan klare å tjene noen kroner på salg av feks. rør eller andre ting va er er galt med det.
Så jeg synes denne tråden er meningsløs.
OK, litt morsomt at du spanderer tid på noe du synes er meningsløst da :)

Men usikker på om du skjønte poenget mitt. Bransjesalg er noe annet, det har man andre kategorier til, nemlig betalte annonser. (Selv om noe demo etc fra registrerte forhandlere er å finne også ellers, men det er en annen diskusjon.) Å tjene penger er også greit, det sa jeg også i mitt innlegg.

Poenget er å kunne beholde et entusiastforum, der man kjenner folk over år, mange av oss har vært her i årevis, men mange av de gamle er dessverre ikke aktive lenger. Å handle fra slike "nesten-venner" gir en trygghet + at det gir verdifull informasjon om hva man kjøper (opplevd lydsignatur fra folk man kjenner smaken til har en stor verdi.) Å handle fra folk som sjelden sier et pip i noen diskusjon, som ikke har pakket opp det de selger, er det saken handler om.

Forøvrig så gjentar du argumenter som er besvart tidligere.

Tror vi har nådd til enden av dette, hyggelig at noen ser mine poenger. Det er selvsagt heller ikke lett å få til noen løsning på dette, men det kan jo hende at lesing av denne tråden har fått eventuelle pushere til å tenke seg om, og det er jo et poeng i seg selv.
For vil jeg handle uåpnet av folk jeg ikke kjenner så velger jeg selvsagt Ebay selv, der er utvalget i alle tilfellet et helt annet enn det noen få selgere videreselger her.

Mvh Ole
 

MVIL

Medlem
Ble medlem
04.03.2010
Innlegg
27
Antall liker
0
Tror det hadde vært lettere å forstå deg, Ole, om du hadde valgt en annen tittel.
HFS har vært en salgskanal for $100 Ebay-rørforsterkere og klasse T forsterkere i lengre tid.
Prisen har blitt ganget opp flere ganger fra prisen på Ebay og til potensielle kjøpere på HFS og steder som finn.no
Samme har vi sett med CD-spillere fra MHZ og mange andre produkter og merker.
Vi har sett en del episoder av venner som hyper opp varer for at andre skal tjene litt på si.
Da sitter de med et lite "lager" og selger med brukbar fortjeneste, helt gratis.
I forhold til rør som handler om lommerusk, snakker vi om helt andre summer.
Dette vil jeg si kan kategoriseres som misbruk av bruktbørsen.

Men hva med de som ikke ønsker å handle fra utlandet selv?
Eller som ikke klarer å handle fra utlandet?
De velger kanskje en enklere løsning og betaler for enkelheten.
Er det galt at HFS blir brukt som en mini-Ebay, egentlig?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Normalt ville jeg som ikke har noen erfaring med å handle fra eBay føle meg tryggere å handle fra noen her som jeg kjenner brukernavnet til. Om den personen tjener en ekstra femtilapp på et rør til noen hundrelapper plager ikke meg da.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Bruktbørsen er i dag tilgjengelig for privatpersoner, storselgere og forretninger. Det er med andre ord ingen som "misbruker" bruktbørsen da reglene tillater alle å delta.

På nye HFS som kommer snart så vil storselgere og forretninger få litt andre og nye muligheter, men det får tiden vise.

Det vil også bli karaktersystem slik at det blir enklere å skille ut seriøse selgere. Hvilken agenda de ulike selgere måtte ha spiller vel liten rolle så lenge en kan stole på dem. Verre er det med de en ikke kan stole på, men heldigvis så er det ikke så mange av dem.
 

henje

Medlem
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
38
Antall liker
0
ja atter gang må si dette er meningsløst helt ening hvorfor kan det ikke være som et miniebay denne børsen
om de vil selge kinavarer til 4ganger prisen va så alle her har vel internett synes børsen funker bra.
Har hatt mange hyggelige samtaler med folk her inne når det gjelder kjøp og salg og meninger om alt innen hi fi.
Men har også hatt avtaler med visse folk her inne som trekker seg uten å si noen ting det kan man jo kalle litt missbruk av børsen.
Men som sagt har ingen problem med hvem som legger ut va eller va slags pris de kommer med.
Så nå er min debatt over når det gjelder denne saken så kos dere alle her på hi fi sentralen med deres hi fi utstyr
løp og kjøp

mvh
henje
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er svært glad for dem som selger rør på børsen her. Dette er et område med få muligheter hvis man ikke vil importere selv og kun basere seg på en ebayannonse. Når folk tester og måler rørene og har en kunnskap om rørne så er det jammen et supert tilbud. Jeg har selv en forsterkerkombinasjon som har vært svært vanskelig å finne rør som passet til, og det har blitt mye prøving og feiling før jeg klarte å lokalisere hva jeg trengte. (absolutt balanserte rør var en hovedfaktor)

Så jeg har selv handlet med aktive rørselgere her. Folk som har tatt seg bry med lange korrespondanser for å prøve å finne en god løsning for meg, som har tilbudt muligheter for utprøving og testing og som har vært svært hjelpsomme.

Så mitt inntrykk er at dette er hobbyentusiaster. Ressurser for miljøet, og kritikken synes å være malplassert.

Når det gjelder bruktbørsen generelt så er det et problem at det ikke er anledning til å diskutere annonser, eller en gang å linke til dem i forumet, ingen mulighet til å legge inn kommentarer hverken av positiv eller negativ art til varen eller selger/kjøper. Men her blir jo lovet et lykkeland av nye muligheter på alle områder når HFS skal dø og gjenoppstå.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
MVIL skrev:
Tror det hadde vært lettere å forstå deg, Ole, om du hadde valgt en annen tittel.
HFS har vært en salgskanal for $100 Ebay-rørforsterkere og klasse T forsterkere i lengre tid.
Prisen har blitt ganget opp flere ganger fra prisen på Ebay og til potensielle kjøpere på HFS og steder som finn.no
Samme har vi sett med CD-spillere fra MHZ og mange andre produkter og merker.
Vi har sett en del episoder av venner som hyper opp varer for at andre skal tjene litt på si.
Da sitter de med et lite "lager" og selger med brukbar fortjeneste, helt gratis.
I forhold til rør som handler om lommerusk, snakker vi om helt andre summer.
Dette vil jeg si kan kategoriseres som misbruk av bruktbørsen.

Men hva med de som ikke ønsker å handle fra utlandet selv?
Eller som ikke klarer å handle fra utlandet?
De velger kanskje en enklere løsning og betaler for enkelheten.
Er det galt at HFS blir brukt som en mini-Ebay, egentlig?
Tror du har rett, det er tydeligvis noen som oppfatter dette som en bastant kritikk. Leser man det jeg sier så ser man både et spørsmålstegn bak overskriften + at jeg har flere ganger presisert det samme.

Var ingen entydig god erfaring å invitere til debatt om dette, man kommer i en slags forvarsposisjon heller enn en åpen dialog posisjon.

Om du har rett i det du sier om at HFS allerede er en salgskanal og til og med bruk av venner for organisert markedsføring/interesse-konflikt, så er det bare trist. Det er langt fra entusiastenes samlingssted der lommeboken i alle fall ikke skal fylles på bekostning av andre i samme kategori.


Mvh Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Gjestemedlem skrev:
Jeg er svært glad for dem som selger rør på børsen her. Dette er et område med få muligheter hvis man ikke vil importere selv og kun basere seg på en ebayannonse. Når folk tester og måler rørene og har en kunnskap om rørne så er det jammen et supert tilbud. Jeg har selv en forsterkerkombinasjon som har vært svært vanskelig å finne rør som passet til, og det har blitt mye prøving og feiling før jeg klarte å lokalisere hva jeg trengte. (absolutt balanserte rør var en hovedfaktor)

Så jeg har selv handlet med aktive rørselgere her. Folk som har tatt seg bry med lange korrespondanser for å prøve å finne en god løsning for meg, som har tilbudt muligheter for utprøving og testing og som har vært svært hjelpsomme.

Så mitt inntrykk er at dette er hobbyentusiaster. Ressurser for miljøet, og kritikken synes å være malplassert.

Når det gjelder bruktbørsen generelt så er det et problem at det ikke er anledning til å diskutere annonser, eller en gang å linke til dem i forumet, ingen mulighet til å legge inn kommentarer hverken av positiv eller negativ art til varen eller selger/kjøper. Men her blir jo lovet et lykkeland av nye muligheter på alle områder når HFS skal dø og gjenoppstå.

De som tester rør de kjøper, kan noe om dem, hører på dem, beskriver, assisterer kjøpere, ikke kjøper kun for videresalg, er lyd-folk selv osv. er selvsagt ikke det jeg snakker om. Men nå er jeg lei av å gjenta dette.

Invitasjon til en dialog er ikke det samme som å bedrive "malplassert kritikk" osv.

Jeg gir meg i denne debatten, har et klart inntrykk av at den ikke kommer lenger.

Blir spennende å se hvordan den nye HFS blir seende ut hva angår bruktbørs.


Mvh Ole
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sikkert ikke så forskjellig fra slik det er nå. Systemet må jo administreres, og det er ressursbruk som vi ikke kan forlange at Høvdingen og hans hær av moderatorer skal rekke over på en effektiv måte. Det vil medføre masse research som det i praksis er bedre at vi potensielle kjøpere gjør.

Selv har jeg liten erfaring med kjøp over eBay, og vil derfor foretrekker i mange sammenhenger å handler rør av Cobra2. I forkant av en eventuell handel er det fritt for meg å drive min egen research, noe jeg selvfølgelig vil gjøre hvis det koster mye penger.

Selv om jeg da handler i Norge, i et begrenset miljø, så er det over internett. Og sålenge jeg handler over nettet kan jeg også google meg frem til eventuelle priser i utlandet før jeg tar avgjørelsen om kjøp eller ikke. Å handle noe som helst dyrt over nettet uten research gjøres på eget ansvar når det er opplyste kjøpere som oss det dreier seg om.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Høvdingen skrev:
Bruktbørsen er i dag tilgjengelig for privatpersoner, storselgere og forretninger. Det er med andre ord ingen som "misbruker" bruktbørsen da reglene tillater alle å delta.

På nye HFS som kommer snart så vil storselgere og forretninger få litt andre og nye muligheter, men det får tiden vise.

Det vil også bli karaktersystem slik at det blir enklere å skille ut seriøse selgere. Hvilken agenda de ulike selgere måtte ha spiller vel liten rolle så lenge en kan stole på dem. Verre er det med de en ikke kan stole på, men heldigvis så er det ikke så mange av dem.
Karaktersystem = ;D
Jeg foreslår også en innstramning mht å registrere brukernavn. Det bør ikke være mulig å skjule sin identitet. Det bør heller ikke gå an å registrere nye knick name i ”hytt og gevær”. Det burde også være noen enkle etiske retningslinjer man må trykke ”OK” på når man legger ut en annonse på bruktbørsen. Det vil forhåpentligvis virke preventivt. Kanskje man også i bruktannonsene har noen obligatoriske felt. Tilslutt bør det være en eller annen logg funksjon på bruktbørsen slik at spesielt kjøper kan ta vare på annonsen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hel skrev:
Høvdingen skrev:
Bruktbørsen er i dag tilgjengelig for privatpersoner, storselgere og forretninger. Det er med andre ord ingen som "misbruker" bruktbørsen da reglene tillater alle å delta.

På nye HFS som kommer snart så vil storselgere og forretninger få litt andre og nye muligheter, men det får tiden vise.

Det vil også bli karaktersystem slik at det blir enklere å skille ut seriøse selgere. Hvilken agenda de ulike selgere måtte ha spiller vel liten rolle så lenge en kan stole på dem. Verre er det med de en ikke kan stole på, men heldigvis så er det ikke så mange av dem.
Karaktersystem = ;D
Jeg foreslår også en innstramning mht å registrere brukernavn. Det bør ikke være mulig å skjule sin identitet. Det bør heller ikke gå an å registrere nye knick name i ”hytt og gevær”. Det burde også være noen enkle etiske retningslinjer man må trykke ”OK” på når man legger ut en annonse på bruktbørsen. Det vil forhåpentligvis virke preventivt. Kanskje man også i bruktannonsene har noen obligatoriske felt. Tilslutt bør det være en eller annen logg funksjon på bruktbørsen slik at spesielt kjøper kan ta vare på annonsen.
Enig! Skjult pålogging bør også fjernes
 
G

Gjestemedlem

Gjest
hel skrev:
Karaktersystem = ;D
Jeg foreslår også en innstramning mht å registrere brukernavn. Det bør ikke være mulig å skjule sin identitet. Det bør heller ikke gå an å registrere nye knick name i ”hytt og gevær”. Det burde også være noen enkle etiske retningslinjer man må trykke ”OK” på når man legger ut en annonse på bruktbørsen. Det vil forhåpentligvis virke preventivt. Kanskje man også i bruktannonsene har noen obligatoriske felt. Tilslutt bør det være en eller annen logg funksjon på bruktbørsen slik at spesielt kjøper kan ta vare på annonsen.
Det er vel ikke praktisk mulig å hindre folk fra å registrere flere brukere, selv om dette strider mot reglene. Alt man trenger er en epostadresse, eller ti. En logg med karakter over tidligere handler lik ebay er jo ønskelig, men det vil uansett ikke luke bort lurendreiere. Men det er som ellers i verden... handler man med ukjente så må man stole på sin egen dømmekraft... og er det nyopprettede kontoer med få salg og postinger, så bør man utøve større varsomhet.

Det som derimot kunne gått an vil jeg tro, er muligheten for å frivillig registrere kontoer som ikke er anonyme. Der de vesentligste personopplysninger og kontaktmuligheter er oppgitt. For seriøse kremmere kan jo dette være positivt?
 
Topp Bunn