mirage M7

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.828
Antall liker
38.531
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
heisann


har et par Mirage M7si på hånd, men kjenner ikke denne modellen av Mirage så jeg må spørre menigheten her.
noen som har erfaring med disse??

mvh
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Hei ! Jeg har erfaring med Mirage M7 Si fra noen år tilbake. Opplevde dem som forsåvidt
gode høyttalere, men med et nokså utflytende lydbilde fordi de er såkalt " omnidirectional ".
Det fi nnes nok svært mange adskillig bedre systemer i dag - uten at det behøver å
koste så veldig mye mere. Jeg ville nok bruke litt tid på å se meg om etter andre systemer.
Selv har jeg svært god erfaring de siste par år med ProAc ( D 80 og D 28 ).
Det avhenger i stor grad av hva man har ellers i anlegget. ( Selv bruker jeg Bryston 28B SST
og Pass Labs XO.2 ). Bryston og ProAc går meget godt sammen. Men, du verden, det finnes
uendelig mange andre muligheter på høytt. markedet.
Mvh
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
O.P.K. skrev:
Hei ! Jeg har erfaring med Mirage M7 Si fra noen år tilbake. Opplevde dem som forsåvidt
gode høyttalere, men med et nokså utflytende lydbilde fordi de er såkalt " omnidirectional ".
Det fi nnes nok svært mange adskillig bedre systemer i dag - uten at det behøver å
koste så veldig mye mere. Jeg ville nok bruke litt tid på å se meg om etter andre systemer.
Selv har jeg svært god erfaring de siste par år med ProAc ( D 80 og D 28 ).
Mvh
Å sammenligne M7-si til en maks nypris av kanskje 10 på midten av 90 tallet (brukt pris nå på kanskje 3000kr) mot høyttalere til en nå pris på over 100tusen er vel litt tullete :-\
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jeg har hatt M3si i noen år nå og kan ikke tenke meg å bytte dem i noe som helst, men M7si har jeg dessverre aldri hørt. Imidlertid er de uansett vanskelige å anbefale om du liker lyden og lydbildet fra Magnepan (i signaturen din), siden det vel er vanskelig å fjerne seg mer fra den. I stedet for en knøttliten sweetspot fyller Mirage rommet med lyd som er tilnærmelsesvis lik uansett hvor du befinner deg og noen sweetspot eksisterer knapt. At lydbildet dermed er utflytende er jeg imidlertid ikke med på i det hele tatt (atter med forbehold om ikke å ha hørt M7, bare M5, M3 og M1), men for mange vil det nok være uvant og derfor "dårligere".

Mao - om du digger Magnepan og synes det lydbildet er digg, så se deg om etter noe annet. Tror jeg.
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Et godt råd til Herr Limvingen: Hvis du leser mitt innlegg et par ganger til vil
du kanskje få tak i mitt poeng: jeg anbefalte ProAc høytt. generelt, ikke
nødvendigvis mine egne. ProAc leverer produkter i mange prisklasser - og jeg vet
selvsagt hva M7 kostet rundt midten av 90-tallet, jeg eide et par selv !
Lurt å lese hva som står i innlegget før man kaster ut usaklige adjektiver.
Mvh
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Av Mirage og magnepan er Magnepan klart best.

trenger mer kraft og har en snevrere sweet spot men det hele er så utrolig mye mer oppløst. Har hatt OM 7 i en ukes tid nå og vet ikke om jeg blir ved denne i årevis, men prøver meg frem en periode.

McLaren
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Har hatt M 7- si, og nå har jeg M 3- si. For min egen del kan jeg bare si at enten liker du det omnipolare prinsippet eller så gjör du det ikke. Nå må det også sies at M- serien til Mirage vel er den som har vært mest vellykket, både kommersiellt og i mine örer mest vellykket. Har du 25 kv eller mer, og kraftig forsterker, gå for M 3.
Da får du litt mer av alt. Denne finner du på bruktmarkedet til en latterlig billig penge ( 5-10 tusen )

mvh
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Lille_Adam skrev:
McLaren skrev:
Av Mirage og magnepan er Magnepan klart best.
Helt uten hensyn til smak og behag selvsagt.... ;D
Selvfølgelig. ;D Du vet jo godt, Lille_Adam, at vi som har Maggies er de mest ufargede, nøytrale og tillitsvekkende skapningene på sentralen. Hvorfor vi av og til bytter fra Maggies til andre merker? For å få noen erfaringer med det alle andre sitter med, slik at vi igjen kan gå tilbake til den rette lyden. 8)

Uansett.

Jeg er enig i det du sier, Lille_Adam, om at det er rimelig langt lydmessig fra Maggies til Mirage og at hvis man først har forelsket seg i Maggies er nok Mirage et stort steg å ta. Samtidig: jeg liker langt på vei lyden av Mirage, jeg, og den frigjøringa fra sweet-spot er ganske så besnærende. Men skiftet fra Maggies til Mirage bør komme med et "hør-før-du-kjøper"-stempel.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.952
Antall liker
27.971
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har bare hørt M7si under demo i butikk, men det var forsåvidt mer enn nok til at
jeg ble nysgjerrig, endte tilslutt opp med en av de større, M3si, da jeg fikk et godt tilbud på et demopar.
Det var sytten år siden, og jeg har overhodet ikke sett meg tilbake siden.
M serien tegner opp et bredt, høyt og dypt lydbilde, og som nevnt over; er de slett ikke kilne på sweetspot, her kan flere ha det hyggelig på likt.

Som Musicman sier over her, bipolare høyttalere; er noe du liker eller ikke.(?)
Litt som første gangen man hører rørforsterkeri; det kan fort ende med total forelskelse........ ;)

Vennlig hilsen

Morten
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.828
Antall liker
38.531
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
takk for at dere har gitt meg en pekepinn,kjenner selv de større modellene av mirage M serien.
tenkte først å bruke disse i et oppsett nr 2 til litt mere rocka musikk.

tror nok maggisene blir værende i hoveoppsettet her en stund til ;)

mvh
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Har du anledning, hør på de. M-serien er ganske enkelt bedre og bedre etterhvert som du stiger opp i modell, og liker du en av modellene, så liker du de alle, som Lille_Adam her er inne på. Vi hadde serien i butikk, og personlig likte jeg alltid M3 best, men det var fordi den var noen hakk lettere å få til enn M1. M1 med rette forutsetninger, er allikevel bedre.

Dette er en annerledes høyttaler, akkurat som Vandersteen var annerledes på samme tidspunkt. Det må høres på. Jakter man på størrelse, rom osv, så har du bøttelaster med det her. Jeg er heller ikke enig i at det ikke er stabilt og at det er uryddig lydbilde osv. Da er det noe med elektronikk, rom og plassering som er gjort feil. Skal du ha Mirage, så er det den serien som gjelder, imo.

edit: Rocka musikk? Da hadde jeg vurdert noe annet, ja. De kan være litt "siviliserte" av seg, etter min erfaring.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.828
Antall liker
38.531
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
MaHa skrev:
Har du anledning, hør på de. M-serien er ganske enkelt bedre og bedre etterhvert som du stiger opp i modell, og liker du en av modellene, så liker du de alle, som Lille_Adam her er inne på. Vi hadde serien i butikk, og personlig likte jeg alltid M3 best, men det var fordi den var noen hakk lettere å få til enn M1. M1 med rette forutsetninger, er allikevel bedre.

Dette er en annerledes høyttaler, akkurat som Vandersteen var annerledes på samme tidspunkt. Det må høres på. Jakter man på størrelse, rom osv, så har du bøttelaster med det her. Jeg er heller ikke enig i at det ikke er stabilt og at det er uryddig lydbilde osv. Da er det noe med elektronikk, rom og plassering som er gjort feil. Skal du ha Mirage, så er det den serien som gjelder, imo.

edit: Rocka musikk? Da hadde jeg vurdert noe annet, ja. De kan være litt "siviliserte" av seg, etter min erfaring.
takker maha,regnet med at de var litt for siviliserte til rocka musikk.

mvh
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det mine mierage muligens har i seg, men som jeg ikke har fått ut av de enda er mikro/makro dynamikk. De høres litt slappe ut. skarptromme høres ikke helt ut som skarptromme, men som om noen spiller en tromme med slapt skinn ett lite stykke unna. De har ikke den nærheten og mikrodynamikken som avgjør om man får fot eller ikke.

Planen var og finne frem delefilteret og lure inn ett par bedre kondiser til mellomtone og diskant.

McLaren
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Kan jeg spørre hva du har forspent dem med? Denne linja fra Mirage er uhorvelig strømsultne greier og trenger en del ampère for å spille slik de kan. Bruker du noe som ikke kan levere nok amps så blir det uvegerlig veldig døllt og udynamisk. Mitt beste råd er å forsøke bi-amping om du kan - jeg trodde mine mine M3si spilte ok på Classè'en min med greie kraftreserver, men det var før jeg ga dem en ekstra forsterker til mellomtone og diskant. Om de ikke akkurat ble helt andre høyttalere så var i alle fall forandringen og forbedringen ganske formidabel.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
jeg har en Sim Audio Evolution i7 spent foran. denne er en meget livlig sak med en utrolig dynamikk på sense, magnepan, wlm....

Den veier 25kg iallefall og bør ha nok effekt til mine OM 7 på moderat volum uten og høres døll ut.

Jeg er sikker på at voicing på høytalerne gjør dette. de er tunet til en noe mørk klang.

McLaren
 

mimmel rev

Fersking
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
3
Antall liker
0
motoren skrev:
heisann


har et par Mirage M7si på hånd, men kjenner ikke denne modellen av Mirage så jeg må spørre menigheten her.
noen som har erfaring med disse??

mvh
Heisan.kompissen min har m7si med parasound forsterker og det låter greit det.har selv hatt m3si litt over et års tid nå
og må si jeg har vært fornøyd.har brukt en dynamicp. no1 på de og det har godt veldig bra.nå er de solgt. (de ble brukt i et 5.1 oppsett) til film titting var det helt greit men til stereo syns jeg mye manglet..
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Er det noen som har en anelse om Electrocompaniets klassiske 25 watter (Ottala-forsterkeren) vil være en bra match for m7si? Eventuelt to 25wattere i et biamp-oppsett?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg mener å huske at M7si var ganske forsiktig og sivilisert av seg og det samme med 25watteren. Sammen vil det kanskje bli i overkant snillt?
Hva slags musikk spiller du mest? Stort rom?
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg liker "sivilisert" musikk også. Liker at ting spiller pent, og ikke nødvendigvis høyt. Perspektiv og musikalitet er mine "greier".

Høytalerne skal, eventuelt, brukes i et ganske lite rom.
 
Topp Bunn