Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Har hun mye i butikken for tiden? Lenge siden jeg har vært der.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mye ECM eller vinyl generelt? Cd racket til høyre side når du kommer inn i butikken er nå erstattet med lper, så det er mer nå enn på svært mange år.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Stoppet på Safiren på Onsdag og stakk samtidig innom og kikket. Ja det er mye mer der nå enn sist jeg var der, tar en tur når jeg kommer hjem tenker jeg. Utrolig kjekt at hun satser såpass på vinyl.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt en selvpålagt kjøpestopp på ny ECM viny, men så kom jeg over Vijay Iyer sin siste på Elusive disc og på den stod det "ECM 150g LP* (2LP)" og ikke det vanlige 180g som de nye har hatt. På den siste til Chris Potter var det ikke nevnt g og ingen "180g Audiophile High Quality Pressing" bare "High Quality Pressing". Så jeg ga ECM en sjanse til, og førsteinntrykket er at disse nye tynnere platene er mye bedre en 180g utgavene til ECM. Usikker på om de fortsatt blir presset hos Pallas eller om de har skiftet leverandør. Dette viser det igjen at et høyt antall g på platene ikke er det samme som høy kvalitet. Er dette den nye standaren fra ECM så fjernes de fra boikott listen min.







     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Alle 4 platesidene på ECM platen (Chris Potter) var veldig bra, blant de bedre av jeg har av nyere vinyl. Når det gjelder lydkvalitet så er jo ECM cder noe det beste som gis ut og dette er jo digitale opptak så det var ikke så veldig mye (om noe) å hente på bedre lyd på lpen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne har jeg ikke sett før Luxman PD-375 Automatic Quartz Direct Drive Turntable with DSC disc stabilizing system. Lå en til salgs for 1200,- en liten svipptur unna, ble litt fristet selv om jeg absolutt ikke trenger flere spillere.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Etter at Music Matters kom ut med 33 rpm så selger tydeligvis ikke 45 rpm like bra lenger og nettbutikkene må redusere prisene de mest populære 45 titlene som de melket kundene for $$$.

    eks:
    Skjermbilde 2015-07-16 23.04.45.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Blitt litt mye hifi fokus i de siste, men hentet litt musikk på posten i går.

    På cd:

    rollins cherry.jpg



    Resten er vinyl


    Odin

    masqualero.jpg



    NoBusiness Records

    NBLP83.jpg



    NBLP84.jpg


    NBLP85.jpg


    Sam records

    Barney Wilen – Jazz sur Seine.jpg


    Bobby Jaspar – Modern Jazz au Club Saint Germain.jpg


    Chet Baker and his Quintet with Bobby Jaspar .jpg


    Barney Wilen Quintet – Guilde du Jazz J.jpg


    Steeplechase

    maclean dexter.jpg


    duke jordan.jpg


    nhøp.jpg


    ECM

    corea hollND.jpg


    TRIO MUSIC ECM.jpg


    nude ants.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Beklager sent svar, lenge siden jeg har vært her inne nå.

    Var klar for å bestille en 4point, men så mistet jeg fokus på hifi mm + restskatt, så jeg har ikke brukt anlegget eller tenkt noe på hifi de siste 3 månedene. Men fikk levert rundt 850 lper med klassisk musikk på døra i går (kjøpt i sommer). Så nå spilles det vinyl for førte gang på lenge, og fokuset er foreløpig på musikk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fordelen med å abonnere på en serie er at platene blir levert selv om du tar en liten pause fra hifi og musikk, og disse fra Music Matters lå og ventet på å bli spilt. Pleide å betale rundt 600 for et par av disse for 1,5 år siden, men med dagens dollar kurs så blir det rett under 1000 lappen (og nå har de også steget fra $35 til $40, så neste sending bikker nok 1000 lappen). Har begrenset kjøp fra US det siste året p.g.a dollark kursen og disse fra MM er de eneste som regelmessig blir innkjøpt.


    MMBST-84115-33-2T.jpg
    MMBST-84221-33-2T.jpg
    MMBST-84194-33-2T.jpg
    MMBST-84215-33-2T.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Trodde Music matters var ferdig med sine Blue Note utgivelser, men etter nesten ett år etter siste sending så fikk jeg plutselig en mail om at det var plater på vei til meg. Det er 13 utgivelser i den nye batchen.

    Disse var de to først ut (hadde begge fra før i 45 rpm utgave).

    lee_morgan-new_land.jpg
    tjones_magnificent_c.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme det er blitt veldig bedagelig å streame musikk fra Tidal (Spotify/Apple music) og det er stort sett bare ECM og litt annet jeg ikke finner som blir streamet fra NAS. Cdspiller blir ikke brukt så mye og jeg har hatt mye styr med vinyl i det siste (problem med pu, støy fra svindyr riaa og dyr platerenser som har tatt kvelden) så det har blitt mye mindre avspilling av vinyl også. Etter at lynnedslag to knekken på mine to dacer for to år siden så har jeg ikke hatt muligheten til å sammenligne lyden fra Tidal og lokale filer fra annet en low end dac så jeg har kjøpt en "vente" dac/streamer for å teste litt mer. Vurderer å kvitte meg med det meste og gå for en alt i ett løsning men flytter alle Naim boksene til lageret først så det blir litt ryddigere, og så får vi se hva det blir til etter hvert.

    Kjøpte et års abonnementet på Roon i April men det har heller ikke blitt brukt så mye, planen er å teste ut dette litt mer da jeg ikke er helt overbevist om nytteverdien om jeg satser på streaming tjenester. På lokalt lagret musikk så et det veldig bra men jeg synes at "radio" tjenesten ikke er like bra som f.eks Apple music eller andre.

    Har aldri prøvd Squeezebox eller Transporter før men har nå kjøpt meg en Transporter som er tiltenkt brukt primært som Roon endpoint. Den innebygde dacen er kanskje bra nok for meg, om ikke ikke så er planen jeg kobler den til tven for tvlyd da jeg trenger en løsning for dette.

    2016 har vært et dårlig musikk år for meg og jeg kan ikke huske jeg noen gang har spilt mindre musikk hjemme en i år. Eneste positive er at jeg har brukt mye mindre penger en normal på cd/lper.

    Transporter_Front_Black.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Trist og lese at du har hatt så mye motgang på vinylsiden, hvilken spiller er det som har problemer?
    Si enda i fra om det er noe man kan bidra med.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Trist og lese at du har hatt så mye motgang på vinylsiden, hvilken spiller er det som har problemer?
    Si enda i fra om det er noe man kan bidra med.
    Takk for tilbudet men jeg lider ingen nød, bare ilands problemer :)

    Jeg kjøpet en klassisk lp samling for et år siden og ble mer og mer frustrert jo flere plater jeg spilte fra samligen da alle hadde en stygg forvrengning i lyden. Trodde først att eieren hadde brut en skadet pu og skadet lpene men etter å ha satt på en av mine egne ECM plater som jeg viste var tipp topp så fant jeg ut at det av AT-33 puen som hadde fått problemer etter kun noen hundre timers bruk. Kombinert med at jeg nå sliter med jordingsproblemer på min Naim Superline/Supercap så toppet det seg siste uke da jeg skulle bruke min Audio desk platevasker og den ikke ville starte. Kontaktet forhandler og fikk vite at det var et kjent problem og det ikke gikk å fikse den!

    Selvfølgelig litt kjedelig med alle problemene, men det er jo bare luksus problemer sammenliget med mye annet.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Trist og lese at du har hatt så mye motgang på vinylsiden, hvilken spiller er det som har problemer?
    Si enda i fra om det er noe man kan bidra med.
    Takk for tilbudet men jeg lider ingen nød, bare ilands problemer :)

    Jeg kjøpet en klassisk lp samling for et år siden og ble mer og mer frustrert jo flere plater jeg spilte fra samligen da alle hadde en stygg forvrengning i lyden. Trodde først att eieren hadde brut en skadet pu og skadet lpene men etter å ha satt på en av mine egne ECM plater som jeg viste var tipp topp så fant jeg ut at det av AT-33 puen som hadde fått problemer etter kun noen hundre timers bruk. Kombinert med at jeg nå sliter med jordingsproblemer på min Naim Superline/Supercap så toppet det seg siste uke da jeg skulle bruke min Audio desk platevasker og den ikke ville starte. Kontaktet forhandler og fikk vite at det var et kjent problem og det ikke gikk å fikse den!

    Selvfølgelig litt kjedelig med alle problemene, men det er jo bare luksus problemer sammenliget med mye annet.
    Pickup kan du låne om du ønsker :)
    Jordingsproblematikken må la seg løse på ett vis, fjerne jordingen i stikket feks? Jording fra lager på platespiller og arm inn i riaa og jorde riaa til preamp kan også være en mulighet.

    Har hørt problemet på AudioDesk, men at det ikke lar seg fikse høres da merkelig ut, det er jo bare simpel elektronikk satt sammen med ett ultralyd-lys. Kanskje Geir på On/Off i Stavanger kunne sett på den?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke prøvd å fjerne jord i stikket men det meste annet (kommer til å koble det ned og bruke riaa i pre en stund). Har sendt mail til Audio desk men de har ikke svart.
    Hadde en lengre samtale med forhandler på telefon og han hadde sluttet å forhandle disse p.g.a av alle problemene han hatt (han nevnte problemer med 90% av dem).
    Takker for tilbud om lån av pu, men jeg har en til At-33 på Regaen så jeg kan spille plater om jeg vil.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Music Matters Blue Note prosjekt er nå over, og nå ser det ut til at Mosaic også sliter med å få det til å gå rundt. Nå som flere of flere går over til streaming så blir nok mange av disse entusiast firmaene dessverre tvunget til å avslutte businessen sin.

    Skjermbilde 2017-05-06 kl. 15.17.45.jpg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Veldig trist. Vi blir sittende igjen med hastverksræl og streaming. Skal bli spennende å se hvor lenge Kassem holder ut, han er kanskje mer solid og har flere ben og stå på så vi får håpe at det går bra fremover.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har jo ikke kjøpe så veldig mye musikk på fullpris cder de siste årene så jeg burde vil ikke ha lov å klage for mye (selv om jeg har kjøpt min del på vinyl). Har faktisk kjøpt litt de siste ukene, og det er jo f.esk mye fra ECM sin digitale katalog som jo burde hatt på cd. Når det gjelder Mosaic har jeg bare vinyl fra dem selv om det er veldig mye bra fra dem på cd også, som denne Mingus boksen jeg burde hatt. Men jeg har som flere andre vurdert å kutte ut cder og derfor begrenset nyinnkjøp de siste årene. Er ikke helt klar for å pakke ned cdene mine enda så det blir nok litt cd kjøp fremdeles.

    mingus.jpg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Samtidig må det være lov og si at både MM og Mosaic satser alt på en hest. Det blir BN plater i de fleste fasonger fra MM, det er jo begrenset hvor mange forskjellige utgaver av en plate folk vil ha.

    Boksene til Mosaic er fantastisk bra men det blir den samme musikken som veldig mange folk allerede har på forskjellige versjoner.

    Speakers f.eks. gir jo ut mye mer forskjellig og har nok et bredere publikum vil jeg tro.

    Samtidig så tror jeg ikke det er så mange som holder på med kvalitetsvinyl, det høres bare slik ut når man leser på forskjellige forum. Vi vinyl folk snakker nok litt høyt.

    Alt basert på synsing her i solen...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå er ikke den Mingus boksen fra Blue Note, men jeg er ellers enig med deg. Ikke nok med at det er mye BN men det er jo nesten de samme artistene og titlene hver gang. Og vi er nok også i mindretall som du sier, de sliter jo med å selge et par tusen eks. med hele verden som marked, selv med noen av de største navnene i jazzhistorien.
    Kommer nok aldri tilbake til at fysiske album med instrumental musikk på cd/lp blir storselgere, feks så solgte et album som Tour De Force med Ole Edvard Antonsen 140 000 eks. på midten av 90-tallet!
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Klar over det, tenkte mer generelt.

    Nei slike salgstall vil vi nok aldri se igjen, men jeg tar gjerne feil. Nå er det jo mye som har skjedd siden dengang med avspillingen av musikk. På 90 tallet var det fysisk kilde, nå er det dingser på øret mens man gjør noe annet som gjelder. Vi som setter oss ned og kikker rett frem mens vi spiller plater (eller tape..) er nok en utdøende rase. Men det vil nok ta litt tid. Spørs om vi ikke blir samleobjekt selv en gang i fremtiden...

    For meg er det helt uaktuelt å spille f.eks. Cannonball fra en eller annen dings, slikt skal man nyte fra plate...eller tape..så jeg fortsetter å handle mens det enda er tilgjengelig. Det er helheten som er opplevelsen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vel heftig pris, men men... Ser på det som et støttekjøp til en musikker som har gitt meg flere gode konsertopplevelser.



    Petter Wettre har spilt inn sitt spellemannsnominerte debutalbum «Pig Virus» om
    igjen, 20 år etter at det markerte ham som en ny, sentral saksofonist i norsk jazz.
    «Pig Virus 2.0» er bare trykket opp i 100 eksemplar, for anledningen på rosa vinyl
    som står i stil med tittelen på albumet. Prisen er 850 kroner. En slags tilnærming
    til markedsmekanismene i bildekunsten, der det er avgjørende for verdien av et verk
    hvor få eksemplarer som finnes, i motsetning til musikkbransjens tradisjonelle
    interesse for masseproduksjon.



    Skal være unikt

    - Jeg er ikke Picasso eller Odd Nerdrum, men dette albumet skal være unikt for den
    som eier det. Det er vanskelig å gjøre en lydfil eksklusiv, sier Wettre, som har
    solgt ut halvparten av platene allerede, før lanseringskonsertene neste uke.

    - Jeg prøver å ligge et hakk foran. Vi har vært gjennom en tid der ingen vet hvordan
    de skal profilere seg. Men å spille i band og gi ut en CD, det er i alle fall
    ingenting verdt lenger. Også for dem som ikke er interesserte i akkurat denne
    musikken, kan metoden være interessant, konstaterer han.

    Kalkylen i prosjektet tar utgangspunkt i at Wettre fikk 90.000 i offentlig støtte
    for å spille inn albumet, og håper å tjene like mye på å selge det etterpå. Hans
    arbeidsmetode tar ellers hensyn til at musikk ikke trenger å være «45 minutter som
    man kan ta på». Wettre har i mange år forsøkt nye måter å selge innspilt jazzmusikk
    på, Etter en stund ville ikke engang momsregisteret ha mer med ham å gjøre. Han har
    innsett at vi ikke kommer tilbake til CD-ens glansalder. Selv om vinylplatene har
    fått et oppsving tror ikke Wettre de har større potensial som salgsvare.

    - Det er ingen grunn til å tro at jazzmusikere kan begynne å gi ut plater på vinyl,
    og tro at det er 1992 igjen.



    Petter Wettre har spilt inn «Pig Virus 2.0» med den opprinnelige kvartetten, Terje
    Gewelt (bass), Håvard Wiik (piano) og Per Oddvar Johansen (trommer). Som alle fort
    sa ja til å være med på dette, til tross for at store uoverensstemmelser gjorde
    slutt på gruppa etter bare ett album. Musikken er den samme, men annerledes.

    - Fortsatt er det toner etter hverandre i en viss fart, men de er spilt med større
    selvsikkerhet. Vi er ikke som 100 kuer som nettopp er sluppet ut på beite på Bygdøy.
    Den ungdommelige fandenivoldske innstillingen kan vi ikke matche, men tyngden,
    meningen i det som spilles, og lidenskapen er sterkere. Ungdommens vesen er å ikke
    tenke over konsekvenser. Nå ligger det heller en sårhet i dette, en forståelse av at
    20 år er gått. Sånn «hør på oss nå om du ikke hørte på oss da», for det er ikke
    sikkert at det kommer en tredje versjon av «Pig Virus», advarer bandlederen.



    «Pig Virus» signaliserte en alternativ til det Wettre kaller datidens norske
    «fjelljazz», der han kom med sin amerikansk orienterte coltrane'ske postbop.

    - Vi var et ungdommelig opprør med det etablerte den gangen. Mens andre spilte lange
    toner med mye klang, spilte vi korte toner uten klang. Jeg husker at Knut Riisnæs
    ble litt irritert på oss, fordi vi kom og gjorde noe han allerede har gjort på
    80-tallet. Men vi hadde noen gode år før Bugge Wesseltoft tok over, ler Wettre, om
    tida før det nye miljøet musikerne rundt klubben Blå ble toneangivende i norsk jazz.



    Petter Wettre oppfordrer de 100 som kjøper det nye albumet til å sende ham en
    tilbakemelding på hvilken versjon de liker best, for å forske på hvordan musikken
    arter seg 20 år etter. Han kommer også til å forhøre seg med de samme 100 om de
    synes det er greit å gjøre innholdet tilgjengelig digitalt etter hvert. Wettres
    forhold til strømmetjenestene har mildt sagt vært anstrengt.

    - Strømming kom som julekvelden på kjerringa for mange musikere. Vi førte oss
    overkjørt og forlatt. Jeg forlangte at musikken min skulle fjernes. Jeg gikk nok
    litt varm i toppen. Jeg fant rimelig fort ut at det ikke nytter å sitte hjemme og
    være irritert, sier Wettre.

    - Jeg kunne lagt musikken tilbake nå, men nå har jeg min egen musikkapp, så da hadde
    jeg konkurrert min egen oppfinnelse, sier han. Appen hans koster én dollar, og da
    kan man strømme eller laste ned alt han har gitt ut. Bortsett fra den nye plata.
    Fremgangsmåtene hans vekker en viss oppsikt i næringslivet også.

    - Jeg gjør noen jobber på det private konsultasjonsmarkedet. Ikke nok til at det
    veier opp for det jeg taper på platesalget, men nok til at jeg kan le litt - av at
    jeg tjener penger på å fortelle hvordan det er å ikke tjene penger.


    petter wettre.jpg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Den kunne jeg tenkt meg. Har Curling Legs CD`en fra 96 og det hadde vært artig å sammenlignet dem. Du kjøpte den på konserten? Vet du om Skei har den, eller kanskje den selges kun på konserter? Med 100 ex. så er det vel ikke så mange til overs til butikkene...

    Ellers så ser det ut for at han har innfunnet seg med den brutale virkeligheten. Det er ikke lett og sloss imot men stilig at man gjør ting litt annerledes, i hvert fall for de få av oss som liker slikt.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lite fokus på hifi (og musikk dessverre) de sist årene men jeg kjøpte meg en brukt Devialet i fjor vår. Sammen med Roon så har jeg stort sett streamet musikk direkte til Devialet siden det, cd og lp har kun blitt bruke unntaksvis. Har nå kjøpt en ny Devialet og planen er å få de fleste hifi bokser ut av stuen og kun ha Devialet og en av plastspillerne igjen. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal droppe mulighet for cd eller om det også blir et cddriverk stående. Det eneste jeg nå vurderer er om jeg skal prøve nye høyttalere og kanskje noen mindre gulv stående da jeg gjeme skulle ha litt mer bass på lavt volum. Spendor s8e er solgt da de ikke kunne matche mine KEF så planen er nå å ommøblere litt og få plassert høyttalerne litt bedre før jeg vurderer seriøst å bytte, noe som blir litt enklere nå når to Frislev møbler også blir tatt vekk i min lille stue. Det som da gjenstår er en dediket NUC for å kjøre Roon som etter planen blir hovedkilden min fremover. Litt ironisk er det at jeg har brukt ganske så mye penger på lper der det er brukt analoge mastere og avspiller de nå med digital riaa!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Var litt i tvil på hvilken løsning jeg skulle velge når jeg ønsket å få ned antall bokser i stua. Vurderte sterkt aktive høyttalere f.eks Dutch & Dutch eller Kii THREE og basert på det jeg har lest så hadde jeg kanskje fått best lyd for pengene med en slik løsning. Men jeg måtte da også ha en forforsterker for og riaa og en streamer løsning. Om jeg ønsket å prøve en annen type lyd så er det ikke så mange aktive alternativer enda. Tipper det blir en slik løsningen neste gang jeg skifter om noen år, og da er det nok kommet flere alternativer og disse støtter nok direkte streaming. Andre alternativer var Naims nye alt i ett bokser da jeg har Naim riaa fra før eller en integrert forsterker fra Grypthon, Accuphase el. med dac og riaakort og en ekstern streamer. Tar jo en liten sjanse med Devialet da løsningen ikke er helt ferdig enda og med alt fokuset de harpå Phantom og luksus butikker så er det jo en risk for at de ikke følger opp Expert produktene som forventer, eller i verste fall går konkurs. Devialeten koster mange ganger hva jeg har betalt for hifi tidligere (mest bruktkjøp) så økonomisk var det nok ikke så lurt, men denne gang hadde jeg lyst på noe nytt så da ble det sånn.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde litt lyste å teste disse

    serblin-accordo-speaker.jpg


    men tror jeg drøyer det litt til jeg får ommøblert.

    Fant denne i hylla og får heller lese litt før det blir nye høyttalere.

    gbs.jpg



    Skal ikke se bort ifra at de kan bli levelig med disse også.

    kef 201.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat avtalt salg av kanskje den beste komponenten jeg hadde i anlegget, Naim Superline riaa m/ Supercap psu. Selger med litt blande følelser men fant ut at ikke var noe poeng å ha det stående uten å bruke det. Når (vet det kommer) nest vinyl periode kommer så har jeg 2 andre eksterne riaaer og en meget bra i min Phonosophie pre.
    Devialeten min kan konfigureres så den tar 4 platespillere samtidig så jeg skal nok overleve selv uten Naim riaa.
    Hadde alt vært i en boks uten alt kabelstyret fra Naim så hadde jeg nok beholdt den, men nå kommer den til å gjøre mer nytte i et Naim anlegg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt en lengre pause fra det meste som har med hifi og gjøre og har også spilt mye mindre musikk en normalt de siste årene. Litt av forklaring kommer av at jeg har fått meg TV som «stjeler» av tiden. Jeg har bruket Roon sammen med Tidal et par år og det har fungert veldig bra hos meg.
    Hadde bestemt meg for å kjøpe livstid lisens når denne gikk ut i april i fjor, men siden den ble lite brukt og det var mye styr rundt Tidal så bestemte jeg meg for å teste om jeg kunne leve med Spotify. Forsterkeren min hadde fått Spotify Connect så det er veldig enkelt å bruke, halv pris og 1000 kroner spart pr. år på Roon lisens og ingen ekstra PC eller annet utstyr for å få det til å fungere. Jeg har testet litt tidligere med forskjellige formater og bitrater men synes det mange ganger er vanskelig å skille dem ved korte sammenligner. Flere har jo også rapportert at de foretrekker lyden på Spotify fremfor Tidal så jeg tenke jeg måtte prøve. Jeg har testet Spotify Connect på Sonos tidligere og hatt Spotify abb. 6-7 år så det var ikke noe nytt, men aldri brukt det som hovedkilde til musikk. Førsteinntrykket var positivt og Spotify ble hovedkilden min til musikk de neste 6-7 månedene.
    Sent i fjor høst så satt jeg en kveld og tenkte at jeg svært sjelden spiller musikk hjemme nå, og at jeg sjelden har lyst å sette på noe og blir fort lei de få gangene jeg faktiske spilte noe. Tenkte over at jeg bare hadde spilt Spotify de siste månedene og fant jeg måtte prøve Tidal igjen. Aktiverte abb. og koblet meg på med Lumin appen (og Kazoo). Ved å sammenligne med noen spor kjapt så er det vanskelig å høre den store forskjellen men over tid så opplever jeg mindre lyttetrett og jeg spiller mer musikk.
    Det kan selvfølgelig argumenteres for at anlegget mitt ikke er bra nok (feil sammensatt), men nå er det nå det som står der, og jeg har konkludert med at Spotify ikke fungerer for meg som hovedkilde med det utstyret jeg har i dag (fungerer helt fint på Sonos Play One).
    Spilte så noen måneder med Lumin App, bubble upnp og minimserver og det har fungert OK, men fikk ikke gaplees til å fungere noe som irriterte på klassisk musikk , samt jeg savnet Roon.

    Så da ble det livstids lisens på Roon, og i helgen satte jeg opp en ROCK etter å ha hatt Roon Core kjørende på en eldre mac mini kontor maskin tidligere. Har vært dritt vær i helgen så jeg har stort sett vært inne og hørt på musikk. Merker at musikk gleden begynner å komme tilbake og de rett over 10 000 jeg brukte på ROCK og Roon lisens er sannsynligvis noe av det mest fornuftige pengene jeg har brukt på denne hobbyen.

    roon rock nuc.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Slikt går i bølgedaler Minutten, godt og høre du har fått tilbake musikkgleden.
    Roon har for min del bidratt til større musikkglede enn noensinne, og hele husstanden kan dele denne gleden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja tror mange hadde fått mye glede av en liten NUC med Roon. Er relativt høy snittalder her inne og mange har lett "dataskrekk", men de aller fleste hadde klart å sette opp en ROCK. Selve sammensettingen av NUC og installasjon av ROCK var veldig enkelt, men det tok litt tid med migrering. Hadde jeg måtte satt opp en ny i dag uten migrering så tipper jeg at jeg hadde brukt ca. en halvtime totalt når image, codecer og bios ligger klar.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    For de som synes at "bygge egen PC" høres komplisert ut så kan jeg si at å sette sammen en NUC er veldig enkelt, de største problemet var å skru skruene lagt nok ut slik at lokke/bunnen kunne tas av.
    nuc open.png


    Det du trenger er dette:Et NUC kit, en eller to rambrikker, en hd og et skrujern.

    intel-nuc-core-i5-nuc5i5ryk-mini-pc-review-ram-screw-driver-1500x1000.jpg


    HD settes inn i sporet og festes med en liten skrue som du skru ut før du setter inn HDen.
    ssd-install nuc.jpg


    Så setter du i minnebrikken (e) (RAM) i det nederste sporet (begge om du har to), bøyer ned til du hører/kjenner den klikker på plass.
    NUC ram asamble.png


    Sett på lokket/bunnen og skru til skruene, that's it. Din NUC er nå ferdig montert!
    Her en nyere modell i sort, de eldre er grå/metall.
    nuc.jpg


    #roon
    #ROCK
    #NUC
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva er poenget med å bruke en NUC?
    Du kan jo kjøre Roon på Windows/MAC/Linux og det fungerer helt fint. Jeg har f.esk brukt en over 6 år gammel mac mini som også har fungert som kontor/surfe PC hjemme. Ulempen med dette er at det er mye annet som kjører og bruker resurser på denne, og backuper som går i intervaller som også bruker resurser. Er du tidlig ute med oppdateringer av OS så er du ikke garantert at Roon kjører på det fra dag en ( kun hendt en gang for min del). Jeg har som nevnt kjørt på mac i over 2 år men nå kjører jeg også Plex server for video og da var det på tide med en egen maskin for Roon. Du kan om du vil installere Windows 10 eller Linux på en NUC og så bare installere vanlig Roon, men med Windows så kjører det mange prosesser du ikke trenger, og for å sette opp en Linux tilpasset audio og Roon så kreves det endel datakunnskaper (kan jo også installere en vanlig distro som er støttet av Roon). ROCK er alså en Linux distro som Roon har laget for å kjøre Roon og kun Roon optimalt på en Intel NUC. Den er kun godkjent til å kjøre på Intel NUC selv om det nok lar seg gjøre å kjøre den på annen hardware, men da ingen support og støtte fra Roon. Vil du absolutt ikke gjøre noe selv så kan du kjøpe en tilpasset Intel NUC i et kabinettet uten vifter fra Roon også, men det koster: 16 000 for i3 og 27 000 for i7 (et par år gammel hw) disse heter Nucleus (i3) og Nucleus+ (i7) og har samme funksjonalitet som en standard NUC (men kjører vifteløst). Både Nucleus og standard ROCK kjører uten GUI, dvs du setter den opp og administrerer den fra en pc eller et nettbrett (boksen kan settes vekk uten skjerm, mus eller tastatur). Så vil du ha det enklest mulig, trenger en vifteløs løsning og har råd så kjøper du Nucleus, setter du av litt tid så får du en mye rimeligere løsning med en standard NUC (vil du kjøre vifteløst så finnes det også til standard NUC).

    Eks på Nucleus+ :

    Nucleus.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    NB! Det blir endel synsing i de neste postene så ta det for hva det er, bare min mening...

    Så du har bestemt deg for at du ha en NUC, men hvilken skal du kjøpe? Gikk innom komplett og sjekket nå, og det var rundt 20 forskjellige modeller tilgjengelig!

    For å ta det enkleste først, disse modellene under er de eneste som er offisielt godkjent fra Roon i dag:

    We have worked with Intel to support their Intel NUC line of products. They are low power high performance easy to install units that work very nicely as a Roon Core Server. The models we support are:
    NUC5i3XXX
    NUC5i5XXX
    NUC6i3XXX
    NUC6i5XXX
    NUC7i3XXX
    NUC7i5XXX
    NUC7i7XXX

    Merk: Kun NUC7 som er godkjent med i7 prosessor og ingen av de nyeste NUC8 er på listen enda.



    NUC7i7BNH should be read as NUC, 7, i7, BN, H

    NUC == NUC
    7 => 7th generation
    i7 => i7 cpu, i3 for i3, i5 for i5, i7 for i7, C for Celeron, P for Pentium
    BN => model name -- this name is arbitrary
    H => a slot for 2.5" hard drive. There is also K for no-hard-drive slot, and B/E for board-only and embedded models-- but those are not consumer models.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn