Minstekravet til en høyttaler til 500k

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kule-Trygve skrev:
Ulf-B, du snakker om slikt som at noen komponenter kan være "lystklingende" og noen "mørktklingende" og så gjelder det å matche dette her riktig. Noen prøver å bruke kabler for dette også...Jeg har aldri kastet meg på en slik "matchingsbølge", verken med komponenter eller kabler.

Vel, hvis et anlegg til 2 millioner låter ræva, så er det noe mer alvorlig galt enn bare litt kollisjon mellom ulike lydfilosofier, skulle jeg tro.
Nei - jeg tenker ikke på mørkt og lyst og slikt.

Jeg tenker på at selv utstyr "der oppe" har nyanser som gjør at de - i en større helhet - funger bedre sammen i visse kombinasjoner enn i andre kombinasjoner. Rent subjektivt, naturligvis. Mikrodetaljer, bredde, dybde, klangnyanser - som knapt er hørbare for folk flest - men som fanger entusiastens oppmerksomhet. Broren min - bare for å nevne et eksempel - har et ganske oppegående anlegg - ikke helt i den prisklassen for høyttalere vi snakker om her - men et godt stykke på vei. Når han prøver nytt utstyr, snakker vi fort om komponenter som hver for seg koster like mye som ett av mine komplette anlegg - i hvert fall ikke langt unna. Selv jeg - som ikke er plaget med altfor mye gullører - hører tydelig forskjell når jeg blir invitert til prøvelytting.

Vi opplever ofte at vi reagerer litt forskjellig på de endringene vi hører. Jeg kan oppfatte en endring som positiv - ut fra min smak og hva jeg vektlegger når jeg lytter til musikk - mens han kan si at "her falt jo tredimensjonaliteten helt sammen", eller noe i stilen. Eller omvendt - jeg kan reagere med å si "at her ble det for mye detaljer etter min smak" - mens han tar frem lommeboken og gjør seg klar til å kjøpe. Det er jo ikke sånn at noe av det han prøver ut "låter ræva", som du sier, men det er ikke noen tvil om at der forskjeller. Hadde man ikke visst om noe annet, kunne man sikkert levd utmerket med nesten hva som helst der oppe - men det skumle med disse ørsmå forskjellene, er at de biter seg fast - og dermed er man i gang. Vi er tross alt i bransjen for de ørsmå nyansene - vi som driver med denne rare hobbyen.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
He he, minstekrav ja ;D!

De bør spille homogent fra 20-20000 med et visst overskudd. ;) De skjuler sine "mangler" og kompromisser så en blir lurt til å tro at dette perfekt. Synes også de bør ha teknologiske nyvinninger som gjør at de leder an på dette området.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.282
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
Roald skrev:
Leveres med aktiv deling, nok membranarealet dipol topp med trykkammer bassløsning som kan fylle på opp til 250hz fylt med kompromissløse elementer over hele linja. I tillegg må finishen være perfekt og holdbar.
Betyr vel at du er godt fornøyd som det er. Har du fått styr på bunnen enda?

Skulle jeg ha brukt 500k på et par høyttalere tror jeg annenhåndsverdien også ville være av betydning. Altså et par velrenomerte høyttalere fra en anerkjent produsent som er ettertraktede og lettsolgte på bruktmarkedet.

Skulle jeg ha høyttalere som ga "lyd" for 500k er det vel Sluket som har oppskriften.

Ja det er ingen hemmelighet at jeg er strålende fornøyd, og at disse gamle kjempene er inspirasjonen til et kommende DIY bygg ;D

Kontroll på bunnen er det, utfordringen er å få etterklangen slik jeg ønsker, noe som er nesten umulig :-\

Jeg ønsker en RT60 som går fra 0,2-0,4s fra bunn til topp, i motsetning til frekvensresponsen som faller fra bunn til topp.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.282
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
sinep skrev:
Kule-Trygve skrev:
Vel, hvis et anlegg til 2 millioner låter ræva, så er det noe mer alvorlig galt enn bare litt kollisjon mellom ulike lydfilosofier, skulle jeg tro.
Problemet Trygve er at forskjellige produsenter har helt forskjellige lydfilosofier. Hvis man ser på høyttalerkabler f.eks., så finnes jo disse i alle mulige varianter.
Mange av disse produsentene, jobber med å få elementene til å gi en hurtigst mulig transientrespons, f.eks. Nordost, mens andre går helt i den andre retningen og prøver å lage en rund og varm lyd, f.eks. van den hul og Linn.
Noen av disse kablene er igjen konstruert med en lys klangbalanse og andre med en veldig mørk klangbalanse.


Sett i lys av resten av innlegget blir jo dette ufrivillig komisk


Når hifi-selgere setter sammen utstyr i vilden sky uten omtrent å ha et snev av forståelse for hva de driver med, så blir lyden deretter og.



Jeg har f.eks. selv prøvd å pare en høyttaler som er tunet i en lys og udynamisk retning med en kabel som gir en rask transientrespons og lys lyd, og da ble lyden helt jævlig.
Skal man få utstyret til å låte optimalt, må man bruke det på den måten som er tiltenkt fra produsentens side. Med så mye utstyr som det finnes på markedet, så blir jo dette spillet som å tippe i lotto for folk som ikke har peiling.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
HT bør være kommet i en mk3 utgave, Internkabling fra Transparent eller en annen kjent kabel produsent, "proprietære" drivere og løsninger, designet med egenutviklet software, materialvalg av kasse enten Material X eller Material M, kanskje produsert i begrenset antall, bli presentert på messe som ikke innspilt og likevel ok lyd.., være konstruert av en fyr med dr. foran navnet, pianolakk, ved kjøp kommer salgsrepresentant eller konstruktør og monterer dem for deg, bør helst være fra Sveits, etc...

Da tror jeg noe er oppfylt ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Minstekrav? Til 500 laken bør den vel nærmest "gjøre alt" inkludert barnepass og trakting av kaffe... :D
Høgtalarane mine er utmerka til "barnepass". Eldstedotter står no like tidleg opp som meg i helgene, og plasserer seg i lytteposisjon før eg er klar med rundstykka. Der held ho seg til ho vert jaga....
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Man oppnår nødvendigvis ikke perfeksjon bare ved å legge 500k på bordet for et sett høyttalere. Slike høyttalere er normalt meget store, og har da et stort potensial for å krasje med ditt lytterom. Dette ser vi f.eks. ofte på hifi-messer.
Er man villig til å bruke så mye penger på høyttalere, må man også være villig til å ofre en del for helheten. En kostbar komponent i ditt anlegg har ikke bare en god egenkvalitet. Den vil også ha stor evne til å avsløre alt som ikke står i stil til den selv.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Minstekravet mitt er at de må låte så bra at jeg har lyst til å bruke pengene...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Minstekrav til en halv million:

Fullrange 20-20k
Dynamisk som Klipsch LaScala
Transparent og homogen som Quad
Kan stå tett inntil eller monteres på vegg
Ekstremt lettdrevne
Enkel impedanse

Og viktigst av alt, på størrelse med en skoeske. ;D

Hvis noen klarer å trylle fram noe slik så fortjener de 500k.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hei Sennheiser, gutter, relanserer dere Orpheus (hodetelefonene) og setter prisen til 500 lapper så kjøper de dem...
Blir baluba vøtt... ville tilstander...
Hydr hydr hydr.. :p

Nåja... om det skal være noe annet, så vet ikke jeg hva det kan være enda...
Men jeg tviler ei! Noen , endag, klarer det sikkert! Men jeg håper jo ikke de tar 500 lapper for det da!!!

Hehe... om jeg ikke passer kjeften nå,så får jeg sikkert plass i en skoeske snart, ja det var det.....

Sorry Baluba, men du stod SÅ laglig til for høgg med den posten!!! :D :-[

mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Stå tett inntil eller monteres på vegg? Tror Sennheiser sliter med det siste i alle fall. ;)
 
C

Cappuccino

Gjest
baluba skrev:
Minstekrav til en halv million:

Fullrange 20-20k
Dynamisk som Klipsch LaScala
Transparent og homogen som Quad
Kan stå tett inntil eller monteres på vegg
Ekstremt lettdrevne
Enkel impedanse

Og viktigst av alt, på størrelse med en skoeske. ;D

Hvis noen klarer å trylle fram noe slik så fortjener de 500k.
Ha! @@@
Her beskrev du mine Adyton med et par gode subber jo - bortsett fra at de vel er enda bedre enn noen av de du sml med, går enda høyere enn 20k Hz, og enda dypere enn 20Hz med rette subber, men vel og merke at høyden ikke akkurat er som en skoeske ;) - og til 1/2-parten av 500k@@@ ;D
 
Topp Bunn