Minitest av Philips vs Shure M75

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Da har jeg testet nærmere en phillips 400pickup med påmontert N91ED NOS nål samt en shure N74 med samme nål
    Dette testet med en Thorens TD 160Super (lettere moddet) med en SME 3009 improved med avtagbart headshell ( klassisk combo)
    lytteinntrykk er på MITT anlegg med MINE ører:
    med phillipsen så synes jeg bassen og nedre mellomtone var utrolig bra , men øvre mellomtone synes jeg var hard og triangler og messinginstrumenter ville ikke klinge skikkelig ut. Med shure pickupen ble lyden mye mer sammenhengende og diskanten klinget mye mer ut enn med phillipsen. Shuren hadde ikke den DYYPE bassen som phillipsen, men jeg foretrakk shuren da den er mye mer sammenhengende og i mine ører mye mer "musikalsk" Vurderer om jeg skal sette opp en av mine lettvektsarmer for å teste ytterligere ( SME 3009 III eller IIIS , en Mayware formula IV eller en Grace G-707 IIquad-master ) Time will show :)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes også det var interessant. Her er det snakk om smak, og jeg kom til motsatt konklusjon om hva jeg likte best på mitt anlegg. Forskjellene kan ha sammenheng med forholdene pickupen jobber med (kapasitans). Vi har jo også testet med forskjellige nåler. Uansett artig å lese om andres erfaring med dette.

    Når det gjelder tilgjengelighet av disse Philips pickupene så er det to stk som ligger på ebay.de i dag. Den ene er en Philips GP422 som ser ut til å bli dyr og en GP420 III som akkurat nå er svært billig. Begge disse har en Shibatalignende nåleslipning. I datidens (70 tallet) tester ble disse pickupene bedømt som "spitzenklasse".
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Husk at det kun er stiftene som skiller på GP400, 401 og 412. Disse pickupene finner man på nesten alle Philipsspillere fra 70-tallet og ut på 80-tallet. Spillere som selges for 100-200 kroner på loppemarked.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Spennande, Jan_I. Det hadde vore interessant å høyr kva Formula IV-armen gjorde med lyden, så om du kjem til å prøve ut dette, tykkjer iallfall eg det vil vere interessant.
    Tror faktisk ikke jeg har silikon olje til denne armen. Vet du hvilken viskositet det skulle være på dette?
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Jeg fant dette på Lencoheaven
    The Mayware/Sonus specs call for 60,000 centistoke. If you're getting the 100,000, you can probably get it to spec by mixing in some 20,000 cSt silicon in a 1:1 ratio.

    Jeg har ikke noen Mayware nå, men jeg har montert og justert noen i min tid, og det som står over ser ikke galt ut. Sånn look and feel på de dempede armene jeg har vært borte i så er ikke dempevæsken til de forskjellige armene så veldig varierende.
    Bergby pølsesennep, har du sett den? Der har du sånn ca konsistensen. Mao en god del mer tyktflytende enn motorolje.
    Silikon som selges til diff på hobby/RC biler/atv o.l. er meget brukbar. Kjøper du to forskjellige som nevnt over får du til det meste.

    Overgang mellom centistoke/tetthet/temperatur hjelper Google deg med.
    Mvh

    http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3713.0
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en Mission 774 arm med dempebad for silikonolje. Hvis noen finner en leverandør for en liten mengde med denne oljen, ønsker jeg gjerne tips:)
    60 000 cst tror jeg er riktig for min arm.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Jeg har også en Mission 774;-))) Som jeg bruker daglig.Litt avhengig av pu så tror jeg en rundt 60 000 cSt funker fint. Der har du jo også flere paddler å bytte mellom. Jeg bruker den minste nå.
    Olje kjøper du her:

    differensialolje
    Mvh
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også en Mission 774;-))) Som jeg bruker daglig.Litt avhengig av pu så tror jeg en rundt 60 000 cSt funker fint. Der har du jo også flere paddler å bytte mellom. Jeg bruker den minste nå.
    Mvh
    Hvilken pickup bruker du? Jeg har kjøpt armen på grunn av ekstrem lav vekt for MM pickup.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Hei.
    Det jeg bruker nå er en Shure M91 med Jico SAS nål. Har også brukt mye en Denon DL-305, det var også en god match. (M91 innmat er vel lik M75, spoler og kjerne er vel lik i begge)
    Jeg kommer antakeligvis til å bytte PU'en med en V15-III eller IV med SAS nål om ikke så lenge. Jeg kjøpte SAS nål til V15-III som jeg har liggende, men Lpgear sende meg IV nål. Gadd ikke sende tilbake, så jeg kjøper meg enten en ny nål eller en ny PU;-)))
    Mvh
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg kjøpte en NOS Shure M-75ED-T2 for et par år siden, men jeg min idiot klarte å knekke nålfanen før jeg fikk spillt av en eneste rille. Har siden vært på jakt etter ny original nål, og idag sto lykken meg bi. Nå kommer en NOS N-75 ED-T2 i posten fra USA om noen dager...:)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Litt oppdatert informasjon vedrørende stifter til Philips pickuper. Jeg har kjøpt noen stifter fra et firma som heter canadian astatic.
    Magnetic Stylus Philips

    De hadde følgende stifter tilgjengelig:
    Ph-111QD for III serie Pilips hus som sannsynligivs er verdens billigste stift med shibata slipning
    Ph-109ED = elliptisk stift for III serie Philips hus (passer også i II serie, men ser litt pussig ut)
    Ph-103-ED = elliptisk stift for serie II.

    Alle koster 26 kanadiske dollar + frakt.
     

    Vedlegg

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant dette på Lencoheaven
    The Mayware/Sonus specs call for 60,000 centistoke. If you're getting the 100,000, you can probably get it to spec by mixing in some 20,000 cSt silicon in a 1:1 ratio.

    Jeg har ikke noen Mayware nå, men jeg har montert og justert noen i min tid, og det som står over ser ikke galt ut. Sånn look and feel på de dempede armene jeg har vært borte i så er ikke dempevæsken til de forskjellige armene så veldig varierende.
    Bergby pølsesennep, har du sett den? Der har du sånn ca konsistensen. Mao en god del mer tyktflytende enn motorolje.
    Silikon som selges til diff på hobby/RC biler/atv o.l. er meget brukbar. Kjøper du to forskjellige som nevnt over får du til det meste.

    Overgang mellom centistoke/tetthet/temperatur hjelper Google deg med.
    Mvh

    http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3713.0
    Denne senepsforklaringen bringer oljen svært nær konsistensen på silikonen jeg har i dempebadet mitt.
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Jeg går å venter på en N91E SAS nål som skal prøves i min gp412 . Bestilte den for noen uker siden,og den ankom Norge idag.
    Blir spennende å teste.
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Har gått i noen uker med en liten uro i kroppen etter å ha bestilt stiften.Tenk om den ikke passer,tenk om jeg blir skuffet.
    Jeg kunne ha levd godt med nålen jeg hadde,men ble fristet til å prøve.Det var ingen grunn til engstelse.
    Den passet perfekt

    Alt ble bedre.Bedre stereoperspektiv,bedre mellomtone,jeg hører ting jeg ikke viste var på platen.Kan beskrives med et ord.Gåsehud.
    Jeg har ikke mange referanser , men denne kombinasjonen har parkert digital avspilling her hjemme.En vinylelsker har kommet ut av skapet.

    Da gjenstår det bare å takke trådstarter for denne tråden.
    Dere andre også,og en takk til Japan.

    Kjenner at følelsene tok litt ovehånd nå,men måtte bare dele dette.
    Nå må jeg sette på en ny plate.

    Ha en god dag

    Mvh Frank
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Artig tilbakemelding! Da er vi ihvertfall to som liker disse Philips pickupene. Her er det etter min mening mulig å få svært god lyd ut av kronene!
    Disse pickupene er lite omtalt her, og havner helt i skyggen av Shure med hensyn til vintage pickuper. Jeg er av den oppfatning av at disse Philipsene er svært gode.
    Massevis av informasjon om disse pickupene, og for mange provoserende meninger, finnes på tyske nettforum.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Tre. Philips-pickupene er gode, men en ekte audiofil kan ikke si det høyt. Hvis man ikke på død og liv skal ha en gullfarget pickup så er det ingen grunn til å lete etter 412. GP400 er samme pickup, det er stiften som gjør forskjellen. Huset er likt.
     

    R.R.Police

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    44
    Antall liker
    5
    Tre. Philips-pickupene er gode, men en ekte audiofil kan ikke si det høyt. Hvis man ikke på død og liv skal ha en gullfarget pickup så er det ingen grunn til å lete etter 412. GP400 er samme pickup, det er stiften som gjør forskjellen. Huset er likt.
    Fire. Ifølge cartridge database på vinylengine, har 412 høyere frekvensrespons (opptil 25000 khz). Dette er vel noe som beror på selve pickupen, og ikke stiften?
    For øvrig fins det en modell mellom 401 og 412: GP406, som har frekvensrespons opptil 22000 khz. Denne var standard på platespilleren 887. Tror den pickupen var eneste som skilte 887 fra 877 (som hadde en GP 401).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Jeg har alltid hørt at huset er likt, bortsett fra fargen. Philips solgte svært lite løse stifter, en komplett pickup kostet kun noen få kroner mer. 412 stiften/pickupen er en meget kompetent sak. Philips selv oppgir i sin brosjyre et frekvensområde på10-22000 hz for både 400, 401 og 412. 422 er oppgitt til 20-45000 hz! Øvrige data er like for 400, 401 og 412.
    Det må nevnes at 422 er quadrofoni pick-upen.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hvis en ser på side 1 i denne tråden ser en data for andre generasjon av disse pickupene. Resistans og induktans for spolene hos 400 - 412 er den samme, og skal derfor være like. Det kan evnetuelt være snakk om seleksjon av de beste (= nærmest spec) for 412. MEN det er en annen forskjell. 412 ble levert med metall hus/innfatning som antakeligvis er bedre enn plastikken som er på de minste modellene. 401 finnes både med plastikk og metall hus.

    Kjell B skrev noe om plast, og dens innvirkning på lyden hos en pickup. På for eksempel Denon DL103 blir det sagt at pickupen blir mye bedre ved å montere den i et aluminiumshus enn det originale plasthuset. Dette kan være en grunn til å søke etter de med metallhus. I tillegg synes jeg at gullfargen på 412 er fin!
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Jeg liker også gullfargen.Har tidligere trodd at det må ha vært en viss forskjell på pickupene i og med at de ble levert med forskjellig typer stifter.
    Man lærer stadig noe nytt.:)
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Er det forresten noen som har forslag til bra riia til disse.
    Bruker idag Cambridge 640. Er jo stadig på jakt etter forbedringer.
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Har vært inne på tanken å prøve noe med rør, får vel sjekke litt rundt å se hva som fins. Så spennende ut den du linker til.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har liggende en Shure M75B.
    Har aldri testet den men spørsmålet er hvor bra den er sammenlignet med en ny pu?
    Er det noe å samle på?

    mvh
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    M75B er en M75 med konisk stift. Søk på forumet her etter Jico SAS for å lese om den beste nye stiften som kan settes på.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har vurdert å bestille en ny stift til den, men hvor bra blir den med ny sas nål?
    Hvordan vil den stå seg mot nye pu?
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gi den bort, men nyskjerrigheten på å teste den er til stede.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Ser det ligger en philips på loppa med GP 400 på'n til 300'- morro bare prøvd på løje kanskje
    :)


    Mvh
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Hei tar opp denne tråden igjen siden det passer til det jeg lurer på : Jeg har 2 gp 400 PU. Den ene er merket AX der ledningene skal inn, å den andre er merket DX. Noen som vet hva det betyr?
     

    kail

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2010
    Innlegg
    47
    Antall liker
    17
    Hei!
    Ser at tråden er nesten 10 år gammel men gir det et forsøk. Arvet en Philips 412 ii, (gullfarget), med en noe redusert stift på. Har lest alle innleggene her men ble ikke helt klok på hvilken stift jeg kan kjøpe til denne?!
    Kan noen gi meg de 3 beste alternativene? Vet at meningene er delte og vil helst ikke kjøpe en "billig sak" til 200kr dersom jeg kan få mer ut lydmessig av en stift til 500-1500,-
    Håper noen kan gi meg litt input:)
     

    kail

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2010
    Innlegg
    47
    Antall liker
    17
    Tusen tusen takk for svar:) Trodde ingen kom til å respondere, men her kom du Hr.gjest:)
    Så analogis er ikke verdt å investere i?!? Ser de lager mye ettermarked greier. Jico har jeg bare hørt positive ting om, men eier ingenting fra de nå. Burde jeg gå for jico? Har ikke sinnsykt god råd men om den leverer bedre lyd nå, og over tid, er det vel en god investering? Igjen, tusen takk for svar:)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Analogis er den jeg omtaler som Black Diamond.
     

    kail

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2010
    Innlegg
    47
    Antall liker
    17
    Ah ok. Uten å forhåpentligvis ikke fremstå som en pirkepetter, hvilken ville du gått for?
    Slår til på den du anbefaler.
    Til info sitter jeg på en Thorens td160, (første utgaven), dali rubicon 2 og en primare i15 prisma. Vet at forsterkeren er det svakeste leddet i oppsettet, men pga av kjerring og barn var det den enkleste løsningen på det tidspunktet.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jico. Ser ut som de er tom for den, men den finnes her:
     

    kail

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2010
    Innlegg
    47
    Antall liker
    17
    Linken du ga var utsolgt. Vil jeg høre forskjell på analogis og jico stiften på anlegget mitt?
    Eller blir jico å kle en gris med lebestift? Vet ikke hvordan jeg skal uttale meg hehe:)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Vil anbefale Analogis black diamond. Det er den som er nærmest original Philips stift. Har selv brukt denne.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Støtter Pekaill. Han har prøvd den, det har ikke jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn