Ministøvsuger til LPer

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
529
Sted
Jar
Har nettopp kjøpt meg ny karbonfiberbørste (Groov-Kleen). Jeg ble ganske skremt da jeg så virkningen, med en kraftig lommelykt. Den stripa som ligger igjen etter at børsten løftes opp etter noen forsiktige runder rundt plata, er ikke vakker. En mengde små karbonfiberbiter sammen med støv. Det kan umulig være heldig å trekke en slik "saus" rundt på myk vinyl. Problemet er at børsten ikke trekker denne skitten opp fra plata, bare drar det med seg rundt. Og å trekke denne "sausen" ut på tvers av rilleretningen får jeg meg ikke til. Da er det nok bedre å droppe bruk av børste i det hele tatt. Synes også jeg kan se små overflateriper etter børsten (noe mange har rapportert etter bruk av karbonbørster).

Tok i stedet en rens med min gamle Discwasher D4 fra 80-tallet, med noe bedre resultat (fordi skitten trekkes opp fra plata, og det ikke legges igjen børsterester).

Det ideelle for å fjerne lett overflatestøv hadde vært en liten støvsugerinnretning. Ser for meg et aluminiumsrør med en del hull under og en liten vakumpumpe, som kunne holdes noen cm over plata mens den går rundt med motoren i gang. Uten fysisk kontakt med plata. Men noe slikt produkt finnes vel ikke?

Men det finnes en del batteridrevne ministøvsugere med ganske bredt munnstykke. Hva med å holde en slik noen centimeter over plata før bruk, i stedet for ødeleggende(?) karbonbørster? Kun for å fjerne lett overflatstøv som ellers lett fester seg på nåla. Brukes platestrammer, er det ingen fare for at plata løftes opp. Har dessverre ikke noen slik ministøvsuger for hånden nå, og får ikke prøvet. Men er det noen som har forsøkt en slik løsning?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
takke meg til en velfungerenede stift og stiftrens.
"Livet" består i platerensemaskin og velsporende stifter (PUs)- Kan ikke huske sist en Discwasher børste eller carbonbust har vært i bruk her. Ikke i denne leiligheten i hvertfall, dvs 10 år ++

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
529
Sted
Jar
takke meg til en velfungerenede stift og stiftrens.
"Livet" består i platerensemaskin og velsporende stifter (PUs)- Kan ikke huske sist en Discwasher børste eller carbonbust har vært i bruk her. Ikke i denne leiligheten i hvertfall, dvs 10 år ++
Ender nok opp med en platevasker ja, sammen med Lyra stiftrens. Hvor lenge holder platene seg rene og noenlunde støvfrie etter vask? Skjønner at det beror på omgivelsene; men virker det som rene plater er mer motstandsdyktige mot overflatestøv og statisk elektrisitet?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukar helst platereinsemaskin med væske (mest sprit) og vakumsugar når det er snakk om nyinnkjøp av alvorleg skitne plater. Den gamle Vac-o-rec kutta eg ut for fleire tiår sidan, då denne fungerte vesentleg dårlegare. Til kvardags prøver eg å tenke langsiktig og i forkant, slik at platene ikkje eksponerast for meir støv og skit enn nødvendig. Vaskebehovet vert då minimalt.
Elles er det stor skilnad på karbonbørster, og eg får det bra til med Clearaudio-børsta eg har no. Men mi gamle Deccabørste måtte gå i bosset då busta tok til å løsne. Diswasher-klossen er i bruk endå, men eg brukar helst LAST-væske på han.
Vurderer også ultralydmaskin. Dette er heilt klart det beste.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg sveiper over platene med en myk karbonfiberbørste hver gang jeg legger dem på, og har aldri lagt merke til noen negative konsekvenser av det.

En ting man bør huske på med støvsugere er at de er ekstremt effektive til å lage mange tituseners volt med statisk elektrisitet.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.687
Torget vurderinger
7
audio desk ultralydvasker her, men vil gjerne har tips om en god stift renser

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
men er støv et stort problem?* Fast skitt er et kapittel for seg selv, men løst støv er da bare å fjerne fra stiften med byppige mellomrom? Frøken tommel og pekefinger på høyrehånd er en racer til å ta av lodotter lenge før de sporer av helt. God stiftrens i form av AT vibratorbørste i ny og ne, og ikke minst Lyra sin voodoofludium sørger for (støyfri)sporing så det holder
Nå er nok det problematikken steds og romavhengig, luftfuktighet osv. Mine børster har ikke vært i bruk på leeenge, vet knapt hvor de er hen.

*For oss er støv et helt annet problem med tanke på luftveier, klestørk og sentrumsluft bidrar med sitt. Legger seg synlig på slette overflater ila kort tid. Platespillerne har lokk og lider erfaringsmessig ikke under samme eksponering.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.772
Torget vurderinger
1
Eg brukar helst platereinsemaskin med væske (mest sprit) og vakumsugar når det er snakk om nyinnkjøp av alvorleg skitne plater. Den gamle Vac-o-rec kutta eg ut for fleire tiår sidan, då denne fungerte vesentleg dårlegare.
Vac-o-rec'en var super til å holde platene fri for støv. Ikke primært for å rense skitne plater. En snurr før og etter avspilling og platene forble støvfrie. Savner et sånt produkt i dag. Vac-o-rec er den eneste platestøvsuger jeg har hørt om...

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
1
Håper det er en Nitty-Gritty du har....

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
1
DEN KVERKER DU RILLENE MED!!! Fooresten en morsom kombo du har, Griff...Harbeth er sterkt undervurdert...

Sist redigert:
Topp Bunn