Minimizing - mitt anlegg

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Av diverse årsaker har anlegget blitt mindre. Skal ha på plass noen mer solide kabler, ellers er what you see, what you get...
 

Vedlegg

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Minimizing

På sikt tenker jeg å bruke en Logitech Transporter men inntil videre for det holdet med Touch. Jeg trenger forøvrig tips om hvor jeg kan få tak i rca-xlr kabler av god kvalitet?

EDIT: Jeg har forøvrig søkt å funnet overganger rca-xlr, men der er det en utfordring med at kontaktene på Genelec er nedoverrettede og det blir dårlig plass med en overgang i tillegg til rca-kontakten.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Du skriver ikke hvor du bor.

Repetisjon:
Musikkbutikker som selger instrumenter m.m. har ofte et verksted som kan lage (spesial)kabler etter behov.

4SOUND Hagstrøm Musikk i Bergen gjør dette, og ofte mens du venter (meget kort). Ikke betaler man særlig mye heller. Meget god service.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Bor på Nesodden. Kort vei til Oslo med andre ord. Takk for godt tips ang musikkbutikkene. Jeg spiller forøvrig på noen kabler kjøpt hos Riff nå (rca-xlr) og det fungerer greit, men de er av typen skolisse. Kunne tenkt meg noe godt isolerte.

Jeg ser forøvrig at Dynabel.no i Tvetenveien kan lage på bestilling.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kabler for profesjonell bruk er typisk mekanisk robuste, godt skjermet og myke. De skal tåle mye inn- og utkobling, inn- og utrulling, bruk under og temperaturskifter fra -30 til +25 grader, tramping, snubling og ølsøl. M.a.o. langt mere enn de aller fleste finner på i nogenlunde møblerte (hifi)hjem.

I tillegg er de ganske rimelige.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Minimizing

kjetil200 skrev:
På sikt tenker jeg å bruke en Logitech Transporter men inntil videre for det holdet med Touch. Jeg trenger forøvrig tips om hvor jeg kan få tak i rca-xlr kabler av god kvalitet?
Støtter forslaget om proff-kabler, 4Sound, speakon.no, eller din lokale musikkforhandler. Eller så kjøper du metervare på Elfa og lodder dem sammen selv. Koblingsdiagrammet finner du som #17 her:
http://www.rane.com/note110.html
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Skriv gjerne litt om lyden da, artig å høre hvordan dette låter :)
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Takker så meget for gode tips til kurante kabler. Får ta en runde på musikkbutikkene og finne noe som virker solid og godt skjermet men mykt.

Når det gjelder inntrykkene så må de synke litt. Jeg har knapt spilt noe enda og det er har stort sett vært andre hjemme og full fart. Lover å komme tilbake til dette. Prøver å få lyttet litt seriøst i kveld mens kjerringa er på fest.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
kjetil200 skrev:
Skal ha på plass noen mer solide kabler, ellers er what you see, what you get...
Det mangler vel noen opplysninger om hva vi faktisk ser(?)

Det vi ser er formodentlig:
Logitech Squeezebox Touch -> analog RCA -> analog XLR -> Genelec et eller annet

Stemmer dette?
Hvilken Genelec-modell er det?
Genelec er formodentlig en aktiv høyttaler?
Er Genelec svart, eller lyver bildet slik at også disse er grå?
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Sorry! Tenkte å legge ut flere bilder, men får ta det litt etterhvert. Uansett så ser du riktig: Squeezebox Touch, analog rca - xlr kabel av billigste type og grå Genelec 8030A.

Da jeg for kort tid siden skulle velge nye aktive høyttaler for å erstatte mitt tidligere anlegg stod valget mellom disse:

http://www.prolyd.no/Avdelinger/pro...Hz---21kHz,-117-dB-995001351-p0000004268.aspx

og

http://www.prolyd.no/Avdelinger/pro...z-to-20kHz,-108-dB-GEN-8030A-p0000002687.aspx

Jeg tok en lytterunde hos Prolyd. De hadde forøvrig en enkel måte å veksle mellom 2 par høyttalere uten at volum eller andre ting røpet hvilke høyttalere som var i bruk. Fikk en god time sammen med begge og valget falt på Genelec.

Selgeren virket mest interessert i å selge meg Dynaudio til mitt bruk. Han beskrev forskjellen i diskanten da Genelec har metalldome mens Dynaudio har en mykere diskant. Jeg er vant til Monitor Audio GS sin diskant og jeg synes faktisk Dynaudio sin diskant var litt tilbakelent i forhold, men kanskje noe luftigere. Jeg satt meg derfor ned og vekslet frem om tilbake med samme knapp på fjernkontrollen og kikket ned etter noen vekslinger hvor jeg hadde kommet ut av tellingen. Jeg falt flest ganger ned på Genelec.

Monitorene har mulighet for tilpasning til rommet ved å dempe bass eller diskant, men foreløbig har jeg ikke rørt disse.

Nå har jeg tenkt å finn frem verdens beste tweak og begynne lyttingen.......

(Dersom jeg hadde eid en HiFi-butikk hadde jeg søkt om skjenkebevilling også. Det hadde blitt en knallkombo :))
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
kjetil200 skrev:
Nå har jeg tenkt å finn frem verdens beste tweak og begynne lyttingen.......

(Dersom jeg hadde eid en HiFi-butikk hadde jeg søkt om skjenkebevilling også. Det hadde blitt en knallkombo :))
Det tror jeg så gjerne - tenk deg de kabeldiskusjonene da.....

En kamerat av meg (som forøvrig jobber med lyd) har fullt surrerundtoppsett med Genelec (inkl. to Genelec subs)
Funker som bare det - faktisk også på de musikkgenrene han og samboeren hører mest på.
 
Topp Bunn